Ga naar inhoud

Eric Schreurs overleden


Recommended Posts

erg gelachen om klepzeiker altijd. volgens mij was dit wel echt een Nederlands succes. Voor publiek in andere landen was het veel te vulgair en mogelijk te weinig herkenbaar. Ik ben zelf in 91 voor het eerst in Amsterdam geweest als kind met een schoolreisje. We deden een stadswandeling en liepen toen ook over de wallen (de hoerenbuurt). Ik herinner het me als ongekend smerig. Tekenend is dat iemand mij als kind al drugs probeerde te verkopen. Precies die tijd (jaren 80 en begin 90) werd door Schreurs uitvergroot en gebruikt in zijn strips. 

 

Tegenwoordig is Amsterdam echt stukken frisser dan destijds.

 

Qua vulgariteit- Wat is dat toch met ons Hollanders? neem bijvoorbeeld de Flodder films en de films van Paul Verhoeven. Beide ook niet echt gekend om hun subtiliteit..

 

Kennen de Vlaamse repers hier het werk van Schreurs?

Link naar reactie

Ik heb vrijwel alles van Schreurs. Vooral Geharrebar en Adrianus zijn mijn favorieten, maar Klepzeiker vind ik ook fantastisch.

 

"Qua vulgariteit- Wat is dat toch met ons Hollanders? tekenend is ook o.a. de Flodder films en de films van Paul Verhoeven. Beide ook niet echt gekend om hun subtiliteit."

Het is dermate 'over the top' - in de meeste landen nemen ze dat te serieus.

Vreemd genoeg; die 'humorloze' Duitsers vinden het wel leuk. Die hebben zelf ook dat soort strips, films (en muziek). 

Link naar reactie
9 minutes ago, Rene said:

Ik heb vrijwel alles van Schreurs. Vooral Geharrebar en Adrianus zijn mijn favorieten, maar Klepzeiker vind ik ook fantastisch.

 

"Qua vulgariteit- Wat is dat toch met ons Hollanders? tekenend is ook o.a. de Flodder films en de films van Paul Verhoeven. Beide ook niet echt gekend om hun subtiliteit."

Het is dermate 'over the top' - in de meeste landen nemen ze dat te serieus.

Vreemd genoeg; die 'humorloze' Duitsers vinden het wel leuk. Die hebben zelf ook dat soort strips, films (en muziek). 

New Kids was idd in Duitsland ook erg populair- dat klopt

 

Belgen moeten zover ik weet weinig van onze typische lomp- en vulgariteit hebben... Ik heb ook wel eens begrepen dat veel Belgen Nederlanders over het algemeen veel te direct vinden (en dat veelal ook als erg lomp ervaren).

 

Andersom net zo trouwens met bijvoorbeeld Kiekeboe- dat sluit blijkbaar erg aan bij de Belgische geest. In Nederland leest (vrijwel) niemand dat..

Link naar reactie
3 uren geleden, sanderg zei:

Qua vulgariteit- Wat is dat toch met ons Herg ollanders? neem bijvoorbeeld de Flodder films en de films van Paul Verhoeven. Beide ook niet echt gekend om hun subtiliteit..

 

Kennen de Vlaamse repers hier het werk van Schreurs?

Ja hoor, vol bewondering voor het werk van Schreurs :).

 

Net de grofheid vond ik als tiener/twen een grote plus. (lees eighties en nineties :) )

lekker 'shocking' voor de toen best wel nog conservatieve Vlaamse goegemeente.

De meer alternatieve kant van de vlaamse jeugd zal daar echter ook wel geen aanstoot aan nemen hoor, kijk maar naar het succes van een Kamagurka, die kan toch ook wel vrolijk vulgair uit te hoek komen ( ik herinner me vaag zijn lp 'waar de lampen in de klinken blinken)

 

Schreurs hoorde voor mij in het vakje 'zere schenen schoppers' zoals Vuillemin, Wolinsky en Gotlib trouwens, dus niet echt enkel een 'Hollandse' eigenschap hoor.

 

En telkens ik Schreurs lees hoor ik in mijn achterhoofd het deuntje 'Big City' van Tol Hansse, go figure :)

 

 

 

Link naar reactie
22 uren geleden, sanderg zei:

Belgen moeten zover ik weet weinig van onze typische lomp- en vulgariteit hebben... Ik heb ook wel eens begrepen dat veel Belgen Nederlanders over het algemeen veel te direct vinden (en dat veelal ook als erg lomp ervaren)

Ik woon en werk dicht bij de grens en heb dus wel wat ervaring met die mentaliteit, in die mate zelfs dat ik onderscheid kan maken tussen Zeeuwen, reservebelgen en Hollanders. En het klopt wat je zegt. Al kan ik de directheid wel waarderen, als cliché-Belg of Vlaming heb ik weinig op met Klepzeikers, Doorzonnen en dergelijke meer. Het ligt me gewoon niet.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Tanuki zei:

Ik woon en werk dicht bij de grens en heb dus wel wat ervaring met die mentaliteit, in die mate zelfs dat ik onderscheid kan maken tussen Zeeuwen, reservebelgen en Hollanders. En het klopt wat je zegt. Al kan ik de directheid wel waarderen, als cliché-Belg of Vlaming heb ik weinig op met Klepzeikers, Doorzonnen en dergelijke meer. Het ligt me gewoon niet.

Reservebelgen???

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Een term die ik heb geleerd op de Wereldjamboree '95 die in Dronten doorging. Ze duidt Nederlanders aan die onder de Moerdijk wonen. Van oudsher is dit blijkbaar een opdeling tussen protestants en katholiek gebied, tussen Hollanders en Brabanders/Zeeuwen, ... De "grens" loopt ter hoogte van Hollands Diep, Moerdijk en volgt de Maas, Waal en Rijn.

In de vriendschappelijke rivaliteit die er heerste tussen de Vlaamse en Nederlandse staf op de Jamboree, stonden de reservebelgen aan onze kant.

En ik heb een paar Nederlandse collega's die niet gediend zijn van de Vlaamse term 'Hollanders' die wij voor hen gebruiken, zij zijn respectievelijk Zeeuw of Brabander. De Brabander schildert zelfs zijn huis niet oranje als Nederland moet voetballen, en dat was al voor het bergaf ging met Oranje en de Rode Duivels plots weer begonnen te winnen.

Of de term ook op Nederlands-Limburgers slaat weet ik niet.

Link naar reactie
3 hours ago, Tanuki said:

Een term die ik heb geleerd op de Wereldjamboree '95 die in Dronten doorging. Ze duidt Nederlanders aan die onder de Moerdijk wonen. Van oudsher is dit blijkbaar een opdeling tussen protestants en katholiek gebied, tussen Hollanders en Brabanders/Zeeuwen, ... De "grens" loopt ter hoogte van Hollands Diep, Moerdijk en volgt de Maas, Waal en Rijn.

 

weer wat geleerd 😁

 

Die directheid werkt ook wel een beetje andersom. Nederlanders staan bekend om hun handelsgeest en sommige Nederlanders vinden het dan ook echt een crime als buitenlandse zakenpartners geen knopen door kunnen hakken, onduidelijke antwoorden geven etc.

 

In sommige landen is het botweg  "nee" zeggen bijzonder grof (In China bijvoorbeeld, maar misschien dat het in België ook al minder bon ton is). In Nederland is het de normaalste zaak van de wereld. Zelf ben ik met die directheid grootgebracht en ik kan begrijpen waarom mensen uit andere landen t niet altijd waarderen. Voordeel is wel dat je veelal snel weet waar je aan toe bent met Nederlanders :-

Persoonlijk vind ik dat wel prettig 

Link naar reactie

Ik weet niet of het typisch een verschil tussen België en Nederland is. Ik heb niks met Klepzeiker maar ook niet met die vreselijk ongrappige Kamagurka.

Langs de andere kant kan ik van onze noorderburen tekenaars als de Wiroja's, Gerrit de Jager en Mark Retera erg waarderen. En die laatste is toch ook niet altijd even fijngevoelig (bv. Bert die zijn behoefte doet in de wasbak)

Link naar reactie
13 hours ago, Peter Motte said:

In Belgiê zeg je eigenlijk ook nooit "nee", maar "ja, maar".

 

Zoiets meende ik al inderdaad... Dat is echt een wezenlijk verschil met ons Ollanders.. Het is hier de normaalste zaal van de wereld om 'nee' te zeggen.


Het is misschien lomp maar wel duidelijk - Nederlanders hebben bij een 'ja, maar' nogal eens het idee aan het lijntje te worden gehouden (het was toch een 'ja' (maar onder enkele voorwaarden))?

Link naar reactie
13 uren geleden, Werner zei:

Ik weet niet of het typisch een verschil tussen België en Nederland is. Ik heb niks met Klepzeiker maar ook niet met die vreselijk ongrappige Kamagurka.

Langs de andere kant kan ik van onze noorderburen tekenaars als de Wiroja's, Gerrit de Jager en Mark Retera erg waarderen. En die laatste is toch ook niet altijd even fijngevoelig (bv. Bert die zijn behoefte doet in de wasbak)

Ik vind Kamagurka best grappig! 

 

Verder  zijn er toch wel veel verschillen in smaak denk ik, tussen Nl en Be.

Alleen Urbanus was altijd in beide landen mateloos populair.

Hij is de enige die jaar na jaar in de theaters dezelfde grap kon vertellen en ermee wegkwam.

 

Link naar reactie
8 hours ago, Rene said:

Ik vind Kamagurka best grappig! 

 

Verder  zijn er toch wel veel verschillen in smaak denk ik, tussen Nl en Be.

Alleen Urbanus was altijd in beide landen mateloos populair.

Hij is de enige die jaar na jaar in de theaters dezelfde grap kon vertellen en ermee wegkwam.

 

Ik vindt Kamagurka erg geestig.

 

Cowboy Henk ook trouwens! Dat vind ik echt een van de grappigste strips die ik ken. Is ook Vlaams toch? 

 

En ridder Bauknecht 😄 dat was ook geniaal grappig en ook al Vlaams meen ik

Link naar reactie
28 minuten geleden, Waakwater zei:

Er zijn natuurlijk geen originelen van Schreurs meer op Catawiki verschenen (hij verkocht ze zelf). Zou hij zijn einde hebben voelen aankomen?

En hoe kan ik nu toch nog een origineel vangen?

Er zijn er gisteren nog enkele verkocht. Waarschijnlijk zal,de familie het over een tijdje voortzetten.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...