Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
cinco

Wat maakt De Schat van Beersel zo speciaal? (of is dat album gewoon overschat?)

Recommended Posts

3 uren geleden, cinco zei:

Ik heb wel bijvoorbeeld De Sterrenplukkers verschillende keren gelezen en ik ben er zeker van dat ik dat een beter album vond.

Dat vraagt om vergelijkend warenonderzoek! Ik heb plezier beleefd aan je pagina-voor-paginabeschouwing van DSVB dus je hebt al vast een enthousiaste volger voor de volgende reeks. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
41 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat vraagt om vergelijkend warenonderzoek! Ik heb plezier beleefd aan je pagina-voor-paginabeschouwing van DSVB dus je hebt al vast een enthousiaste volger voor de volgende reeks. 

Thanks, maar het is niet de meest ideale manier om een strip te lezen. Zeker niet eentje met 60+ pagina's en hopen tekst.

Als ik hetzelfde met een anders strip doe, dan misschien een Thorgal of zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, cinco zei:

Thanks, maar het is niet de meest ideale manier om een strip te lezen. Zeker niet eentje met 60+ pagina's en hopen tekst.

Suske en Wiske, Thorgal, Jommeke, De Rode Ridder, Donald Duck, enz. Doet er allemaal niet toe!

Zeker nog eens doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, cinco zei:

Leuke en creatieve inbreng Cinco!, mag dit graag lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik meen me te herinneren dat ik ooit langlang geleden die strip heb gelezen in een Kuifje bundeling e

n dat die verhalen langer waren, er meer grapjes instonden die er in de latere blauwe albums niet instonden (in de rode reeks werd dat nogmaals verknipt, werden er al eens rare bruggetjes gemaakt)

-> zowel Beersel als de Marsgezanten

is dat zo en waren die latere gekartoneerde heruitgaven dan wel 100% kompleet tov het weekblad Kuifje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Aleksandr zei:

ik meen me te herinneren dat ik ooit langlang geleden die strip heb gelezen in een Kuifje bundeling e

n dat die verhalen langer waren, er meer grapjes instonden die er in de latere blauwe albums niet instonden (in de rode reeks werd dat nogmaals verknipt, werden er al eens rare bruggetjes gemaakt)

-> zowel Beersel als de Marsgezanten

is dat zo en waren die latere gekartoneerde heruitgaven dan wel 100% kompleet tov het weekblad Kuifje?

Die versie van 1995 die ik heb, telt 66 bladzijden en was gepubliceerd onder de Suske en Wiske Klassiek reeks.

Ik heb altijd vermoed dat die inhoudelijk zo goed als compleet is, misschien een inleidende aankondigingsstrook die er niet bijgevoegd is.

afbeelding.png.9face6adcf845d71f469e3ba4ed005d0.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

had die HC van 1983 (?) niet meer blz?

en Blauwe Reeks Integraal, hebben die dan ook de 72blz, of enkel de 56pagina verhalen, of jouw 66blz?

:unsure: :wacko:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de HC versie van Het Laatste Nieuws uit 2010 en deze telt 64 platen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Aleksandr zei:

en Blauwe Reeks Integraal, hebben die dan ook de 72blz, of enkel de 56pagina verhalen, of jouw 66blz?

Oorspronkelijk wou ik dat eerste deel van die Blauwe Reeks Integraal aanschaffen, maar omwille van de inkleuring en weggevallen lijnen in tekeningen heb ik het niet gedaan. Dus ik kan niet vergelijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, Aleksandr zei:

ai, jammer   ;)

Ik weet wel dat de Kredietbankversie van De Schat van Beersel enkele bladzijden extra had om promotie te maken voor de bank.

afbeelding.png.85a3157ccc82454eb407d7b317c16f86.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die Kredietbankversie van De Schat van Beersel is eigenlijk de start geweest voor Marc Verhaegen als S&W-tekenaar.

Marck Meul (writer of, among other things, Robert en Bertrand) approached him with the request to draw a short story of Suske en Wiske. This story was bound to be published as a kind of prologue to a republication of De schat van Beersel for the Kredietbank. To suit well with the rest of the album the story had to be drawn in the style that was used in the "Blauwe reeks".

The prefatory story to De schat van Beersel was also seen by Paul Geerts and Willy Vandersteen. They admired the work so much that Paul at a certain day called Marc on the phone to ask him how he felt about working on the Suske en Wiske series. Marc didn't need to think long about that question and that's why he began contributing to the series in 1988.

bron: http://suskeenwiske.ophetwww.net/bio/marc_eng.php

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, Aleksandr zei:

jaja, maar dat bankgedoe bedoelde ik dus niet,

ik had het over de originele Vandersteen paginas   ;)

Als iemand de Kuifje magazines van die periode heeft, kan 'ie ze tellen en vergelijken.

Zo te zien liep de Schat van Beersel tesamen met Kuifjes maanavontuur.

87da5d38-750c-4913-99f1-1e202af40c59.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoeveel p's zouden er ontbreken in de Rode versie van De Gezanten van Mars t.o.v. de tijdschriftuitgave?

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Aleksandr zei:

Ik geloof het wel, ja.

En ik meen ook dat forumlid Ed H. een Kuifje-index beheert; over de uitgaven in het stripblad.

Zelf heb ik nog scans uit het tijdschrift verzameld, om een eigen Het Spaanse Spook bij elkaar te plakken (zoals het in Kuifje verschenen is).

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 uren geleden, Aleksandr zei:

8 uren geleden, Daan zei:

Ik heb de HC versie van Het Laatste Nieuws uit 2010 en deze telt 64 platen...

Ik heb het eens nageteld. Le Trésor de Beersel telde in weekblad Tintin eveneens 64 bladzijden.

Dat zal in de Nederlandstalige versie hetzelfde zijn geweest.

Ter vergelijking:

1948-1950 - Le Fantome Espagnol = 69 bladzijden

1950-1951 - La Clef de Bronze = 62 bladzijden

1951-1952 - Le Casque Tartare  = 62 bladzijden

1952-1953 - Le Trésor de Beersel = 64 bladzijden

1953-1954 - Le Gladiateur-Mystère = 61 bladzijden

1955-1956 - Les Martiens Sont Là = 62 bladzijden

1956-1957 - Les Masques Blancs = 62 bladzijden

1958-1959 - La Cavale d'Or = 61 bladzijden

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...