Ga naar inhoud

Help Eens Een Forummer Versie 3.0


Recommended Posts

Het is me ook al opgevallen dat ik meer nepmails over bestellingen krijg als ik daadwerkelijk iets online besteld heb. Of misschien is dat maar een gedacht? Ik let er natuurlijk meer op als ik daadwerkelijk iets besteld heb.

 

Als je een specifiek emailadres geblokkeerd hebt en mails van exact datzelfde adres komen alsnog bij prioriteit, dan trekt je app op niks. Weg ermee.

 

Je kan de Gmail-app gebruiken met een outlook-, hotmail- of iCloud-adres. Mijn moeder heeft dat, nudat ze van Apple naar Samsung is overgeschakeld. Van Gmail zeggen ze toch altijd dat de spamfilter en blocks goed werken?

Link naar reactie

Wat ik raar is, dat ik een apart mailadres heb voor online shopping (bij protonmail) en daar heb ik nog geen enkele spam mail gekregen. Bij mijn officiele mail voor energie, ed (bij outlook) is het een stortvloed. Dus het ligt ergens ook aan de mailprovider die je gebruikt. Je zou denken dat microsoft zelf je die spam bezorgt. Wat wel kan, ze scannen immers je mail.

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:

Neen, eigenlijk totaal niet in heel deze periode. Enkel de app. Nu pas heb ik de browser gebruikt om te kijken of die betere opties had om de mails te stoppen.

 

De spamfilter deed voorheen eigenlijk best wel grondig zijn werk, maar nu helaas niet meer Lamme Goedzak.

Gewoon ingelogd zijn is voldoende maar ik denk dat het gewoon een slecht werkende spam filter is.

 

Mijn Gmail werkt wel goed, niet teveel spam. Mijn verschillende e-mail adressen stuur ik ongefilterd door naar m’n Gmail die zeer goeie spamfilters heeft, zo heb ik er nog wat controle over. Die kun je dan weer ophalen in je Outlook indien gewenst, ik gebruik de standaard mail app van Mac.

Link naar reactie

Dank voor de tips allemaal.

 

'k Denk dat ik gewoon de pech heb dat mijn mailadres ergens geraakt is waar het niet moest zijn. Dat heeft sowieso bij één of andere bestelling plaatsgevonden, dat meen ik op te maken aan de inhoud en onderwerpen. Volop aan 't blokkeren bij al wat binnen komt, haast een full-time job. 'k Geef het nog even de tijd.

 

Mijn vader heeft ooit hetzelfde probleem met zijn Gmail gehad, die is uit miserie overgestapt naar outlook. Probleem opgelost voor hem. Ik kan het omgekeerde eens proberen.

 

Een Google-search op mijn e-mail adres levert gelukkig niets op. 👍

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 hours ago, esteban² said:

Dank voor de tips allemaal.

 

'k Denk dat ik gewoon de pech heb dat mijn mailadres ergens geraakt is waar het niet moest zijn. Dat heeft sowieso bij één of andere bestelling plaatsgevonden, dat meen ik op te maken aan de inhoud en onderwerpen. Volop aan 't blokkeren bij al wat binnen komt, haast een full-time job. 'k Geef het nog even de tijd.

 

Mijn vader heeft ooit hetzelfde probleem met zijn Gmail gehad, die is uit miserie overgestapt naar outlook. Probleem opgelost voor hem. Ik kan het omgekeerde eens proberen.

 

Een Google-search op mijn e-mail adres levert gelukkig niets op. 👍

Met overstappen los jet inderdaad op, want dat kennen ze (nog) niet.

Eenvoudig trucje om zoiets te vermijden: maak een email aan en gebruik dat nergens voor, bv. Esteban@gmail.com. Vervolgens maak je een alias aan zoals estebanshop en gebruik dat voor te winkelen. Nog een andere alias voor weer iets anders, etc. Krijg je te veel spam, verwijder je het alias en maak je nieuwe aan. Vind ik persoonlijk heel makkelijk want alles komt gewoon in dezelfde mailbox. 

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, esteban² zei:

Dank voor de tips allemaal.

 

'k Denk dat ik gewoon de pech heb dat mijn mailadres ergens geraakt is waar het niet moest zijn. Dat heeft sowieso bij één of andere bestelling plaatsgevonden, dat meen ik op te maken aan de inhoud en onderwerpen. Volop aan 't blokkeren bij al wat binnen komt, haast een full-time job. 'k Geef het nog even de tijd.

 

Mijn vader heeft ooit hetzelfde probleem met zijn Gmail gehad, die is uit miserie overgestapt naar outlook. Probleem opgelost voor hem. Ik kan het omgekeerde eens proberen.

 

Een Google-search op mijn e-mail adres levert gelukkig niets op. 👍

Ah, dan moet je opletten. Ga eens na of je niet dezelfde paswoorden hebt gebruikt op die site, het kan ook zijn dat je e-mail paswoord gehacked is, dat kun je nakijken op deze site. 

 

https://haveibeenpwned.com/Passwords

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ik ben overgestapt op ItsMe omdat die ID readers nauwelijks werken, niet enkel de toestellen maar ook met die certificaten, middleware en dergelijke zijn een pest om mee te werken.

 

Die oude modellen hebben updates nodig denk ik, zelf heb ik het dus opgegeven

 

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/eid-middleware/

 

Sinds april 2021 beschikken de elektronische identiteitskaarten die uitgereikt worden over een verbeterde en meer beveiligde chip. Een update van de middleware is nodig zodat de identiteitskaarten nog uitgelezen kunnen worden door de verschillende eID-toepassingen.

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

Ik ben overgestapt op ItsMe omdat die ID readers nauwelijks werken, niet enkel de toestellen maar ook met die certificaten, middleware en dergelijke zijn een pest om mee te werken.

 

Die oude modellen hebben updates nodig denk ik, zelf heb ik het dus opgegeven

 

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/eid-middleware/

 

Sinds april 2021 beschikken de elektronische identiteitskaarten die uitgereikt worden over een verbeterde en meer beveiligde chip. Een update van de middleware is nodig zodat de identiteitskaarten nog uitgelezen kunnen worden door de verschillende eID-toepassingen.

 

 

ID readers zijn blijkbaar gewoon gedateerd geworden. Ik gebruik ze al lang niet meer, maar bij her Rijksregister was er geen keuze voor itsme, die site heeft blijkbaar ook last van artrose. Dus die oude reader van onder het stof bovengehaald, de eid- software terug geïnstalleerd. Maar de browsers geven problemen. Mijn browsers zijn nu van de snap-versie, het systeem nu waarin de nieuwe firefox en Chromium voor Linux al jaren worden aangeboden (vroeger had je andere systemen, maar dat is verleden tijd). De eID software-installatie, ook volledig voorzien voor linux, ondersteunt blijkbaar die moderne versies niet en hun site vertelt koudweg dan maar een andere oplossing te zoeken. Eigenlijk doen ze geen moeite meer om aan te passen, een teken aan de wand dus.

 

(Het op Windows dan maar gedaan voor die outdated Rijksregistersite, en daar lukte het nog).

 

Link naar reactie
2 hours ago, sporoi said:

 

 

ID readers zijn blijkbaar gewoon gedateerd geworden. Ik gebruik ze al lang niet meer, maar bij her Rijksregister was er geen keuze voor itsme, die site heeft blijkbaar ook last van artrose. Dus die oude reader van onder het stof bovengehaald, de eid- software terug geïnstalleerd. Maar de browsers geven problemen. Mijn browsers zijn nu van de snap-versie, het systeem nu waarin de nieuwe firefox en Chromium voor Linux al jaren worden aangeboden (vroeger had je andere systemen, maar dat is verleden tijd). De eID software-installatie, ook volledig voorzien voor linux, ondersteunt blijkbaar die moderne versies niet en hun site vertelt koudweg dan maar een andere oplossing te zoeken. Eigenlijk doen ze geen moeite meer om aan te passen, een teken aan de wand dus.

 

(Het op Windows dan maar gedaan voor die outdated Rijksregistersite, en daar lukte het nog).

 

Vreemd bij mij werkt dat wel op ubuntu

Link naar reactie

Leuk , @Lamme Goedzak en @Yncke zijn ook Linuxers! 😉

 

Hier van de eid - site  https://eid.belgium.be/en/faq/why-it-not-possible-use-eid-software-snap-andor-flatpak#7636

(vertaald door deepl)

In de tussentijd kun je, om het probleem op te lossen, een browser buiten snap of Flatpak installeren. Mogelijke opties hiervoor zijn de officiële downloads van Google Chrome (https://www.google.com/chrome/?platform=linux), of de officiële download van Firefox (https://www.mozilla.org/en-US/firefox/linux/).

 

Ik zie dat er de links zijn om Chromium en Firefox te downloaden van officiële sites, respectievelijk een deb en een tar file. Natuurlijk doenbaar, maar trek verder uw plan, zoek het op internet hoe het moet.

 

Ik heb verder wat opgezocht, hier voor chromium.

  • In de commandobox van ubuntu de commando   sudo apt install -y chromium-browser: daarmee gaat hij dadelijk naar het snap programma, onderzoekt de lijst en vertelt dat ik de nieuwste versie van Chromium heb.  Verder, buiten wat checks doet hij niets.
    Schermafdrukvan2023-10-1815-05-21.thumb.png.2f835f0f93a6201cca9d9dbabea74845.png
     
  • In de softwarecenter gebruikt het programma automatisch de snap-store.
    Schermafdrukvan2023-10-1815-09-08.thumb.png.8f9041e88cfcfbb0e768fa2201bcc008.png

Ik heb de laatste versie latest/stable 118.0.5993.70.

Ik zie wel dat je ook op het internet via google zoeken chromium vindt bij vele derde partijen. Maar ik zou dat voor geen haar vertrouwen. Deels zijn het oudere versies, en programma's van onbekende sites? Voor browsers riskeer ik dat nooit. Ik hou van het principe: officiële site, laatste versie, zeker voor browsers en vele andere programma's (niet altijd, maar dat is een ander verhaal 😉).

 

Normaal is snapd al voorgeïnstalleerd op recentere Ubuntu's, toch een teken dat snapd wordt aangeraden door de Ubuntu- community, met vele apps die er op springen. Heb je het niet, dan kan je die zelf installeren in de commandline tool.:

sudo apt update
sudo apt install snapd

 

Als ik al snapd versie heb van Chromium en de eid-site vertelt doodleuk maar een andere versie te downloaden? Dan zeg ik: waarom? Snapd is niet gloednieuw, toch een aantal jaren en programma-ontwikkelaars gebruiken het om hun producten te distribueren. Tijd genoeg dus om de eid software aan te passen.

 

 

 

Link naar reactie
4 hours ago, sporoi said:

Als ik al snapd versie heb van Chromium en de eid-site vertelt doodleuk maar een andere versie te downloaden? Dan zeg ik: waarom? Snapd is niet gloednieuw, toch een aantal jaren en programma-ontwikkelaars gebruiken het om hun producten te distribueren. Tijd genoeg dus om de eid software aan te passen.

Nu neem je wel aan dat 't technisch kan. Ik heb me nog niet verdiept in snap (ben meer een fan van AppImages, eigenlijk, daar moet je niets extra voor installeren), maar zoals ik 't voor had, is het een container die ervoor zorgt dat een applicatie onafhankelijk van wat op 't systeem geïnstalleerd staat, kan draaien. Fijn, maar dan is 't ook niet vreemd dat 't niet gebruikt wat op 't systeem staat, zoals een eID driver.

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Yncke zei:

Nu neem je wel aan dat 't technisch kan. Ik heb me nog niet verdiept in snap (ben meer een fan van AppImages, eigenlijk, daar moet je niets extra voor installeren), maar zoals ik 't voor had, is het een container die ervoor zorgt dat een applicatie onafhankelijk van wat op 't systeem geïnstalleerd staat, kan draaien. Fijn, maar dan is 't ook niet vreemd dat 't niet gebruikt wat op 't systeem staat, zoals een eID driver.

 

 

 

Nu, de korte tekst op de site geeft aan dat het principe van flatpak en snap is om ten alle prijze te vermijden dat een app toegang krijgt tot het overkoepelend besturingssysteem, behalve zoals het schrijven naar de downloadfolder bv. Een veiligheid die natuurlijk erg aan te prijzen is. Wat inhoudt dat het principe van Eid, een externe applicatie en viewer, om met je Id-kaart met een externe kaartlezer in te loggen, en waarmee de browser daarna contact moet leggen in het besturingssysteem, not done is geworden. Het basisprincipe van Eid is dus eigenlijk outdated. De commentaren over het probleem (de linken in de tekst) zijn van 1 tot 3 jaren oud, vermoedelijk beweegt er dus niets en zal er niets meer bewegen. Het betreft ook maar een te verwaarlozen niche, de linuxers, en ze hebben nog de overgrote meerderheid van Windowers. Dus waarom zou Eid zijn hele concept van haver tot gort herdenken voor die enkele freaks? De softwaremakers van Eid verwachten dat de browsers en dsnap zich dan maar zelf aanpassen en uitzonderingen in hun veiligheidsconcept integreren om hen een plezier te doen. Ik ga er van uit dat ze daar naar kunnen fluiten.

 

Mijn conclusie terug: als Eid zich niet wil aanpassen, dan is het nog een tijdje goed voor een meer onveilige Windows, tot de browsers voor Windows ooit dezelfde veiligheidsweg op zouden gaan. Daarna is Eid volledig uitgerangeerd. Wat zich niet aanpast, verdwijnt tenslotte, in de biologie, ... en in de informatica, en .... tja overal eigenlijk. 

 

Ach, het sclerose Rijksregister zal dan een alternatief zoeken om in te loggen, niet van willen maar van moeten. 

 

 

Link naar reactie

Boaf, je kunt 't ook omdraaien, he. Als jij per se snap wilt gebruiken, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren. ;) (Je kunt ook de chrome repo als remote toevoegen en het via apt installeren.)
Het omgekeerde is voor mij juist bizar: je lijkt te verwachten dat de ontwikkelaars van een veilig authenticatie- en ondertekeningssystem werk zouden steken in het omzeilen van een veilig systeem om applicaties op een eiland te laten draaien. (En dan nog voor Chrome, wat eigenlijk mooi opgepoetste spyware is.)

Ik was blij verrast met hoe eID vlot te installeren was, meteen werkte, en dat ze bovendien de broncode aanbieden voor mensen met exotische linuxen. Dat is echt niet het verhaal van voeten vegen aan de Linux-gebruikers.

Link naar reactie

Och gevolgen .... 😉 1 luttele site die geen mogelijkheid tot Itsme aanbiedt is echt maar een habbekrats hoor.  Zoals ik al zei in mijn eerdere post: ik gebruikte die kaartlezer al jaren niet meer.

 

Trouwens ik heb ook Brave en Falkon, maar ... ook weer vanuit snap. Chromium en Firefox zijn mijn gewoontebrowsers.

Link naar reactie

Zo heb ik het gedaan, de chrome repo toepvoegen. Het punt is wel dat als je van de overheid e-id moet gebruiken om bijv. je belastingen in te vullen, zij ervoor moeten zorgen dat dit vanop elk besturingssysteem kan. Je kan als overheid niet maken dat je mensen dwingt een bepaald os te gebruiken. Nog los van de oneerlijke concurrentiepositie die je daarmee zou veroorzaken. Een e-id als browserplugin ipv apart programma is ook een potentiële piste.

Link naar reactie
Op 18/10/2023 om 09:37, Bonte zei:

Ik ben overgestapt op ItsMe omdat die ID readers nauwelijks werken, niet enkel de toestellen maar ook met die certificaten, middleware en dergelijke zijn een pest om mee te werken.

 

Die oude modellen hebben updates nodig denk ik, zelf heb ik het dus opgegeven

 

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/eid-middleware/

 

Sinds april 2021 beschikken de elektronische identiteitskaarten die uitgereikt worden over een verbeterde en meer beveiligde chip. Een update van de middleware is nodig zodat de identiteitskaarten nog uitgelezen kunnen worden door de verschillende eID-toepassingen.

Ik gebruik quasi altijd Itsme... 1 x om de 3 jaar kan ik niet anders dan via een ID-reader... (voor een ehealth- certificaat). 
Heb op het werk mijn ID-reader getest op een windows-PC. Deze werkte zonder probleem. Alleen heb ik daar de IT-dienst nodig voor het installeren van Java en extra software om dat ehealth-certificaat te kunnen ophalen... dan zien of ik het unieke wachtwoord van 3 jaar geleden nog weet...

 

Link naar reactie

Mijn petekind heeft mijn hulp gevraagd, ze wil graag de dubbele LP van The Nightmare Before Christmas (zoetrope) kopen voor de verjaardag / kerst van haar mama. Op tijd bij, want net uitgekomen, dacht ze. Maar ik krijg 'm al niet meer gevonden. Ja, in het buitenland bij een flauwe-verpakking-gigant, maar dat lijkt me geen veilige optie.

 

Nog Belgische sites, misschien Nederlandse, die te checken vallen? Ik ken er niet veel.

 

image.thumb.png.13ffa44486031379ccf1e4709e1d751f.png

 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
5 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Is het ok om aan je buurman te vragen om zijn kind ander schoeisel te laten dragen als hij thuis is? Als hij speelt en loopt komt dat als gebonk door in mijn huis. Met momenten wordt ik daar wat onnozel van.

Sommige kinderen kennen het begrip sabbath niet.
(Laat staan die donkergekleurde 😉.)

Maar een goede draai om de oren doet vaak wonderen.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 23/10/2023 om 00:43, esteban² zei:

Mijn petekind heeft mijn hulp gevraagd, ze wil graag de dubbele LP van The Nightmare Before Christmas (zoetrope) kopen voor de verjaardag / kerst van haar mama. Op tijd bij, want net uitgekomen, dacht ze. Maar ik krijg 'm al niet meer gevonden. Ja, in het buitenland bij een flauwe-verpakking-gigant, maar dat lijkt me geen veilige optie.

 

Nog Belgische sites, misschien Nederlandse, die te checken vallen? Ik ken er niet veel.

 

image.thumb.png.13ffa44486031379ccf1e4709e1d751f.png

 

 

 

 

https://www.platomania.nl/article/2990305/the_nightmare_before_christmas/various

 

Deze misschien, is op voorraad.

Link naar reactie
Op 23/10/2023 om 00:43, esteban² zei:

Mijn petekind heeft mijn hulp gevraagd, ze wil graag de dubbele LP van The Nightmare Before Christmas (zoetrope) kopen voor de verjaardag / kerst van haar mama. Op tijd bij, want net uitgekomen, dacht ze. Maar ik krijg 'm al niet meer gevonden. Ja, in het buitenland bij een flauwe-verpakking-gigant, maar dat lijkt me geen veilige optie.

 

Nog Belgische sites, misschien Nederlandse, die te checken vallen? Ik ken er niet veel.

 

image.thumb.png.13ffa44486031379ccf1e4709e1d751f.png

 

 

 

 

https://www.platomania.nl/article/5113030/nightmare_before_christmas/elfman_danny

 

Of deze, de gewone vinyl versie, ( de andere was een picture disc )

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...