Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
sanderg

Albert Uderzo overleden

Recommended Posts

2 uren geleden, djkeos zei:

Van Facebook/Ed van der Linden

90798445_10219333523162627_2630354022086737920_o.jpg

heel mooi

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zeker spijtig maar de grote kracht van de meeste verhalen was toch te danken aan de scenario's van Goscini.

Het tekenwerk bleef goed maar na diens overlijden was het toch minder lezenswaardig.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inmiddels bijna honderd hommagetekeningen voorbij zien komen en hoe goedbedoeld verder ook: wat zijn ze allemaal saai. Hoe komt dat toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tekeningen naar aanleiding van iemands dood zijn zelden vrolijke meesterwerkjes.

Ik zie die ook allemaal passeren, en ik denk dan altijd: "leuk, maar wat heeft Uderzo daar aan? je had die beter gemaakt toen hij nog leefde."

Deel dit bericht

Link naar bericht
33 minuten geleden, TDPB zei:

Tekeningen naar aanleiding van iemands dood zijn zelden vrolijke meesterwerkjes.

Ik zie die ook allemaal passeren, en ik denk dan altijd: "leuk, maar wat heeft Uderzo daar aan? je had die beter gemaakt toen hij nog leefde."

Die hebben zo ook gemaakt toen. Er zijn verschillende hommage-bundels uitgekomen.

image.thumb.png.7ebdfa86a3db6dd616a25e3d25cf8850.pngimage.png.59927d73a01b43ca669008b147d00fca.pngimage.png.667013e3f24a9212e1e5dad7ab83b916.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelukkig maar. (tussen haakjes, weet iemand of Uderzo het uiterlijk van Laverdure op zichzelf heeft gebaseerd? )

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, TDPB zei:

Gelukkig maar. (tussen haakjes, weet iemand of Uderzo het uiterlijk van Laverdure op zichzelf heeft gebaseerd? )

Ik meen  voor 99,9% zeker in enkele interviews gelezen te hebben dat (een overduidelijk jongere) Uderzo als model voor zijn creatie heeft gediend. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, TDPB zei:

afbeelding.png.1effdf39a8b1272f5dbc3d067b9981b6.png

Eerder op christian Marin, frans acteur die speelde in 'les chevaliers du ciel' als ik me niet vergis..

Edit : blijkbaar was er eerst de stripreeks Tanguy en Laverdure, en dan pas de tv serie les chevaliers du ciel dus ik vergiste me...

https://fr.wikipedia.org/wiki/Christian_Marin

afbeelding.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Vittorio zei:

Inmiddels bijna honderd hommagetekeningen voorbij zien komen en hoe goedbedoeld verder ook: wat zijn ze allemaal saai. Hoe komt dat toch?

Veel droevige hommages idd, terwijl een hommage voor Uderzo juíst grappig mag zijn... Om deze moest ik overigens wel hardop gniffelen ...

19A1132B-2727-4FCB-BE98-88E29576A1BF.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, lordofindifference zei:

afbeelding.png.1effdf39a8b1272f5dbc3d067b9981b6.png

Eerder op christian Marin, frans acteur die speelde in 'les chevaliers du ciel' als ik me niet vergis..

Dat hij op bovenstaande acteur is gebaseerd klopt maar gedeeltelijk. In de eerste delen is het wel degelijk een zelfportret van de jonge Uderzo. Bij het uitkomen van de televisieserie rondom de twee helden evolueerde het uiterlijk langzaam naar de acteurs die Tanguy en Laverdure speelden. ( waarschijnlijk ook op aandringen van de uitgeverij)   Uderzo zelf was hier overigens helemaal niet content mee. Maar op dat moment was hij al niet meer bij de serie betrokken. Jijé was toen al een tijdje de tekenaar van dienst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
17 minuten geleden, Dickerdack zei:

Dat hij op bovenstaande acteur is gebaseerd klopt maar gedeeltelijk. In de eerste delen is het wel degelijk een zelfportret van de jonge Uderzo. Bij het uitkomen van de televisieserie rondom de twee helden evolueerde het uiterlijk langzaam naar de acteurs die Tanguy en Laverdure speelden. ( waarschijnlijk ook op aandringen van de uitgeverij)   Uderzo zelf was hier overigens helemaal niet content mee. Maar op dat moment was hij al niet meer bij de serie betrokken. Jijé was toen al een tijdje de tekenaar van dienst. 

Thanx voor de verduidelijking Dickerdack, nu je 't zegt houdt dit inderdaad meer steek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, lordofindifference zei:

Thanx voor de verduidelijking Dickerdack, nu je 't zegt houdt dit inderdaad meer steek.

Ja, dit had ik ook gelezen in de dossiers van de de integrales die Arboris uitgeeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe komt het dat Asterix zo populair is (en écht wel goed is), en Johan Pikbroek en Hoempapa eigenlijk zo... allez ja, slecht zijn? Zelfde tekenaar, zelfde scenarist? 

Een Asterix van het duo Uderzo/Goscinny lees je in één trek uit, en is één van de weinige reeksen die ik graag telkens opnieuw en opnieuw lees, die andere twee reeksen is het eerder saai en worstelen om tot het einde te geraken. Ik vermoed dat ze nog hun weg moesten zoeken, maar dan nog, het verschil is gigantisch. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, Aerogi zei:

Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe komt het dat Asterix zo populair is (en écht wel goed is), en Johan Pikbroek en Hoempapa eigenlijk zo... allez ja, slecht zijn? Zelfde tekenaar, zelfde scenarist? 

Een Asterix van het duo Uderzo/Goscinny lees je in één trek uit, en is één van de weinige reeksen die ik graag telkens opnieuw en opnieuw lees, die andere twee reeksen is het eerder saai en worstelen om tot het einde te geraken. Ik vermoed dat ze nog hun weg moesten zoeken, maar dan nog, het verschil is gigantisch. 

Tja, waarom maakt een muziekgroep de ene keer een geniaal meesterwerk en de andere keer iets dat zo doorsnee is als maar kan? De juiste keuzes op het juiste moment? Ik zou nu niet zeggen dat de reeksen die je opnoemt zo slecht zijn, maar ze spreken de lezers duidelijk minder aan. Misschien spreken de personages uit Asterix meer tot de verbeelding? Misschien boden ze Goscinny meer inspiratie dan de meeste van zijn andere reeksen (zoals Lucky Luke dat duidelijk ook deed)? Aan het tekenwerk van Uderzo kan het in ieder geval niet liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Iedereen heeft wel eens een mindere dag zeker 🙃 En soms moet er gewoon brood op de plank komen.

Dorrison, Nury, Desberg, Runberg, Dufaux etc kennen allemaal dieptepunten. Hergé, Morris etc. eveneens. Van Hamme, Charlier en Tardi (om er een paar te noemen) zijn meer consistent, maar ook niet altijd top.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 25/3/2020 om 17:30, Vittorio zei:

euh, waar? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kén Hoempa Pa zelfs niet, ik weet dat het bestaat. Dat wel. Maar ik heb het nooit gelezen, nooit ergens zien liggen in een bibliotheek wat vroeger doorgaans mijn bron van nieuwe reeksen was. Idem voor Johan Pikbroek.

Maar Asterix, dat ik gewoon geniaal. De stereotypes van de verschillende landen, de karakters van de dorpsbewoners, de herkenbaarheid. In die reeks komt gewoon alles op de perfecte manier samen. Je zou als land bijna ruzie maken om er ook in te mogen verschijnen en als ik me niet vergis heeft een Indische diplomaat dat zelfs gedaan ook (niet wetende dat er al een Asterix in Indusland wàs).

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Aleksandr zei:

euh, waar? 

Facebook

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tanuki zei:

en als ik me niet vergis heeft een Indische diplomaat dat zelfs gedaan ook (niet wetende dat er al een Asterix in Indusland wàs).

't was een journalist. En het was niet echt ruzie. Gewoon aan de huidige makers gevraagd wanneer ze eens naar India gaan komen om daarna een artikel te schrijven dat ze binnenkort een avontuur in India gaan beleven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
51 minuten geleden, Peter Motte zei:

FB verdient dus ook aan de dood van Uderzo.

FB verdient ook aan corona, oorlogen en miserie allerhande. FB verdient gewoon aan alles.

Deel dit bericht

Link naar bericht
52 minuten geleden, Peter Motte zei:

FB verdient dus ook aan de dood van Uderzo.

1095 euro per hommagetekening, dus dat valt mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Tanuki zei:

Ik kén Hoempa Pa zelfs niet, ik weet dat het bestaat. Dat wel. Maar ik heb het nooit gelezen, nooit ergens zien liggen in een bibliotheek wat vroeger doorgaans mijn bron van nieuwe reeksen was. Idem voor Johan Pikbroek.

Maar Asterix, dat ik gewoon geniaal. De stereotypes van de verschillende landen, de karakters van de dorpsbewoners, de herkenbaarheid. In die reeks komt gewoon alles op de perfecte manier samen. Je zou als land bijna ruzie maken om er ook in te mogen verschijnen en als ik me niet vergis heeft een Indische diplomaat dat zelfs gedaan ook (niet wetende dat er al een Asterix in Indusland wàs).

hier (https://kalmthout.bibliotheek.be/contact?category=purchase_suggestion) kan je de integraalversie <BESTELLEN> en later weer uitlenen   😉

w210h300aoe1iar1q85_Hoempa_Pa_Integraal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 3/25/2020 at 5:30 PM, Vittorio said:

het verbaast me vooral ook dat ik de auteurs van die hommage tekeningen niet tot nauwelijks ken.. waar blijven de hommages van Hermann, Rosinski, Tardi, Dany en andere meer gekende auteurs? 

Van de echt grote namen heb ik tot nu toe volgens mij enkel Marini en Francq voorbij zien komen..

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...