Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

John Steinbeck is een schrijver waarvan ik denk dat de verhalen mij zullen aanspreken. Het leed van het gewone en/of boerenvolk in de 20e eeuw in Amerika. Hoewel ik zijn naam pas ken sinds 'Reizen zonder John' van Geert Mak (erg goed), ben ik in 2013 van plan een aantal boeken van de man te gaan lezen, te beginnen met 'Of Mice and Men'.

Link naar reactie

Vorig jaar kocht ik een bloemlezing van Robert E. Howard ( vooral bekend van Conan). Het is niet het beste boek dat ik dit jaar her- of gelezen heb maar het had wel een zekere charme (zie ook mijn voorliefde voor HP Lovecraft en Poe).

 

In elk goed genoeg om mijn interesse te wekken en op zoek te gaan naar een meer geordende aanpak. (De bloemlezing sprong nogal van de hak op de tak.)

Link naar reactie

John Steinbeck is een schrijver waarvan ik denk dat de verhalen mij zullen aanspreken. Het leed van het gewone en/of boerenvolk in de 20e eeuw in Amerika. Hoewel ik zijn naam pas ken sinds 'Reizen zonder John' van Geert Mak (erg goed), ben ik in 2013 van plan een aantal boeken van de man te gaan lezen, te beginnen met 'Of Mice and Men'.

 

ik heb op school ooit the pearl van Steinbeck moeten lezen, en ik haatte het zo hard dat ik me nooit meer aan Steinbeck gewaagd heb. Maar ik vind the ghost van tom joad wel een prachtig Springsteen nmr.

Link naar reactie

Is er iemand die The Hunger Games-trilogy leuk vindt? Ik ben halverwege boekje 2 en ik zit er toch wel in. Ik vind het idee van opstand/revolutie goed uitgevoerd, wel ontbreekt het aan karakterontwikkeling van de personages om Katniss (de held waar het om gaat) heen vind ik.

Link naar reactie

Ik heb de reeks voor de hele verfilming gelezen op aanraden van een collega. Veel weet ik er niet meer van (het was een kwestie van doorlezen) maar goed vond ik het wel. En soms ronduit gruwelijk bedacht. Het eerste deel is licht vergeleken bij wat er in 2 en 3 te wachten staat.

 

De verfilming is trouwens niet slecht, maar er missen toch behoorlijk wat ontberingen, een klacht die ook aardig wat mensen hebben die het boek niet lazen.

Link naar reactie

Tijdens het lezen vind ik het heel goed, super spannend zelfs. Maar zoals je zegt, als ik het boek dicht doe ben ik het alweer bijna vergeten, bij wijze van spreken. Perfect hoor, dat is precies het doel van dit boek: vermaak, maar toch wel met heel wat maatschappijkritiek. Dat maakt dit boek best bijzonder.

Link naar reactie

Nog liefhebbers van Scandinavische misdaad? Ben momenteel Arne Dahl aan het lezen en dat is toch wel heel erg leuk. De man kan fantastisch schrijven en weet van zelf de meest trage existentialistische beschouwingen nog iets leuks te maken. Ook de personages zijn goed en altijd ingenieuze plots. En wat een humor heeft die man. Heb echt al meerdere malen dubbel gelegen. De tv-serie die ik min of meer simultaan kijk (eerst boek, dan verfilming) vind ik wel een heel pak minder.

 

Ga hierna maar weer eens verder met Robert Jordan. Boek 1 vond ik goed ondanks dat het duidelijk gestolen was van Tolkien (but then again dat geldt voor de meeste fantasy) maar boek 2 kwam ik echt niet doorheen. Meer van hetzelfde zonder de spanning uit deel 1 en met veel meer stereotype personages. Enfin ben zo onderhand toch wel benieuwd hoe het verder gaat dus pak er denk ik maar even samenvatting van deel 2 bij en duik dan in deel 3. Will keep you posted.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Nog liefhebbers van Scandinavische misdaad? Ben momenteel Arne Dahl aan het lezen en dat is toch wel heel erg leuk. De man kan fantastisch schrijven en weet van zelf de meest trage existentialistische beschouwingen nog iets leuks te maken. Ook de personages zijn goed en altijd ingenieuze plots. En wat een humor heeft die man. Heb echt al meerdere malen dubbel gelegen. De tv-serie die ik min of meer simultaan kijk (eerst boek, dan verfilming) vind ik wel een heel pak minder.

 

Ga hierna maar weer eens verder met Robert Jordan. Boek 1 vond ik goed ondanks dat het duidelijk gestolen was van Tolkien (but then again dat geldt voor de meeste fantasy) maar boek 2 kwam ik echt niet doorheen. Meer van hetzelfde zonder de spanning uit deel 1 en met veel meer stereotype personages. Enfin ben zo onderhand toch wel benieuwd hoe het verder gaat dus pak er denk ik maar even samenvatting van deel 2 bij en duik dan in deel 3. Will keep you posted.

 

je weet dat je aan een serie van 14 boeken bent begonnen, en dat de consensus onder fans er is dat het zo rond deel 6 toch wel heel traag begint te gaan. Ik dacht ik waarschuw u al, want als je al niet door deel 2 geraakt ziet het er niet goed uit. Ikzelf ben lang geleden (toen ik nog niet veel anders te doen had dan boeken lezen) ooit tot voorbij boek 6 geraakt, maar heb het toen maar opzij gelegd. (ook omdat het nog heel lang wachten was totdat deel 7 ging verschijnen, en ik er ondertussen mijn buik wel vol van had)

Link naar reactie

Nog liefhebbers van Scandinavische misdaad? Ben momenteel Arne Dahl aan het lezen en dat is toch wel heel erg leuk. De man kan fantastisch schrijven en weet van zelf de meest trage existentialistische beschouwingen nog iets leuks te maken. Ook de personages zijn goed en altijd ingenieuze plots. En wat een humor heeft die man. Heb echt al meerdere malen dubbel gelegen. De tv-serie die ik min of meer simultaan kijk (eerst boek, dan verfilming) vind ik wel een heel pak minder.

 

Arne Dahl is heel goed. Jo Nesbo is ook een aanradertje, Ake Edwardson is goed en Indridason (ijslander)een toppertje. Als je je echt gaat verdiepen in de skandithrillers moet je eigenlijk de 10 boeken van Sjowall en Wahloo lezen, de grondleggers van het genre......

Link naar reactie

je weet dat je aan een serie van 14 boeken bent begonnen, en dat de consensus onder fans er is dat het zo rond deel 6 toch wel heel traag begint te gaan. Ik dacht ik waarschuw u al, want als je al niet door deel 2 geraakt ziet het er niet goed uit. Ikzelf ben lang geleden (toen ik nog niet veel anders te doen had dan boeken lezen) ooit tot voorbij boek 6 geraakt, maar heb het toen maar opzij gelegd. (ook omdat het nog heel lang wachten was totdat deel 7 ging verschijnen, en ik er ondertussen mijn buik wel vol van had)

 

Ja ik weet dat er 14 delen van zijn. Ik heb ook absoluut niet de intentie ze allemaal achter elkaar te lezen. Dat ik deel 1 en 2 las is ook alweer een hele tijd terug, En als het idd te saai wordt stop ik er wel mee. Hoewel ik gemerkt heb dat wat anderen saai vinden ik niet per se saai vindt. Zo vinden veel mensen dat A Song of Ice and Fire erg saai is geworden na boek 3. Ikzelf vindt het er alleen maar beter op geworden.

 

Arne Dahl is heel goed. Jo Nesbo is ook een aanradertje, Ake Edwardson is goed en Indridason (ijslander)een toppertje. Als je je echt gaat verdiepen in de skandithrillers moet je eigenlijk de 10 boeken van Sjowall en Wahloo lezen, de grondleggers van het genre......

 

Dank voor de vele tips. Ik ga dat zeker allemaal opsnorren. Hoewel ik met Sjowall en Wahloo wat huiverig ben. Ik heb een paar van die films met Gösta Ekman gezien en die vond ik niet om door te komen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Arne Dahl is heel goed. Jo Nesbo is ook een aanradertje, Ake Edwardson is goed en Indridason (ijslander)een toppertje. Als je je echt gaat verdiepen in de skandithrillers moet je eigenlijk de 10 boeken van Sjowall en Wahloo lezen, de grondleggers van het genre......

 

Ben sinds kort tussendoor ook af en toe eens een Scandinavische thriller aan het lezen. Maar wat een aanbod!

Na lang overwegen ben ik begonnen met het eerste boek van Jo Nesbo. Met plezier uitgelezen, maar ik vond het verhaal wel geen hoogvlieger + het 'ik drink maar ben toch een geniale rechercheur'-type van hoofdpersonage stak mij soms wel wat tegen. Maar aangezien de commentaren voor de volgende boeken in de reeks veel beter waren, toch maar aan de opvolger begonnen die me al meer bevalt. Hopelijk spelen er zich ook wel eens wat boeken van Nesbo zich in Scandinavië af, maar daar ga ik wel vanuit als ik de samenvattingen lees van de opvolgers.

 

Daarnaast ook enkele boeken van Nesser staan uit zijn Van Veeteren reeks. Iemand hier ervaring mee?

Ook van Sjowall en Wahloo enkele pockets liggen, maar heb inderdaad ook schrik voor 'stempel des tijds'. Misschien toch maar eens bekijken dan.

 

Heb deze zomer ook de thrillers van Jo Claes allemaal gelezen. Misschien niet de meest bekende Vlaamse auteur, maar ik was toch aangenaam verrast: zeer vlot geschreven, goed hoofdpersonage (Inspec. Berg) en (vrij) sterke verhalen. Een extra aantrekking voor mij was de locatie: alles speelt zich af in Leuven (waar ik woon) + Mr. Claes is een ex-leerkracht van mij. Alleszins goede ontspanningslectuur die ik zeker ga blijven volgen.

Link naar reactie

Ben sinds kort tussendoor ook af en toe eens een Scandinavische thriller aan het lezen. Maar wat een aanbod!

 

Zeg dat wel! Ik heb gisteren eens rondgekeken en heb nu al een lijstje van 8 auteurs die mijn interesse hebben.

 

Na lang overwegen ben ik begonnen met het eerste boek van Jo Nesbo. Met plezier uitgelezen, maar ik vond het verhaal wel geen hoogvlieger + het 'ik drink maar ben toch een geniale rechercheur'-type van hoofdpersonage stak mij soms wel wat tegen. Maar aangezien de commentaren voor de volgende boeken in de reeks veel beter waren, toch maar aan de opvolger begonnen die me al meer bevalt. Hopelijk spelen er zich ook wel eens wat boeken van Nesbo zich in Scandinavië af, maar daar ga ik wel vanuit als ik de samenvattingen lees van de opvolgers.

 

Die staat ook op mijn lijstje maar dan wel ergens onderaan. Jouw reactie geeft mij nu niet echt moed 'm naar boven te verplaatsen.

 

Daarnaast ook enkele boeken van Nesser staan uit zijn Van Veeteren reeks. Iemand hier ervaring mee?

 

Ik heb één aflevering gezien van de tv-serie en vond dat meer dan genoeg. Weet zelfs niet eens meer waar het over ging. Maar misschien zijn de boeken beter. De tv-serie van Arne Dahl is ook niet om over naar huis te schrijven en de boeken zijn geweldig.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Sjowall en Wahloo waren overtuigde marxisten en vooral in de laatste boeken klinkt dit een ietwat storend door. De beste SenW (de lachende politieman) kan ik met gerust hart aanraden. Wat betreft Nesbo kan het best eerst de Oslo trilogie in chronologische volgorde worden gelezen: deel 1 - De roodborst deel 2 - Nemesis deel 3 - Dodelijk patroon.

 

Nesser is ook goed maar heel anders dan de rest. Zijn boeken spelen in een fictief land. Best te lezen: Carambole en de zomer van Kim Novak.

 

Wellicht kan ik jullie interesse wekken voor Indridasson, de ijslandse schrijver die een heel eigen wijze van schrijven heeft.

Link naar reactie

De beste SenW (de lachende politieman) kan ik met gerust hart aanraden.

 

Is daar niet ook een verstripping van gemaakt recentelijk? (of mag je het niet over strips hebben in de Chocolate Bar)

 

Nesser is ook goed maar heel anders dan de rest. Zijn boeken spelen in een fictief land. Best te lezen: Carambole en de zomer van Kim Novak.

 

Toch alleen een fictieve stad? Althans dat herinner ik me van de tv-serie.

Wellicht kan ik jullie interesse wekken voor Indridasson, de ijslandse schrijver die een heel eigen wijze van schrijven heeft.

 

Staat op mijn lijstje. Redelijk hoog ook.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Wat betreft Nesbo kan het best eerst de Oslo trilogie in chronologische volgorde worden gelezen: deel 1 - De roodborst deel 2 - Nemesis deel 3 - Dodelijk patroon.

 

Daar ligt waarschijnlijk mijn fout. Ik had ook opgevangen dit dit zijn beste werk was, maar had schrik dat ik bepaalde zaken ging missen als ik zijn eerste boeken zou overslaan.

@ Diogenes: ik wou je niet afschrikken, mss was ik wat hard voor de eerste Nesbo. Het bleef een goed boek, maar je ziet duidelijk nog een zoekende schrijver. Vanaf deel twee gaat het steeds meer (naar mijn mening) in stijgende lijn. Het enige waar ik het (soms) even mee gehad heb zijn van die stereotiepe 'antipathieke functionerende zelfdesctructieve hoofdpersonages'. Al geeft Nesbo wel genoeg diepgang aan zijn personages om het geloofwaardig te maken. Ik lees alleszins deel 2 zeker nog uit en kijk dan wel weer verder.

 

 

Wellicht kan ik jullie interesse wekken voor Indridasson, de ijslandse schrijver die een heel eigen wijze van schrijven heeft.

Staat ook op mijn lijstje, maar betreft het hier ook een reeks of eerder losse verhalen? Zijn er bepaalde verhalen die aan te raden zijn of lees je dit best chronologisch?

Link naar reactie

Nesser: fictieve stad, land etc, dat werkt heel bevreemdend. Het is, afgaand op de plaatsnamen/regio's, een soort samengaan van skandinavische, duitse en nederlandse landstreken.

 

@Wietstock De Indridason boeken zijn apart te lezen, toch is het best een zekere chronologie aan te houden. Erlendur en zijn medewerkers evolueren wel in de tijd. De boeken zijn zeer divers, soms heel hard en geweldadig en soms heel teer en gevoelig. Koningsboek dient vermeden te worden want dat is een mislukte poging tot historische roman.

 

Indri's die ik heel goed vond:

 

Engelenstem: een puur, gevoelig en triest verhaal

Koudegolf: veel ingewikkelder met een vleugje spionage

Moordkuil: gruwelijk moordverhaal.

 

De hoofdpersoon in de boeken is Erlendur een politieman die gebukt gaat onder tal van complexen, zijn kinderen zijn verslaafd en hetleven valt niet mee. Toch zijn de boeken heel anders dan de andere skandithrillers.....

Link naar reactie

Ik ven Just Kids aan het lezen van zangeres Patti Smith, waar ik een grote fan van ben. Haar ceedees heb ik allemaal, behalve het coveralbum Twelve, dat ik niet goed vind. Dit jaar een handtekening gescoord van haar!

 

 

http://www.blogcdn.com/www.spinner.com/media/2010/11/just-kids-patt-smith-200x330.jpg

 

 

Het is de zomer van 1967. Terwijl de hippiecultuur zijn hoogtepunt bereikt, ontmoeten Patti Smith en Robert Mapplethorpe elkaar in Brooklyn. Het is het begin van een intensieve liefdesverhouding en een levenslange vriendschap. Gedreven door hun ambities en passie voor kunst gaan ze samen op zoek naar erkenning en beroemdheid. Uiteindelijk vinden ze hun weg naar het beroemde Chelsea Hotel, waar de creme de la creme van de artistieke wereld resideert. Omgeven door tijdgenoten als Joplin, Ginsberg, Shepard, Warhol en Dylan lukt het ze hun dromen te verwezenlijken. Met haar unieke combinatie van muziek en poezie breekt Smith in 1975 door als zangeres en punk-rockicoon. Mapplethorpe wordt op zijn beurt een zeer succesvol fotograaf, berucht om zijn provocerende stijl. Hij stierf in 1989 aan de gevolgen van aids. Just Kids is een prachtige uiteenzetting van de twijfels, frustraties en overlevingsdrang van twee jonge kunstenaars in hun zoektocht naar erkenning.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Tussen onze boeken vond ik onlangs "Gullivers reizen". Ondertussen zit het eerste deel met de reis naar Lilliput en het buurland erop. Ik ben benieuwd waar de verder reizen me gaan brengen. Ondanks het feit dat het een boek uit 1725 is, en dus soms een beetje moeizaam te lezen is (ik ben niet altijd even goed vertrouwd met de woordenschat en gebruiken uit die tijd) valt het me goed mee.

Daarvoor las ik "Oscar Wilde and the vampire killers", een van de delen uit de goed gedocumenteerde Oscar Wilde-detective reeks door Gyles Brandreth. Grappig, spannend én informatief.

Link naar reactie

Ik ga Don Quichot laten voor wat het is, ik geraak er niet door. Als volgende ga ik Moby Dick lezen, Bone en The Unwritten hebben me onlangs nog eens extra geprikkeld om eindelijk aan deze grote klassieker te beginnen

 

Ge zoudt beter aan East of Eden of The Grapes of Wrath beginnen als ge klassiekers wilt lezen! Diene mens heeft een nobelprijs gewonnen en volkomen terecht! ;)

 

Grapes of Wrath is bijna uit...

Ik moet zeggen dat ik East of Eden beter vind, maar om puur subjectieve redenen. De personages hebben iets meer diepgang, het is wat epischer en laat alle facetten van de menselijke natuur de revue passeren.Grapes belicht een iets enger thema.

Begrijp me niet verkeerd, het is nog altijd steengoed en verplicht leesvoer! Ik verschiet er altijd van hoe "modern" die boeken zijn.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ben al een tijdje op zoek naar iets non-fictie om te lezen.

Nu staat Noam Chomsky al een hele tijd bovenaan mijn lijstje, maar de man heeft zoveel geplubiceerd...

Iemand al iets van gelezen en aanraders?

Ik zou wel het liefst iets lezen dat breed genoeg is (bv. niet specifiek over 9/11).

Misschien zijn 'klassieker' rond de media en journalistieke berichtgeving eens bekijken, maar is dit nog actueel (werk uit 88)?

=> http://www.goodreads.com/book/show/12617.Manufacturing_Consent

Iemand ervaring mee?

Link naar reactie

Hoop en Toekomst gaan over de verlinksing van Latijns-Amerika en de verrechtsing van de USA. Ik heb het niet uitgelezen, maar dat is recent en biedt een interessante visie op het huidige politieke klimaat.

 

En natuurlijk alles over taal, maar misschien is dat jouw interesse niet echt?

 

Bedankt voor de tip, ik zal het eens bekijken!

Ik heb wel interesse in taal hoor, maar geen diepgaande: dus een algemener werk rond taal kan ik best appreciëren.

Enige aanraders op dat vlak? Want in dat veld ben ik zeker niet thuis :)

Link naar reactie

Het verschil tussen East of Eden en Moby Dick is dat ik de ene al thuis heb liggen en de andere niet ;)

Maar ik zal het op mijn to-read lijstje zetten, goed? Ik moet de film trouwens ook nog zien :o

De film heb ik ook nog niet gezien, maar, als ik me niet vergis, focust die maar een klein deeltje van het boek.

 

Ik heb beide films gezien. De boeken heb ik niet gelezen.

Grapes of Wrath is een indrukwekkend epos over de trek naar het westen om aan werk te geraken. East of Eden is veel minder interessant. Niet alleen qua verfilming, maar ook de acteerprestaties, want dz rol van James Dean verbleekt bij de prestatie van Henry Fonda. Hij werd genomineerd voor een Oscar, en er werd een Oscar toegekend voor Beste Film.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Hm, Chomsky is natuurlijk een taalkundige, dus echt algemeen is het nooit.. Ik zal'r eens over nadenken.

 

Ik weet dat de man ook werkte rond het gedachtengoed van de 'universele grammatica' (aangeboren) vs. aangeleerd.

Iets waar ik ook graag wel eens iets meer over zou lezen.

Maar ik heb geen idee van de houdbaarheidsdatum van zijn theorieën. Zijn deze nog steeds gangbaar of worden er reeds lang andere paden bewandeld in dit onderzoeksveld?

Link naar reactie

Harold S. Karstens (pseudoniem van Bavo Dhooge) met De Sciencefictonschrijver.

 

Wat een bizar boek! Ik kende Bavo Dhooge niet maar wat een kennismaking. Met hem, maar vooral met Harry Stephen Keeler. De sciencefictionschrijver is namelijk een biografie van Keeler, die ook wel bekend staat als de Ed Wood van de literatuur of slechtste schrijver uit de literatuurgeschiedenis. Gevolg hiervan is dat hij een soort cultheld is en fanatieke volgers heeft, zo bestaat er een Harry Stephen Keeler society. Maar goed, wat het een bijzondere biografie maakt is het feit dat de auteur geprobeerd heeft het te schrijven in de stijl van Keeler. Niet dat ik ooit iets gelezen heb van de man, zijn werk schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn, maar al lezende word duidelijk gemaakt wat voor stijl (of het gebrek daarvan), onderwerpen, genres etc. Keeler gebruikte. Het wisselt steeds af van de auteur die vertelt over Keeler en de gebeurtenissen van de auteur zelf. Keeler maakte zelf ook veelvuldig gebruik van deze vorm van schrijven, het vertellen van een verhaal in een verhaal. Uiteindelijk is het niet meer duidelijk wat nou echt is en wat niet. De auteur gaat zo op in zijn fascinatie voor Keeler en zijn knotsgekke werelden, dat hij zich zelf er in verliest en zich vervreemdt van zijn gezin en vrienden.

 

Het klinkt misschien allemaal heel erg vaag en dat is het ook. Ik weet nog niet of ik het heel erg goed vind en of ik er meer van wil lezen, maar mijn interesse in Keeler is gewekt.

Link naar reactie

There, done! Heb nu alle Arne Dahls gelezen. Over het algemeen bijzonder goeie boeken hoewel Dahl soms een beetje verstrikt raakt in zijn eigen gedachtegang.

 

Misterioso: Goed verhaal hoewel niet heel bijzonder. De personages zijn goed en de originele schrijfstijl pakt meteen. Zit genoeg vaart en spanning in. Fatsoenlijk debuut. ***

 

Kentucky Killer(Ont Blod): Veel beter dan het eerste deel. De eerste 30 paginas zijn pulse pounding spannend en gaan met een razende vaart voorbij. Daarna zakt het een beetje in maar als er dan op 1/3 iets gebeurt dan wordt je meteen gegrepen en dat is nog maar het begin van een steeds voortrazende thrillride die pas eindigt bij de laatste onvergetelijke eindscenes die zijn gelijke niet kennen. Het verhaal gebint heel simpel maar blijkt bijzonder ingewikkeld in elkaar te steken met steeds maar weer nieuwe twists die je op eht puntje van je stoel houden. Eén van de beste misdaadthrillers die ik gelezen heb en een absolute aanrader. ****

 

Schijnoffer(Upp Till Toppen av Berget): Drie Partijen, Eén koffertje. Arne Dahl weet wederom een ongelooflijk gecompliceerd verhaal te spinnen met levensechte goed uitgewerkte personages en het verhaal doet dit maal echt iets met je. Dahl neemt de lezer mee naar de diepste meest wanstaltige groepen van de maatschappij. Wederom grijpt het boek je en laat eht niet meer los tot het einde. Maar Dahl weet hier meer diepgang aan toe te voegen met name vanwege zijn sublieke karakterisering. Dit is echt de top van de berg van misdaadthriller en Arne Dahl op zijn de toppen van zijn kunnen. Niet te missen voor iedere misdaadliefhebber.****1/2

 

Europa Blues: Ditmaal is nu eens niet Paul Hjelm de hoofdpersoon maar mijn favoriete personage Arto Söderstedt wat al een heel leuk boek maakt om te lezen. Helaas is het verhaal wat minder dan van zijn twee voorgangers en het feit dat het zich grotendeels in Europa afspeelt helpt niet mee. Het A Team gedijt het best als ze zich bevinden in dat typisch Zweedse sfeertje. Desondanks toch echt nog wel een leuk boek. ***1/2

 

Bijbelse Wateren(De Största Vatten): Een meer cliché thriller ditmaal. De verplichte persoonlijke zaak voor één van de hoofpersonen die iedere thriller blijkbaar verplicht is te hebben. Maar Dahl durft het verder door te voeren dan de meeste schrijvers en tackelt de clichés op een geheel niet cliché wijze. Bovendien is het ook zonder meer het spannendste boek dat ik tot nog toe van Dahl gelezen heb met een paar echt nachtmerrie achtige zenuwslopende scenes. Toch een aanrader dus.****

 

Midzomernachtsdroom(En Midsommarnattdröm): De zaken zijn veranderd, het A Team is niet meer hetzelfde en Dahl heeft wat moeite ermee om te gaan. Zo is Hjelm's verhaallijn er een beetje met de haren bijgesleept. Het verhaal op zich is wel weer goed hoewel de "boodschap" die Dahl er altijd in wil stoppen wat geforceerd overkomt. ***1/2

 

Requiem(Dödsmässa): Een vleugje spionage in het verhaal dit keer. Ook dit verhaal is weer goed hoewel je begint te zien dat Dahl toch steeds weer een beetje hetzelfde trucje uithaalt. Niet zijn beste maar ook zeker niet zijn slechtste. ***1/2

 

Verdwenen Onschuld(Mörkertal): Begint zeer veelbelovend met drie verhaallijnen waarvan je zeker weet dat ze bijéén zullen kom maar waarvan je geen flauw idee hebt hoe. Maar als het dan eindelijk onthult wordt is het een enorme teleurstelling! Het plot van het boek is zeer vergezocht en bijzonder ongeloofwaardig. Ik heb dan Brown rip-offs gelezen met een geloofwaardiger plot! Dahl sleept er van alles bij dat het verhaal alleen maar nodeloos ingewkkeld maakt en het einde is alles behalve bevredigend. De eerste echt teleurstellende Dahl **1/2

 

Over het algemeen dus goeie boeken met een paar uitschieters naar boven ertussen. Ik hoop alleen wel dat de laatste twee beter zijn dan deel 8. Is al bekend wanneer die gepubliceerd gaan worden?

 

Next up: Anne Holt: Noorse psychologische crimis

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Grapes of Wrath is bijna uit...

Ik moet zeggen dat ik East of Eden beter vind, maar om puur subjectieve redenen. De personages hebben iets meer diepgang, het is wat epischer en laat alle facetten van de menselijke natuur de revue passeren.Grapes belicht een iets enger thema.

Begrijp me niet verkeerd, het is nog altijd steengoed en verplicht leesvoer! Ik verschiet er altijd van hoe "modern" die boeken zijn.

 

Ondertussen volledig uit...

Wat een einde, wat een einde...

 

Ook al de helft ver in The Girl With The Dragon Tattoo, ik heb de amerikaanse en zweedse film gezien en ik ben het verhaal nog altijd niet beu!

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ondertussen volledig uit...

Wat een einde, wat een einde...

 

Ook al de helft ver in The Girl With The Dragon Tattoo, ik heb de amerikaanse en zweedse film gezien en ik ben het verhaal nog altijd niet beu!

 

Waarom noemt iedereen die ik ken het boek toch The Girl with the Dragon Tattoo? Het is niet de originele titel en de Nederlandse titel(Mannen die Vrouwen Haten) is veel beter. (het boek heet oorspronkelijk Män som Hatar Kvinnor)

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...