Ga naar inhoud

Help Eens Een Forummer Versie 3.0


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Voor wie zich afvraagt hoe het nu zit met die WinWin-Trade, dat is inderdaad in volle opstart.  Zij brengen verschillende bedrijven onder één aanspreekpunt samen om zo'n project te realiseren.  Vertegenwoordigers voor alle aspecten onder één dak dus.  Het lijkt ook wel legit te zijn, mijn indruk na telefonisch contact.  Het voorlopige hoofdkantoor is inderdaad op het eerder meegeleverde adres.  Die Dirk is dan toch niet de enige persoon, er werken vertegenwoordigers onder hem.  De showroom is in aanbouw op het volgende adres:  te Sint Pieters Leeuw, Bergensesteenweg 421 D.  (De steenweg van den Ikea, zoals wij dat noemen)  Deze liep vertraging op maar zou eind deze maand toegankelijk zijn.  Ik woon niet in de buurt en kan dat niet checken, maar het zou wel eens kunnen.  Volgens Google Streetview stonden die adressen te koop.

Maar binnenkort weet ik 't allemaal zeker. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Andere vraag!  Aangezien mijn kredietverlener pas een real-life afspraak kon inplannen eind maart nav corona-beperkingen, zoek ik alvast duidelijkheid rond deze kwestie, want een vriend heeft mij in de war gebracht.  Zodanig dat ik al wat verder kan, want alles moet in een haast gebeuren.  Misschien zit hier wel iemand die er wat in thuis is.  Mijn kop is niet al te fris voor 't moment. ;) 

 

Pandwissel.  Dus overdracht van de bestaande lening naar een nieuw pand. 

Ik gebruik fictieve (gemakkelijke) bedragen in mijn redenering (los van kosten) :

 

Opbrengst verkoop huidige pand : 200.000 euro.

Nog verschuldigde bedrag van lopende pand : 100.000 euro. (maar niet terug te betalen, want pandoverdracht, dus 0 euro)

Dus in eigen handen : 200.000 euro.

Budget voor nieuw pand : 200.000 euro. (in theorie)

 

Zegt één van mijn vrienden.  "Ha, neen, je ziet dat verkeerd.  Want ik heb dat ook gedaan."  Het is zo :

 

Opbrengst verkoop huidige pand : 200.000 euro.

Lening van lopende pand : 100.000 euro. (gaat naar nieuw pand)

Dus in handen : 200.000 euro.

Budget voor nieuw pand : 300.000 euro. (inclusief resterende 100.000 euro vorige lening)

Zijn redenering: Je lopende lening gaat naar je nieuw pand, dus er is van die aankoop al 100.000 euro gedekt door die kredietverlener.  Dat komt bovenop je budget.

Maar dat klopt toch helemaal niet?  Het is toch zo dat ik het door hen voorgeschoten bedrag op mijn oude pand gewoon verder afbetaal?  Dat bedrag heeft verder toch geen enkele invloed?  De kredietverlener zou anders twee keer dat bedrag voorschieten, right?  Het enige wat gebeurd, is dat ik dat verschuldigde bedrag van mijn vorige woning verder mag afbetalen zoals voorzien was, in plaats van dat ik het meteen moet terugbetalen, toch?  Ik kan dat niet zien als gedekt door hen bij een nieuwe aankoop.  Of loop ik ergens verloren?

Ja zeg, Esteban, en dat op een zondagvoormiddag? :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Voor zover ik weet gebeurt in België een pandwissel via een overbruggingskrediet. Dat is in feite een nieuwe, kortlopende lening die wordt afbetaald van zodra je oude pand is verkocht. Normaliter koop je een nieuw pand met een nieuwe lening, en verkoop je dan pas je oude pand. Tenzij je tussendoor terug intrekt bij je ouders, dan zou de theorie wel opgaan.

In mijn geval: ik begon te bouwen maar woonde ondertussen nog in het appartement waarvoor een lening liep. Voor de bouw van het nieuwe huis werd een nieuwe lening afgesloten, terwijl de lening van het appartement werd gedekt door een overbruggingskrediet voor het nog verschuldigde bedrag, tot dit verkocht werd.

Link naar reactie

Dank voor je input.
 

22 minuten geleden, Tanuki zei:

Voor zover ik weet gebeurt in België een pandwissel via een overbruggingskrediet. Dat is in feite een nieuwe, kortlopende lening die wordt afbetaald van zodra je oude pand is verkocht. Normaliter koop je een nieuw pand met een nieuwe lening, en verkoop je dan pas je oude pand. Tenzij je tussendoor terug intrekt bij je ouders, dan zou de theorie wel opgaan.


Dat is één mogelijke manier, inderdaad, maar niet de manier waarover ik het heb.  Het is de notaris die met deze wijze afgekomen is, zeer gangbaar vandaag de dag, volgens hem.  Het zal als volgt gebeuren:  Ik verkoop mijn huidige pand.  Want om mijn nieuwe pand te kunnen kopen, mag ik geen bezit van dergelijke aard hebben.  Van de opbrengst wordt het nog verschuldigde bedrag aan de kredietverlener geblokkeerd bij de notaris tót het contract van de aankoop van mijn nieuwe eigendom ondertekend is.  Best proberen we dat op dezelfde dag te doen.  En dan komt dat geblokkeerde bedrag terug naar mij.

Er komt dus geen overbruggingskrediet aan te pas.  De lening wordt letterlijk overgeschreven naar het nieuwe pand, zonder meer.  (uitgez. kleine kost voor 't papierwerk)  De waarde van mijn nieuwe pand moet wel evenveel of meer zijn dan het bedrag waar ik voor leende. 

 

Ik heb geen enkele andere optie, omdat ik omwille van mijn aandoening geen nieuwe lening meer kan krijgen.  Dit naar aanleiding van de schuldsaldoverzekering waar ik overal het deksel op de neus krijg.  Ik kan wél mijn bestaande schuldsaldo blijven gebruiken bij de bovenstaande manier, ze kunnen daar namelijk niet op terugkomen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Zoals Tanuki zegt, je kunt geen lening overplaatsen naar een ander pand wand het huis dat dient als onderpand wordt verkocht. Wel een grappige berekening want bij de ene methode heb je meer beschikbaar dan de andere.

 

Opbrengst verkoop huidige pand : 200.000 euro.

Lening van lopende pand : 100.000 euro wordt betaald met de opbrengst van de verkoop

Dus in handen : 100.000 euro.

Als je nu opnieuw een lening neemt van 100.000 euro heb je in totaal 200.000 budget beschikbaar met dezelfde leningschuld.

 

Die lening van 100.000 die je reeds hebt geeft je evenwel geen geld in handen, enkel de aflossing. Je beschikbare budget is dus eveneens 200.000

Link naar reactie

Maar wat klopt dan?  Mijn redenering, toch?  Niet die van mijn kameraad, right? :)

 

Ik zal inderdaad een vorm van tussenoplossing moeten zoeken wat wonen betreft.  Want ik wens een sociaal kavel te kopen waar ik iets minimaal wens op te bouwen, daar zouden 3 a 4 maand over gaan.  Met spijt in het hart trouwens, maar het is de juiste oplossing.  Als ik op medisch vlak nog geholpen wil worden of achteruitgang wil proberen te voorkomen, sta ik voor immens grote bedragen waarvan nul komma nul terugbetaling.  Van mijn huidige pand af geraken is de enige oplossing.  En er is maar één manier, pandwissel.  Harde knoop, maar ik heb ze doorgehakt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
33 minuten geleden, Bonte zei:

Zoals Tanuki zegt, je kunt geen lening overplaatsen naar een ander pand wand het huis dat dient als onderpand wordt verkocht. 

 

Toch wel.  Zie mijn vervolg-post.  Dat is exact hoe de notaris het uitgelegd heeft.  We hebben het specifiek en uitgebreid gehad over de wijze die Tanuki noemde.  Want ik dacht eerst ook dat het enkel zo kon, tot ik de andere manier voorgeschoteld kreeg.  Er komt geen overbruggingskrediet aan te pas.  Het gaat zoals ik in mijn vervolgpost uitgelegd heb.  Dat is ook al telefonisch besproken met mijn kredietverlener trouwens, die bevestiging heb ik al.

 

Het gaat na pre-akkoord voor pandoverdracht als volgt:

 

Ik verkoop mijn huis met toestemming van de kredietinstelling.  Van dat bedrag wordt mijn verschuldigde bedrag (lening + bijhorende kosten) meteen vastgezet bij de notaris.  De kredietverlener krijgt dat bedrag wanneer ik binnen een (nog te bepalen) termijn niet aan de voorwaarden voor het pandoverdracht voldoe. 

De voorwaarde is dat ik de aankoop van de grond op dezelfde dag van de verkoopovereenkomst onderteken bij de notaris.  En dat ik binnen de opgegeven termijn het contract met de bouwfirma aangegaan ben.

 

Het systeem met overbruggingskrediet is bij mij niet mogelijk.  (redenen heb ik omschreven) Net daarom dat het op deze wijze zal gaan.  Het is de notaris zélf die dit voorgelegd heeft als oplossing.  Bij de klassieke banken doen ze dit minder makkelijk, dat klopt.  Maar ik zit, zoals de notaris ook al ervaren heeft, bij zowat de beste op dat vlak, heel flexibel en persoonlijk.  En het kan dus absoluut.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
27 minuten geleden, esteban² zei:

Toch wel.  Zie mijn vervolg-post.  Dat is exact hoe de notaris het uitgelegd heeft.  We hebben het specifiek over de wijze die Tanuki noemde gehad.  Er komt geen overbruggingskrediet aan te pas.  (want ik dacht ook dat het enkel zo kon)  Het gaat zoals ik in mijn vervolgpost uitgelegd heb.  Dat is ook al telefonisch besproken met mijn kredietverlener trouwens, die bevestiging heb ik al.

OK maar je hebt geen 100.000 extra budget. Wel een handig systeem als je vorige lening interessanter is dan een nieuwe of wanneer je geen overbrugging krijgt.

Link naar reactie

In principe zit ik met een veel hogere rente dan ik nu zou kunnen krijgen, in theorie.  Maar de kosten die dáár komen bij kijken (kosten stopzetten huidige lening, kosten nieuwe lening, nieuwe schuldsaldoverzekering, etc) zouden aanzienlijk duurder uitkomen.  Dus ik doe sowieso voordeel aan het einde van de rit.  Los van het feit dat ik hoe dan ook geen nieuwe lening kan krijgen en die optie dus uitgesloten is.  De kredietverlener wrijft ook in z'n handjes omdát ik aan een hogere rente zit, wat eigenlijk in mijn voordeel speelt om een "ja" te krijgen.

 

Het is inderdaad een interessant systeem, waar ik voorheen totaal geen weet van had.  Bestaat nochtans al heel lang.  Maar zoals gezegd, klassieke banken (zoals de notaris het noemde), staan daar niet om te springen.

En ja, mijn eerste redenering over het budget klopt.

= 200.000 (opbrengst verkoop huidige pand)

- 100.000 (geblokkeerd bij notaris als tussen-pand voor lening)

= 100.000 (in handen)

+ 100.000 (deblokkering tussen-pand na ondertekenen aankoopcontracten, komt terug naar mij)

= 200.000 (in handen)

Dus mijn budget is dan 200.000 euro.  Als voorbeeld, het gaat om andere bedragen die moeilijk te gebruiken zijn.
En dan betaal ik de lening gewoon verder af zoals voorzien was destijds.  Wat mijn maat zegt, die ergens 100.000 euro extra weet te toveren, dat klopt langs geen kanten.

Enfin ... Fingers crossed.  Want de voorbije weken zijn al erg stressvol geweest en vooral extreem overbelastend.  Spannend, spannend, spannend.  Het is een unieke kans die ik met beide handen moet grijpen, een beetje last way out.  En de enige manier om te bekostigen wat nodig is.  Ik vermoed wel redelijk wat winst op mijn pand, en dat zal ook nodig zijn.  Anders is het een streep door alles.  Ook wat gezondheid betreft.  't Nadeel is echter dat ik héél snel moet verkopen.  Het zullen nog lastige weken (maanden) worden.  Maar voor 't goede doel. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

Wat mijn maat zegt, die ergens 100.000 euro extra weet te toveren, dat klopt langs geen kanten.

 

Da's ook niet helemaal waar denk ik.

 

Zolang je nog je hypotheek aan het afbetalen bent, kun je altijd bijlenen op je bestaande hypotheek.

 

Stel je hebt 200.000 geleend voor je woning en je moet nog 100.000 euro afbetalen

Je verkoopt je huidige woning voor 200.000 euro en je koopt een nieuwe woning.

Op je huidige hypotheek kan je bijlenen, maar nooit meer dan het bedrag dat je al afbetaald hebt. En wat je bijleent mag je enkel gebruiken om in je woning te investeren.

Je kunt dus opnieuw 100.000 euro lenen. En samen met de 200.000 euro die je hebt van je verkoop heb je dan een budget van 300.000 euro.

(simpele voorstelling natuurlijk want er komen altijd kosten e.d. bij)

 

Dat is dus geen nieuwe hypotheek, maar het vereist natuurlijk wel onderhandeling met je kredietverlener.

 

Maar als ik je goed begrijp ga jij je huidige woning verkopen om dan een goedkopere woning te kopen om zo wat geld aan de kant te hebben. Daar kun je natuurlijk niet voor bijlenen op je huidige hypotheek.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ja, bijlenen dat kan je.  Maar dat is natuurlijk niet wat die vriend uitgelegd heeft in zijn redenering. ;) Dat is een heel ander verhaal.  Hij heeft niet bijgeleend.  Dus de logica in zijn verhaal klopt niet.  Hij veronderstelt dat je die 100.000 € (lening) opnieuw mag meerekenen als te spenderen eigen budget.  Maar dat is niet zo natuurlijk.

 

In mijn huidige woningen moeten kosten gedaan worden die ik zelf niet meer kan doen.  Noch fysiek en als gevolg ook niet meer financieel.  De kans dat ik uiteindelijk problemen krijg met bv trappen doen en dergelijke, is niet onbestaande.  Op dat vlak is mijn woning weinig hoopgevend naar de toekomst toe.  En ik sta voor ontzettend hoge medische kosten.  Door te doen wat ik van plan ben, krijg ik opnieuw ademruimte.  En ik ben dan ook van de problemen gebonden aan dit pand af.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

@esteban²,

 

Ik heb dit even voorgelegd aan mijn notarisklerk, tevens mijn trouwe tweevoeter.

Zij zegt: "Mask heeft het systeem door en heeft helemaal gelijk."

 

  

4 uren geleden, Mask zei:

Da's ook niet helemaal waar denk ik.

 

Zolang je nog je hypotheek aan het afbetalen bent, kun je altijd bijlenen op je bestaande hypotheek.

 

Stel je hebt 200.000 geleend voor je woning en je moet nog 100.000 euro afbetalen

Je verkoopt je huidige woning voor 200.000 euro en je koopt een nieuwe woning.

Op je huidige hypotheek kan je bijlenen, maar nooit meer dan het bedrag dat je al afbetaald hebt. En wat je bijleent mag je enkel gebruiken om in je woning te investeren.

Je kunt dus opnieuw 100.000 euro lenen. En samen met de 200.000 euro die je hebt van je verkoop heb je dan een budget van 300.000 euro.

(simpele voorstelling natuurlijk want er komen altijd kosten e.d. bij)

 

Dat is dus geen nieuwe hypotheek, maar het vereist natuurlijk wel onderhandeling met je kredietverlener.

 

Maar als ik je goed begrijp ga jij je huidige woning verkopen om dan een goedkopere woning te kopen om zo wat geld aan de kant te hebben. Daar kun je natuurlijk niet voor bijlenen op je huidige hypotheek.

 

Als je het bedrag dat je al hebt terugbetaald opnieuw wil gebruiken, heb je geen nieuwe hypotheek nodig. Het gaat in dat geval om nieuw krediet dat onder de bestaande hypotheek valt (een zogenaamde "heropname").
Let op: niet alle banken staan deze mogelijkheid toe!

 

Hopelijk helpt deze informatie!

 

 

Link naar reactie

Bedankt om dit voor te leggen, Hamirubi. 

Maar ik wist eigenlijk al dat wat Mask zegt klopt.  Alleen was het bijlenen-stukje niet van toepassing op datgene waarover ik het had.  Dat was helemaal de kwestie niet.  Hoe het zal gebeuren, dat heb ik uitgelegd in de post vóór Mask, dat is hoe het zal gaan.  Dat stond al vast.  Alleen kwam mijn kameraad, die exact hetzelfde gedaan heeft, met een redenering af waarbij hij (in het voorbeeld van mijn eerste post) op 100.000 euro méér budget uitkwam, zónder bij te lenen.  En dát was eigenlijk de enige vraag die ik had, of zijn redenering klopte.  Niet dus.  Deze avond met hem over gehad en hij snapt nu plots zelf niet hoe hij daar op gekomen is, want hij volgt nu mijn berekening. :)  Opgelost. 

 

Al de rest was mij al duidelijk want heel helder uitgelegd door de notaris, die daar zelf mee afgekomen was.  En inderdaad, ik heb geen nieuwe hypotheek nodig met de wijze die ik ga toepassen.  Dat is dus waarom we het op die manier, dus pandwissel, zullen doen.

Klopt overigens, ik had het al meegekregen/gegeven: klassieke banken staan hier niet om te springen.  Mijn kredietverlener valt echter niet in die categorie.  Gelukkig.  Ik had al telefonisch contact met hen hierover, het zou geen probleem mogen zijn.  Fingers crossed. Terzijde: Bijlenen ga ik niet doen, dat is nu net niet de bedoeling.

 

Maar dus nogmaals merci. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Voor wie 't zich zou afvragen:  Ik ben vandaag op het desbetreffende gesprek geweest en de kredietverlener is alvast akkoord.  Het zal, indien het kan doorgaan, dus gebeuren zoals ik eerder omschreven heb. Mijn berekening (in de eerste post) was ook de juiste.  Dat is dus effectief hoe zoiets gaat.

 

In meerdere opzichten een heel interessante methode trouwens, zo'n pandwissel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Momenteel heb ik een Netflix-abonnement maar ik vind dat de kwaliteit van hun originals serieus gedaald is. En hun aanbod films en documentaires is altijd maar "meh" geweest.

Dus opzeggen maar niet voordat ik beslist heb wat er in de plaats komt.
Is Amazon Prime de moeite?
Of zijn er andere streaming-diensten die de moeite zijn? Pluspunten voor mij; films (niche, horror), goeie docu's en het aantal superhelden beperkt tot een absoluut minimum.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik heb hier een luchtdicht plastic bakje (Lidl) met gemarineerde kip-brochetten.  Van de winkel zonder lange tussenpauze in warmte of dergelijke in koelkast gegaan.  Toch staat de plastic folie bovenaan opvallend bol, 't spant.  En nochtans nog 3 dagen goed.  Uit de geur kan ik niet veel opmaken, die marinade ruikt sowieso wat vreemd.

Best niet meer opeten zeker?  😬 🥴

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Miljaar!  Yuk, bweurk ende bleh!  Mijn neus mag mij dan wel bedrogen hebben (damn you, marinade), de smaakpapillen sloegen meteen alarm.  Nu weet ik hoe bedorven kip smaakt. 🥴

 

Ik heb nu wel zin om dit aan de katten te voeren die mijn dak en tuin vol sch...ten. 🙊  

Spoiler

Krijg ik niet over mijn hart hoor. ;)

 

Jaja, spannende avonturen hoor ten huize esteban. 🙄

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, esteban² zei:

Ik heb hier een luchtdicht plastic bakje (Lidl) met gemarineerde kip-brochetten.  Van de winkel zonder lange tussenpauze in warmte of dergelijke in koelkast gegaan.  Toch staat de plastic folie bovenaan opvallend bol, 't spant.  En nochtans nog 3 dagen goed.  Uit de geur kan ik niet veel opmaken, die marinade ruikt sowieso wat vreemd.

Best niet meer opeten zeker?  😬 🥴

Ik denk dat ik eens koude, gekruide kip gekocht heb van dat merk. 't Rook een beetje naar mijn lockdown-t-shirt en heel wat slechter dan de pizza die ik daarna had besteld.

Link naar reactie
17 uren geleden, Gilles zei:

Samen met mijn vriendin ben ik op zoek naar diverse Pokémon games voor de Nintendo DS (en 3DS). Zouden er repers zijn die er nog liggen hebben van zichzelf of familie, die niet meer gebruikt worden? 

 

De prijs bespreken we wel.

 

Welke zoek je?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...