Ga naar inhoud

Amoras 2047


Recommended Posts

Eén van de mensen wist me nochtans te zeggen dat ze het ook 'raar' vonden. In zijn woorden: "Normaal krijgen we altijd twee kartonnen aan en nu 4 strips."

Bij mijn dagbladhandelaar waren er ook 4, ze lagen nog op een hoopje met andere strips die net binnengekomen waren. Heb er maar eentje gekocht, de reclame werkt dus :e009:

Link naar reactie

Ze is misschien een zééér dom blondje, waardoor ze ook sterft.  :D  :D

 

 

Doet ze dat ook effectief? Voor hetzelfde geld is ze gewoon zwaar gewond. Of staat er in de tekst iets anders?

 

Mij vallen vooral de vele close-ups van bloed op. Rood is natuurlijk altijd al de kleur van S&W geweest, maar toch.

Met al dat geweld valt de zedigheid van de naaktscène des te meer op.

Link naar reactie

Doet ze dat ook effectief? Voor hetzelfde geld is ze gewoon zwaar gewond. Of staat er in de tekst iets anders?

 

Mij vallen vooral de vele close-ups van bloed op. Rood is natuurlijk altijd al de kleur van S&W geweest, maar toch.

Met al dat geweld valt de zedigheid van de naaktscène des te meer op.

Dat bloed en geweld vallen ook wel best mee (of tegen, het is hoe je het beziet). Wat ik er wel over vond is

 

Dat konijntje, dierenbeulen :e011:

 

Voor de rest is het nogal braaf.

Link naar reactie

Is niet zo slecht, wat mij wel enorm stoort is:

 

Krimson als slechterik. De slechteriken bij de Sus en Wis strips zijn altijd al onnozelaars geweest en door een van de grootste onnozelaars, met name Krimson te nemen haal je de hele geloofwaardigheid (nou ja) van de strip naar beneden

 

Link naar reactie

Niet uitzonderlijk goed, maar ook niet slecht. Als je het verhaal los van het thema 'Suske en Wiske' bekijkt valt het nogal magertjes uit. Een overdaad aan geweld, maar een groot gebrek aan verhaal. Let wel, er worden voldoende zaadjes geplant die in de volgende delen zeker tot interessante plotwendingen kunnen leiden. Het verhaal vind ik dus tot nu toe maar middelmatig. Maar dat zal wel eigen zijn aan elk eerste deel van veel reeksen.

 

Wat de hoofdpersonages betreft: leuk gedaan, de typische karaktertrekken zijn aanwezig, al zijn ze wel sterk uitvergroot. Er zit zelfs typische Suske-en-Wiske-humor in. Er zit zeker potentieel in de reeks en ik hoop dat de vele vragen die het eerste deel oproept in deel 2 deels beantwoord zullen worden. 

 

Maar eerlijk gezegd: na die ganse mediacampagne had ik er toch meer van verwacht.

Link naar reactie

Niet uitzonderlijk goed, maar ook niet slecht. Als je het verhaal los van het thema 'Suske en Wiske' bekijkt valt het nogal magertjes uit. Een overdaad aan geweld, maar een groot gebrek aan verhaal. Let wel, er worden voldoende zaadjes geplant die in de volgende delen zeker tot interessante plotwendingen kunnen leiden. Het verhaal vind ik dus tot nu toe maar middelmatig. Maar dat zal wel eigen zijn aan elk eerste deel van veel reeksen.

 

Wat de hoofdpersonages betreft: leuk gedaan, de typische karaktertrekken zijn aanwezig, al zijn ze wel sterk uitvergroot. Er zit zelfs typische Suske-en-Wiske-humor in. Er zit zeker potentieel in de reeks en ik hoop dat de vele vragen die het eerste deel oproept in deel 2 deels beantwoord zullen worden. 

 

Maar eerlijk gezegd: na die ganse mediacampagne had ik er toch meer van verwacht.

Das ook de valkuil van het hypen he, de verwachtingen worden dan té groots. Ik heb er van genoten, maar vond het wel heel erg snel doorgelezen. Uiteraard benieuwd hoe het verder gaat, en als dit inderdaad een langgerekt verhaal wordt in pakweg 6 delen, dan kan het zeker wel iets worden.

Er wordt aan de lopende meter gevloekt dat het niet katholiek meer is, dat verbaasde me wel even.

Link naar reactie

Hoe een tot een hype opgeklopte publiciteitscampagne alsnog kan vervallen in oubolligheid: voor de verandering kan de lezer van de krant De Standaard nu zaterdag nog maar eens de eerste-druk-fascimile van Suske en Wiske / Op het eiland Amoras krijgen :e004:

 

Wat ik me afvroeg : wie op dit forum heeft dit album nog nooit gelezen?

Ik heb het herlezen ook dankzij zo'n eerste-druk-fascimile van een paar jaar geleden (actie met een 4-tal eerste nummers van Vlaamse reeksen).

Link naar reactie

Wat ik me afvroeg : wie op dit forum heeft dit album nog nooit gelezen?

Ik heb het herlezen ook dankzij zo'n eerste-druk-fascimile van een paar jaar geleden (actie met een 4-tal eerste nummers van Vlaamse reeksen).

 

Ik ook, die actie waarbij ze de krantenversies van de eerste 56 S&W's hebben herdrukt vond ik leuk, tot dan moest ik het doen met die hertekende gedrochten en dit was een goedkoop alternatief voor die dure luxe HC uitgaven van Standaard.

 

 

Er lagen veel exemplaren van Amoras in de SSZ vandaag, prominent in 't zicht geplaatst. Ik heb het (voorlopig?) nog laten liggen.

Link naar reactie

Even was ik van plan om een enthousiaste bespreking van deze strip te schrijven,

Ik zou de durf en dadendrang van de initiatiefnemers loven, de grafische kwaliteiten, de leuke opzet van het scenario, en de knappe cliffhanger ( heb geen angst voor het cliché - het werkt).

Ik zou wijzen op het feit dat je deze strip niet kan beoordelen zonder zijn bagage.  Dat de hoofdpersonages zijn wie ze zijn is net een grote meerwaarde aan de strip en dus niet los te koppelen van het verhaal... Ik zou een boompje opzetten over het feit dat het de auteurs gelukt is om net zo vernieuwend, eigentijds en 'schenenschoppend' te zijn als nodig, zonder hierbij over de schreef te gaan en Willy VDS te beschamen...

 

En ik zou misschien zelfs durven beweren dat Amoras de ziel van de strip zoals ik die leerde kennen in mijn opgroeiende jaren (nu lang geleden :) ) nog eens capteerde...  Ik zou gezegd hebben  : een zéér goed eerste deel, ik ben echt benieuwd naar het vervolg...

 

Maar toen dacht ik : What do I care?... (foei, Engels...) En dus doe ik het maar niet  ;) (maar vind het wel)

Link naar reactie

Even was ik van plan om een enthousiaste bespreking van deze strip te schrijven,

Ik zou de durf en dadendrang van de initiatiefnemers loven, de grafische kwaliteiten, de leuke opzet van het scenario, en de knappe cliffhanger ( heb geen angst voor het cliché - het werkt).

Ik zou wijzen op het feit dat je deze strip niet kan beoordelen zonder zijn bagage.  Dat de hoofdpersonages zijn wie ze zijn is net een grote meerwaarde aan de strip en dus niet los te koppelen van het verhaal... Ik zou een boompje opzetten over het feit dat het de auteurs gelukt is om net zo vernieuwend, eigentijds en 'schenenschoppend' te zijn als nodig, zonder hierbij over de schreef te gaan en Willy VDS te beschamen...

 

En ik zou misschien zelfs durven beweren dat Amoras de ziel van de strip zoals ik die leerde kennen in mijn opgroeiende jaren (nu lang geleden :) ) nog eens capteerde...  Ik zou gezegd hebben  : een zéér goed eerste deel, ik ben echt benieuwd naar het vervolg...

 

Maar toen dacht ik : What do I care?... (foei, Engels...) En dus doe ik het maar niet  ;) (maar vind het wel)

 

 

héhé, ik heb gisterenavond iets soortgelijks geschreven. Amoras is een strip met respect voor WVDS én geworteld in het heden. Nu zaterdag op www.stripspeciaalzaak.be

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

:D

 

Ik heb het album vandaag zien liggen bij een supermarkt hier in Nederland. Het display zat nog helemaal vol. Een stel keek ernaar en legde het terug. Toen ik het in handen kreeg zag ik aan de staat van het album dat dat al vaker gebeurd moet zijn. Zelf heb ik het uiteindelijk ook teruggelegd. Het ziet er mooi uit, absoluut, maar de prijs (hoe verantwoord waarschijnlijk ook) was me uiteindelijk toch te hoog. Ik wacht denk ik maar tot de bibliotheek erover beschikt. 

Link naar reactie

:D

 

Ik heb het album vandaag zien liggen bij een supermarkt hier in Nederland. Het display zat nog helemaal vol. Een stel keek ernaar en legde het terug. Toen ik het in handen kreeg zag ik aan de staat van het album dat dat al vaker gebeurd moet zijn. Zelf heb ik het uiteindelijk ook teruggelegd. Het ziet er mooi uit, absoluut, maar de prijs (hoe verantwoord waarschijnlijk ook) was me uiteindelijk toch te hoog. Ik wacht denk ik maar tot de bibliotheek erover beschikt. 

Ik vind de prijs ook wat aan de hoge kant, ik liep gisteren in de makro ( waar ze die verkopen aan €4,90) en daar gingen er toch een aantal over de toonbank.
Link naar reactie

Hier in Nederland heb ik inmiddels al verschillende winkels gezien waar het album te koop is. Verre van uitverkocht, en zoals verwacht voornamelijk te vinden bij de jeugd. Kortom: mochten er nog mensen zijn die het album niet kunnen vinden: kom naar ons landje ;)

Link naar reactie

De marketing rond de strip was super. En fantastische cover!

Toen ik de strip uiteindelijk in handen had was ik al veel minder enthoesiast. Ik twijfelde zelfs of ik er 6,50 euro voor zou neerleggen. Om onze vlaamse ikonen te steunen waagde ik het erop. 

De strip vind ik niks. Er werd zoveel geleuterd omtrent de 'sexy' look van Wiske. Nergens iets van teruggevonden. Toch niet die hobbelige borstjes zeker?

Wat me enorm stoorde zijn de teksballonnen.

Tekstbalonnen zijn ook een middel om het tempo in de strip te regelen. Aangezien kinderen blijkbaar geen twee zinnen meer kunnen of willen lezen beperkt het zich dus tot een paar korte one-liners (doorspect met een paar F**K's), waardoor je echt moet opletten of je vliegt zo snel door de tekeningen dat je het (alvast povere) verhaal meepikt.

Echt storend vond ik ook de plaatsing van de teksballonnen. Soms worden de balonnen daardoor gewoonweg in de verkeerde volgorde gelezen. Echt storend.

Het feit dat vele ballonnen tussen twee kaders hangen is misschien wel een gimmic kwa layout, maar het maakt van het geheel een warreboel.

De tekeningen zijn inspirerend, maar daar houdt het dan ook op. De tekening (pag 1/36) waarop de dolk in het voorhoofd belandt lijkt meer op een amateur strip die voor de eerste maal eens een schokmoment goed in de verf wil zetten.

Als een strip technisch faalt kan het nog goedgepraat worden door een minimum aan drama, humor, spanning enz mee te geven. Helaas glijdt deze strip enorm vlug door mijn vingers zonder te blijven hangen. Iedereen die professioneel met verhalende beelden (zoals film, strips enz) bezig is weet dat niet enkel het getoonde, maar vooral wat de lezer/kijker tussen de beelden ervaart, doorslaggevend is. Hier niks dus.

En zo zijn er wel meer elementen die het lees'plezier' ondermijnen.

Om te eindigen:

Ik hoop dat in het volgende deel duidelijk wordt waarom Suske's vlam precies 'Jérusalem' heet. Anders is het echt huilen met de pet op kwa naamkeuze...

Jerom moet duidelijk nog ontwaken. Ik vind hem ook eerder een dikzakske, dan echt een spierbundel. Ik hoop dat de volgende delen dit verantwoorden. 

 

Maar momenteel is het uitgesloten dat ik het tweede deel aanschaf mocht dit er ooit komen.

Link naar reactie

Dus Wiskes tieten zijn te klein, de tekstballonnen zijn kloten, Jerom is obese, de naam van suskes lief is raar maar de tekeningen zijn inspirerend ????? Ik zou voor inspirerende tekeningen best wel wat andere zaken (tekstballonnen bijvoorbeeld) kunnen accepteren maar Wiske tieten ?

 

Ik koopt hem wel op het boekenfestijn voor een eurotje.......

Link naar reactie

Amoras is gewoon een S&W met de knoppen 'seksuele suggestie', 'geweld' en 'krachttermen' verdraaid van 2 naar 7. Het is zeker geen strip van het jaar, maar ik vind het geslaagd omdat alles wat je van S&W verwacht er ook in zit.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik hoop dat in het volgende deel duidelijk wordt waarom Suske's vlam precies 'Jérusalem' heet.

Dat doet er voor mij helemaal niet toe. De beladen naam Barabas werd ook nooit uitgelegd. De blunder rond Jerusalem is dat ze doof is. Dat heeft geen enkele meerwaarde, en leidt alleen maar tot big blunders - bv. op de motoscene konden Sus en jerusalem elkaar prima verstaan... 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...