Ga naar inhoud

stripkasten billy (ikea)


Geinz

Recommended Posts

35 minuten geleden, Geinz zei:

Hallo,

Ik wil enkele nieuwe stripkasten kopen en denk daarbij aan Billy boekenkasten van de ikea.

Zijn er hier verzamelaar die ook deze kasten gebruiken en zoja zijn julllie daar tevreden over qua kwaliteit (doorbuigen en zo)

 

thx

 

 

Toevallig afgelopen maandag nog een Billy-kast gekocht voor mijn strips.(80cm breed)

De onderste, bovenste en middelste plank zitten goed verankerd. Dit maakt hem solide. 

Ik heb al 15 jaar een paar andere Billy's in gebruik en deze vertonen nog echte geen doorzakkingsverschijnselen.

Daarnaast heb ik ook Kallaxkasten van Ikea. Eveneens zeer solide en betrouwbaar.

 

20200227_165006.jpg

20200227_165042.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik heb dezelfde Billy kast als Rik, 80 breed, 11 jaar oud.  (grijs)  Bij mij zijn de planken wel zichtbaar doorgebogen, vrij snel zelfs.  Dat terwijl er minder boeken opstaan dan bij Rik en ik het meeste gewicht bewust aan de zijkant plaats.  De ene plank die wel helemaal vol stond (Suske en Wiske) is zelfs heel erg doorgebogen.  Mijn zus heeft dezelfde Billy kast als mij, 80 breed, 5 jaar oud.  (zwart)  Ook bij haar zijn alle planken doorgebogen. 

 

Aangezien ze mijn kleur niet meer verkopen en mijn kast te klein geworden is, zou ik deze graag (en hoognodig) vervangen door nieuwe exemplaren.  En dan ga ik voor de Billy kasten die maar half zo breed zijn, die hebben dat probleem niet.  Ik ga dus in de toekomst Veto volgen met die 40 breed.  Verder zijn het overigens prima kasten, perfecte maat ook.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 minuten geleden, Veto zei:

Ik heb ook al jaren Billy-kasten voor mijn stripverzameling. Ik koop enkel de kasten met een breedte van 40 cm. Een goeie vriend heeft kasten van 80 cm gekocht en die hangen toch door. Daarom koos ik voor de minder brede versie.

Ik heb nu ook gewone kasten van 80cm breedte en die hangen allemaal door. Ik zou ook de voorkeur geven aan kasten van 40cm en max 60 cm breedte

Link naar reactie
1 minuut geleden, Theodoor zei:

Kan je doorhangende planken niet deels vermijden door de plank op tijd eens om te draaien?  Natuurlijk niet wachten tot de planken helemaal doorhangen.

Nee, aan een kant zijn de planken bewerkt zodat de plankendragers daar inpassen. Omkeren is dus geen optie. Ik heb wel een kast met doorgehangen planken, geen Billy overigens, versterkt met stoelhoeken. Het nadeel daarvan is dat je voldoende ruimte moet overlaten tussen 2 planken omdat anders de albums beschadigen door de hoeken.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 minuten geleden, Theodoor zei:

Kan je doorhangende planken niet deels vermijden door de plank op tijd eens om te draaien?  Natuurlijk niet wachten tot de planken helemaal doorhangen.

de oplossing voor doorghangende planken is hier en daar verticale tussenschotten plaatsen die het doorbuigen opvangen

Link naar reactie
Zojuist, Geinz zei:

de oplossing voor doorghangende planken is hier en daar verticale tussenschotten plaatsen die het doorbuigen opvangen

Nee, de oplossing is Billy's van 40 cm kopen. Mijn exemplaren van 80 cm hangen door als de wallen van Louis Tobback. Je kan voor de Billy ook een handig verhoogstuk kopen om helemaal tot aan het plafond te gaan.

 

IMG_2081.thumb.JPG.aec5b25c1e38f5ad008c729007a4fb71.JPG

 

IMG_2083.thumb.JPG.7b5831c88caaad31f9a6b3513dc9d861.JPG

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
5 minuten geleden, esteban² zei:

Daar had ik net een vraag over, Waldorf.  Kan je twee verhoogstukken op elkaar zetten?

ik zit met dezelfde vraag; een billy kast zonder verhoogstuk is 202 cm, met verhoogstuk is dat 237 cm. Kan je dan op de kast van 237 cm nog een verhoogstuk monteren om nog hoger te gaan?

Link naar reactie

Volgens mij kan dat gewoon, je hebt enkel bovenaan in elke vertikale plank een gat nodig voor het verbindingsmechanisme en volgens mij zitten deze gaten ook in de verhoogstukken. Althans, dat lijkt toch zo te zijn als je deze tekeningen goed bekijkt (bladzijde 4 tem 8)

https://www.ikea.com/be/nl/assembly_instructions/billy-bovendeel__AA-982217-6_pub.pdf

Als die gaten er niet zijn, dan lijkt het mij simpel om deze gewoon zelf even te boren.

Maar of het geheel stabiel is uiteindelijk, zeker met het gewicht van strips...?

Ik zou het geheel dan wel stevig aan de muur bevestigen! 

Link naar reactie
1 uur terug, Jakke zei:

Volgens mij kan dat gewoon, je hebt enkel bovenaan in elke vertikale plank een gat nodig voor het verbindingsmechanisme en volgens mij zitten deze gaten ook in de verhoogstukken. Althans, dat lijkt toch zo te zijn als je deze tekeningen goed bekijkt (bladzijde 4 tem 😎

https://www.ikea.com/be/nl/assembly_instructions/billy-bovendeel__AA-982217-6_pub.pdf

Als die gaten er niet zijn, dan lijkt het mij simpel om deze gewoon zelf even te boren.

Maar of het geheel stabiel is uiteindelijk, zeker met het gewicht van strips...?

Ik zou het geheel dan wel stevig aan de muur bevestigen! 

inderdaad, nu zie ik het ook. dus kun je eigenlijk oneindig opbouwen met de opbouw stukken

Link naar reactie

Ik heb hier stellingen van 1 meter breed. Super stevig, geen teken van doorhangen en ze staan er toch al ruim 20 jaar. 

De stellingen stonden destijds in het magazijn van mijn werkgever. Die stonden vol met dozen papier. Ik vermoed dat de stellingen ruim 30 jaar oud zijn. Ik weet nog dat ik destijds de planken als trap omhoog gebruikte, super stevig. En  het mooie, ik heb ze gratis kunnen scoren. Ik zal eens een foto plaatsen.

Link naar reactie
14 uren geleden, Werner zei:

Dat je boven een opzetstuk nog een opzetstuk kan zetten, dat wist ik niet. Het is in elk geval een interessant gegeven.

(ik bewaar mijn strips overigens niet in een Billykast maar in een speciaal ontworpen kast van bij Camber. Maar ik gebruik Billy's voor mijn wiskundeboeken)

Tevreden met die Camber kast?

Link naar reactie
On 2/27/2020 at 5:45 PM, Geinz said:

ik zit met dezelfde vraag; een billy kast zonder verhoogstuk is 202 cm, met verhoogstuk is dat 237 cm. Kan je dan op de kast van 237 cm nog een verhoogstuk monteren om nog hoger te gaan?

 

Zoals al eerder gezegd, dat kan  zeker! Je hebt dan wel een kruk o.i.d nodig om bij de bovenste plank te komen, en een hoog plafond helpt ook 😉

IMG_4935.jpg

Link naar reactie
10 uren geleden, Hardcover zei:

Allemaal open kasten.... What about: vergeleling papier?

Ik heb het raam toegemetst, letterlijk. :)

 

Zo'n folie op je ramen zijn aan te raden, sommige boeken verkleuren nog als alles toe is. Deuren met raamtjes helpen ook niet, als je kiest voor deuren dan moeten die helemaal toe zijn, of een gordijntje ervoor.

Link naar reactie

Vergeling ... Dat is iets waar ik al vaker over hoorde, maar eigenlijk zelden meemaak.  Ik heb zo goed als geen albums jonger dan 15 jaar die wat meer geel zien dan nieuwe exemplaren.  Enkel een paar Amoras albums, daar viel het mij wel al op.  De witte bladeren zijn vergeeld aan de kanten.  Geen idee waarom of hoe, want hun plaats of de omstandigheden waren nooit afwijkend van de rest.  Ook met witte kaften nog niet echt meegemaakt tot nu toe.  Terwijl mijn 25 Years : The Simpsons boek binnen het jaar echt volledig vuil en geel zag ... Jaja, The Simpsons zijn geel ja.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 minuten geleden, Vittorio zei:

De HC's van 30, 35 jaar geleden zijn toverballen... ook als ze amper licht krijgen. Altijd bijzonder om te zien naar welke kleur ze neigen:

 

20200306_124756.thumb.jpg.8e985b2b4ea1a17efd7e3a75592f8951.jpg

 

1618356089_20200306_140312(1).thumb.jpg.d79ff3b0fb160ce5f87de983538907ee.jpg

 

De gouden klassiekers van Blake en Mortimer zijn inderdaad berucht om hun verkleuring...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...