Ga naar inhoud

Nero - Marc Sleen


Eemis

Recommended Posts

Over 2 jaar sluit het Marc Sleen Museum.  Blijkbaar weinig bezoekers (waarvan het grootste gedeelte zelfs niet Nederlandstalig, bezoekers die nooit een Nero-strip hebben gelezen).  Men houdt het nog open tot de viering ter gelegenheid van dat het 100 jaar geleden zal zijn dat Sleen geboren werd.  Daarna wordt het blijkbaar een atelier voor striptekenaars.

Link naar reactie
Op 28/2/2020 om 09:51, Eemis Oddie zei:

Over 2 jaar sluit het Marc Sleen Museum.  Blijkbaar weinig bezoekers (waarvan het grootste gedeelte zelfs niet Nederlandstalig, bezoekers die nooit een Nero-strip hebben gelezen).  Men houdt het nog open tot de viering ter gelegenheid van dat het 100 jaar geleden zal zijn dat Sleen geboren werd.  Daarna wordt het blijkbaar een atelier voor striptekenaars.

 

Helaas nog niet bezocht.

Ik ben wel al in het Nerocafé geweest in Hoeilaart, het oude tramstation dat Nero bewoonde in de latere strips.

 

 

15917504.jpg

 

1001004001503246.jpg

 

 

Link naar reactie

Het museum is ook doelbewust op die locatie in de Zandstraat terechtgekomen.

Het gebouw speelde zelfs al een rol in een Nero-strip jaren voordat het tot het huidige Marc Sleen Museum werd omgevormd.

 

Wat geschiedenis:

 

Quote

In 1905 ontwierp architect Richard Pringiers het gebouw in de Brusselse Zandstraat waar de krant Le Peuple algauw zijn intrek nam. In 1931 werd het gebouw verbouwd door de architecten Fernand Brunfaut en Maxime Brunfaut.[2] Marc Sleen tekende vanaf de jaren 40 voor de krant De Nieuwe Gids en verscheidene tijdschriften in die straat. Zijn stripreeksen werden daar dus ook oorspronkelijk getekend. In 1989 werd daar aan de overkant het Belgisch Centrum voor het Beeldverhaal geopend. Toen Sleen in 2002 zijn stripreeks Nero stopzette, wilde hij aanvankelijk zijn collectie doneren aan dat stripmuseum. Hij bedacht zich echter, wat de aanzet gaf tot de oprichting van zijn eigen museum.

 

1001004001503234.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, Chia zei:

nero is zo oud, ik snap niet dat hij na 18 jaar nog over gepraat is.

 

Toch wel de moeite waard, hoor. Ik ben ook pas relatief laat Nero beginnen lezen. (midden jaren '90 toen de reeks zijn laatste jaren inging)

En ik heb het me nooit beklaagd.

De reeks heeft ook zeker zijn plaats in onze stripgeschiedenis.

En of het nu gaat om de strips van de beginperiode of de latere strips die ook dankzij Dirk Stallaert een renaissance voor de reeks hebben betekend, er zijn zeker wel albums bij waar je nog veel plezier uit kunt halen door ze te lezen of te herlezen.

 

image.php?i=223180&s=108589789002195075-w360.jpg?v=1527064449

Link naar reactie

Ik heb het hem ooit (moet nog paar jaar later dan 2001 geweest zijn) eens gevraagd om een Nero-kopje te tekenen maar hij zei dat hij het niet meer kon (te bibberig) zoals het moest en dat dat de enige reden was waarom hij nog enkel handtekeningen zette.

Nero is iets raars: ik vond dat vroeger echt slordig getekend, maar later ben ik enorme fan geworden (heb gans de reeks). Nero speelde dikwijls ook in op de actualiteit en dat missen we dus nu wel als er geen nieuwe albums meer verschijnen. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
34 minuten geleden, BobFish zei:

Klein vraagje :

Weet iemand vanaf wanneer ze Nero's taal hebben beginnen aanpassen naar 'hedendaags' Vlaams ?

 

Ik zoek namelijk Nero-albums waar zo weinig mogelijk mee gefoefeld is.

Zodat ik ze kan lezen zoals ze oorspronkelijk uitkwamen :) 

Waarschijnlijk vanaf eind jaren '50 begin jaren '60 net als bij Sus en Wis.

 

https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/albumreeksen/16458-het-volk-uitgaven-nederland?field=SO_3&vg=all&filters[6752]=16458

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
11 minuten geleden, cinco zei:

Waarom mocht Clo-Clo plots niet meer aantreden?

Dat zal geen kwestie van mogen geweest zijn. Wellicht gewoon omdat Sleen verhalen bedacht waar Clo-Clo niet in paste, of omdat hij het personage beu was. Vergeet ook niet dat Nero een behoorlijk grote cast heeft. Je kan niet altijd iedereen aan bod laten komen.

Ik volg al eeuwen de dagelijkse strip Monty van Jim Meddick, en die maker staat ervoor bekend om regelmatig nieuwe personages op te voeren die een tijdje heel belangrijk zijn om dat plots terug te verdwijnen. Omdat hij ze beu is, of omdat er ondertussen nieuwe personages zijn opgedoken die leuker zijn.

Met personages is het zoals met vrienden: die komen en gaan.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Dat zal geen kwestie van mogen geweest zijn. Wellicht gewoon omdat Sleen verhalen bedacht waar Clo-Clo niet in paste, of omdat hij het personage beu was. Vergeet ook niet dat Nero een behoorlijk grote cast heeft. Je kan niet altijd iedereen aan bod laten komen.

Ik volg al eeuwen de dagelijkse strip Monty van Jim Meddick, en die maker staat ervoor bekend om regelmatig nieuwe personages op te voeren die een tijdje heel belangrijk zijn om dat plots terug te verdwijnen. Omdat hij ze beu is, of omdat er ondertussen nieuwe personages zijn opgedoken die leuker zijn.

Met personages is het zoals met vrienden: die komen en gaan.

 

Ik vond wel dat Sleen beter de jeugdigheid van Clo-Clo kon overbrengen in zijn gelaat en lichaamstaal.

 

afbeelding.png.9ec03f3792d19d5913e7c860ad5d58c4.png

 

De enkele keren dat Stallaert hem tekende leek hij meer op een klein oud mannetje.

 

afbeelding.thumb.png.e45436caf6996fe66b57519316e8a508.png

 

Het is nu eenmaal een complex figuur, designwise.

Want hoe teken je een kind met het hoofd van meneer Pheip op een manier dat je aanvoelt dat het een kind is?

 

Wel, Sleen slaagde er wonderwel in.

 

04.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
24 minuten geleden, Gilles zei:

Sleen heeft Clo Clo zo'n dertig albums constant gebruikt na zijn introductie in De Groene Gravin. Volgens mij was hij hem min of meer beu. 

 

De eerste stapel Nerostrips die ik bij een oom te lezen heb gekregen waren van die periode.

Dus dacht ik indertijd dat Clo-Clo een personage was dat bijna even belangrijk was als Nero.

 

afbeelding.png.4b998432566519a2dd26e46cb7f5fb28.pngafbeelding.png.6103878c9090cea9c590f2b9b03454b9.png

Link naar reactie
Zojuist, Gilles zei:

Veel van die albums waren ook bij de eerste die ik las. Clo Clo was een van de nevenfiguren die ik ook veel leuker vond dan Nero zelf. 

 

Hij was op dat moment het enige kindpersonage dat zich echt als een kind gedroeg.

Adhemar kwam wat stijf over met zijn wetenschappelijke praat en Petoetje en Petatje waren toonbeelden van braafheid en gehoorzaamheid. Enkel Clo-Clo gedroeg zich als een speels, koppig en eigenwijs kind en was daardoor een katalysator voor alles wat er op dat moment in de Nerostrips gebeurde.

 

Het was ook in die periode dat Daris in verschillende strips opdook.

De dictator waarbij de stoom constant uit zijn oren kwam.

Nog zo een geschift Sleenoviaans personage dat ik graag nog vaker had zien opduiken.

 

afbeelding.png.1150a8febcd0591d53c525772d7f1534.png

afbeelding.thumb.png.aa8110dd2ebee66b8be02f778f3bfd1b.png

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Een eigenaardig toeval.

In beide recente hommage-albums van Nero (De Zeven Vloeken, De Toet van Tut) is de stofzuiger de aanzet van het verhaal.

In De Zeven Vloeken zoekt Madam Nero een werkster om in haar plaats te stofzuigen.

En in De Toet van Tut komen ze bij Nero aan de deur leuren met een nieuwe stofzuiger.

 

afbeelding.thumb.png.44254299d370a408ecfa3a258991501f.png

 

afbeelding.thumb.png.f1a99b67e894284a056b7329c87c6384.png

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Adhemar had altijd zijn veel te grote hoofd in combinatie met zijn superkleine lichaam moeten behouden.

Zo zag-ie er zo veel leuker/geiniger uit dan in de versie waarin zijn lichaamsverhoudingen waren bijgesteld.

 

afbeelding.png.c58dd6ca4fd295b00adf4fbc66b7c301.pngafbeelding.png.5e976e9e7f5206ceea0b297794870d00.png

 

 

Beter nog, hij had tot het einde van de reeks pampers moeten dragen.

 

 

afbeelding.png.d29ea9c10d5e579cb307fbaf80f1b7a4.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...