Ga naar inhoud

misvattingen die je had over de inhoud of de personages van stripreeksen


cinco

Recommended Posts

12 uren geleden, Chimi zei:

Niet echt helemaal waar dit topic over gaat, maar toen ik 11 of 12 jaar oud was zag ik regelmatig de namen "Jacques Tardi" en "Jacques Tati" terugkomen, maar het duurde wel een tijdje voor ik doorhad dat het twee totaal verschillende personen waren, wat zeer verwarrend kon zijn.

 

Les vacances d'Adèle Blanc-Sec! :lol:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Daar staan al hele draden over volgeschreven.

 

Bij mij heeft het heel lang geduurd vooraleer ik doorhad dat zowel Sidonia als Barabas een bril dragen.

Bij mij idem... tot ik het album De Geverniste Zeerovers las , en Sidonie haar bril afnam voor één van haar zeldzame maar befaamde woede- aanvallen...

Link naar reactie

Het heeft een tijdje geduurd voor ik besefte dat de smurfenverhalen zich in de middeleeuwen afspelen (alhoewel ze evengoed verhalen zouden kunnen maken die zich een paar honderd jaar later afspelen, gezien de leeftijd die die wezens kunnen bereiken). Maar dat was de schuld van de platen, waar ze in hedendaagse situaties werden gedropt.

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

Het heeft een tijdje geduurd voor ik besefte dat de smurfenverhalen zich in de middeleeuwen afspelen

 

Ja, same here. Het was ook de periode dat de Johan & Pirrewiet verhalen nog amper verkrijgbaar waren.

Als ik daar eerst mee had kunnen kennismaken, was dat misverstand er niet geweest.

Link naar reactie
Op 29/4/2021 om 18:24, TDPB zei:

Het heeft een tijdje geduurd voor ik besefte dat de smurfenverhalen zich in de middeleeuwen afspelen (alhoewel ze evengoed verhalen zouden kunnen maken die zich een paar honderd jaar later afspelen, gezien de leeftijd die die wezens kunnen bereiken). Maar dat was de schuld van de platen, waar ze in hedendaagse situaties werden gedropt.

Dat wist ik zelfs nog niet tot op het moment dat ik dit bericht las. Verklaart wel het uiterlijk van Gargamel zijn woning.

Link naar reactie
4 minuten geleden, cartoonesk zei:

 Dat werd al duidelijk in een vroeger verhaal : Honger bij de Smurfen.

 

Dat afgelegen kasteel?

Waar ik ben opgegroeid, waren er ook nog mensen die in oude kastelen woonden.

 

Ik denk dat het vooral door anachronismen komt dat mensen in de war zijn kwestie tijdsperiode.

Ik bedoel... er komen vormen van robotica voor in sommige smurfenverhalen.

 

 

Link naar reactie

 

Daardoor ook dat de illusie gewekt wordt dat het in een meer hedendaags tijdperk afspeelt.

Al dat technisch materiaal, trapmechanismes, dat ruimtepak + helm...

 

afbeelding.thumb.png.92f860438eea0eeec2db1343309997a4.png

 

Maar de Middeleeuwse setting was dan ook maar een erfenis van het bronmateriaal waaraan de smurfen zijn ontsproten. De vraag is of Peyo een andere tijdsperiode had gekozen indien de smurfen niet gelinkt waren aan Johan en Pirrewiet.

 

afbeelding.thumb.png.fe07992f039bb7319e7c9a7b513605b7.png

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Maar de Middeleeuwse setting was dan ook maar een erfenis van het bronmateriaal waarin de smurfen zijn ontsproten. De vraag is of Peyo een andere tijdsperiode had gekozen indien de smurfen niet gelinkt waren aan Johan en Pirrewiet.

Een ander tijdvak met een paddestoel etende tovenaar die eenzaam in een toren woont? Was het niet voor de jurk van Gargamel zou ik voor Rommelgem gaan. Nu zijn het meer de jaren zestig.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Daardoor ook dat de illusie gewekt wordt dat het in een meer hedendaags tijdperk afspeelt.

Al dat technisch materiaal, trapmechanismes, dat ruimtepak + helm...

 

Ja, dat helpt allemaal niet. Hadden ze ook niet ergens houten vliegtuigen? En hedendaags aandoende politie-uniformen. Er gaan wel meer voorbeelden te vinden zijn van anachronismes.

 

Deze kledij bijvoorbeeld:

afbeelding.thumb.png.277ffadedb5b83643dfc010c2eaea8e3.png

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Hoe zat dat ook alweer met die recente film waarin ze in het hedendaagse New York terecht komen. Reizen ze daarin door de tijd?

 

 

Die bewuste film is ook al weer 10 jaar oud. Ze komen in hedendaags NY terecht via één of andere vortex die enkel opent gedurende de Blue Moon. (volgens de makers gelinkt aan smurfen-lore?!?)

 

afbeelding.thumb.png.5c4e8b6b00e265a8c5efa3d75d72b63d.png

Link naar reactie
31 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Die bewuste film is ook al weer 10 jaar oud. Ze komen in hedendaags NY terecht via één of andere vortex die enkel opent gedurende de Blue Moon. (volgens de makers gelinkt aan smurfen-lore?!?)

 

 

 

Eens je een bepaalde leeftijd hebt bereikt is alles jonger dan 10 jaar recent.

 

De blauwe maan was het moment waarop de ooievaar baby-smurf bracht.

afbeelding.png.5f9106a3aa0ab9c02db613cfcf82a417.png

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

Het heeft lang geduurd voor ik doorhad dat Sidonia enkel tante was van Wiske en niet van Suske.

Wat zou in de ware wereld de correcte benaming/functie zijn van Sidonia tov S&W? Van Wiske zal ze inderdaad tante zijn, maar wellicht ook voogd. Van Suske is ze, veronderstel ik, de adoptiemoeder. Hij zou haar dus wellicht eerder moeder noemen. Of mama. Of moesje. Of ma.

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

Wat zou in de ware wereld de correcte benaming/functie zijn van Sidonia tov S&W? Van Wiske zal ze inderdaad tante zijn, maar wellicht ook voogd. Van Suske is ze, veronderstel ik, de adoptiemoeder. Hij zou haar dus wellicht eerder moeder noemen. Of mama. Of moesje. Of ma.

 

En de kleutertjes die via de Juniorversie kennismaken met de figuren gaan achteraf nog meer in de war zijn aangezien Suske hierin al van kleins af aan deel uitmaakt van de gezins-unit.

 

afbeelding.thumb.png.0daa27f27ff7a451148226793b334647.png

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Mweh... ik heb maar weinig interesse in auto's dus ik herken ook geen merken of zo.

 

Same here.  Zo kreeg ik eens mijn auto niet open met de afstandsbedieningssleutel.  Pas na enige tijd drong het tot me door dat ik niet bij mijn auto stond maar bij een andere auto van hetzelfde kleur.  Geen flauw idee of die andere van hetzelfde merk en/of type was als de mijne maar het kleur kwam toch overeen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
17 uren geleden, Theodoor zei:

Same here.  Zo kreeg ik eens mijn auto niet open met de afstandsbedieningssleutel.  Pas na enige tijd drong het tot me door dat ik niet bij mijn auto stond maar bij een andere auto van hetzelfde kleur.  Geen flauw idee of die andere van hetzelfde merk en/of type was als de mijne maar het kleur kwam toch overeen.

Mijn moeder is één van die vrouwen die ooit in de auto stapte en merkte dat ze naast een vreemde man zat.

Link naar reactie
28 minuten geleden, TDPB zei:

Mijn moeder is één van die vrouwen die ooit in de auto stapte en merkte dat ze naast een vreemde man zat.

 

Stel je een omgekeerde situatie voor.

Als man je vergissen, in een auto stappen en plots langs een vreemde vrouw zitten.

Best te hopen dat dat dan niet verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Link naar reactie

Lang gedacht dat die intro's iets waren wat pas later gedaan werd bij de S&Ws, gewoon omdat die in de albumversies van de oude verhalen niet werden opgenomen.

 

afbeelding.thumb.png.030084222a7ae440877c911a62be6db7.png

 

Dus ja, recentelijk en door het internet ben ik pas gaan beseffen dat die altijd bestaan hebben.

Toch zonde dat ze die oude intro's niet hebben opgenomen in hun vierkleurendrukuitgaves.

 

afbeelding.thumb.png.c2f752ea2c15c430b0bf6ad69a8cb5c4.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...