Ga naar inhoud

Help Eens Een Forummer Versie 3.0


Recommended Posts

Als je geen geld vraagt voor je koffie zal dit normaal onder onthaalkosten vallen voor je onderneming en is er geen vergunning nodig volgens mij.

 

Het is pas als je effectief begint te verkopen dat je één en ander zal moeten doen. Het lijkt me dat je dan een horeca activiteit zal uitoefenen, met alle gevolgen van dien. Te beginnen met aanpassing van je KBO codes, FAVV aangifte, hygiëne attest bij de gemeente, ...

 

Als je twijfelt kan je normaal ook terecht bij de dienst lokale economie van je gemeente om zeker te zijn dat er lokaal geen afwijkende regels zijn.

 

Link naar reactie

Ik ben een vrij beroep en biedt mijn klanten ook gratis koffie/water aan. Valt bij mij 100% zeker onder de onthaalkosten.

Het is wel een verschil met een publiek toegankelijke winkel, waardoor de fiscus misschien iets achterdochtiger zal zijn.

Maar als er nergens staat dat je moet betalen voor de koffie, lijkt mij dat ze jou niets kunnen maken.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Koffie is gelukt, tx.

 

Nu probeer ik vakantiedagen in Facebook aan te passen, weet iemand hoe je dat doet? Echt een ramp om mee te werken.

 

Idem voor Google business, het lukt me niet om vakantiedagen toe te voegen. Niet te doen hoe ongebruiksvriendelijk die sites zijn maar je moet ze gebruiken want anders toont Google de foute info.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 3/6/2022 om 17:25, Bonte zei:

 

Bedankt, voor Google is het nu gelukt, nu werkte het wel.

 

Bij Facebook kun je geen vakantiedagen instellen, je moet dit telkens manueel instellen.

 

Zowel G als FB beschouw ik als hypocriete spionnen die zich in de mensen hun privéleven binnensmokkelen om er zelf beter van te worden zonder dat die mensen dat beseffen. Ik zou dan ook geen van beide daarvoor gebruiken.

G & FB: raus!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Er is een site van de (Vlaamse?) overheid waarop je alle informatie per regio kan terug vinden via een plattegrond.  Daar vond ik bijvoorbeeld de bodemstaat terug en of ik al dan niet een septische put zou moeten steken bijvoorbeeld.  Momenteel kan ik die site niet meer terugvinden.  Destijds had ik die ook gevonden via talloze doorklik-manoeuvres.  Het was ook onnodig complex om mee aan te slag gegaan, maar 't lukte wel.  Iemand die 'm kent?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

'k Geloof het wel, ja.  Merci!  

 

EDIT : Toch niet helemaal dezelfde, I guess.  Want ik kon er ook de bodemtoestand nav onderzoek van aansluitende gronden opvragen.  De lay-out van de vergrootte kaart is wel dezelfde.  Maar hier kan ik op 't eerste zicht ook al wat mee wat riolering betreft, denk ik.  Toch handig hé, hoe alles zo duidelijk gecentraliseerd zit en makkelijk terug te vinden is. :) *kuch*

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Inderdaad, ooit puur per ongeluk op uitgekomen na eeuwig doorklikken her en der.  De overheid heeft zo tal van amper terug te vinden sites en informatie ter beschikking, maar allemaal heel erg verspreid.  En er is niet één centraal punt ofzo, ook niet één link waar alles gegroepeerd staat of dergelijke.  Laat staan dat ze duidelijk aangegeven staan in folders of medewerkers van diensten allerhande er vanaf weten.  Een traditionele Belgische soep dus. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dat zou je dan denken.  't Is echter net daar dat de dingen voortdurend mislopen, ook alles behalve bereidwillig om te helpen, 't is trekken en sleuren met veel geduld.  Vraag je dezelfde informatie aan drie medewerkers, krijg je drie keer een andere versie.  Letterlijk.  En daar gaan dan weken over.  Laks en niet bepaald vriendelijk.  Deze week klonk een geschreven uitleg plots ook helemaal anders dan die uit een voorgaande de mail, waarop een heleboel herzien moet worden.  Fratsen die ik echt wel kan missen.  'k Heb de boel zelf al twee keer moeten verbeteren, een geluk dat ik dus opzoekwerk deed.  Vrienden van mij daar al 20 wonen hadden mij reeds gewaarschuwd.  Ik dacht dat ze overdreven, "de mensen zeggen zoveel", ge kent dat, I was wrong.  Zelfs bij de bouwfirma is het blijkbaar geweten. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dan valt het bij ons in Kalmthout precies nogal mee. Al geef ik toe dat 't wel helpt dat de helft die daar werkt bekenden zijn van bij de scouts :)

 

Dat sturen van 't kaske naar de muur is wel herkenbaar, en iets dat ik teveel meemaak als vrijwilliger in 't vaccinatiecentrum. Mensen die de 1700-nummer belden en doorverwezen worden naar ons, terwijl wij hen helemaal niet kunnen helpen. Als 't rustig was probeer je hen dan wel te helpen met zoeken en op den duur ken je dan wel heel wat info vanbuiten, maar soms moet je mensen dan ook weer doorverwijzen... Bureaucratie is een uitvinding van de duivel als je 't mij vraagt.

Link naar reactie

Crafty Potions is nu al een tijdje gesloten wegens verhuis en werken, misschien gaan die terug open zijn tegen de Gentse feesten. Jammer dat hun site niet werkt en ook op FB staat bitter weinig info.

 

nieuw adres

Sint Jansstraat 21 in Kortrijk

0475 27 96 59

 

een artikel in hln

https://www.hln.be/kortrijk/ontdek-unieke-bordspellen-in-nieuwe-loungebar-crafty-potions-samen-aan-tafel-en-smartphones-weg-zalig~ad866763/

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Om nog een laatste keer terug te komen op het hele pandwissel-gegeven waar ik het in deze thread over had.  Na hier anderhalf jaar onwaarschijnlijk veel tijd en overbelastende moeite in gestoken te hebben, want het heeft verdorie heel wat voeten in de aarde gehad om overal alles gedaan te krijgen (instanties, corona), ... dreigt alles voor niets geweest te zijn. 

Nu alles theoretisch rond en realiseerbaar is, stuit ik op de realiteit van de huidige immense prijsstijgingen en al wat daar aan vast hangt.  Lonen, etc.  De firma waar ik mee in zee zou gaan, heeft plots een prijsstijging van 33%.  Daardoor is het ineens niet meer haalbaar.  Het is geen alleenstaand geval, ik zie dit overal, zonder één uitzondering.  De reservefirma is met maar liefst 750 euro per m² gestegen in prijs op minder dan één jaar tijd.  De firma van eerste keuze zat hier heel verveeld mee en heeft echt wel het onderste uit de kan gehaald.  Ze hebben in begin zelfs nog met verlies gewerkt op bepaalde projecten om deze toch nog te kunnen realiseren voor mensen die anders diep in de miserie zouden zitten.  En omdat ze anders met enkele problematische situaties zaten.

Wat het bedrijf WinWin-Trade betreft.  Remember?  Die man is ondertussen bij zowat alle gelijkaardige bouwbedrijven met prefab, modulebouw, tiny-toestanden, etc. gekend.  Overal duikt zijn naam op.  Hij heeft verschillende firma's betrokken in zijn verhaal van bedrog.  Tot zelfs kredietverleners toe.  Zelfs bij mijn kredietverlener had hij al contact tot op het hoogste niveau, ik ben aan de bel gaan trekken en ze waren mij bijzonder dankbaar.  Hij verkoop luchtkastelen en blijft daar tot op heden gewoon onverstoord mee doorgaan.  Mede door hem is alles mislukt.  Hij heeft zich (niet alleen bij mij) zelfs voorgedaan als een leidinggevende het bedrijf van eerste keuze, waar hij gewoon als partner-verkoper werkte.  Ik heb dat destijds nochtans allemaal gecheckt.   Heck, hij liep daar zelfs rond en ontving klanten.  Ze zijn zélf pas maanden te weten gekomen waar hij mee bezig was en hebben hem met zijn klikken en klakken buiten gegooid.  Ze kunnen er niets aan doen, omdat hij theoretisch niets tastbaars verkeer doet.  't Is een meester misleider, dat in ieder geval.  Nu nog gaan daar mensen langs die maandenlang bedrogen en belogen worden.

Enfin, de handdoek die in de ring moet ligt al klaar.  Ik weet het ook niet meer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

WinWin-Trade stonk uren in de wind, het probleem is dat je het wil geloven en dan loop je in de val, het is me ook gebeurd.

 

Om eerlijk te zijn, ik denk eerder dat hij je ongewild heeft gered door alles uit te stellen, moest je vorig jaar gestart zijn met kopen en bouwen dan was je nu failliet. Klassieke bouwprojecten met verschillende aannemers is niet echt meer doenbaar, de prijzen zijn helemaal losgeslagen. Je kunt gewoon niets meer plannen qua werk of budget, dit zal de bouw echt wel in een crisis doen belanden en daar wil je echt niet middenin zitten.

 

Veel bouwers moeten noodgedwongen overschakelen op het kopen van een bestaand huis die bewoonbaar is en die dan over de jaren heen verbouwen waar nodig en volgens budget. Zoals vroeger meer de gewoonte was.

 

Zeer veel bouwers komen nu in de problemen, bouwfirma's hebben nog veel kunnen opvangen omdat de lonen nog niet zijn gestegen (dat moet nog komen) en door hun winst te laten vallen of zelfs met verlies te werken. Lang kan dit ook niet meer doorgaan, het komende jaar verwacht ik een tsunami aan fallisementen in de bouw dus is elk project een groot risico.

Link naar reactie

Part I

Het wantrouwen van mijn kant was van begin af aan aanwezig, dát heeft me gered.  Op het moment van mijn laatste (toen al gedateerde) update hier, eind vorig jaar meen ik te herinneren, was WWT wat mij betreft al lang afgeschreven en werd heel die tijd elders gezocht. En gevonden.  Alleen was het WWT-verhaal niet klaar met mij.

Wat was dan het probleem dat zich voordeed?

1) Telkens iets aan of af springt, moet een deel van de procedure van nul af aan beginnen.  Er komt wel wat bij kijken.  Daar stuitte ik op de onwaarschijnlijke onwil, onwetendheid en frustrerende traagheid van instanties.  Bijzonder vaak gehad dat die elkaar tegenspraken, verkeerde handelingen deden of foute informatie deelden.  Het ergste is dat iets wat één simpele klik is, weken tot zelfs maanden kan duren.

2) De man achter WWT dook plots werkelijk overal op.  Het bedrijf van mijn eerste keuze had een offerte aangeboden waarmee alles haalbaar was.  Daar wou ik gaan tekenen.  Wie bleek daar tot mijn grote verbazing klanten te ontvangen en te begeleiden?  Yup, WWT-dude.  Ik kon mijn oren niet geloven.  Waardoor ik meteen op de rem gaan staan ben en de boel niet meer vertrouwde.  Terecht, zou ik zo denken.  Tuurlijk heb ik via een omweg voorzichtig geïnformeerd bij derden in dat bedrijf.  Maar WWT-dude bleek daadwerkelijk deel uit te maken van hun team.  Ook bij een andere (haalbare) bouwfirma dook zijn naam op.  On-waar-schijn-lijk.  Terug on hold.

 

3) De WWT-samaritaan was ook al op de belangrijkste deur van mijn kredietgever gaan kloppen, om een samenwerking tot stand te kunnen brengen.  Nadat ik hen al gewaarschuwd had, waar WWT-guy totaal geen weet van had.  Die mensen waren alsnog benieuwd, werden ontvangen in een mooie showroom en mochten de werkplaats bezoeken.  Ze waren volledig mee in zijn verhaal en zagen geen probleem in een contract met WWT, ik kreeg groen licht om in zee te gaan.  Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht.  Zo'n strenge instelling, toch een "go"?  Onbegrijpelijk.

Gelukkig was mijn persoonlijke adviseur, een man die ik al jaren ken, wél bij de pinken en toevallig ook één van de drie hoogste pieten daar.  Hij luisterde aandachtig naar mijn verhaal, was ook heel dankbaar voor het delen van mijn ervaringen, alsook alle info die ik al had, en ik heb het spel zolang mogelijk meegespeeld.  Vooral om te zien hoever WWT zou gaan.  Wat z'n bedoeling nu eigenlijk was.  Zodat iedere betrokkene wist waar we aan toe waren.  Ze hadden immers bij een andere adviseur al een WWT-project goedgekeurd, zo bleek.

 

4) De WWT-man zijn (al dan niet reële) betrokkenheid bij de andere bedrijven, waarvan we het fijne niet wisten, maakte ook dat de (énige) andere opties on hold kwamen te staan.  Nóg meer kostbare tijd en vooral (laatste) kansen verloren.  Uiteraard ben ik zelf wat beginnen informeren her en der, leep en niet te opvallend, de bevestiging dat er samengewerkt werd met WWT voor projecten was er meestal wel in de één of andere vorm.  Eigenlijk was er geen reden om te twijfelen, maar ik wist beter.  Ondertussen had ik al zowat heel z'n hele geschiedenis, hebben en houden bij elkaar gepuzzeld.  't Was niet simpel, maar kijk, lang leven 't wereldwijde web.

5) De partij waar de grond voor mij in principe gereserveerd staat.  Het is niet dat zij de grond niet 'bezet' willen houden, want die zijn ontzettend begripvol, wel dat er verantwoording naar bovenaf nodig is.  Als je dan twee of drie keer met het 'on hold' nieuws moet komen en alles omwille daarvan zo aansleept, is dat ook voor hen niet evident.  Er staat druk op de ketel.  Maximum druk nu.

Enfin, dit was slechts een kleine fractie van het hele verhaal, waarvan de tijdlijnen door elkaar lopen.  Dit gaat veel verder.  En gaat ook vooral verder ... Vorig weekend nog.  Nog één bedrijf waarmee het realiseerbaar leek, maar waar ter plekke bleek dat ze 750 euro per m² gestegen zijn, waar WWT puur toevallig ter spraken kwam.  Dat had ik na al die maanden totaal niet verwacht, ook dáár was mijnheer al opgedoken, ietwat opdringerig ook.  Ze hebben een samenwerking afgewimpeld, maar zijn er duidelijk nog steeds van overtuigd dat de heel oprechte WWT-man echt wel de beste bedoelingen heeft.  Dat daar zeker niets verkeerd achter gezocht moet worden.  Met een vestiging in Puurs, alweer zonder showroom of daadwerkelijke werkplaats, de derde verhuis op korte tijd, gaat dit gewoon door ...

 

WWT-dude ontvangt mensen (particulieren, professionelen, investeerders) in showrooms die in principe niets met zijn bedrijf te maken hebben, toont anderen hun werkplaats en gaat anderen hun werf bezoeken.  En voor wie ook maar een beetje argwaan zou hebben, verdwijnt die al snel aangezien hij alle medewerkers bij naam begroet en er ook werkelijk niemand reageert op het feit dat hij daar rondloopt.  't Is allemaal met medeweten van.  Hoe die dat allemaal klaarspeelt vlak onder de ogen van iedereen bij die bedrijven?  Met welke verhalen hij daar binnen geraakt?  Geen flauw idee  Ook bij de banken zit hij constant binnen.  Dat weet ik uit eerste hand.  Projecten hier, projecten daar.  Hij haalt de klanten ook over om hém de onderhandeling met de bank te laten doen.

Ik heb een zwaar vermoeden dat hij de pre-financieringen (adhv offertes) aan een hoog percentage tracht los te krijgen.  Verder moet daar uiteraard geen tekening bij gemaakt worden.

Zo heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en naar het bedrijf van eerste keuze gegaan.  Daar heb ik de onwetende uitgehangen en hem bij naam genoemd.  Er werd héél nadrukkelijk gezegd dat hij geen deel meer uitmaakte van hun bedrijf.  Zo wist ik dat het verhaal gedaan kon worden.  Hij werd onmiddellijk aan de deur gezet toen bleek dat hij een klant had wijsgemaakt dat hij daar de overkoepelende "grote baas" was, dat was per ongeluk uitgekomen.  Van meer kwaad waren ze zich eigenlijk nog niet bewust.  We zijn onze verhalen beginnen samen leggen en uiteindelijk bleek dat hij daar gewoon klanten ging stelen.  De echte "grote baas" werd op de hoogte gebracht.  Er is vermoeden dat hij veel meer schade aangericht heeft.  Maar ze kunnen en zullen daar verder niets tegen beginnen.

Dat de WWT-man mij dus ongewild gered zou hebben?  NOPE!  Die kerel zijn aanwezigheid, ook al had mij daar al lang van los gewrongen, heeft werkelijk álles verpest.

Nu, die firma zit daar énorm mee verveeld.  Ook omwille van mijn situatie.  Destijds ben ik trouwens ook in contact gekomen met WWT-dude via hun bedrijf, waar zij totaal geen weet van hadden.  We hebben het samen bekeken.  Had ik vorig jaar bij hen getekend, bij een andere medewerker dus, was alles nu al rond.  Het wás perfect haalbaar, ze zouden het inderdaad afgewerkt hebben aan de geldende offerte-prijs, ondanks stijgingen etc.  Nu is dat onmogelijk geworden.  Let wel, ze zijn daar echt tot het uiterste gegaan om mij te helpen en de prijs naar beneden te halen en op bepaalde vlakken te kunnen besparen.  Die mensen hebben het onderste uit de kan proberen halen.  Dat kan ik opmaken uit oorspronkelijke offerte mét Batibouw-kortingen, ze zijn veel lager gegaan.  Helaas, het lukt niet.  Nu nog tracht die man oplossingen te zoeken, waarvoor chapeau.

Dan gaat het over die prijzen en dat brengt ons bij ...

Part II

Die prijsstijgingen.  Daar heb ik verschillende heel open gesprekken over gehad, want die vraag komt sowieso op tafel. 

 

Zowat elk serieus bouwbedrijf kan zo'n toestanden (tijdelijk) aan.  Vermoedelijke prijsstijgingen worden op voorhand al voor een zeker percentage meegenomen.  Maken ze alsnog minder winst of daadwerkelijk verlies, waarvoor sowieso een zekere buffer werd voorzien, vertaalt dat zich gewoon even langzaam of snel mee in extra prijsstijging bij volgende projecten.  Het zijn dus niet alleen de materialen, loonsverhogingen etc. die daar moeten uitgehaald worden.  Het is die én-én-én dat de stijging zo fors maakt.  Wat eerder gemist werd, moet over de komende projecten verdeeld worden om dat mee goed te maken.  Dat projecten tijdens de daadwerkelijke uitvoering ineens veel duurder worden nav hiervan, dat is eerder een zeldzaam verhaal bij deftige bedrijven.  Ze niet afwerken, dat zorgt voor immense gaten in de planning die niet zomaar opgevuld kunnen worden, maakt de situatie alleen maar erger en zorgt brengt daarbovenop een slechte reputatie mee.  Zo'n toestanden proberen ze absoluut te vermijden.

Nu, je hebt volkomen gelijk dat zoiets niet eeuwig kan duren en er uiteraard ook wel slachtoffers zullen beginnen te vallen.  No doubt.  Maar er zijn genoeg factoren die voor een groot deel rampen zullen voorkomen bij de bedrijven zelf.

Wat zien ze nu bij de bouwfirma waarmee ik in zee wou / wil gaan?  Verschuiving van het cliënteel.  Zij die meer centjes hebben, om het simpel te stellen.  Modulair bouwen, in welke vorm dan ook, zit sowieso erg in de lift.  Er zijn niet minder projecten sinds de prijzen dermate omhoog gegaan zijn.  In tegendeel.  Ze zitten desondanks voller dan ooit.

De slachtoffers zullen vallen bij de gemiddelde werkmens en des te meer bij de minder fortuinlijken onder ons.  Huizen verbouwen, ook al is het op termijn, is pokkeduur geworden.  Huizen kopen voor een steeds groter wordend deel van de bevolking onmogelijk, huizen bouwen eveneens.  De vraag is of de huidige toestand van blijvende duur is.  Daar kunnen veel voorspellingen over gemaakt worden, de toekomst zal het uitwijzen.

 

Wel is het zo dat die immense piek op de huizenmarkt in't algemeen ietwat daalt.  In bepaalde gebieden zal het altijd vechten zijn, maar daarbuiten is het een ander verhaal.  Zeiden ook de makelaars die hier langs kwamen, het is een duidelijk verschil met een half jaar terug.  De stormloop en totaal zotte biedingen zijn langzaamaan wat gaan liggen.  Dingen verkopen opnieuw iets minder snel, er zijn veel panden waar een daling van de vraagprijs doorgevoerd moet worden omdat ze in andere tijden geschat werden.  Je merkt dat ook op Immoweb trouwens, waar ik zo goed als dagelijks op kijk.  (in de hoop, you never know)  De panden die dagelijks verschenen en al even snel verdwenen, dat gaat de laatste tijd minder hard.  En de "nieuwe voorwaarden" en "nieuwe prijs" (daling dus) meldingen verschijnen weer meer dan voorheen, dat was een jaar geleden amper nog te spotten.  Je ziet ook weer meer panden die na verloop van tijd van makelaar wisselen, wegens teveel tijd overschreden en niet verkocht.  Niettegenstaande zie je nog steeds het tegenovergestelde in nieuwsberichten verschijnen.

Er kan alleen maar gehoopt worden dat het ietwat verder richting 'normaal' evolueert en dat op de één of andere manier een gunstig effect kan hebben op andere factoren.  Maar ah, wie weet welke rampen staan ons nog te wachten.

 

Bon, ik heb hier bij wijze van spreken uren over gedaan, zo tussendoor, ik laat het hier nu wel bij voor de zomer ofzo. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Mogelijk heb ik het gemist maar... die WWT. Ben je daar al eens mee naar de politie gegaan? Die kerel is gewoon een oplichter, zoveel is duidelijk. Officieel zal hij waarschijnlijk een freelance verkoper zijn oid, maar komaan...

 

Wat de woningmarkt betreft, die was al jaren aan het stijgen in prijzen. Sinds corona is het wel helemaal uit de hand gelopen. Enerzijds die vlucht naar een-woning-met-een-tuintje, anderzijds die complete chaos in de ganse supply chain.

 

Die malaise voelen wij ook op het bedrijf. Wat wij maken is heel conjunctuurgevoelig en we draaien nu al een hele tijd op een laag pitje. Het schommelt hard, maar de trend is duidelijk neerwaarts.

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:

Part I

Het wantrouwen van mijn kant was van begin af aan aanwezig, dát heeft me gered.  Op het moment van mijn laatste (toen al gedateerde) update hier, eind vorig jaar meen ik te herinneren, was WWT wat mij betreft al lang afgeschreven en werd heel die tijd elders gezocht. En gevonden.  Alleen was het WWT-verhaal niet klaar met mij.

Wat was dan het probleem dat zich voordeed?

1) Telkens iets aan of af springt, moet een deel van de procedure van nul af aan beginnen.  Er komt wel wat bij kijken.  Daar stuitte ik op de onwaarschijnlijke onwil, onwetendheid en frustrerende traagheid van instanties.  Bijzonder vaak gehad dat die elkaar tegenspraken, verkeerde handelingen deden of foute informatie deelden.  Het ergste is dat iets wat één simpele klik is, weken tot zelfs maanden kan duren.

2) De man achter WWT dook plots werkelijk overal op.  Het bedrijf van mijn eerste keuze had een offerte aangeboden waarmee alles haalbaar was.  Daar wou ik gaan tekenen.  Wie bleek daar tot mijn grote verbazing klanten te ontvangen en te begeleiden?  Yup, WWT-dude.  Ik kon mijn oren niet geloven.  Waardoor ik meteen op de rem gaan staan ben en de boel niet meer vertrouwde.  Terecht, zou ik zo denken.  Tuurlijk heb ik via een omweg voorzichtig geïnformeerd bij derden in dat bedrijf.  Maar WWT-dude bleek daadwerkelijk deel uit te maken van hun team.  Ook bij een andere (haalbare) bouwfirma dook zijn naam op.  On-waar-schijn-lijk.  Terug on hold.

 

3) De WWT-samaritaan was ook al op de belangrijkste deur van mijn kredietgever gaan kloppen, om een samenwerking tot stand te kunnen brengen.  Nadat ik hen al gewaarschuwd had, waar WWT-guy totaal geen weet van had.  Die mensen waren alsnog benieuwd, werden ontvangen in een mooie showroom en mochten de werkplaats bezoeken.  Ze waren volledig mee in zijn verhaal en zagen geen probleem in een contract met WWT, ik kreeg groen licht om in zee te gaan.  Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht.  Zo'n strenge instelling, toch een "go"?  Onbegrijpelijk.

Gelukkig was mijn persoonlijke adviseur, een man die ik al jaren ken, wél bij de pinken en toevallig ook één van de drie hoogste pieten daar.  Hij luisterde aandachtig naar mijn verhaal, was ook heel dankbaar voor het delen van mijn ervaringen, alsook alle info die ik al had, en ik heb het spel zolang mogelijk meegespeeld.  Vooral om te zien hoever WWT zou gaan.  Wat z'n bedoeling nu eigenlijk was.  Zodat iedere betrokkene wist waar we aan toe waren.  Ze hadden immers bij een andere adviseur al een WWT-project goedgekeurd, zo bleek.

 

4) De WWT-man zijn (al dan niet reële) betrokkenheid bij de andere bedrijven, waarvan we het fijne niet wisten, maakte ook dat de (énige) andere opties on hold kwamen te staan.  Nóg meer kostbare tijd en vooral (laatste) kansen verloren.  Uiteraard ben ik zelf wat beginnen informeren her en der, leep en niet te opvallend, de bevestiging dat er samengewerkt werd met WWT voor projecten was er meestal wel in de één of andere vorm.  Eigenlijk was er geen reden om te twijfelen, maar ik wist beter.  Ondertussen had ik al zowat heel z'n hele geschiedenis, hebben en houden bij elkaar gepuzzeld.  't Was niet simpel, maar kijk, lang leven 't wereldwijde web.

5) De partij waar de grond voor mij in principe gereserveerd staat.  Het is niet dat zij de grond niet 'bezet' willen houden, want die zijn ontzettend begripvol, wel dat er verantwoording naar bovenaf nodig is.  Als je dan twee of drie keer met het 'on hold' nieuws moet komen en alles omwille daarvan zo aansleept, is dat ook voor hen niet evident.  Er staat druk op de ketel.  Maximum druk nu.

Enfin, dit was slechts een kleine fractie van het hele verhaal, waarvan de tijdlijnen door elkaar lopen.  Dit gaat veel verder.  En gaat ook vooral verder ... Vorig weekend nog.  Nog één bedrijf waarmee het realiseerbaar leek, maar waar ter plekke bleek dat ze 750 euro per m² gestegen zijn, waar WWT puur toevallig ter spraken kwam.  Dat had ik na al die maanden totaal niet verwacht, ook dáár was mijnheer al opgedoken, ietwat opdringerig ook.  Ze hebben een samenwerking afgewimpeld, maar zijn er duidelijk nog steeds van overtuigd dat de heel oprechte WWT-man echt wel de beste bedoelingen heeft.  Dat daar zeker niets verkeerd achter gezocht moet worden.  Met een vestiging in Puurs, alweer zonder showroom of daadwerkelijke werkplaats, de derde verhuis op korte tijd, gaat dit gewoon door ...

 

WWT-dude ontvangt mensen (particulieren, professionelen, investeerders) in showrooms die in principe niets met zijn bedrijf te maken hebben, toont anderen hun werkplaats en gaat anderen hun werf bezoeken.  En voor wie ook maar een beetje argwaan zou hebben, verdwijnt die al snel aangezien hij alle medewerkers bij naam begroet en er ook werkelijk niemand reageert op het feit dat hij daar rondloopt.  't Is allemaal met medeweten van.  Hoe die dat allemaal klaarspeelt vlak onder de ogen van iedereen bij die bedrijven?  Met welke verhalen hij daar binnen geraakt?  Geen flauw idee  Ook bij de banken zit hij constant binnen.  Dat weet ik uit eerste hand.  Projecten hier, projecten daar.  Hij haalt de klanten ook over om hém de onderhandeling met de bank te laten doen.

Ik heb een zwaar vermoeden dat hij de pre-financieringen (adhv offertes) aan een hoog percentage tracht los te krijgen.  Verder moet daar uiteraard geen tekening bij gemaakt worden.

Zo heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en naar het bedrijf van eerste keuze gegaan.  Daar heb ik de onwetende uitgehangen en hem bij naam genoemd.  Er werd héél nadrukkelijk gezegd dat hij geen deel meer uitmaakte van hun bedrijf.  Zo wist ik dat het verhaal gedaan kon worden.  Hij werd onmiddellijk aan de deur gezet toen bleek dat hij een klant had wijsgemaakt dat hij daar de overkoepelende "grote baas" was, dat was per ongeluk uitgekomen.  Van meer kwaad waren ze zich eigenlijk nog niet bewust.  We zijn onze verhalen beginnen samen leggen en uiteindelijk bleek dat hij daar gewoon klanten ging stelen.  De echte "grote baas" werd op de hoogte gebracht.  Er is vermoeden dat hij veel meer schade aangericht heeft.  Maar ze kunnen en zullen daar verder niets tegen beginnen.

Dat de WWT-man mij dus ongewild gered zou hebben?  NOPE!  Die kerel zijn aanwezigheid, ook al had mij daar al lang van los gewrongen, heeft werkelijk álles verpest.

Nu, die firma zit daar énorm mee verveeld.  Ook omwille van mijn situatie.  Destijds ben ik trouwens ook in contact gekomen met WWT-dude via hun bedrijf, waar zij totaal geen weet van hadden.  We hebben het samen bekeken.  Had ik vorig jaar bij hen getekend, bij een andere medewerker dus, was alles nu al rond.  Het wás perfect haalbaar, ze zouden het inderdaad afgewerkt hebben aan de geldende offerte-prijs, ondanks stijgingen etc.  Nu is dat onmogelijk geworden.  Let wel, ze zijn daar echt tot het uiterste gegaan om mij te helpen en de prijs naar beneden te halen en op bepaalde vlakken te kunnen besparen.  Die mensen hebben het onderste uit de kan proberen halen.  Dat kan ik opmaken uit oorspronkelijke offerte mét Batibouw-kortingen, ze zijn veel lager gegaan.  Helaas, het lukt niet.  Nu nog tracht die man oplossingen te zoeken, waarvoor chapeau.

Dan gaat het over die prijzen en dat brengt ons bij ...

Part II

Die prijsstijgingen.  Daar heb ik verschillende heel open gesprekken over gehad, want die vraag komt sowieso op tafel. 

 

Zowat elk serieus bouwbedrijf kan zo'n toestanden (tijdelijk) aan.  Vermoedelijke prijsstijgingen worden op voorhand al voor een zeker percentage meegenomen.  Maken ze alsnog minder winst of daadwerkelijk verlies, waarvoor sowieso een zekere buffer werd voorzien, vertaalt dat zich gewoon even langzaam of snel mee in extra prijsstijging bij volgende projecten.  Het zijn dus niet alleen de materialen, loonsverhogingen etc. die daar moeten uitgehaald worden.  Het is die én-én-én dat de stijging zo fors maakt.  Wat eerder gemist werd, moet over de komende projecten verdeeld worden om dat mee goed te maken.  Dat projecten tijdens de daadwerkelijke uitvoering ineens veel duurder worden nav hiervan, dat is eerder een zeldzaam verhaal bij deftige bedrijven.  Ze niet afwerken, dat zorgt voor immense gaten in de planning die niet zomaar opgevuld kunnen worden, maakt de situatie alleen maar erger en zorgt brengt daarbovenop een slechte reputatie mee.  Zo'n toestanden proberen ze absoluut te vermijden.

Nu, je hebt volkomen gelijk dat zoiets niet eeuwig kan duren en er uiteraard ook wel slachtoffers zullen beginnen te vallen.  No doubt.  Maar er zijn genoeg factoren die voor een groot deel rampen zullen voorkomen bij de bedrijven zelf.

Wat zien ze nu bij de bouwfirma waarmee ik in zee wou / wil gaan?  Verschuiving van het cliënteel.  Zij die meer centjes hebben, om het simpel te stellen.  Modulair bouwen, in welke vorm dan ook, zit sowieso erg in de lift.  Er zijn niet minder projecten sinds de prijzen dermate omhoog gegaan zijn.  In tegendeel.  Ze zitten desondanks voller dan ooit.

De slachtoffers zullen vallen bij de gemiddelde werkmens en des te meer bij de minder fortuinlijken onder ons.  Huizen verbouwen, ook al is het op termijn, is pokkeduur geworden.  Huizen kopen voor een steeds groter wordend deel van de bevolking onmogelijk, huizen bouwen eveneens.  De vraag is of de huidige toestand van blijvende duur is.  Daar kunnen veel voorspellingen over gemaakt worden, de toekomst zal het uitwijzen.

 

Wel is het zo dat die immense piek op de huizenmarkt in't algemeen ietwat daalt.  In bepaalde gebieden zal het altijd vechten zijn, maar daarbuiten is het een ander verhaal.  Zeiden ook de makelaars die hier langs kwamen, het is een duidelijk verschil met een half jaar terug.  De stormloop en totaal zotte biedingen zijn langzaamaan wat gaan liggen.  Dingen verkopen opnieuw iets minder snel, er zijn veel panden waar een daling van de vraagprijs doorgevoerd moet worden omdat ze in andere tijden geschat werden.  Je merkt dat ook op Immoweb trouwens, waar ik zo goed als dagelijks op kijk.  (in de hoop, you never know)  De panden die dagelijks verschenen en al even snel verdwenen, dat gaat de laatste tijd minder hard.  En de "nieuwe voorwaarden" en "nieuwe prijs" (daling dus) meldingen verschijnen weer meer dan voorheen, dat was een jaar geleden amper nog te spotten.  Je ziet ook weer meer panden die na verloop van tijd van makelaar wisselen, wegens teveel tijd overschreden en niet verkocht.  Niettegenstaande zie je nog steeds het tegenovergestelde in nieuwsberichten verschijnen.

Er kan alleen maar gehoopt worden dat het ietwat verder richting 'normaal' evolueert en dat op de één of andere manier een gunstig effect kan hebben op andere factoren.  Maar ah, wie weet welke rampen staan ons nog te wachten.

 

Bon, ik heb hier bij wijze van spreken uren over gedaan, zo tussendoor, ik laat het hier nu wel bij voor de zomer ofzo. ;) 

 

Jongens jongens, wat een lijdensweg. Wel positief dat iedereen behalve die WWT dude z'n best doet voor je. 

 

Ik hoop dat de bouwmarkt en eigenlijk al de rest terug wat op z'n pas komt, ik vrees wel dat dit nog een deel jaren zal duren. Corona was de aanzet maar Rusland is natuurlijk een nieuwe factor en ook de Chinezen willen minder uitvoeren vanwege hun eigen groei waardoor aanvoer verder wordt beperkt. Onmogelijk te voorspellen wanneer het terug wat rustiger wordt en hoeveel de inflatie tegen dan zal bedragen, ze spreken van enkele percenten inflatie maar in de praktijk zie je alles ronduit met 30 tot 100% stijgen, het is crazy.

Link naar reactie

@Tanuki - Logische vraag.  Neen.  Om de simpele reden dat die man theoretisch gezien niets verkeerd doet, althans niets dat tastbaar is of te bewijzen valt.  Iedereen laat zich op legale wijze in de luren leggen, er kan hem amper iets ten laste gelegd worden.  Hij tracht zijn bedrijf uit de grond te stampen en gaat allerlei partnerschappen aan, al dan niet van korte duur.  Daarmee valt alles te verklaren.  Dat hij een onwaarschijnlijk grote en duidelijk heel geoefende leugenaar is, daar valt weinig mee te doen.  Als zelfs dat ene bedrijf er geen kansen in ziet om er nog iets tegen te doen, noch de kredietmaatschappij ... Die willen er gewoon ver van weg blijven, zonder meer.

Heel eerlijk, 't is ook genoeg geweest wat mij betreft, ik heb daar -letterlijk- gewoon de energie niet meer voor.  Los daarvan wil ik ook vooral van die immense stress en zorgen af dat heel dit gebeuren heeft voortgebracht.  Dat is wel het laatste dat ik kon gebruiken eigenlijk.  En ik hou er verder liever mijn handen af, dat personeel (?) zag er wel heel louche uit.  You never know.

PS: Conjuctuurgevoelig, is dat dan met vertraging?  Ik bedoel, als de economie (of bepaalde takken) weer normaliseren of net omgekeerd, is dat dan onmiddellijk te merken bij jullie of bijvoorbeeld binnen een half jaar?

 

@Bonte - Het grote probleem is dat ik eigenlijk gewoon geen enkele andere optie heb.  't Was dit of niets.  'k Probeer nog wat te krabben aan de bodem, maar vrees ervoor.  Fingers crossed.

 

Verder kunnen we inderdaad alleen maar hopen op algemene verbetering, geleidelijk aan wat de bouwmarkt enz betreft.  Dat de gekke sprongen weer mogen stabiliseren.  De economische voorspellingen zijn wel niet goed, true.  Al schommelt dat allemaal nogal, die berichtgeving.  Van aanhoudende doemberichten tot het-zal-allemaal-wel-meevallen en verbetering op komst.  Er valt dagelijks wel een versie van elke kijk de zaken te vinden.  Kijk bijvoorbeeld naar vastgoed.  Elke makelaar zegt dat het stabiliseert, dat het gekste duidelijk voorbij is, maar er verschijnt het ene na het andere artikel waarin het omgekeerde staat.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:

PS: Conjuctuurgevoelig, is dat dan met vertraging?  Ik bedoel, als de economie (of bepaalde takken) weer normaliseren of net omgekeerd, is dat dan onmiddellijk te merken bij jullie of bijvoorbeeld binnen een half jaar?

 

 

Dat weet ik niet echt. Er zit wel een zekere rek op denk ik. Wij maken het basisproduct waar andere bedrijven dan weer dingen mee maken tot je uiteindelijk het eindproduct hebt.
Caprolactam is het basisproduct voor nylon, polyamide 6 om precies te zijn. Dat vind je terug in kleding, tapijten,... maar ook in bouwmaterialen (fisherpluggen bv), omkastingen van gereedschap, maar ook in auto-onderdelen... Voor een deel maken we die nylon zelf, maar we leveren ook de grondstof aan klanten die zelf polymeriseren.
Die eindproducten zijn meestal de eerste dingen waar mensen de aankoop van uitstellen als het minder gaat. In 2008 met de kredietcrisis merkten we dat heel hard. De meeste bestellingen werden plots geannuleerd, en onze plant werd van dag op dag van vollast naar minimumlast gezet, waarbij dan nog een robbertje werd uitgevochten door het management of we ja dan nee moesten stoppen. We hebben immers ook nog twee zusterbedrijven in respectievelijk de VS en heimat Duitsland.
Deze keer gaat het anders. We proberen zo goed en zo kwaad als het kan de marktvraag te volgen, China speelt vals (prijzen ons uit de markt met invoertaksen ten voordele van eigen productie) maar onze klanten weten eigenlijk ook niet goed hoe het nu zit. Er is wel vraag, maar iedereen zit zich af te vragen hoe het tot bij de klanten moet geraken. Om een voorbeeld te geven: de auto-industrie heeft wel orders, maar een tekort aan chipsets. Voor een deel compenseren ze dat door die later in te bouwen of bv maar één draadloze sleutel mee te leveren, maar ze houden dat niet vol. En dus worden er minder auto's gebouwd, vallen de bestellingen voor onderdelen terug, ... en zo druppelt dat tot bij ons. In de bouw worden bestellingen uitgesteld om te zien of prijzen dalen, of geraken dingen niet getransporteerd. De prijzen van containers richting China (voorheen bijna gratis) zijn gigantisch gestegen...


Donderdag nog kregen we te horen dat we vermoedelijk moesten minderen wegens te weinig orders. Grote lastwijzigingen vereisen een aantal mechanische aanpassingen aan de installatie en worden dus niet zomaar gedaan. Tot driemaal toe tijdens onze shift was het ja/nee/misschien/als we dit of dat doen, wat is dan het venster waarin we kunnen wijzigen... We gingen 's middags de shift af met het idee dat we de volgende dag lager zouden lopen. Vrijdag met de late kwamen we op... de last was nog hetzelfde en (waarschijnlijk) voor de komende twee weken, want er was weer een order binnen gedruppeld.

Het zijn echt bizarre weken en maanden voor onze logistieke planners. Zeker als je weet dat de enige weg om van ons nevenproduct af te geraken normaal via Eurochem is, wat in handen is van een Russische oligarch die, jawel, op de zwarte lijst staat. We hebben dit jaar al heel wat creatieve handstandjes moeten doen die ik tot nu nooit voor mogelijk had gehouden.

Link naar reactie

Dank voor de uitgebreide uitleg.  Interessant om te lezen.  Ik herken het in de grote lijnen wel van bij m'n eigen werkgever (in principe ben ik nog steeds werknemer), daar loopt het exact zo.  In onze tak produceren ze luidsprekers allerhande voor tal van grote automerken wereldwijd.  Ik ben (was) team-coordinator op één van de afdelingen en sta (stond) ook in voor de planning daar.  Schommelingen op de markt, vaak economische factoren of toegankelijkheid van bepaalde grondstoffen, voelen ze daar met een dikke maand vertraging (toch relatief snel) en dat kan al eens lang naslepen.  Zoals je zegt, dat is een kettingreactie die ergens begint.  Dan is het toch altijd "paniek", maar dan zijn er weer kortstondige grote pieken in de goede zin die alle zorgen op de werkvloer even wegnemen.  Om dan weer te vervallen in paniek-modus.  De zuster/dochter bedrijven in het buitenland ademen ook in onze nek en China vormt al jaren een groot probleem.  Momenteel gaat het schijnbaar al twee jaar slechter dan ooit.  Toch blijven ze er steeds in slagen het hoofd nog net boven water te houden (of net niet te lang kopje onder te blijven) door het één of ander, meestal onverwacht, binnen te halen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...