Ga naar inhoud

Help Eens Een Forummer Versie 3.0


Recommended Posts

Op 11/11/2019 om 22:19, Bonte zei:

Je kunt de directe familie waarschuwen, eventueel anoniem, die kunnen dan wel een bewindvoerder aanstellen. 

 

Als die er niet is of ze liggen in ruzie dan geef ik hem gelijk, als zij zorgt voor hem dan mag ze dat geld ook krijgen, weet hij ook direct waarvoor hij heel z'n leven gespaard heeft. 

 

Ik heb de notaris ingelicht, die toch eens op de man gaat inpraten.

Ik zou al blij zijn mocht die man gewoon al weten dat ze met zijn voeten speelt (en dat hij dus weet dat hij in een schijnrelatie zit). Als hij daarna nog van plan is alles aan haar na te laten, heb ik natuurlijk geen wrok meer tegenover de gold digger.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

't Is dat.

 

Iets anders.  Op de zolder van mijn grootvader hebben we heel wat platen gevonden.  Zowel langspelers als singles.  Veel exemplaren komen blijkbaar uit de (ook vroege) jaren 50.  Wat dus, tenzij ik mij vergis, toch wel de eerste platen zijn die bij ons verkrijgbaar waren.  Ik zou ze het liefst bijhouden en af en toe eens ééntje op leggen, maar ze behoren mij (nog) niet toe, dus is er vraag naar de waarde. 

Zijn er sites waar je de waarde van bepaalde platen kan opzoeken of een zekere leidraad om een beter idee te kunnen hebben?
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Mijn auto staat buiten, en er is een knaagdiertje dat besloten heeft dat de holte waar mijn oliedop zit een goede picnicplek is, en laat daarbij leeggeknaagde eikels en andere rotzooi achter. Die holte heb ik nu afgeplakt, maar aan de strontjes en plasjes op de isolatie van de batterij te zien, ben ik nog niet van dat beest af. Heeft er iemand niet-dodelijke tips om ervoor te zorgen dat 't een ander restaurant uitkiest?

Link naar reactie

Helaas geen tips, Yncke.  Ik zou het niet weten.

Wel zelf ooit voorgehad met een kat.  Die was onder mijn motorkap gekropen.  Toen ik de oprit afgereden was en even verder in de straat was, hoorde ik een vreemd geluid.  "Bloppebedoppeldebrop" (ofzo) Toen de motorkap open ging, was duidelijk dat die kat meegetrokken was met de riem en mogelijk een toertje gemaakt had.  Er ontbrak een heel stuk vel en haar.  Ze leefde nog maar was stokstijf.  Mijn vader heeft ze opgepakt en in de graskant gelegd, klaar om te bekijken wat me met het dier moesten doen.  Plots sprong die recht en verdween ze razend snel in de verte.  Geen idee of het goedgekomen is.  Het rook toch wat naar verbrand vlees onder de motorkap en de haren plakten overal.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het eerste lijkt me toch om in de self-carwash de onderkant van de wagen en de motor zelf eens goed aan te pakken met zeep-water om die geur weg te krijgen. Mijn garagist deed de motorkap open en sproeide dat eens goed door, niet aan te raden bij electrische of te moderne modellen met al dat computergedoe dat ze tegenwoordig inbouwen. :)

 

Misschien helpen volgende tips

- zorg dat er geen restjes hondevoer in of rond de auto te vinden zijn, dat trekt knaagdieren aan

- geen struiken in de onmiddellijke omgeving

- kattebak in de buurt zetten

- niet op een donkere plaats zetten

- regelmatig eens met de auto rijden

 

Die Ratten-sprays werken niet goed buiten, misschien wel als je de auto onder de motorkap bewerkt.

Link naar reactie
44 minuten geleden, Yncke zei:

@JPAR Bedankt voor 't goede idee, alleen wil ik 't de hond niet aandoen. :s De auto achterstevoren parkeren omdat ik dacht dat ik op die manier het geurspoor brak, heeft een poosje geholpen, maar het beest heeft de weg teruggevonden.

Dat snap ik. Onze katten geven er niet om. Had ik ook wel verwacht. (Misschien werkt hij wel niet, maar dat kun je ook zo moeilijk controleren 😉) Ik heb de auto ook op een andere plek geparkeerd. Ipv voor het huis bij een heg staat hij nu naast het huis in het licht van een lantaarn.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

't Is gebeurd.

 

Mijn ouders hebben zich laten vangen door een phishing-bericht.  De lokale bioscoop organiseerde een wedstrijd via Facebook, zoals ze al vaker gedaan hebben.  Via Facebook-Messenger werden ze op de hoogte gebracht dat ze gewonnen hadden.  Ze moesten naar een gekende wedstrijd-website gaan, anderhalve Euro betalen en zouden dan de tickets kunnen afhalen bij bPost.  Ze betaalden dit met hun Master Card.

De Facebookpagina was een exacte kopie van de échte.  De wedstrijd-pagina eveneens.  Nu, ik zou er deze keer zelf misschien ook in getrapt zijn.  Er was geen sprake van gebrekkig Nederlands, eigenlijk was er weinig reden tot twijfel.  De wedstrijd-pagine is wel "onbeveiligd" (vooraan adresbalk), maar dat weten zij niet.

10 minuten na het betalen van het bedrag, waarbij ze kaartnummer en de 3 cijfers achter op de kaart ingegeven hebben, werd de kaart wel geblokkeerd.  Maar dat is te laat, denk ik.  Als ik het goed begrijp, hebben ze zonder het te beseffen ingetekend op een (onbestaand) abonnement van 3 maanden of langer.  Dat bedrag zal van de rekening gaan.  Nog geen idee over welk bedrag we spreken.

 

Bij Card Stop kreeg ik iemand aan de lijn die werkelijk van toeten of blazen wist.  Hier heb ik zelf totaal geen ervaring mee, dus ik vraag het hier.  Wat moet je nu nog doen?  Sowieso contact opnemen met de bank.  Eventueel klacht bij de politie, al denk ik dat dat niets zal uithalen. 

 

Kan je er voor zorgen dat die betalingen alsnog geweigerd worden of niet doorgaan?  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Bedankt.  Die had ik al bezocht, maar eigenlijk kan je er niet zoveel mee.  Het is eerder preventie of stuurt richting meldpunt zonder gevolg, als ik andere ervaringen doorneem.

wel www.mijnkaart.be al bezocht, om daar stappen (ook zonder veel gevolg, zo blijkt) te ondernemen, heb je eerst gegevens van de bank nodig na melding.  Dus die staat nog op de to do lijst.  Bank niet bereikbaar op zondag.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Zou je toch geen aangifte moeten doen?

Volgens mij moet je dit doen om het geld terug te krijgen van je creditcard wegens diefstal.

In dit geval is het een mastercard, maar staat er misschien iets over op de site van b.v.Visa?

Ik heb er gelukkig nog niet mee te maken gehad maar het zal (helaas) ongetwijfeld vaker voorkomen.

 

 

 

Link naar reactie

Dank voor de link, Willem.  We zijn wel uit België, dus ben nog op zoek naar iets gelijkaardigs hier.

 

Inderdaad, Bonte, ik zou er -denk ik- misschien ook in getrapt zijn.  Sowieso naar de bank.  Het blijkt zo te zijn dat ze ingetekend hebben (wat écht nergens aangegeven stond) op een peperduur abonnement dat maandelijks van de rekening gaat.  Dus ik hoop dat ik hen zo goed mogelijk kan helpen om dit te stoppen.  Schijnt nog niet zo simpel te zijn.  En op tal van sites die hiervoor waarschuwen, zie je vooral preventie, maar eigenlijk nooit wat je nu precies allemaal kan doen als het te laat is.  Toen ik aan de Card Stop hulplijn vroeg wat er nu precies allemaal moet gedaan worden en hoe je dit nog kan stoppen, was het antwoord.  "Dat weet ik niet, maar de kaart is geblokkeerd, dat is al wat we kunnen doen."  

PS: Nadat de Facebook-pagina en Messenger-bericht van de bioscoop (niet van echt te onderscheiden) je doorsturen, kom je hier op terecht:  http://loadingfbprize.com/cinema-albert  En daar hebben ze zich dus laten vangen.  Bummer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Indien het abonnement maandelijks van de kaart gaat zoals je hierboven schrijft, zal het blokkeren van de kaart wel volstaan voor de komende maanden normaal. Als ik een nieuwe visa kaart krijg, moet ik ook altijd al mijn abonnementen overzetten op die nieuwe kaart.

 

Voorts inderdaad aangetekend de firma inlichten dat je je bedacht hebt (binnen de wettelijke termijn) en klacht indienen bij de politie en FOD Economie zodat je wat in je handen hebt wanneer de rappels komen voor niet betaling.

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

U kunt zich niet beroepen op het herroepingsrecht bij:

 

- reservaties voor een restaurant, film, concert

Dat laatste is hier het geval, volgens mij.  Want zij "reserveerden" zogezegd bioscooptickets.  Zo stond het omschreven op de site.

Maar sowieso bedankt voor alle tips! 👍  Ik ben er volop mee bezig.

Dat geldt enkel voor eenmalige vertoningen. Wanneer zij zich intekenen op een abonnement geldt de bedenktijd wel.

Tickets reserveren is in ieder geval niet hetzelfde als een abonnement nemen, er is dus sprake van bedrieglijke praktijken, je kan je licht ook eens bij de politie opsteken. Dat kan, maar hoeft niet, uit te monden in een klacht.

Geen idee of je ouders, of jijzelf, lid bent van TestAankoop? Die helpen je met de juridische kant.

Link naar reactie

Dank voor de tips allemaal.  Zowat alle mogelijke diensten aan de lijn gehad hieromtrent en dit is hetgeen je daadwerkelijk moet doen:

 

1) Kaart meteen laten blokkeren, hoe dan ook.
2) Aangifte (klacht) bij de politie. Sowieso, want zonder die klacht kan je de volgende nodige stappen niet (voldoende) ondernemen.  Het is redelijk belangrijk dat je dit binnen de 24 uur doet.

3) Afspraak maken bij de bank, aangifte meenemen, zij starten een dossier op om alles te blokkeren, stop te zetten of terug te vorderen.  Dit dossier moet door Worldline (in geval van MasterCard) goedgekeurd worden.  Je kan ook zelf zo'n dossier opmaken via www.mijnkaart.be (de Belgische Worldline) - Maar de bank geeft meer kans tot slagen en goede opvolging.

4) Afwachten.

 

Bij de politie werd duidelijk dat dit, althans volgens hen, een redelijk recente vorm van phishing is, de abonnementen-truuk.  En dat het een echte plaag is, dat zelfs geoefende surfers hier met open ogen in lopen.  In principe heb je door op een button te klikken bij betaling ingestemd dat een bepaald bedrag om de zoveel tijd van je rekening gaat onder de vorm van een abonnement, alleen weet je dat niet.  En daar stopt het verhaal meteen ook.  Je kan je niet bedenken en de gebruikelijke regels volgen om het tegen te houden of van de aankoop af te zien, omdat er nu eenmaal niemand is om je toe te richten. 

Als je kaart achteraf geblokkeerd werd, zo wist Belfius te zeggen, zal dat niet meer helpen.  Want de goedkeuring is er en het abonnement hangt vast aan je rekening, niet aan de specifieke kaart op zich.  Worldline zal beoordelen hoe (om het simplistisch te stellen) "dom" je geweest bent aan de hand van je dossier.  Zijn ze van mening dat het té obvious was en er genoeg aanwijzingen waren om er niet zomaar in te lopen, komen zij niet tussen.  Dat komt vaker voor dan gedacht, zo blijkt.

 

Wél een goede tip:  Veel kredietkaartformules houden ook in dat je tot op zekere hoogte verzekerd bent voor dergelijke fraude.  De bank zal hier zelden spontaan op wijzen, maar in principe zouden zij dit gedeeltelijk kunnen vergoeden.  Opnieuw:  Als ze van oordeel zijn dat je niet simpelweg té dom geweest bent.  Ik vond het grappig dat dit letterlijk zo gezegd werd. :) 

 

Alle andere diensten zijn overbodig, zo zegt de politie zelf.  Die zijn er om mensen het gevoel te geven dat er wat zal gebeuren, maar in werkelijkheid zijn de eerste drie stappen de énige die echt van tel zijn.  De rest doet er weinig toe en is voornamelijk bezigheidstherapie die in de meeste gevallen nergens toe zal leiden.  De kans dat ze de daders ooit te pakken krijgen is miniem.  Zoals verwacht.

 

Wél mogelijk goed nieuws:  De eerste oorspronkelijke transactie staat "on hold", dit omdat de kaart waarschijnlijk tijdens het verwerkingsproces reeds geblokkeerd werd.  Als die eerste geblokkeerd werd, zou de rest ook niet meer uitgevoerd kunnen worden.  Binnen een week zullen ze meer weten.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, Simon zei:

Griezelig om te lezen. Ik wist niet dat dit zo gemakkelijk kon. 😳😳 

Nu in de krant ook zo'n verhaal, als je je kaartgegevens invult op een site die doet alsof het een betrouwbare site is dan kunnen ze aan je centen. Met de bank-bakjes is dat al veel veiliger maar met Visa kun je nog steeds afhalen zonder zo'n bakje.

 

Ik neem toch aan dat het Visa is, anders is het nog veel erger dan ik dacht. :e010:

Link naar reactie
46 minuten geleden, Bonte zei:

Nu in de krant ook zo'n verhaal, als je je kaartgegevens invult op een site die doet alsof het een betrouwbare site is dan kunnen ze aan je centen. Met de bank-bakjes is dat al veel veiliger maar met Visa kun je nog steeds afhalen zonder zo'n bakje.

 

Ik neem toch aan dat het Visa is, anders is het nog veel erger dan ik dacht. :e010:

Wat toevallig ... Over de typische zichtrekening-kaart met het bakje gesproken, de agent vertelde mij dat hij vorige week ook iemand had die via zijn gewone bankkaart opgelicht werd. Die persoon deed een betaling online op een gekende site (een kopie in werkelijkheid) en gebruikte daarbij het bakje mét kabel.  Op de één of andere manier moet het de oplichters blijkbaar gelukt is te "lezen" wat er op dat bakje gebeurde.  Er zijn in de dagen na de aankoop meerdere bedragen van zijn rekening gegaan.  En ze kunnen het niet traceren.

 

Ik dacht altijd dat het systeem met de bakjes 99% veilig was.  100% is het nooit natuurlijk, iets is maar veilig tot iemand er iets op gevonden heeft.  Maar met kabel zal ik het in ieder geval niet meer gebruiken.  Altijd zonder, sowieso.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Daaraan zie je dat we heel dringend een ander monetair systeem nodig hebben. Banken zijn hopeloos verouderd en weten nauwelijks hoe transacties te beveiligen. Trouwens het kan hen ook bitter weinig schelen. Hun hoofdbekommernis is zoveel mogelijk ECB/FED geld in omloop brengen en cashen op projecten met grootinvesteerders in vastgoed enz...

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Daaraan zie je dat we heel dringend een ander monetair systeem nodig hebben. Banken zijn hopeloos verouderd en weten nauwelijks hoe transacties te beveiligen. Trouwens het kan hen ook bitter weinig schelen. Hun hoofdbekommernis is zoveel mogelijk ECB/FED geld in omloop brengen en cashen op projecten met grootinvesteerders in vastgoed enz...

Bitcoin is nog veel onveiliger, er is gewoon nog geen systeem die waterdicht is en dat zal er ook nooit zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Wat toevallig ... Over de typische zichtrekening-kaart met het bakje gesproken, de agent vertelde mij dat hij vorige week ook iemand had die via zijn gewone bankkaart opgelicht werd. Die persoon deed een betaling online op een gekende site (een kopie in werkelijkheid) en gebruikte daarbij het bakje mét kabel.  Op de één of andere manier moet het de oplichters blijkbaar gelukt is te "lezen" wat er op dat bakje gebeurde.  Er zijn in de dagen na de aankoop meerdere bedragen van zijn rekening gegaan.  En ze kunnen het niet traceren.

 

Ik dacht altijd dat het systeem met de bakjes 99% veilig was.  100% is het nooit natuurlijk, iets is maar veilig tot iemand er iets op gevonden heeft.  Maar met kabel zal ik het in ieder geval niet meer gebruiken.  Altijd zonder, sowieso.

Daar klopt iets niet, dan heeft hij waarschijnlijk hetzelfde nummer gebruikt als paswoord voor de app.

 

Het is een ingewikkelde boel tegenwoordig, het zal veiliger worden met de GSM als 'bakje' maar er gaan altijd zwakke plekken zijn

Link naar reactie
3 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Op welke manier dan?

Op verschillende manieren, je computer kan met een simpele virus gehacked worden en dan ben je ronduit alles kwijt. Of je Bitcoin-markt wordt gehacked, idem alles kwijt. Je moet zelf zorgen voor je beveiliging en net dat is de zwakke schakel.

Link naar reactie
1 hour ago, Bonte said:

[...] het zal veiliger worden met de GSM als 'bakje' [...]

 

2 hours ago, Bonte said:

Bitcoin is nog veel onveiliger, [...]

1 hour ago, Bonte said:

Op verschillende manieren, je computer kan met een simpele virus gehacked worden en dan ben je ronduit alles kwijt. [...]

 

Wat geldt voor je computer geldt natuurlijk ook voor je GSM/Smartphone.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja kijk, crypto houd je natuurlijk bij op een offline wallet. Dat kun je doen door een bootable usb met daarop een wallet geinstalleerd, te gebruiken, of een specifiek daarvoor ontworpen wallet ( wat in feite ook een usb stick is ) zoals een Trezor, Ledger Nano S, enz... Je zet telkens een kleine fractie van hetgeen je hebt naar een wallet op je computer. En dan ga je online. Uw offline wallet - cold storage is verwijderd van de computer.

En een virus dat de data uit de portefeuilles kan stelen...dunno. het moet er dan wel eentje zijn die brute force kan uitvoeren om de wallet paswoorden te kraken.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Ja kijk, crypto houd je natuurlijk bij op een offline wallet. Dat kun je doen door een bootable usb met daarop een wallet geinstalleerd, te gebruiken, of een specifiek daarvoor ontworpen wallet ( wat in feite ook een usb stick is ) zoals een Trezor, Ledger Nano S, enz... Je zet telkens een kleine fractie van hetgeen je hebt naar een wallet op je computer. En dan ga je online. Uw offline wallet - cold storage is verwijderd van de computer.

En een virus dat de data uit de portefeuilles kan stelen...dunno. het moet er dan wel eentje zijn die brute force kan uitvoeren om de wallet paswoorden te kraken.

Het gaat hier over 60 plussers, herlees nu eens je antwoord. :)

 

En een virus installeert zich een tijdje op je PC tot het alle data en wachtwoorden kan registreren, of een ransomware virus die populair is tegenwoordig en dan is je wallet ook verloren, ja ook als die offline staat en al je backups. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Mask zei:

Wat geldt voor je computer geldt natuurlijk ook voor je GSM/Smartphone.

Ja, al is die vingerafdruk niet te kraken met een virus omdat die gelinkt is aan een (iPhone) beveiligingschip, voorlopig dan toch want vroeg of laat is alles wel te kraken vermoed ik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...