Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Aerogi

Verhaallijnen van langlopende reeksen à la I.R.$. ; XIII, Thorgal etc

Recommended Posts

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel met alle Thorgals waarin hij slechts een bijrol vervult, en misschien is dat ook de reden da tik niet weg ben van de reeks Kriss van Valnor.

Ik denk echter ook dat ze de reeks beter niet hadden opgesplitst in drie parallelle reeksen, maar dat ze beter alles in de hoofdreeks hadden laten zitten, zelfs al kreeg je dan drie albums per jaar.

Maar waarschijnlijk dachten ze dat zoiets niet zou verkopen. En dat was waarschijnlijk juist gedacht. De lezer zou het verhaal dan wel gemakkelijker hebben kunnen volgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 hours ago, Rik said:

Alinoe is het eerste album waar Thorgal slechts een bijrol had en waar de bijzondere krachten van Jolan voor het eerst, echt, naar boven kwamen. Ik vind het geen slecht album maar het behoort niet tot mijn favoriete Thorgals.

dat zou toch juist iets moeten zijn waardoor het album juist minder had kunnen aanslaan?

Alinoe behoort overigens ook niet tot mijn favoriete Thorgal albums. Ik meen wel dat het het favoriete album is van mijn collega Rosinski liefhebber Veto. 

@Veto wat maakt dit album nou zo goed/ speciaal voor jou? (los van de grafische kracht die t album onmiskenbaar heeft)

overigens- on topic- de krachten van Jolan in dit album zijn van geheel andere aard dan in de latere albums..  ik heb dat altijd vreemd gevonden

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Het is moeilijk om de geschiedenis goed te reconstrueren, omdat veel strips van voor 1940 verloren zijn gegaan, behalve de Amerikaanse.

Van de periode 1940-45 is er ook niet veel bewaard, behalve ... Kuifje! Om voor de hand liggende redenen.

De aandacht voor het verhaal begon volgens mij na 1945, en waarschijnlijk omdat men inzag dat je ook albums kon verkopen.

Nou nou, je doet alsof het over de verre prehistorie gaat. Hier en daar zijn er een paar dingen in de vergetelheid geraakt, maar het blijft een feit dat er in de jaren '30 en '40 enorm weinig stripalbums verschenen in België. En dat Kuifje de populairste strip was. En dat vele stripmakers vanaf de jaren 40 dus automatisch beïnvloed werden door wat Hergé deed . Veel strips uit die periode, zelfs van latere grootmeesters als Jijé, waren overduidelijke kopieën van de stijl van Hergé. Dat betekent niet dat Hergé de eerste of de enigste of de beste was of dat hij niet beïnvloed werd door anderen, maar hij was in onze gebieden wel de grootste ( net zoals popgroepjes later allemaal door de Beatles beïnvloed werden, ook al waren die zelf ook niet de eerste en hebben die ook het warm water niet uitgevonden). En inderdaad, zolang strips enkel in dagelijkse of wekelijkse afleveringen werden gepubliceerd was de plot niet zo heel belangrijk (zie bvb ook Segar die met zijn Popeye een van de eerste was die langere verhalen maakte, maar dat ook zonder al te veel structuur deed). Natuurlijk wisten mensen toen ook al wat een goed verhaal was. Romans en theater bestonden al eeuwen, films waren ondertussen ook al behoorlijk volgroeid, dus men wist hoe men een verhaal moest vertellen. Maar zolang strips niet gebundeld werden in albums, was een goed verhaal niet het belangrijkste in een strip.

Het eerste album van Kuifje verscheen in 1930 (toen bestonden er al 17 albums van Bécassine, maar ik heb die nooit gelezen en heb dus geen idee hoe fragmentarisch die waren. Volgens wikipedia werden die vanaf 1913 iets meer gestructureerd maar afgaand op de titels waren dat meer vage thematische verhalen). Tegen 1944 waren de helft van alle Kuifje albums al gemaakt. Het eerste tweeluik was al in albumvorm verschenen en De zeven kristallen bollen, het eerste deel van het tweede tweeluik, al voorgepubliceerd. Als je dat vergelijkt met de fragmentarische strips die toen nog in Robbedoes verschenen... Pas in 1951 verscheen Er is een tovenaar in Rommelgem, het eerste echt lange Robbedoes en Kwabbernoot-verhaal (het eerdere Robbedoes op avontuur-album van Jije was nog een typisch 'we beginnen en we zien wel waar we uitkomen'-verhaal).

Om verder te vergelijken: eerste Blake en Mortimer: voorpublicatie in 1946, album in 1950. Eerste Alex vanaf 1948, eerste Buck Danny ook 1948. Tegen dan was de basis gelegd en moest een (Waalse) strip aan bepaalde verwachtingen voldoen. Technisch gezien (zoveel prentjes per pagina, zoveel pagina's per album) en vooral ook inhoudelijk. Zomaar wat aanmodderen kon niet meer. Tenzij je strips voor de Vlaamse krantenmarkt maakte. Want daar was de dagelijkse publicatie nog steeds het belangrijkste aspect. En dat is nog héél lang zo gebleven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 22/7/2020 om 13:49, Vittorio zei:

Veel van de aankondigingen bevatten best wel specifieke details, maar bij precies dat avontuur is de aankondiging compleet nikszeggend:

rijmende_paard.gif

toch wel leuk, die oude aankondigingen

is er ooit een boek verschenen met de S&W of Vandersteen aankondigingen?

of een website gewijd aan dit onderwerp? 

of hebben jullie gewoon tienduizend losse kranten op een stapel liggen   :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 24/7/2020 om 14:56, acor zei:

Nadat de verzamelbox hier al enige jaren stof staat te verzamelen ben ik deze week voor de allereerste keer begonnen met Kuifje te lezen (I know: heel laat) Ik ben nu bezig met Kuifje in Amerika. Ik herken volledig het bovenstaande. Ik heb me al regelmatig afgevraagd of er wel een deftig verhaal is. Kuifje is een soort van superheld die alles probleemloos oplost en van de ene dwaze situatie in de andere belandt. Ik weet dat de reeks beter wordt, maar wat ik tot nu toe gelezen heb is maar magertjes. Zeker als ik vergelijk met de beginjaren van andere klassieke reeksen.

heb ook nooit die rage rond Herge begrepen, maar was ook een beetjes <van voor mijn tijd>

ik weet nog toen in Kuifje weekblad die Picaro's werden aangekondigd met veel PoeHa

neen, ben nooit echt mee geweest

geef me dan maar Franquin of zelfs Pom, dat was tenminste nog een beetje leuk   :D   

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik leerde de kuifjes kennen via mijn vader. Ik denk dat de eerste kuifjes die ik las het schatzoek tweeluik was. Geweldige verhalen vond ik het als kleine jongen.

Ook nu nog is het vakmanschap van met name de verhalen vanaf dit tweeluik tot en met de juwelen van Bianca castafiore mijn inziens overtroffen. Ik vind de hype daarom helemaal niet overtrokken.

Het feit dat deze albums nu nog steeds zoveel worden gelezen zegt toch wel wat lijkt me

Deel dit bericht

Link naar bericht
39 minuten geleden, sanderg zei:

ik leerde de kuifjes kennen via mijn vader. Ik denk dat de eerste kuifjes die ik las het schatzoek tweeluik was. Geweldige verhalen vond ik het als kleine jongen.

Ook nu nog is het vakmanschap van met name de verhalen vanaf dit tweeluik tot en met de juwelen van Bianca castafiore mijn inziens overtroffen. Ik vind de hype daarom helemaal niet overtrokken.

Het feit dat deze albums nu nog steeds zoveel worden gelezen zegt toch wel wat lijkt me

2

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, sanderg zei:

Al zeker niet door het jonge publiek, want die weten amper wie Kuifje is.

Kuifje is voor de oudere generatie een statussymbool geworden, vakkundig uitgemelkt door Moulinsart.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, acor zei:

Al zeker niet door het jonge publiek, want die weten amper wie Kuifje is.

Dat geldt zeker ook voor XIII en Thorgal.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 minutes ago, Rik said:

Dat geldt zeker ook voor XIII en Thorgal.....

en Largo Winch, Guust en Robbedoes..

Overigens is mijn eigen zoon van 6 al erg benieuwd naar de kuifje albums (hij kan ze nu nog niet lezen). Ik zal ze hem te zijner tijd graag geven in de hoop dat hij er net zoveel plezier aan beleeft als zijn opa en zijn vader 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Aleksandr zei:

geef me dan maar Franquin of zelfs Pom, dat was tenminste nog een beetje leuk   :D   

Ah, Pom (ook al zo iemand die begon als een Hergé-imitator), die maakte tenminste werk van zijn plotjes, maar hij scheen wel vlug vergeten te zijn dat Bert Bibber een immigrant is uit een of ander Oostblokland en dat Susan een rijke Amerikaanse was. Qua langlopende verhaallijnen is hij op dat vlak ook gebuisd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Langlopende verhaallijn?

Kari Lente liep circa 32 jaar in de krant, Pom's Bibber deed het van 1951->1995 in de Gazet, Nero van 1951 tot 2002 :rolleyes:

denk je nu echt dat die mannen een idee hadden van wat ze twee jaar later gingen doen met hun helden?

Nero beleefde toch ook gewoon wat er in de wereld op dat moment op de tongen lag, of het nu een voetballer was of een president...

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Aleksandr zei:

Langlopende verhaallijn?

Kari Lente liep circa 32 jaar in de krant, Pom's Bibber deed het van 1951->1995 in de Gazet, Nero van 1951 tot 2002 :rolleyes:

denk je nu echt dat die mannen een idee hadden van wat ze twee jaar later gingen doen met hun helden?

Nero beleefde toch ook gewoon wat er in de wereld op dat moment op de tongen lag, of het nu een voetballer was of een president...

tuurlijk wisten ze dat niet. Maar als ze zelfs al de basis van hun personages vergeten... Piet Pienter bijvoorbeeld werd voorgesteld als uitvinder-ingenieur. Dat werd al vlug compleet genegeerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

mmm, klopt wel :unsure:

heb eigenlijk nooit geweten dat Piet echt <iets deed> van beroep (buiten pijproken) terwijl er wel allerhande profs & uitvinders opdoken ... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Aleksandr zei:

Er bestaat een bootleg-album uit de jaren stilletjes, en sinds enkele jaren - of ik moet me danig vergissen - ook een officieel maar heel gelimiteerd album in hardcover met daarin alle aankondigingen.

Hier kan je meerdere stroken vinden:
http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers_WillyVandersteen.html

En dan is er ook nog de website Suske en Wiske op het WWWW
http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/4kl/142.php (voorbeeld De Mottenvanger)

Deel dit bericht

Link naar bericht
48 minuten geleden, Hamirubi zei:

Er bestaat een bootleg-album uit de jaren stilletjes.

Ik weet niet of je onderstaand album bedoelt.  Het is een softcover uitgave uit 1987 met de aankondigingen van 94 Suske en Wiske verhalen.

Prijs was toen (omgerekend) € 7,50 maar een jaar later lag het al in de ramsj voor € 3,00.  Op Catawiki staan er enkele te koop.

53780001_SuskeenWiske-Alleaankondigingen.thumb.jpg.68ecc69515a1f6a83703f991ad51b52d.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat is duidelijke taal van Vandersteen 😜😃

98_SW73_intro.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
17 hours ago, Aleksandr said:

Een tijd lang werden die in de albums zelf gepubliceerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Peter Motte zei:

Een tijd lang werden die in de albums zelf gepubliceerd.

Nog steeds. Maar die gewoonte begon pas rond nr 180.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 22/7/2020 om 12:20, Hamirubi zei:

Zijn er voorbeelden waar details uit aankondigingsstroken niet meer in het avontuur voorkomen?

Die dinosaurus bij Jerom komt nergens voor
image.thumb.png.d457fbd7ac9703479260813f08e3cc81.png

Tante Sidonie die nergens zo'n rol speelt

image.thumb.png.acb2aa6b0189ea3baa5c40a2ab8bbf25.png

Die notaris is na de aankondigingsstrook op pensioen gegaan naar de Balearen denk ik.
image.thumb.png.055e1747f8741f2b8260bce1fcc5f245.png 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 23/7/2020 om 14:55, Peter Motte zei:

tintin-ces1.jpg

Dat lettertype is een van de grootste struikelblokken geworden voor mij om een kuifje in 1 keer te kunnen uitlezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 uren geleden, Aleksandr zei:

of een website gewijd aan dit onderwerp? 

of hebben jullie gewoon tienduizend losse kranten op een stapel liggen   :D

http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/ak/het_eiland_amoras.php

Op het gele pijltje naar rechts klikken en zo kan je heel de reeks afgaan (waar aankondingsstroken voor zijn, want albums voor TV Express en Story hadden die niet) 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Deze vind ik ook speciaal: de aankondiging van "De amoureuse amazone".  Het verhaal rond de nieuwe brandstof zou zich deels bij de Oude Grieken afspelen maar (onder invloed van de Star Wars film) zaten onze helden opeens op een andere planeet.  Tante Sidonia moest zich dan op een motor rijdend laten ontvallen dat ze zich een "amoureuze amazone" voelde want anders zou de titel van het verhaal echt nergens op geslagen hebben.  Het voorziene amazone-gedeelte bij de Oude Grieken werd uiteindelijk verwerkt in het verhaal "De kadulle Cupido".

1700350542_SuskeenWiske-AmazoneCupido.thumb.gif.165f69b685e3ff21c78e66741d5cc935.gif

29958337_SuskeenWiske-Amazone.thumb.jpg.26f845d43b353cdd41c8c66319b00198.jpg                 1965525996_SuskeenWiske-Cupido.thumb.jpg.6f95283fa322f4bbc999da70f73dfbb0.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Sidonie zonder hoofdekseltje (oef, komt gelukkig in het hele album niet meer voor)

sprietatoom.gif

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Theodoor zei:

Deze vind ik ook speciaal: de aankondiging van "De amoureuse amazone".  Het verhaal rond de nieuwe brandstof zou zich deels bij de Oude Grieken afspelen maar (onder invloed van de Star Wars film) zaten onze helden opeens op een andere planeet.  Tante Sidonia moest zich dan op een motor rijdend laten ontvallen dat ze zich een "amoureuze amazone" voelde want anders zou de titel van het verhaal echt nergens op geslagen hebben.  Het voorziene amazone-gedeelte bij de Oude Grieken werd uiteindelijk verwerkt in het verhaal "De kadulle Cupido".

1700350542_SuskeenWiske-AmazoneCupido.thumb.gif.165f69b685e3ff21c78e66741d5cc935.gif

29958337_SuskeenWiske-Amazone.thumb.jpg.26f845d43b353cdd41c8c66319b00198.jpg                 1965525996_SuskeenWiske-Cupido.thumb.jpg.6f95283fa322f4bbc999da70f73dfbb0.jpg

Zouden er effectief platen zijn geweest die al getekend waren waarvan dan werd gezegd: "dat leggen we in de schuif voor in een ander verhaal te plakken" of niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 hours ago, Tom MDP said:

Die dinosaurus bij Jerom komt nergens voor
image.thumb.png.d457fbd7ac9703479260813f08e3cc81.png

Tante Sidonie die nergens zo'n rol speelt

image.thumb.png.acb2aa6b0189ea3baa5c40a2ab8bbf25.png

Die notaris is na de aankondigingsstrook op pensioen gegaan naar de Balearen denk ik.
image.thumb.png.055e1747f8741f2b8260bce1fcc5f245.png 

Da's allemaal interessant, maar er zijn zelfs trailers van films waarin scènes voorkomen die niet in de film zitten.

Ik kan me wel voorstellen dat die stripmakers soms niet goed weten waar ze heen willen, maar niet dat dat altijd het geval is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, Peter Motte zei:

Da's allemaal interessant, maar er zijn zelfs trailers van films waarin scènes voorkomen die niet in de film zitten.

Ik kan me wel voorstellen dat die stripmakers soms niet goed weten waar ze heen willen, maar niet dat dat altijd het geval is.

die aankondigingen werden gemaakt voor het verhaal af was.

tegenwoordig is de aankondiging (wordt die nog gemaakt eigenlijk?) als laatste gemaakt. Die van “verraad op de veluwe” is zelfs volledig in Photoshop gemaakt uit prentjes uit het album.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, Peter Motte zei:

Niemand heeft dat ooit beweerd, he.

Maar als je zonder vooraf uitgeschreven scenario werkt kan een verhaal natuurlijk alle kanten uitgaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Van sommige stripalbums werden de covers al gemaakt (want die moesten in de aankondigingsfolders staan) zonder dat er een scenario was.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...