Ga naar inhoud

Tardi


sanderg

Recommended Posts

Op 20/3/2020 om 19:06, Rik zei:

Ik ken alleen de IJsdemon en die is in ieder geval de moeite waard. Er zit ook een link met Isabelle Avondrood in dit album

Leuk meta-grapje in Maanzieke Mummies waarin Tardi zich via een van zijn personages beklaagt over de slechte verkoopcijfers van zijn album:

 

Isabelle_Avondrood_4.jpg.437b5b25c4fd8f2ac2e946d223b7b98b.jpg

Link naar reactie
  • 3 months later...

Ik ben geen grote verzamelaar. Maar ik ben zeker een fan van Tardi. Toen ik jonger was vond ik het rommelig maar tegenwoordig vind ik zijn tekeningen en zijn teksten goed bij elkaar passen. Isabelle, IJsdemon en de Loopgravenoorlog zijn zeker goede verhalen. 

Helaas loop ik al een aantal jaren achter dus misschien weer eens kijken of ik wat kan aanschaffen.

Link naar reactie
On 3/20/2020 at 8:08 PM, lordofindifference said:

Ergens in 2015 moet er een thread geweest zijn ivm het Besloten land, werk van Tardi op scenario van Forest

Als ik me niet vergis is het op basis van een personage in Het besloten land dat één keer in het hele boek wordt vermeld, dat het lezersforum Ezzulia Ezzulia heet.

Link naar reactie
Op 11/7/2020 om 19:26, milou zei:

Wat is Tardi zijn nieuwste project ?

Met zijn vrouw Dominique Grange druk bezig met het geëngageerde epos ‘Élise et les nouveaux partisans’.

 

http://www.9emeart.fr/post/news/franco-belge/tardi-et-dominique-grange-signeront-elise-et-les-nouveaux-partisans-en-2020-chez-delcourt-10730

 

Zou eind van dit jaar bij Delcourt moeten verschijnen. Jonge zangeres trekt in 1958 van Lyon naar Parijs, keert zich af van de showbizz en stort zich met hart in ziel in de sociale strijd tegen uitbuiting, onrecht, racisme..... Klinkt alsof Grange een stripscenario van haar leven heeft gemaakt.

Link naar reactie
22 minutes ago, Vittorio said:

Met zijn vrouw Dominique Grange druk bezig met het geëngageerde epos ‘Élise et les nouveaux partisans’.

 

http://www.9emeart.fr/post/news/franco-belge/tardi-et-dominique-grange-signeront-elise-et-les-nouveaux-partisans-en-2020-chez-delcourt-10730

 

Zou eind van dit jaar bij Delcourt moeten verschijnen. Jonge zangeres trekt in 1958 van Lyon naar Parijs, keert zich af van de showbizz en stort zich met hart in ziel in de sociale strijd tegen uitbuiting, onrecht, racisme..... Klinkt alsof Grange een stripscenario van haar leven heeft gemaakt.

klinkt interessant! en wat top dat t al voor zo snel op stapel staat. Dank voor de info!

Link naar reactie
Op 20/3/2020 om 21:48, sanderg zei:

goh ja.. het besloten land.. . was t n beetje vergeten maar die moet ik ook weer s lezen.. in mijn herinnering vond ik t niet geweldig maar ik moet t s n 2e kans geven

Ik heb het ooit al in de ter ziele gegane Leesclub voorgesteld. Ik vond dat best goed. Isabelle Avondrood is ook goed.

De loopgraven ben ik niet aan begonnen. Dat voelt niet aan als mijn ‘ding’.

Link naar reactie
15 hours ago, Zwendel said:

Ik heb het ooit al in de ter ziele gegane Leesclub voorgesteld. Ik vond dat best goed. Isabelle Avondrood is ook goed.

De loopgraven ben ik niet aan begonnen. Dat voelt niet aan als mijn ‘ding’.

Ieder zijn smaak- ik bewonder Tardi's inspanningen om de herinnering aan WO1 zeer..
Maar ik heb dan ook sowieso grote interesse voor de wereldgeschiedenis van aan het begin van de 20e eeuw dus wat dat betreft ben ik enigszins bevooroordeeld.

Link naar reactie
  • 7 months later...
Op 20/3/2020 om 14:20, Vittorio zei:

Ik kan nog steeds goed genieten van de tekenstijl in de eerste albums. Blijft toch jammer dat Tardi van een stoer wijf met klasse uiteindelijk zo'n raar wicht met een lelijke neus heeft gemaakt:

 

AsRdddd20202020.jpg.f4ea912bf03a7868b0534f6ac9bfe54d.jpg

 

 

AsRdddd2020202020.thumb.jpg.1aa45ed5fcaa8e712d4aa2f0d73dc51d.jpg

 

 

AsRdddd2020202030.jpg.8fed3c3ba20db481e140c46fa22202d8.jpg

 

Het vijfde album is hierbij een scharniermoment geweest, ook netjes in het midden liggend van deze negendelige reeks. (omwille van die recensietoestanden heb ik enkele albums van deze serie eens onder de loep kunnen nemen)

 

Deel 4 is in 1978 gepubliceerd.

Toen zag Isabelle er nog zo uit:

 

afbeelding.thumb.png.d37a32a7dec225b496ca4951c365abfb.png

 

Om redenen is ze in album 5 (1981) niet aanwezig.

Dit album overbrugt ook de ganse Eerste Wereldoorlog.

 

Wanneer Isabelle opnieuw in haar eigen reeks opduikt, zitten we in album 6 (1985) en is er in het verhaal 4 jaar verstreken. Tardi heeft echter sinds 1978 geen Isabelle getekend. (en dan bedoel ik het personage)

 

afbeelding.thumb.png.da5863fc144700b08252d14d8e8eb0e6.png

 

Ligt dat misschien aan de basis van haar veranderde voorkomen?

Hebben de jaren die verstreken zijn ervoor gezorgd dat Tardi zijn heldin anders is gaan tekenen, of moet deze wijziging in haar verschijning te zoeken zijn in het passeren van de tijd binnen de verhaallijnen van de reeks? Of is dit een symbolische wedergeboorte, wat niet zo gek is als het klinkt als je de gebeurtenissen van deel 5 in beschouwing neemt.

 

adeleblancsec06p.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

Hoe is het in het bad zitten eigenlijk zo een iconisch shot geworden dat er een miniatuurset van bestaat en dat het ook onderdeel van de film is?

 

De producenten weten dat het grootste deel van hun publiek mannelijk is?

Overigens werd Isabelle Avondrood verfilmd door Luc Besson. We kennen hem. 😇

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Is Isabel niet een tijdje dood geweest?

En is het andere uiterlijk na haar heropstanding?

 

Ja, zoiets. Doorheen WO I was ze in een soort van cryosleep totdat er een oplossing was voor haar situatie.

Dat is dan dat middelste album 5 waar ze niet in voor komt.

En dan vanaf album 6 is ze terug in the game en ziet ze er ook anders uit.

Maar dat kan evengoed te wijten zijn aan de lange periode tussen de albums en een geëvolueerde tekenstijl.

Link naar reactie
46 minuten geleden, Ambreville zei:

Een paar jaar na de finale moet je niet meer met spoiler-alerts afkomen. Kans gemist. Op het einde trouwen John Snow en Daenerys. Arya vermoordt Cersi en Sansa trouwt met Jamie. De gnome vliegt weg in een formatie van drie draken.

 

dragon lady bad

 

afbeelding.thumb.png.eff1e66d53e92f978c8b26951af7f5bf.png

 

afbeelding.thumb.png.79458ad55463e7681a51cf01814e2c43.png

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 20/3/2020 om 15:37, Vittorio zei:

Polonius is de moeite als je vroeger ook met rode oortjes op televisie naar de BBC-serie "I Claudius" keek, zoals ik dat als kind deed. Lekker decadent, geweld, seks, orgieën en een einde dat helemaal goed aansluit bij deze virus-tijd. De IJsdemon heeft een moeizaam verhaal, maar is toch wel verplichte kost door de manier waarop Tardi te werken ging, helemaal in stijl van de oude gravures die je bijvoorbeeld in klassieke Jules Verne-boeken ziet:

 

AsRdddd2020202040.thumb.jpg.1ef1997b57ccf73b0744d57947c0ffe7.jpg

 

AsRdddd2020202050.thumb.jpg.ec1601bf7a86467d695bdfc66628249b.jpg

Ein-de-lijk gelezen!! En goed bevonden!


Schitterend tekenwerk en een verheel dat helemaal in de stijl en sfeer van Tardi is... Volkomen idioot en cynisch (wat ik heel goed kan smaken 😉

 

Link naar reactie
Op 6/3/2021 om 23:21, cinco zei:

 

Ja, zoiets. Doorheen WO I was ze in een soort van cryosleep totdat er een oplossing was voor haar situatie.

Dat is dan dat middelste album 5 waar ze niet in voor komt.

En dan vanaf album 6 is ze terug in the game en ziet ze er ook anders uit.

Maar dat kan evengoed te wijten zijn aan de lange periode tussen de albums en een geëvolueerde tekenstijl.

Ik denk dat laatste... net De Ijsdemon dus gelezen en de tekenstijl daarin heeft ook wel wat weg van de vroege Avondrood verhalen... De latere werken van Tardi zijn tekentechnisch ook meer in de sfeer van de latere Avondrood avonturen. De tekenstijl is ronder. Je ziet dit verschil trouwens ook wanneer je het eerste Burma verhaal van Tardi (sluiers over de Pont de Tolbiac) vergelijkt met de latere Burma verhalen van zijn hand..

 

Ik meen me te herinneren overigens dat er iets nieuws van Tardi op stapel staat. Iemand enig idee voor wanneer dat ongeveer zal zijn? Ik koop alles blind van de beste man..

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

De latere werken van Tardi zijn tekentechnisch ook meer in de sfeer van de latere Avondrood avonturen. De tekenstijl is ronder.

 

Ja, je ziet dat aan de rondere neuzen die ook op zijn hertekende covers van Avondrood staan.

 

550x757.jpg

 

 

 

71M4hXXm9DL.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Strips blind kopen vind ik nogal nutteloos.

Ik doe het dan ook zelden... In het geval van Tardi doe ik het wel. Zijn werk stelt mij nooit teleur.

 

Hij is daarin echt uniek ten opzichte van bijvoorbeeld Hermann om maar eens iemand te noemen..  Diens one shots koop ik nooit blind vanwege de sterk wisselende kwaliteit

Link naar reactie
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...