Ga naar inhoud

Ed Brubaker


Recommended Posts

Normaal gezien ga ik mijn preorder vd single issues oppikken op Antwerp Convention en dan zal ik de serie nog eens herlezen.

 

 

Ik vond het eerste deel v Winter Soldier niet echt goed, de tekeningen waren heel chaotisch. Zijn die andere trades beter (en heb je de eerste trade nodig om te kunnen volgen)?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

:e006:  Deel 14 van Fatale is met twee weken uitgesteld. Het zal dus niet voor op de Antwerp Convention zijn. :e001:

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

FATALE BOOK FOUR: PRAY FOR RAIN (Image).

 

Iets wat we momenteel niet moeten doen, bidden om regen. :-)

 

Deze gaat terug naar de jaren negentig, de grunge periode met de band AMSTERDAM. Jane Doe doet die gasten hun koppen rond tollen dat het niet mooi meer is. Er is ook een serial killer deze keer en de Lovecraft begint nu goed door te sijpelen. Schitterend!

 

Van DEATH CHASES ME, THE DEVIL'S BUSINESS en WEST OF HELL kan ik me weeral niet veel meer herinneren, maar dit deed niks af aan het leesplezier dat ik hier aan beleefde. Ik heb de indruk dat dit steeds beter wordt. This is fucking good shit, if you ask me!!!

 

Ik heb daar niet veel aan toe te voegen. :)

Inderdaad weer zeer goed en heel sfeervol.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Velvet is echt goed. Binnenkort deel 5 en dan is de eerste cyclus afgerond.

 

Nu fatale bijna is afgelopen, hebben Brubaker en Phillips de teaser v hun nieuwste reeks the fade out online gezet. Meer info hieronder en een audioregistratie van hun panel op het Toronto comics festival. Best interessant.

 

 

 

http://comicsbeat.com/preview-brubaker-and-phillips-are-back-with-fade-out/

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

heb eigenlijk alleen criminal. komen daar nog delen van? en als ik een andere reeks wil? met wat do eik dan best?

 

Voorlopig nog niet denk ik aangezien ze Brubaker/Phillips telkens maar aan één project tegelijk samen kunnen werken. Na Fatale dus The Fade Out... misschien daarna weer een verhaal in de Criminal reeks...

 

Wat verder de moeite is?

- Incognito (Icon)

- Sleeper (Vertigo)

- Fatale (Image)

- The Scene of the Crime (Image)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

FATALE (de eerste vijf singles).

 

"I agree with what you say about suggestion as the highest form of horror-presentation. The basis of all true cosmic horror is always violation of the order of nature, and the profoundest violations are always the least concrete and describable."

-H.P. Lovecraft in een brief aan Robert E. Howard-

 

De Lovecraft in Fatale is waarom dit mij aansprak in the first place. De andere zaken van Brubaker lees ik ook graag hoor, maar dit is zijn eerste project dat me zo nauw aan het hart ligt. Vanwege Lovecraft dus...

 

Deze vijf nummers zijn wat in trade uitkwam als DEATH CHASES ME, welke ik reeds las kort nadat die verscheen. Maar singles zijn anders dan trades, ze lezen ook anders. Zelfs al lees je ze na elkaar, zonder telkens een maand ertussen. Bovendien heb ik de vreemde neiging om comics die ik echt zie zitten zowel in singles als in trades te kopen. Ik begrijp het ook niet helemaal... Toen ik deze namiddag richting Gent reed, was ik niet van plan om deze dingen te kopen, alle tweeentwintig die reeds verschenen zijn.

 

Voila, na hier weer een deel van mijn levensverhaal verteld te hebben, wil ik nog melden hoe GOED deze vijf comics zijn. Sommigen zijn blijkbaar van het zelfde gedacht, want mijn nummer een is al een vijfde druk! :)

 

Soundtrack:

-Black Label Society: The Blessed Hellride

-Grave: Necropsy

post-503-0-30557000-1402090956_thumb.jpeg

post-503-0-10115000-1402091000_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

FATALE (de singles van zes t.e.m. tien).

 

"For we are but insignificant gnats in the cold face of the universe." :)

-Uit Fatale #acht-

 

"If you just saw her across a room or even met her in passing you wouldn't think she was a femme fatale. You wouldn't think she was dangerous at all. You would think she was a girl next door, the kind that parents would love to meet. After a time you begin to recognize her for an exotic, beckoning enigma. She was a Sunday school teacher in garters with long dark hair, and hungry eyes, staying over until five A.M. and sitting in the pews by nine. She was a heathen missionary, a barbarian priestess. You bowed before her temple before realizing it was built on sand. Songs are about her, movies that you never noticed before make you smile, but you begin to learn. She is dangerous. She has poisoned the fountain in your heart, leaving only bitterness. You become someone else for her, and she was never what she seemed. In the end the only person you hate more than her is yourself."

-Brief van John Cleaver uit Fatale #acht-

 

"In Lovecraft's universe, Christian morality is a human delusion; his supernatural beings, the Old Ones are in Lovecraft's words "free and wild and beyond good and evil.""

-Uit het artikel van Jess Nevins in Fatale #tien-

 

De extra's in de singles zijn ook iets wat ik soms mis in de trades. In Fatale zijn ze het lezen waard, vandaar deze quotes.

 

Deze vijf comics zijn THE DEVIL'S BUSINESS, de tweede trade. De vorige vijf waren al goed, deze vind ik nog wat beter. Misschien omdat het zich in het LA van de seventies afspeelt, meer bepaald in het zotte Hollywood met een whacko cultus en verloren gelopen would-be acteurs en dergelijke. Great stuff!

 

Soundtrack:

-Mount Salem: Endless

-Immolation: Close To A World Below

-King Diamond: Voodoo

post-503-0-29619700-1402103447_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

FATALE (elf, twaalf, dertien, veertien).

 

De vier op zichzelf staande verhaaltjes. THE CASE OF ALFRED RAVENSCROFT, A LOVELY SORT OF DEATH, DOWN THE DARKEST TRAIL en JUST A CHANCE AWAY. Een leuke manier om nog wat meer te vertellen over Jo of vrouwen zoals zij. Voor mij persoonlijk hadden het er nog enkele meer mogen zijn, ik lees dit graag. Op zichzelf staande verhaaltjes, maar toch met verwijzingen erin naar de rest en naar elkaar.

 

Zou Jo iets te maken hebben met de dood van Robert E. Howard in Cross Plains, Texas in negentienhonderdzesendertig? Ik ben niet zeker of Brubaker het zo bedoelde, maar ik vind het toch een geestig detail in #elf, de verwijzing naar plaats en jaar.

 

Prachtig hoe dit allemaal verwijst naar oude pulp! Misdaad, de middeleeuwen, western en oorlog. Ik vind dit schitterend hoe Brubaker hier subtiel genres door elkaar gebruikt op een eenvoudige en overzichtelijke manier. Chapeau!

 

In trade is dit WEST OF HELL.

 

Soundtrack:

-Samael: Solar Soul

-Planet Rain: The Fundamental Principles

post-503-0-19516300-1402155236_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

FATALE (#vijftien t.e.m. negentien).

 

In #achttien staat een interessant artikel, door Jess Nevins, over hoe Lovecraft zijn stuff nu nog volop in de belangstelling staat, terwijl sommige van zijn tijdgenoten hun werk vergeten is.

 

Deze vijf delen zijn tot nu toe de meest intense heb ik de indruk. Precies een apotheose, alhoewel dit nog niet het einde is. Misschien omdat het zich in de grunge periode afspeelt, de jaren negentig van vorige eeuw, die herinner ik me ook als zijnde nogal broeierig.

 

Toevallig al zoeken naar een prentje voor hieronder, vond ik deze zw/w foto. Het zou Josephine kunnen zijn. :) Ik weet niet wie de dame is, maar de gelijkenis is toch groot.

 

Bon, dit heb ik dus ook ooit gelezen in de PRAY FOR RAIN vorm. Ik was daar toen al lovend over, met dit herlezen is het er alleen maar beter op geworden. Misschien is het Jo haar invloed op mij, misschien is Fatale wel enorm slecht! :P

 

In dit koud, onverschillig heelal kan er vanalles aan de gang zijn. Zaken waar wij, met onze gebrekkige zintuigen, helemaal geen benul van hebben. ;)

 

Soundtrack:

-Soulfly: Primitive

-Nile: Those Whom The Gods Detest

post-503-0-48793400-1402168875_thumb.jpeg

post-503-0-33616200-1402168892_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

FATALE (na de regen, ofwel de singles #twintig, #eenentwintig en #tweeentwintig :) ).

 

"To me, the idea of people worshipping strange gods and the things they'll do because of that is the true horror, more than the actual gods themselves. Believers have always scared the hell out of me."

-Uit Ed Brubaker zijn rubriek in Fatale #eenentwintig-

 

Het voordeel van singles, je moet niet wachten op de trade. Maar uiteindelijk is het toch weer wachten op de volgende single... :P

 

Het gaat er hier een beetje anders aan toe, het gebeurt in onze tijd, nu. Een teken dat het einde nadert zeker? Nog twee singles die moeten verschijnen en dan valt het doek. Snif... Ik vind het allemaal zEEr goed tot nu toe en het einde zal ook zo zijn, heb ik het gevoel. Maar toch blijf ik ergens zitten met de nood naar meer. Niet dat het nodeloos gerokken moet worden, of dat het nu te kort is, maar gewoon omdat ik het zo goed vind. Moest ik er een top zoveel op na houden, Fatale zou aan de top van die top staan! :)

 

Eerlijk is eerlijk. Helemaal aan het begin, toen Fatale aangekondigd werd, zat ik met het gevoel van ja-Brubaker-Lovecraft-en-Noir-het-zal-wel. Boy, was I wrong! I feel so small now... :(;)

 

Voila, tot zover mijn gezaag hierover. :)

 

Soundtrack:

-Emperors And Elephants: Devil In The Lake

-Folge Dem Wind: To Summon Twilight

post-503-0-06889700-1402177636_thumb.jpeg

post-503-0-21029600-1402177743_thumb.jpeg

post-503-0-11177500-1402177760_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

FATALE Number Twenty Three.

 

I forget the names of the girls and women I once swore I loved... I forget the words spoken in tears over long-distance phone lines... Because my young loves were pale imitations at best... We were just doing what people do... pretending... Going through the motions...

 

Soooooo good this one!

 

Nog EEn te gaan... :(

Maar de laatste gaat een DUBBELDIKKE zijn! :P

post-503-0-17596800-1403319121_thumb.jpeg

post-503-0-47077600-1403319916_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Opgepast : aanrader alarm !

 

Ik heb Velvet vol. 1 : Before the Living End gelezen, en vond die zéér goed ! Deze spionage strip speelt zich af in 1973, met flash backs naar de jaren 60, 50 en 40, en begint als een echte James Bond film. Gaandeweg echter, wordt de toon altijd maar serieuzer, en het intrige altijd maar dieper. Zeer sterk. Ik heb me rot geamuseerd.

De tekeningen van Epting vind ik prachtig voor dit soort strip.

Alles klopt gewoon : de sfeer, de personages, de locaties, de decors, de kleren, de auto‘s... prachtig. :)

Over het verhaal ga ik niet veel vertellen, ge kent dat wel, een moord, een vermeend dubbel spion, Velvet die zelf een onderzoek begint en in de val loopt, alle elementen voor een klassiek spionage verhaal zijn aanwezig. Maar de uitwerking door Brubaker, Epting en de rest, maakt dit voor mij een aanrader ;)

Image, slechts $ 9.99, uitgegeven op goed papier en in mooie kleuren.

 

Op de eerste blz van deze draad staan enkele previews.

post-585-0-87783900-1403440135_thumb.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

FATALE NUMBER TWENTY FOUR.

 

As you reflect on all the things you've left behind

Make a certain peace with your world

And walk on...

-Blake Judd-

 

Eindes van verhalen waarvan je houdt zijn eigenlijk nooit goed (genoeg) zeker?... Het verhaal is hier afgelopen, fataal ten einde.

 

Ik heb deze reeks zeer graag gelezen en dat zal bij (eventueel) herlezen wel zo blijven.

 

Soundtrack:

-Nachtmystium: The World We Left Behind

post-503-0-34631000-1407882959_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

THE FADE OUT Number One.

 

"Studios had been covering up murder and rape and everything in between since at least the Roaring Twenties."

 

Weeral een zeer goede start van een Brubaker/Phillips reeks. Het is weer pure Noir, geen Lovecraft meer. Hoeveel nummers zullen we nu weer in spanning zitten? Hoeveel maanden nagelbijten om het vervolg te weten?... ;)

 

Achteraan kun je lezen over THE LONESOME DEATH OF PEG ENTWISTLE door Devin Faraci. Vind ik boeiend!

 

Soundtrack:

-Origin: Omnipresent

post-503-0-41953400-1409085215_thumb.jpeg

post-503-0-19930200-1409086074_thumb.jpeg

post-503-0-72841400-1409086094_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Fatale 20-24

De laatste verhaallijn, maar ik was niet helemaal mee wie Jo nu eigenlijk is. Ik was ook nogal moe, maar ik denk dat ik beter heel de serie nog eens herlees.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

The Fade Out 1

 

Sterk begin: Hollywood eind jaren 40 en noir, voor mij moet je al heel veel moeite doen om het te verknoeien. Dat variant magazine is trouwens een knappe uitgave met een interessante making of, hoewel je veel info daaruit ook al online kan terugvinden in interviews.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik denk dat Brubaker wil dat we zelf een deel invullen van wie Jo nu eigenlijk is/was. Alhoewel hij zegt dat er genoeg clues doorheen de reeks gegeven worden om echt/meer te weten wie ze is/was.

 

Herlezen zal wel de moeite lonen denk ik. Dus zal ik dat ook zeker eens doen. Zal er geen nadeel van hebben, ik ben eerlijk gezegd ook niet volledig mee. Maar misschien is dit ook juist het Lovecraftiaanse van Fatale?...

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...