Ga naar inhoud

Verhaallijnen van langlopende reeksen à la I.R.$. ; XIII, Thorgal etc


Aerogi

Recommended Posts

1 uur geleden, Aleksandr zei:

geef me dan maar Franquin of zelfs Pom, dat was tenminste nog een beetje leuk   :D   

 

Ah, Pom (ook al zo iemand die begon als een Hergé-imitator), die maakte tenminste werk van zijn plotjes, maar hij scheen wel vlug vergeten te zijn dat Bert Bibber een immigrant is uit een of ander Oostblokland en dat Susan een rijke Amerikaanse was. Qua langlopende verhaallijnen is hij op dat vlak ook gebuisd.

Link naar reactie

Langlopende verhaallijn?

Kari Lente liep circa 32 jaar in de krant, Pom's Bibber deed het van 1951->1995 in de Gazet, Nero van 1951 tot 2002 :rolleyes:

denk je nu echt dat die mannen een idee hadden van wat ze twee jaar later gingen doen met hun helden?

Nero beleefde toch ook gewoon wat er in de wereld op dat moment op de tongen lag, of het nu een voetballer was of een president...

Link naar reactie
5 minuten geleden, Aleksandr zei:

Langlopende verhaallijn?

Kari Lente liep circa 32 jaar in de krant, Pom's Bibber deed het van 1951->1995 in de Gazet, Nero van 1951 tot 2002 :rolleyes:

denk je nu echt dat die mannen een idee hadden van wat ze twee jaar later gingen doen met hun helden?

Nero beleefde toch ook gewoon wat er in de wereld op dat moment op de tongen lag, of het nu een voetballer was of een president...

tuurlijk wisten ze dat niet. Maar als ze zelfs al de basis van hun personages vergeten... Piet Pienter bijvoorbeeld werd voorgesteld als uitvinder-ingenieur. Dat werd al vlug compleet genegeerd.

Link naar reactie
4 uren geleden, Aleksandr zei:

toch wel leuk, die oude aankondigingen

is er ooit een boek verschenen met de S&W of Vandersteen aankondigingen?

 

Er bestaat een bootleg-album uit de jaren stilletjes, en sinds enkele jaren - of ik moet me danig vergissen - ook een officieel maar heel gelimiteerd album in hardcover met daarin alle aankondigingen.

 

Hier kan je meerdere stroken vinden:
http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers_WillyVandersteen.html

En dan is er ook nog de website Suske en Wiske op het WWWW
http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/4kl/142.php (voorbeeld De Mottenvanger)

Link naar reactie
48 minuten geleden, Hamirubi zei:

Er bestaat een bootleg-album uit de jaren stilletjes.

 

Ik weet niet of je onderstaand album bedoelt.  Het is een softcover uitgave uit 1987 met de aankondigingen van 94 Suske en Wiske verhalen.

Prijs was toen (omgerekend) € 7,50 maar een jaar later lag het al in de ramsj voor € 3,00.  Op Catawiki staan er enkele te koop.

 

53780001_SuskeenWiske-Alleaankondigingen.thumb.jpg.68ecc69515a1f6a83703f991ad51b52d.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 22/7/2020 om 12:20, Hamirubi zei:

Zijn er voorbeelden waar details uit aankondigingsstroken niet meer in het avontuur voorkomen?

Die dinosaurus bij Jerom komt nergens voor
image.thumb.png.d457fbd7ac9703479260813f08e3cc81.png

 

Tante Sidonie die nergens zo'n rol speelt

image.thumb.png.acb2aa6b0189ea3baa5c40a2ab8bbf25.png

 

Die notaris is na de aankondigingsstrook op pensioen gegaan naar de Balearen denk ik.
image.thumb.png.055e1747f8741f2b8260bce1fcc5f245.png 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
20 uren geleden, Aleksandr zei:

toch wel leuk, die oude aankondigingen

is er ooit een boek verschenen met de S&W of Vandersteen aankondigingen?

of een website gewijd aan dit onderwerp? 

of hebben jullie gewoon tienduizend losse kranten op een stapel liggen   :D

 

http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/ak/het_eiland_amoras.php

 

Op het gele pijltje naar rechts klikken en zo kan je heel de reeks afgaan (waar aankondingsstroken voor zijn, want albums voor TV Express en Story hadden die niet) 

Link naar reactie

Deze vind ik ook speciaal: de aankondiging van "De amoureuse amazone".  Het verhaal rond de nieuwe brandstof zou zich deels bij de Oude Grieken afspelen maar (onder invloed van de Star Wars film) zaten onze helden opeens op een andere planeet.  Tante Sidonia moest zich dan op een motor rijdend laten ontvallen dat ze zich een "amoureuze amazone" voelde want anders zou de titel van het verhaal echt nergens op geslagen hebben.  Het voorziene amazone-gedeelte bij de Oude Grieken werd uiteindelijk verwerkt in het verhaal "De kadulle Cupido".

1700350542_SuskeenWiske-AmazoneCupido.thumb.gif.165f69b685e3ff21c78e66741d5cc935.gif

 

29958337_SuskeenWiske-Amazone.thumb.jpg.26f845d43b353cdd41c8c66319b00198.jpg                 1965525996_SuskeenWiske-Cupido.thumb.jpg.6f95283fa322f4bbc999da70f73dfbb0.jpg

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
4 uren geleden, Theodoor zei:

Deze vind ik ook speciaal: de aankondiging van "De amoureuse amazone".  Het verhaal rond de nieuwe brandstof zou zich deels bij de Oude Grieken afspelen maar (onder invloed van de Star Wars film) zaten onze helden opeens op een andere planeet.  Tante Sidonia moest zich dan op een motor rijdend laten ontvallen dat ze zich een "amoureuze amazone" voelde want anders zou de titel van het verhaal echt nergens op geslagen hebben.  Het voorziene amazone-gedeelte bij de Oude Grieken werd uiteindelijk verwerkt in het verhaal "De kadulle Cupido".

1700350542_SuskeenWiske-AmazoneCupido.thumb.gif.165f69b685e3ff21c78e66741d5cc935.gif

 

29958337_SuskeenWiske-Amazone.thumb.jpg.26f845d43b353cdd41c8c66319b00198.jpg                 1965525996_SuskeenWiske-Cupido.thumb.jpg.6f95283fa322f4bbc999da70f73dfbb0.jpg

 

 

Zouden er effectief platen zijn geweest die al getekend waren waarvan dan werd gezegd: "dat leggen we in de schuif voor in een ander verhaal te plakken" of niet?

Link naar reactie
8 hours ago, Tom MDP said:

Die dinosaurus bij Jerom komt nergens voor
image.thumb.png.d457fbd7ac9703479260813f08e3cc81.png

 

Tante Sidonie die nergens zo'n rol speelt

image.thumb.png.acb2aa6b0189ea3baa5c40a2ab8bbf25.png

 

Die notaris is na de aankondigingsstrook op pensioen gegaan naar de Balearen denk ik.
image.thumb.png.055e1747f8741f2b8260bce1fcc5f245.png 

 

Da's allemaal interessant, maar er zijn zelfs trailers van films waarin scènes voorkomen die niet in de film zitten.

Ik kan me wel voorstellen dat die stripmakers soms niet goed weten waar ze heen willen, maar niet dat dat altijd het geval is.

Link naar reactie
Zojuist, Peter Motte zei:

Da's allemaal interessant, maar er zijn zelfs trailers van films waarin scènes voorkomen die niet in de film zitten.

Ik kan me wel voorstellen dat die stripmakers soms niet goed weten waar ze heen willen, maar niet dat dat altijd het geval is.


die aankondigingen werden gemaakt voor het verhaal af was.

 

tegenwoordig is de aankondiging (wordt die nog gemaakt eigenlijk?) als laatste gemaakt. Die van “verraad op de veluwe” is zelfs volledig in Photoshop gemaakt uit prentjes uit het album.

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik kan me wel voorstellen dat die stripmakers soms niet goed weten waar ze heen willen, maar niet dat dat altijd het geval is.

 

Niemand heeft dat ooit beweerd, he.

Maar als je zonder vooraf uitgeschreven scenario werkt kan een verhaal natuurlijk alle kanten uitgaan.

Link naar reactie
19 uren geleden, Tom MDP zei:

Zouden er effectief platen zijn geweest die al getekend waren waarvan dan werd gezegd: "dat leggen we in de schuif voor in een ander verhaal te plakken" of niet?

Dat weet ik niet maar ik denk van niet.  Ik vermoed dat het ging over enkele ideeën, een verhaallijn, een stuk van een synopsis die men opeens "op overschot" had en die men dan gerecupereerd heeft voor een nieuw verhaal.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
2 uren geleden, Theodoor zei:

Dat weet ik niet maar ik denk van niet.  Ik vermoed dat het ging over enkele ideeën, een verhaallijn, een stuk van een synopsis die men opeens "op overschot" had en die men dan gerecupereerd heeft voor een nieuw verhaal.

Ja, zo werkt dat. Geerts zal al schrijvend bedacht hebben dat het leuker zou zijn om het verhaal op een andere planeet te situeren. Ondertussen bleef dat idee van een verhaal ten tijde van de oude grieken sluimeren, om een paar albums later tot wasdom te komen. Ik heb net nog een scenario uitgewerkt dat 15 jaar geleden werd geschreven, maar toen volledig herwerkt werd naar iets helemaal anders.  Een andere keer werd een scenario opgesplitst naar twee verschillende verhalen. Die dingen gebeuren dus zeker.

En de kans dat ze bij studio Vandersteen pagina's tekenden om ze dan te vervangen door iets anders lijkt me héél miniem. Dat is verloren werk, tijd en geld.

Link naar reactie
Op 25/7/2020 om 16:26, sanderg zei:

dat zou toch juist iets moeten zijn waardoor het album juist minder had kunnen aanslaan?

 

Alinoe behoort overigens ook niet tot mijn favoriete Thorgal albums. Ik meen wel dat het het favoriete album is van mijn collega Rosinski liefhebber Veto. 

 

@Veto wat maakt dit album nou zo goed/ speciaal voor jou? (los van de grafische kracht die t album onmiskenbaar heeft)

 

overigens- on topic- de krachten van Jolan in dit album zijn van geheel andere aard dan in de latere albums..  ik heb dat altijd vreemd gevonden

Ik lees dit album ook niet zo graag. Maar dat komt - denk ik - vooral van het verhaal zelf, de eerste keer dat ik het las had ik echt een bekruipend gevoel, dus in die optiek zijn ze wel in hun opzet geslaagd. maar ik lees of kijk gewoon niet graag dit soort situaties / verhalen. 

Link naar reactie
  • 6 months later...
Op 26/2/2021 om 18:59, Rik zei:

Geldt eigenlijk ook voor Rork, alleen heeft die  minder albums nodig om thuis te raken.

 

Ja.

In die zin is het interessant dat de middelste delen van de reeks Capricornus gaan over Capricornus die naar New York terugkeert.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...