Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Geinz

Zijn er te weinig horrorstrips?

Recommended Posts

Als groot liefhebber van horror, sci-fi en fantasy heb ik de indruk dat er te weinig horrorstrips zijn.

In de film is horror populairder dan ooit, maar in de strip (The walking dead, Zombies enzo) is het aanbod heel wat minder.

Eigenlijk is er omgekeerd effect: horror is populair in film en niet in strips, fantasy is populair in strips en niet in films

Deel dit bericht

Link naar bericht

Echt niet, er zijn ruim voldoende strips die we als horror kunnen duiden.

Waanzinnig slechte, fantasielose  verhalen en rammelend, copie past tekenwerk . 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Geinz zei:

Als groot liefhebber van horror, sci-fi en fantasy heb ik de indruk dat er te weinig horrorstrips zijn.

Wat versta je onder goede horror? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Goede horrorstrips zijn er in overvloed, alleen moet je die vaak over zee zoeken. Ik ben het wel met je eens dat het aanbod goede horror vertaald naar het Nederlands nogal dun gezaaid is. Maar als je kennis van de Engelse taal een beetje voldoet raad ik je aan eens wat Amerikaanse tradepaperbacks aan te schaffen. Ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
46 minuten geleden, Retardi zei:

Wat versta je onder goede horror? 

The walking dead

Marvel Zombies

Zombies

Sarah

Dead Life

Alice Matheson

Territorium

Pandemonium

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb je het oevre van Richard Corben gelezen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ikke wel. En heb een paar prachtige originelen...

Twintig jaar geleden kon je hem gewoon opbellen.

Ik vind zijn werk uiterst sfeervol.

Door Corben ben ik comics beginnen lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, linthout zei:

Ikke wel. En heb een paar prachtige originelen...

Twintig jaar geleden kon je hem gewoon opbellen.

Ik vind zijn werk uiterst sfeervol.

Door Corben ben ik comics beginnen lezen.

Wow, ik heb zijn werk in de jaren 80 leren kennen. De afgelopen jaren kwam er het e.e.a. uit zoals zijn verzamelde werk in de integrale uitgave van Eerie/Creepy waar een aantal verhalen in voorkomen die met recht naargeestig zijn. Heerlijk!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zoals je zegt.

In Heavy Metal staat een nieuw verhaal van Corben dat er ook erg goed uitziet. Maar ik wacht op de bundel. Dat blad ligt haast nergens te koop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 minuten geleden, linthout zei:

Zoals je zegt.

In Heavy Metal staat een nieuw verhaal van Corben dat er ook erg goed uitziet. Maar ik wacht op de bundel. Dat blad ligt haast nergens te koop.

Meen je dat nu? Ik heb een paar nummers gekocht en ik vind de redactioneeltjes van Grant Morisson wel tof. Maar voor de rest is dat blad extreem hit & miss. De meeste strips zou ik persoonlijk kwalificeren als vulsel. Ik vraag me ook af of ze überhaupt nog bundels gaan uitgeven? Begin dit jaar werd het in 2017 aangekondigde Savage Sword of Jesus Christ eindelijk gecanceld.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wow , originelen van Corben 

top Linthout , moest je deze eens willen posten ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Krimson zei:

Wow , originelen van Corben 

top Linthout , moest je deze eens willen posten ? 

Ik post niks van mijn verzameling, sorry.

Ze zijn te bezichtigen, altijd welkom. Na corona.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, Geinz zei:

The walking dead

Marvel Zombies

Zombies

Sarah

Dead Life

Alice Matheson

Territorium

Pandemonium

Best een toffe lijst. Vind het meer een zombie dan een horror lijstje eigenlijk. 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht

Alice Matheson eventueel wel. Ttz. de Zombies zijn een echte sideshow, de horror zit in de psyche van Alice.

Marvel Zombies is meer comedy, Walking dead relatie blabla, zombies, fun maar geen horror. Sarah moet ik nog lezen. Dead Life. Zombies en aktie. De serie lijkt halverwege afgeknipt te zijn. Territorium en Pandemonium niet gelezen.

Echt veel horror is er niet te rapen dat ook nog goed getekend is. Je moet al teruggrijpen naar EC comics.

Er was eerder een bijna identieke thread btw.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het werk van Mike Mignola kan ook wel tot de bovennatuurlijke horror geschaard worden.

Requiem, de Vampierridder en Sha van Mills en Ledroit ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Technisch wel, maar ze falen allemaal. 
Horror imho is niet wat bovennatuurlijke elementen gebruiken, maar echt het gevoel overdragen. Bij films lukt dat goed. Bij strips zelden. De immersie ligt ook een stuk lager. Hellboy bv is een goede avonturenstrip, maar komt niet in de buurt van Horror.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Horror in film en op tv werkt voor een groot stuk op schrikeffecten. Dat is al moeilijker in boekvorm en bijna ondoenbaar in een beeldverhaal. Als lezer lees je plaatje per plaatje maar bekijk je ook een volledige bladspiegel.

Black Hole van Charles Burns noem ik wel een geslaagde horrorstrip. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Echte horror in strips ben ik nog niet tegengekomen. Gelukkig maar, of elke strip met een clown of poppen zou ik moeten weggooien 😁

Maar wat in de buurt komt: Pandemonium, Baltimore, Hellboy en aanverwanten, Locke & Key, de EC reeksen. In het Nederlands kan ik echt niets bedenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

37 minutes ago, Lamme Goedzak said:

In het Nederlands kan ik echt niets bedenken.

Vrykolakas. 'nuff said. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, Yncke zei:

Vrykolakas. 'nuff said. :)

Leuke strip om weer drie maanden krant mee te vullen, maar waardeloos als horror. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb er nachten niet van geslapen toen ik 't voor 't eerst las. (Toegegeven, de leeftijd was waarschijnlijk nog in de single digits of nog niet lang daarvoorbij, maar ik was toen ook 't doelpubliek.)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Goede horror is dan ook een moeilijk genre. 
Night of the living dead vond ik wel goed.

Monster (psychologische horror), in het Engels (of Japans) alles van Ito, Death Note. Preacher categoriseer ik er ook wel onder. Rachel Rising (Moore) ook top.

En wat dacht je van De Veerman van de dood van Mic Mac Adam? Of een “De Ijstrein”? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Horror werkt als genre slecht in strips vind ik..toch behouden aan boeken (eigen fantasie) en films.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...