Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
cinco

favoriete strips over virussen en besmettingen

Recommended Posts

Geen speciale reden hoor, voor dit onderwerp.

afbeelding.png.ed1ee40a659abf87213f5a4fcdb913c8.png

De Zwarte Smurfen vind ik nog altijd een heel boeiend verhaal.

Zonder dat ik het realiseerde als kind, gaf het eigenlijk op een bondige manier een goed beeld over verschillende stappen van een besmettingsproces.

Virussen die van een dierlijk organisme op een menselijk organisme worden overgedragen en het patient zero concept.

afbeelding.thumb.png.f53e7afbbc782d947e96092f2b412fb4.png

De manier waarop een virus zich exponentieel kan verspreiden.

Peyo_Schtroumpfsnoirs02.jpg

Het feit dat geen enkele quarantaine-maatregel 100% waterdicht is.

7fe2849a9923a7dda7ee31d6adc1ada1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
44 minuten geleden, TDPB zei:

't is nu niet alsof coronavirussen iets nieuws zijn.

Nou niet lopen downsizen omdat je het niet kunt hebben dat wij het beter doen hè:

1437597530_Screenshot2020-02-28at19_56_16.thumb.png.aa3d269ab48764545dbbf949a8c3ac0f.png

Nederland - België: 2-1

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, cinco zei:

De manier waarop een virus zich exponentieel kan verspreiden.

Alleen werd mens op mens overdracht van Rabiës volgens mij nog nooit aangetoond.

De suggestie van Vittorio zal ik eens herlezen. Deze komt uit hetzelfde genre:

1602671033_IMG_20200228_2307432.thumb.jpg.00ac3dcc1a75da1f06830bf5617d210b.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Alle Jommekes waar Gobelijn Zonnedorp verandert in Samsons, Slurvendragers etc.

Walking Dead, Virus, Ito heeft ook wel wat virusachtige verhaaltjes, Virus van Cornelis uiteraard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 uren geleden, Rork zei:

Alleen werd mens op mens overdracht van Rabiës volgens mij nog nooit aangetoond.

De suggestie van Vittorio zal ik eens herlezen. Deze komt uit hetzelfde genre:

1602671033_IMG_20200228_2307432.thumb.jpg.00ac3dcc1a75da1f06830bf5617d210b.jpg

is dat hetzelfde als deze?

9257863.jpg

ging over aids dacht ik?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, alleen een andere cover. Jo gaat inderdaad over aids en is ook als voorlichtingsstrip ingezet.

Ook Blauwe Pillen van Frederik Peeters gaat hierover maar is rauwer en volgens mij persoonlijker maar het is al een tijdje geleden dat ik die gelezen heb (en minder vaak dan Jo).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 28/2/2020 om 15:47, Vittorio zei:

Tsja...

lcsNyaxJxA.thumb.jpg.ab36bbff7763f35cf64818237876bb14.jpg

Samen met Positief van Tom Bouden vind ik dit toch wel de beste strips over een virus.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geen besmetting met een airborne virus, maar wel besmetting door overdracht van de trypanosoom de Hostilia Furiensis via insekten nl. de mug...

250_26102006122532-cover.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

En deze moeten we natuurlijk ook plaatsen in het rijtje..

king.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geen virus maar wel een microbe : Ernest in de strip Ernest en Rebecca. (ik weet niet of daar een Nederlandse vertaling van is)

album ernest.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Niet mijn genre maar wel eentje die alleen door Speedy benoemd is....

Namelijk de zombie virus

The Walking dead.

afbeelding.png.03c5cb25447709f59a15feb6a1a772a9.png

Leuk feitje (bron Wikipedia)

Wiskundig model voor hypothetische zombie-uitbraak

Vier Canadese wiskundigen kregen in 2009 het idee om in hun artikel When zombies attack! Mathematical modelling of an outbreak of zombie infection[1][2] via stroomschema's, differentiaalvergelijkingen en Jacobiaanmatrices te voorspellen wat er gebeurt wanneer de mensheid wordt geconfronteerd met een zombieplaag. Ze vroegen zich af wat de overlevingskansen van de mensheid zouden zijn bij een besmettelijke ziekte van dergelijke omvang. In het begin van de "studie" wordt vermeld dat men voor de modellen van het klassieke zombiemodel uitgaat van de traag bewegende, kannibalistische ondode.

De onderzoekers maken in hun eerste model het onderscheid tussen drie groepen:

De susceptibles: Niet besmette mensen die kunnen sterven of zombies kunnen worden.

De zombies

De removed: Dode mensen die in zombies kunnen veranderen.

In hun eerste model wordt aangenomen dat de zombieziekte zich op een korte tijd verspreidt, waaruit volgt dat geboortecijfers en het aantal natuurlijke sterfgevallen verwaarloosbaar zijn. Deze situatie mondt uit in een verstoord evenwicht waarbij mensen en zombies niet langer naast elkaar kunnen bestaan. Er dient dus een evenwichtssituatie te komen, waarbij de situatie waarin alleen mensen overleven instabiel blijkt te zijn en die waarin zombies het halen blijkt dan weer stabiel te zijn.

Bij het tweede doorgerekende zombiemodel wordt naast de drie eerder beschreven klassen een vierde klasse toegevoegd, de infected (de geïnfecteerden). Deze mensen zijn reeds besmet met het zombievirus maar zij zijn nog niet veranderd in een zombie.

Na het toepassen van wiskundige formules blijkt co-existentie tussen mens en zombie ook in dit model onmogelijk en is het evenwicht waarin alleen zombies overleven de enige stabiele oplossing. Dit geldt ook voor het derde model, waarbij een deel van de geïnfecteerden en de zombies in quarantaine worden geplaatst.

Het vergaat de mensheid beter bij een vierde scenario, waarbij men in staat is een medicijn te ontwikkelen dat de zombieziekte geneest maar dat er ons niet immuun voor maakt. Nu wordt de mens niet uitgeroeid, maar blijft deze als minderheidsgroepering bestaan naast de zombies.

Ten slotte berekende men ook nog een vijfde model waarbij men ervoor kiest de zombiepopulatie in toom te houden door de zombies op strategische wijze te vernietigen. Wanneer de aanwezige militaire middelen op tijd worden ingezet, kunnen we het zombievirus tijdig stoppen.

Aan het einde van hun artikel concluderen de onderzoekers dat een zombieplaag hoogstwaarschijnlijk het einde van de mensheid betekent.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...