Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Recommended Posts

Tot mijn verbazing lijkt er geen topic aangemaakt te zijn voor de strips van Jacques Tardi?! 

Gezien het feit dat Tardi als een van de grootste vernieuwers van het Europese beeldverhaal wordt beschouwd (Wikipedia, dus dan is het waar ūüėČ) en¬† Loopgravenoorlog tot een van de beste strips ooit wordt geschaard is dat toch best verwonderlijk.

 

Ik heb zojuist 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' gelezen. Een bijzonder wonderlijk verhaal dat bol staat van platheid en geweld. 
Toen ik ooit het werk van Tardi voor het eerst aanschouwde vond ik het helemaal niets- lompe, lelijke getekende personages en zijn oudere werken (zoals het zojuist genoemde werk) vond ik ronduit afstotelijk.

Mijn interesse in WO1 echter deed me welhaast verplicht Loopgravenoorlog kopen. Dat was een eye-opener want de verhalen in dit werk bleken bijzonder pakkend. Vervolgens meerdere werken gekocht waarbij ik met name de Nestor Burma verstrippingen door Tardi bijzonder goed kon smaken. Ook het tekenwerk beviel me meer en meer. Toen ik later voor de lol eens wat werk van hem ging natekenenen bleek het nog verrekte knap in elkaar te zitten en groeide mijn bewondering tot grote hoogte.

 

Het blijft dessalniettemin soms een wat vreemde eend in de bijt- Van Isabelle Avondrood bijvoorbeeld heb ik alle delen maar ik lees ze slechts sporadisch. De gebeurtenissen erin zijn soms ronduit stuitend en volkomen achterlijk (wat het ook wel weer grappig maakt) maar op de een of andere manier intrigeert de reeks me toch (zal ook door de time-setting komen)... De Stem van het Volk vond ik wat saai maar ook wel weer interessant.. One shots als 'de laatste der laatsten' vond ik briljant. Ook de verstrippingen van de werken van Manchette vond ik fantastisch.

Wat vinden jullie van het werk van Tardi? Zijn er dingen die je afstoten (misschien ben ik gewoon wat teerhartig of zo) of juist intrigeren? Wat vinden jullie van een serie als Isabelle Avondrood, de one shots van Tardi en wat zijn jullie (behalve de toch wel wat uitgekauwde favoriet 'loopgravenoorlog') favoriete werken?

Waar ik ook wel benieuwd naar ben (voor de oudere repers) - hoe werden indertijd werken als 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' eigenlijk ontvangen? We zijn vandaag de dag wel wat gewend maar ik zie dat dit album alweer uit 1981 stamt... Wellicht was het toen behoorlijk shocking

Deel dit bericht


Link naar bericht
13 minuten geleden, sanderg zei:


Waar ik ook wel benieuwd naar ben (voor de oudere repers) - hoe werden indertijd werken als 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' eigenlijk ontvangen? We zijn vandaag de dag wel wat gewend maar ik zie dat dit album alweer uit 1981 stamt... Wellicht was het toen behoorlijk shocking

Shocking? Dat boek dateert uit 1974, en er kon toen meer dan nu. Er mocht minder, maar er kon meer.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 hour ago, Waldorf said:

Shocking? Dat boek dateert uit 1974, en er kon toen meer dan nu. Er mocht minder, maar er kon meer.

 

maar als dit soort verhalen in 74 niet zo bijzonder was (want er kon meer dan nu) in welke zin was Tardi dan een vernieuwer indertijd?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het is niet omdat iemand iets doet dat nieuw is, of nog niet vaak eerder is gedaan, dat dat daarom shocking is.

En het is niet omdat iets niet shocking is, dat het daarom niet bijzonder is.

Deel dit bericht


Link naar bericht

prima! blijkbaar vergiste ik me daar dus in dat het in die tijd nogal baanbrekend was... maar hoe zit t met de rest van Tardi's oeuvre? wat vinden jullie daarvan?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Groot fan van Tardi.

Als kind, jaren 80, las ik Isabella Avondrood met veel plezier. Tegenwoordig vind ik die serie wel aardig maar niet super.

Zijn WWI werk is m.i. buitencategorie en ik zou zeggen dat de albums over zijn vader in de werkkampen (Stalag IIb) dat ook zijn.

Ik ben het met je eens wat bovengenoemde strip betreft, ik las hem kort geleden en behalve als je het in de tijdsgeest ziet doet het mij niet zoveel. Wel leuk dat het associatief gemaakt is.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 hour ago, Coen said:

Groot fan van Tardi.

Als kind, jaren 80, las ik Isabella Avondrood met veel plezier. Tegenwoordig vind ik die serie wel aardig maar niet super.

Zijn WWI werk is m.i. buitencategorie en ik zou zeggen dat de albums over zijn vader in de werkkampen (Stalag IIb) dat ook zijn.

Ik ben het met je eens wat bovengenoemde strip betreft, ik las hem kort geleden en behalve als je het in de tijdsgeest ziet doet het mij niet zoveel. Wel leuk dat het associatief gemaakt is.

 

Die albums over zijn vader in WOII vond ik ook erg goed inderdaad! En je stak er ook nog het een en ander van op.

 

Het is ontzettend knap hoe Tardi de naargeestige sfeer neerzet die enige indruk geven over hoe het geweest moet zijn.

 

Las inderdaad net dat 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' nog ouder is dan ik dacht: La véritable histoire du soldat inconnu, 1975, Futuropolis, Parijs.  Grappig ook dat het inderdaad is gemaakt zonder vooropgezet plan, behalve dan de afloop...

 

Het totale oeuvre van Tardi is niet eens zo groot (in vergelijking met bijvoorbeeld een Hermann), maar de kwaliteit lijkt (anders dan bij diezelfde Hermann) redelijk constant. 

Verhalen die ik nog nooit gelezen heb zijn Polonius, het gedrocht en de guillotine en de ijsdemon. De moeite?
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
4 uren geleden, sanderg zei:

prima! blijkbaar vergiste ik me daar dus in dat het in die tijd nogal baanbrekend was... maar hoe zit t met de rest van Tardi's oeuvre? wat vinden jullie daarvan?

Jamaar, shoking en baanbrekend zijn twee verschillende dingen. Tardi had zeker een nieuwe, baanbrekende manier van strips maken (hij was natuurlijk niet de enige of de eerste, dat ging in de lucht en er waren velen die iets nieuws probeerden qua beeldtaal en manier van vertellen, maar hij was wel een van de betere auteurs van die 'wordt vervolgd'-generatie).

Deel dit bericht


Link naar bericht
53 minuten geleden, sanderg zei:

Het totale oeuvre van Tardi is niet eens zo groot (in vergelijking met bijvoorbeeld een Hermann), maar de kwaliteit lijkt (anders dan bij diezelfde Hermann) redelijk constant.

 

Hermann lijkt mij toch een betere scenarist te zijn. Bij Tardi is het toch vaak een rommelig boeltje. Misschien beseft hij dat zelf ook en bewerkt hij daarom regelmatig verhalen van anderen.

Het tekenwerk van Hermann was ook behoorlijk constant (en van hoog niveau tot pakweg 10 jaar geleden). Alleen kan je dat niet vergelijken met Tardi, want Hermann is bijna 10 jaar ouder dan Tardi. Tardi zit nu aan de leeftijd waarop het bij Hermann af en toe wat minder werd, en als ik me niet vergis heeft Tardi al een tijdje niets nieuws meer getekend.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik denk dat je het tekenwerk van Hermann niet mag vergelijken met dat van Tardi. Om te beginnen kan Hermann tekenen terwijl Tardi vooral scenarios illustreert. Het probleem met Hermann is dat die nog veel te graag tekent. Die sluit zich elke dag nog op in zijn tuin te Ukkel om een 11 uur te werken. 2-3 albums per jaar zijn ook niet ongebruikelijk voor hem. Tardi zijn produktie komt niet in de buurt. Dat is meer de Franse vedettenstijl waarin een Juillard en Gibrat zich ook wentelen. Op dat vlak heeft Hermann nog dat volkse dat eigen is aan de tekenaars uit het Luikse.

Deel dit bericht


Link naar bericht

 

1 uur geleden, Ambreville zei:

2-3 albums per jaar zijn ook niet ongebruikelijk voor hem. Tardi zijn produktie komt niet in de buurt. Dat is meer de Franse vedettenstijl waarin een Juillard en Gibrat zich ook wentelen.

Je doet hem tekort hoor. Sinds 1974 gemiddeld 1 x per jaar een album. Los daarvan: de albums van de volkse Hermann omvatten zelden meer dan 44 pagina's. De drie Stalag-albums van Tardi alleen al omvatten tezamen bijna 500 pagina's. Geen idee waarom de productiviteit van Hermann hier plotseling vergeleken moet worden met die van Tardi (en waarom je uberhaupt twee zulke verschillende grootheden moet vergelijken), maar als je het toch doet kun je beter het aantal pagina's vergelijken dan het aantal albums.

 

     

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, Ambreville zei:

Ik denk dat je het tekenwerk van Hermann niet mag vergelijken met dat van Tardi. Om te beginnen kan Hermann tekenen terwijl Tardi vooral scenarios illustreert.

Je kan Tardi toch moeilijk een slechte of matige of mindere tekenaar noemen. Zijn stijl staat je misschien niet aan, maar de man kàn tekenen.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
4 uren geleden, Coen zei:

 

Als kind, jaren 80, las ik Isabella Avondrood met veel plezier. Tegenwoordig vind ik die serie wel aardig maar niet super.

 

 

Ik kan nog steeds goed genieten van de tekenstijl in de eerste albums. Blijft toch jammer dat Tardi van een stoer wijf met klasse uiteindelijk zo'n raar wicht met een lelijke neus heeft gemaakt:

 

AsRdddd20202020.jpg.f4ea912bf03a7868b0534f6ac9bfe54d.jpg

 

 

AsRdddd2020202020.thumb.jpg.1aa45ed5fcaa8e712d4aa2f0d73dc51d.jpg

 

 

AsRdddd2020202030.jpg.8fed3c3ba20db481e140c46fa22202d8.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 minuten geleden, TDPB zei:

Je kan Tardi toch moeilijk een slechte of matige of mindere tekenaar noemen. Zijn stijl staat je misschien niet aan, maar de man kàn tekenen

Plus dat Tardi meer dan 1 iconisch stripalbum heeft gemaakt en Hermann niet eentje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 hour ago, Vittorio said:

 

Je doet hem tekort hoor. Sinds 1974 gemiddeld 1 x per jaar een album. Los daarvan: de albums van de volkse Hermann omvatten zelden meer dan 44 pagina's. De drie Stalag-albums van Tardi alleen al omvatten tezamen bijna 500 pagina's. Geen idee waarom de productiviteit van Hermann hier plotseling vergeleken moet worden met die van Tardi (en waarom je uberhaupt twee zulke verschillende grootheden moet vergelijken), maar als je het toch doet kun je beter het aantal pagina's vergelijken dan het aantal albums.

 

     

Daar heb je inderdaad absoluut een punt! De drie Stalag albums van Tardi moeten een monsterklus zijn geweest.. 

En inderdaad is Hermann een stuk ouder dan Tardi- dessalniettemin zal het oeuvre van Hermann zeker de 100 albums overstijgen. Dat is bij Tardi lange na niet het geval. Ik meen ergens gelezen te hebben dat Tardi na het laatste Stalag album zou stoppen met strips maar ik heb ergens anders weer gelezen dat er in elk geval nog één Isabelle album zal verschijnen. Dat zou ook logisch zijn gezien het volledig open einde van het laatste deel.

Deel dit bericht


Link naar bericht
53 minutes ago, Vittorio said:

Ik kan nog steeds goed genieten van de tekenstijl in de eerste albums. Blijft toch jammer dat Tardi van een stoer wijf met klasse uiteindelijk zo'n raar wicht met een lelijke neus heeft gemaakt:

 

AsRdddd20202020.jpg.f4ea912bf03a7868b0534f6ac9bfe54d.jpg

 

 

AsRdddd2020202020.thumb.jpg.1aa45ed5fcaa8e712d4aa2f0d73dc51d.jpg

 

 

AsRdddd2020202030.jpg.8fed3c3ba20db481e140c46fa22202d8.jpg

Inderdaad! In de regel vind ik het latere tekenwerk van Tardi beter dan zijn vroege werk maar bij Isabelle is het andersom. De oorspronkelijke Isabelle was veel toffer en had veel meer stijl dan de trien die hij er later van maakte..

Deel dit bericht


Link naar bericht
56 minutes ago, Vittorio said:

Plus dat Tardi meer dan 1 iconisch stripalbum heeft gemaakt en Hermann niet eentje.

Je kan Tardi toch moeilijk een slechte of matige of mindere tekenaar noemen. Zijn stijl staat je misschien niet aan, maar de man kàn tekenen

 

Tardi zijn tekenstijl beviel me oorspronkelijk ook niet maar als je er goed naar gaat kijken dan is het echt ontzettend knap wat ie doet. Niet voor niets wordt zijn sfeerschepping zo vaak geroemd. Hij weet de Belle Epoque als geen ander weer tot leven te wekken en de manier waarop hij Parijs (maar ook het New York van de jaren '80- zie de Kakkerlakkenkiller) tekent is geweldig. Zonder opsmuk, maar vies en vuil en toch ook vaak heel erg mooi. 

 

En inderdaad- Hermann heeft naar mijn idee niet één echt iconisch album gemaakt- Bloedbruiloft komt misschien nog het dichtste bij die status in de buurt maar het is niet het niveau Chninkel of Loopgravenoorlog.  Best treurig eigenlijk bij iemand die zoveel albums heeft gemaakt... maar wellicht kan het Hermann zelf weinig schelen :-) 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur terug, Vittorio zei:

Plus dat Tardi meer dan 1 iconisch stripalbum heeft gemaakt en Hermann niet eentje.

grapjurk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 minuten geleden, Ambreville zei:

grapjurk.

Serieus, noem 1 iconisch Hermann-album. Je kunt de man een aantal zeer goede titels toeschrijven, maar iconisch zoals Loopgravenoorlog van Tardi dat is? Neuh...

Deel dit bericht


Link naar bericht

Er zijn er genoeg. Babette, winter van een clown, Al die vrije vluchten.... Je bent hier een discussie over smaken en kleuren aan het voeren. Iconische Albums betekenen meestal albums die iedereen verplicht goed moet vinden zonder ze ooit gelezen te hebben.

Ik Jacques Tardi 1 ben ik ooit aan begonnen en heb ik na vijf paginas al buitengeflikkerd. Dat eeuwig gedoe over die oorlog was wel genoeg na een tijd. Isabelle Avondrood vond ik wel goed, vooral goed geschreven maar vrij houterig getekend. Tardi is zeker niet slecht, maar staat bij mij niet op een verhoog, waar Hermann duidelijk wel op staat.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
4 uren geleden, sanderg zei:

Verhalen die ik nog nooit gelezen heb zijn Polonius, het gedrocht en de guillotine en de ijsdemon. De moeite?

Polonius is de moeite als je vroeger ook met rode oortjes op televisie naar de BBC-serie "I Claudius" keek, zoals ik dat als kind deed. Lekker decadent, geweld, seks, orgie√ęn en een einde dat helemaal goed aansluit bij deze virus-tijd. De IJsdemon heeft een moeizaam verhaal, maar is toch wel verplichte kost door de manier waarop Tardi te werken ging, helemaal in stijl van de oude gravures die je bijvoorbeeld in klassieke Jules Verne-boeken ziet:

 

AsRdddd2020202040.thumb.jpg.1ef1997b57ccf73b0744d57947c0ffe7.jpg

 

AsRdddd2020202050.thumb.jpg.ec1601bf7a86467d695bdfc66628249b.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 minutes ago, Vittorio said:

Polonius is de moeite als je vroeger ook met rode oortjes op televisie naar de BBC-serie "I Claudius" keek, zoals ik dat als kind deed. Lekker decadent, geweld, seks, orgie√ęn en een einde dat helemaal goed aansluit bij deze virus-tijd. De IJsdemon heeft een moeizaam verhaal, maar is toch wel verplichte kost door de manier waarop Tardi te werken ging, helemaal in stijl van de oude gravures die je bijvoorbeeld in klassieke Jules Verne-boeken ziet:

 

AsRdddd2020202040.thumb.jpg.1ef1997b57ccf73b0744d57947c0ffe7.jpg

 

AsRdddd2020202050.thumb.jpg.ec1601bf7a86467d695bdfc66628249b.jpg

Dit ziet er meer dan fantastisch uit en is meteen, naar mijn idee, en bewijs dat Tardi echt en groots tekenaar is. 

Verdorie- ik moet dit album snel op de kopgaan tikken!.. beschamend dat ik het niet heb :-)

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
3 minuten geleden, Ambreville zei:

Er zijn er genoeg. Babette, winter van een clown, Al die vrije vluchten.... Je bent hier een discussie over smaken en kleuren aan het voeren. Iconische Albums betekenen meestal albums die iedereen verplicht goed moet vinden zonder ze ooit gelezen te hebben.

Ik Jacques Tardi 1 ben ik ooit aan begonnen en heb ik na vijf paginas al buitengeflikkerd. Dat eeuwig gedoe over die oorlog was wel genoeg na een tijd. Isabelle Avondrood vond ik wel goed, vooral goed geschreven maar vrij houterig getekend. Tardi is zeker niet slecht, maar staat bij mij niet op een verhoog, waar Hermann duidelijk wel op staat.

 

De Stalag-albums zijn ook niet mijn kopje thee. En Tardi had minder albums over de oorlog kunnen maken, ook mee eens. Maar zijn Loopgravenoorlog is een tijdloze klassieker die het benauwde stripwereldje verre overstijgt, ook niet-striplezers zullen onmiddellijk de klasse ervan onderkennen. Winter van een clown? Wie is hier nu een grapjurk? Zoals opgemerkt: zeer goed is iets anders dan iconisch.

Deel dit bericht


Link naar bericht
8 minutes ago, Vittorio said:

De Stalag-albums zijn ook niet mijn kopje thee. En Tardi had minder albums over de oorlog kunnen maken, ook mee eens. Maar zijn Loopgravenoorlog is een tijdloze klassieker die het benauwde stripwereldje verre overstijgt, ook niet-striplezers zullen onmiddellijk de klasse ervan onderkennen. Winter van een clown? Wie is hier nu een grapjurk? Zoals opgemerkt: zeer goed is iets anders dan iconisch.

Oorlog is iets dat als een rode draad door vrijwel alle werken van Tardi heen loopt... Ik begrijp dat nu wel beter nadat ik de Stalag albums heb gelezen... De beide wereldoorlogen hebben een enorme impact gehad in de familie van Tardi. Het is iets dat huidige generaties zich steeds minder voor kunnen stellen nu de generatie die WO2 nog heeft meegemaakt (en die er voor uit eigen bevindingen kunnen waarschuwen) nagenoeg is uitgestorven..



 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
17 minuten geleden, Vittorio zei:

De Stalag-albums zijn ook niet mijn kopje thee. En Tardi had minder albums over de oorlog kunnen maken, ook mee eens. Maar zijn Loopgravenoorlog is een tijdloze klassieker die het benauwde stripwereldje verre overstijgt, ook niet-striplezers zullen onmiddellijk de klasse ervan onderkennen. Winter van een clown? Wie is hier nu een grapjurk? Zoals opgemerkt: zeer goed is iets anders dan iconisch.

Je moet dat lezen in de uitgava van Editions Black & White, niet in het origineel goedkoop papier.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...