Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Eemis

Nero - Marc Sleen

Recommended Posts

Over 2 jaar sluit het Marc Sleen Museum.  Blijkbaar weinig bezoekers (waarvan het grootste gedeelte zelfs niet Nederlandstalig, bezoekers die nooit een Nero-strip hebben gelezen).  Men houdt het nog open tot de viering ter gelegenheid van dat het 100 jaar geleden zal zijn dat Sleen geboren werd.  Daarna wordt het blijkbaar een atelier voor striptekenaars.

Deel dit bericht

Link naar bericht
23 minuten geleden, Eemis Oddie zei:

Over 2 jaar sluit het Marc Sleen Museum.  Blijkbaar weinig bezoekers (waarvan het grootste gedeelte zelfs niet Nederlandstalig, bezoekers die nooit een Nero-strip hebben gelezen).  Men houdt het nog open tot de viering ter gelegenheid van dat het 100 jaar geleden zal zijn dat Sleen geboren werd.  Daarna wordt het blijkbaar een atelier voor striptekenaars.

Helaas nog niet bezocht.

Ik ben wel al in het Nerocafé geweest in Hoeilaart, het oude tramstation dat Nero bewoonde in de latere strips.

15917504.jpg

1001004001503246.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

De wafelenbak in Vlaanderen is toch niet meer hetzelfde zonder Nero.

afbeelding.thumb.png.58a93fa6b66cac2c74609fe82855755e.png

afbeelding.thumb.png.568756fcbd6468f22c459fa61f8e3187.png

5mmTP45QDO0x-Mq5AaCqkluVT1rkCVZfGe4ksIQ-

thumb_large_marc-sleen-wafelbak.jpg?maxh

afbeelding.thumb.png.bbbd67c5dcfa2ad496a68c31062a114e.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik snap wel dat dit niet langer leefbaar is om open te houden. Iemand een idee hoeveel bezoekers er kwamen? 

Ik heb Nero graag gelezen, maar om nu naar een museum daarover te gaan, is me een brug te ver eerlijk gezegd, tenzij het hier in de buurt zou liggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit museum ligt recht tegenover het Belgisch Stripmuseum en is volgens mij zelf gratis als je het stripmuseum bezoekt.

Maar ik ben er zelf ook niet binnen geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht

nero is zo oud, ik snap niet dat hij na 18 jaar nog over gepraat is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het museum is ook doelbewust op die locatie in de Zandstraat terechtgekomen.

Het gebouw speelde zelfs al een rol in een Nero-strip jaren voordat het tot het huidige Marc Sleen Museum werd omgevormd.

Wat geschiedenis:

In 1905 ontwierp architect Richard Pringiers het gebouw in de Brusselse Zandstraat waar de krant Le Peuple algauw zijn intrek nam. In 1931 werd het gebouw verbouwd door de architecten Fernand Brunfaut en Maxime Brunfaut.[2] Marc Sleen tekende vanaf de jaren 40 voor de krant De Nieuwe Gids en verscheidene tijdschriften in die straat. Zijn stripreeksen werden daar dus ook oorspronkelijk getekend. In 1989 werd daar aan de overkant het Belgisch Centrum voor het Beeldverhaal geopend. Toen Sleen in 2002 zijn stripreeks Nero stopzette, wilde hij aanvankelijk zijn collectie doneren aan dat stripmuseum. Hij bedacht zich echter, wat de aanzet gaf tot de oprichting van zijn eigen museum.

1001004001503234.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Chia zei:

Toch wel de moeite waard, hoor. Ik ben ook pas relatief laat Nero beginnen lezen. (midden jaren '90 toen de reeks zijn laatste jaren inging)

En ik heb het me nooit beklaagd.

De reeks heeft ook zeker zijn plaats in onze stripgeschiedenis.

En of het nu gaat om de strips van de beginperiode of de latere strips die ook dankzij Dirk Stallaert een renaissance voor de reeks hebben betekend, er zijn zeker wel albums bij waar je nog veel plezier uit kunt halen door ze te lezen of te herlezen.

image.php?i=223180&s=108589789002195075-w360.jpg?v=1527064449

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 uren geleden, Chia zei:

Omdat het een hele leuke strip is! En misschien ook omdat Marc Sleen er zoveel albums van heeft gemaakt. 

nero en kids.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb eens in de rij gestaan voor de handtekening van Meneer Sleen. Want het was een echte Meneer! Ik gaf hem ook een klein stripboekje van mij en hij bekeek het aandachtig en gaf er commentaar op. Dat vergeet ik niet, ook al had hij enkel zijn handtekening gezet en tekende hij er toen niets bij.

1 dedicace marc sleen.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb het hem ooit (moet nog paar jaar later dan 2001 geweest zijn) eens gevraagd om een Nero-kopje te tekenen maar hij zei dat hij het niet meer kon (te bibberig) zoals het moest en dat dat de enige reden was waarom hij nog enkel handtekeningen zette.

Nero is iets raars: ik vond dat vroeger echt slordig getekend, maar later ben ik enorme fan geworden (heb gans de reeks). Nero speelde dikwijls ook in op de actualiteit en dat missen we dus nu wel als er geen nieuwe albums meer verschijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...