Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Donnie Darko

Boekentopic

Recommended Posts

Ik begon in Hermann Hesses "Reis naar het Morgenland". Een roman over herinneringen, de werking van het geheugen. O ja, en er zit een vleugje Oosterse filosofie in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Bilal

John Steinbeck is een schrijver waarvan ik denk dat de verhalen mij zullen aanspreken. Het leed van het gewone en/of boerenvolk in de 20e eeuw in Amerika. Hoewel ik zijn naam pas ken sinds 'Reizen zonder John' van Geert Mak (erg goed), ben ik in 2013 van plan een aantal boeken van de man te gaan lezen, te beginnen met 'Of Mice and Men'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast bazarov

Vorig jaar kocht ik een bloemlezing van Robert E. Howard ( vooral bekend van Conan). Het is niet het beste boek dat ik dit jaar her- of gelezen heb maar het had wel een zekere charme (zie ook mijn voorliefde voor HP Lovecraft en Poe).

In elk goed genoeg om mijn interesse te wekken en op zoek te gaan naar een meer geordende aanpak. (De bloemlezing sprong nogal van de hak op de tak.)

Deel dit bericht

Link naar bericht

John Steinbeck is een schrijver waarvan ik denk dat de verhalen mij zullen aanspreken. Het leed van het gewone en/of boerenvolk in de 20e eeuw in Amerika. Hoewel ik zijn naam pas ken sinds 'Reizen zonder John' van Geert Mak (erg goed), ben ik in 2013 van plan een aantal boeken van de man te gaan lezen, te beginnen met 'Of Mice and Men'.

ik heb op school ooit the pearl van Steinbeck moeten lezen, en ik haatte het zo hard dat ik me nooit meer aan Steinbeck gewaagd heb. Maar ik vind the ghost van tom joad wel een prachtig Springsteen nmr.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Of mice and men, Grapes of wrath en East of Eden zijn prachtige boeken die zonder gevaar voor verveling gelezen kunnen worden.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Bilal

Is er iemand die The Hunger Games-trilogy leuk vindt? Ik ben halverwege boekje 2 en ik zit er toch wel in. Ik vind het idee van opstand/revolutie goed uitgevoerd, wel ontbreekt het aan karakterontwikkeling van de personages om Katniss (de held waar het om gaat) heen vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de reeks voor de hele verfilming gelezen op aanraden van een collega. Veel weet ik er niet meer van (het was een kwestie van doorlezen) maar goed vond ik het wel. En soms ronduit gruwelijk bedacht. Het eerste deel is licht vergeleken bij wat er in 2 en 3 te wachten staat.

De verfilming is trouwens niet slecht, maar er missen toch behoorlijk wat ontberingen, een klacht die ook aardig wat mensen hebben die het boek niet lazen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Bilal

Tijdens het lezen vind ik het heel goed, super spannend zelfs. Maar zoals je zegt, als ik het boek dicht doe ben ik het alweer bijna vergeten, bij wijze van spreken. Perfect hoor, dat is precies het doel van dit boek: vermaak, maar toch wel met heel wat maatschappijkritiek. Dat maakt dit boek best bijzonder.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vond het maar pover. Er werd welgeteld één literaire techniek gebruik, zijnde de "deus ex machina". Wanneer het verhaal vastliep, paste men de regels aan (stem van de spelleider, dingen die uit de lucht vallen, etc.). Zoiets vond men al belachelijk in de tijd der Grieken, dus waarom zou men er nu mee dwepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vond ik ook, de film gaf mij nog meer dat gevoel. Leest wel heel goed weg en idd de perfecte (hersenloze) ontspanning,maar ben toch nooit aan deel twee begonnen. Misschien id toekomst,maar er ligt nog zoveel te wachten...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog liefhebbers van Scandinavische misdaad? Ben momenteel Arne Dahl aan het lezen en dat is toch wel heel erg leuk. De man kan fantastisch schrijven en weet van zelf de meest trage existentialistische beschouwingen nog iets leuks te maken. Ook de personages zijn goed en altijd ingenieuze plots. En wat een humor heeft die man. Heb echt al meerdere malen dubbel gelegen. De tv-serie die ik min of meer simultaan kijk (eerst boek, dan verfilming) vind ik wel een heel pak minder.

Ga hierna maar weer eens verder met Robert Jordan. Boek 1 vond ik goed ondanks dat het duidelijk gestolen was van Tolkien (but then again dat geldt voor de meeste fantasy) maar boek 2 kwam ik echt niet doorheen. Meer van hetzelfde zonder de spanning uit deel 1 en met veel meer stereotype personages. Enfin ben zo onderhand toch wel benieuwd hoe het verder gaat dus pak er denk ik maar even samenvatting van deel 2 bij en duik dan in deel 3. Will keep you posted.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog liefhebbers van Scandinavische misdaad? Ben momenteel Arne Dahl aan het lezen en dat is toch wel heel erg leuk. De man kan fantastisch schrijven en weet van zelf de meest trage existentialistische beschouwingen nog iets leuks te maken. Ook de personages zijn goed en altijd ingenieuze plots. En wat een humor heeft die man. Heb echt al meerdere malen dubbel gelegen. De tv-serie die ik min of meer simultaan kijk (eerst boek, dan verfilming) vind ik wel een heel pak minder.

Ga hierna maar weer eens verder met Robert Jordan. Boek 1 vond ik goed ondanks dat het duidelijk gestolen was van Tolkien (but then again dat geldt voor de meeste fantasy) maar boek 2 kwam ik echt niet doorheen. Meer van hetzelfde zonder de spanning uit deel 1 en met veel meer stereotype personages. Enfin ben zo onderhand toch wel benieuwd hoe het verder gaat dus pak er denk ik maar even samenvatting van deel 2 bij en duik dan in deel 3. Will keep you posted.

je weet dat je aan een serie van 14 boeken bent begonnen, en dat de consensus onder fans er is dat het zo rond deel 6 toch wel heel traag begint te gaan. Ik dacht ik waarschuw u al, want als je al niet door deel 2 geraakt ziet het er niet goed uit. Ikzelf ben lang geleden (toen ik nog niet veel anders te doen had dan boeken lezen) ooit tot voorbij boek 6 geraakt, maar heb het toen maar opzij gelegd. (ook omdat het nog heel lang wachten was totdat deel 7 ging verschijnen, en ik er ondertussen mijn buik wel vol van had)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Arne Dahl is heel goed. Jo Nesbo is ook een aanradertje, Ake Edwardson is goed en Indridason (ijslander)een toppertje. Als je je echt gaat verdiepen in de skandithrillers moet je eigenlijk de 10 boeken van Sjowall en Wahloo lezen, de grondleggers van het genre......

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kreeg vandaag Hier komt: de poëzie! aan. Op de boekenbeurs had ik hem reeds zien liggen, maar Ramsey Nasr stond erop en dan denk ik "oh, zo'n grootschaligheid, dat koop ik later wel." Nu bleek dat er maar 500 exemplaren waren voor Nederland en België incluis. Uiteraard was alles uitverkocht, (pas uitgekomen op 8 november!) geen kopij voor Stuvio. Ik begin dan te panikeren en naarstig op zoek te gaan naar een nog beschikbaar exemplaar. Gelukkig vond ik het ergens tweedehands. Het kwam aan in een plastic wrapper, dus erg tweedehands zal het niet geweest zijn. Pfieuw.

post-15-0-55752200-1354731323_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

je weet dat je aan een serie van 14 boeken bent begonnen, en dat de consensus onder fans er is dat het zo rond deel 6 toch wel heel traag begint te gaan. Ik dacht ik waarschuw u al, want als je al niet door deel 2 geraakt ziet het er niet goed uit. Ikzelf ben lang geleden (toen ik nog niet veel anders te doen had dan boeken lezen) ooit tot voorbij boek 6 geraakt, maar heb het toen maar opzij gelegd. (ook omdat het nog heel lang wachten was totdat deel 7 ging verschijnen, en ik er ondertussen mijn buik wel vol van had)

Ja ik weet dat er 14 delen van zijn. Ik heb ook absoluut niet de intentie ze allemaal achter elkaar te lezen. Dat ik deel 1 en 2 las is ook alweer een hele tijd terug, En als het idd te saai wordt stop ik er wel mee. Hoewel ik gemerkt heb dat wat anderen saai vinden ik niet per se saai vindt. Zo vinden veel mensen dat A Song of Ice and Fire erg saai is geworden na boek 3. Ikzelf vindt het er alleen maar beter op geworden.

Arne Dahl is heel goed. Jo Nesbo is ook een aanradertje, Ake Edwardson is goed en Indridason (ijslander)een toppertje. Als je je echt gaat verdiepen in de skandithrillers moet je eigenlijk de 10 boeken van Sjowall en Wahloo lezen, de grondleggers van het genre......

Dank voor de vele tips. Ik ga dat zeker allemaal opsnorren. Hoewel ik met Sjowall en Wahloo wat huiverig ben. Ik heb een paar van die films met Gösta Ekman gezien en die vond ik niet om door te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ben sinds kort tussendoor ook af en toe eens een Scandinavische thriller aan het lezen. Maar wat een aanbod!

Na lang overwegen ben ik begonnen met het eerste boek van Jo Nesbo. Met plezier uitgelezen, maar ik vond het verhaal wel geen hoogvlieger + het 'ik drink maar ben toch een geniale rechercheur'-type van hoofdpersonage stak mij soms wel wat tegen. Maar aangezien de commentaren voor de volgende boeken in de reeks veel beter waren, toch maar aan de opvolger begonnen die me al meer bevalt. Hopelijk spelen er zich ook wel eens wat boeken van Nesbo zich in Scandinavië af, maar daar ga ik wel vanuit als ik de samenvattingen lees van de opvolgers.

Daarnaast ook enkele boeken van Nesser staan uit zijn Van Veeteren reeks. Iemand hier ervaring mee?

Ook van Sjowall en Wahloo enkele pockets liggen, maar heb inderdaad ook schrik voor 'stempel des tijds'. Misschien toch maar eens bekijken dan.

Heb deze zomer ook de thrillers van Jo Claes allemaal gelezen. Misschien niet de meest bekende Vlaamse auteur, maar ik was toch aangenaam verrast: zeer vlot geschreven, goed hoofdpersonage (Inspec. Berg) en (vrij) sterke verhalen. Een extra aantrekking voor mij was de locatie: alles speelt zich af in Leuven (waar ik woon) + Mr. Claes is een ex-leerkracht van mij. Alleszins goede ontspanningslectuur die ik zeker ga blijven volgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ben sinds kort tussendoor ook af en toe eens een Scandinavische thriller aan het lezen. Maar wat een aanbod!

Zeg dat wel! Ik heb gisteren eens rondgekeken en heb nu al een lijstje van 8 auteurs die mijn interesse hebben.

Na lang overwegen ben ik begonnen met het eerste boek van Jo Nesbo. Met plezier uitgelezen, maar ik vond het verhaal wel geen hoogvlieger + het 'ik drink maar ben toch een geniale rechercheur'-type van hoofdpersonage stak mij soms wel wat tegen. Maar aangezien de commentaren voor de volgende boeken in de reeks veel beter waren, toch maar aan de opvolger begonnen die me al meer bevalt. Hopelijk spelen er zich ook wel eens wat boeken van Nesbo zich in Scandinavië af, maar daar ga ik wel vanuit als ik de samenvattingen lees van de opvolgers.

Die staat ook op mijn lijstje maar dan wel ergens onderaan. Jouw reactie geeft mij nu niet echt moed 'm naar boven te verplaatsen.

Daarnaast ook enkele boeken van Nesser staan uit zijn Van Veeteren reeks. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb één aflevering gezien van de tv-serie en vond dat meer dan genoeg. Weet zelfs niet eens meer waar het over ging. Maar misschien zijn de boeken beter. De tv-serie van Arne Dahl is ook niet om over naar huis te schrijven en de boeken zijn geweldig.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Sjowall en Wahloo waren overtuigde marxisten en vooral in de laatste boeken klinkt dit een ietwat storend door. De beste SenW (de lachende politieman) kan ik met gerust hart aanraden. Wat betreft Nesbo kan het best eerst de Oslo trilogie in chronologische volgorde worden gelezen: deel 1 - De roodborst deel 2 - Nemesis deel 3 - Dodelijk patroon.

Nesser is ook goed maar heel anders dan de rest. Zijn boeken spelen in een fictief land. Best te lezen: Carambole en de zomer van Kim Novak.

Wellicht kan ik jullie interesse wekken voor Indridasson, de ijslandse schrijver die een heel eigen wijze van schrijven heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De beste SenW (de lachende politieman) kan ik met gerust hart aanraden.

Is daar niet ook een verstripping van gemaakt recentelijk? (of mag je het niet over strips hebben in de Chocolate Bar)

Nesser is ook goed maar heel anders dan de rest. Zijn boeken spelen in een fictief land. Best te lezen: Carambole en de zomer van Kim Novak.

Toch alleen een fictieve stad? Althans dat herinner ik me van de tv-serie.

Wellicht kan ik jullie interesse wekken voor Indridasson, de ijslandse schrijver die een heel eigen wijze van schrijven heeft.

Staat op mijn lijstje. Redelijk hoog ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat betreft Nesbo kan het best eerst de Oslo trilogie in chronologische volgorde worden gelezen: deel 1 - De roodborst deel 2 - Nemesis deel 3 - Dodelijk patroon.

Daar ligt waarschijnlijk mijn fout. Ik had ook opgevangen dit dit zijn beste werk was, maar had schrik dat ik bepaalde zaken ging missen als ik zijn eerste boeken zou overslaan.

@ Diogenes: ik wou je niet afschrikken, mss was ik wat hard voor de eerste Nesbo. Het bleef een goed boek, maar je ziet duidelijk nog een zoekende schrijver. Vanaf deel twee gaat het steeds meer (naar mijn mening) in stijgende lijn. Het enige waar ik het (soms) even mee gehad heb zijn van die stereotiepe 'antipathieke functionerende zelfdesctructieve hoofdpersonages'. Al geeft Nesbo wel genoeg diepgang aan zijn personages om het geloofwaardig te maken. Ik lees alleszins deel 2 zeker nog uit en kijk dan wel weer verder.

Staat ook op mijn lijstje, maar betreft het hier ook een reeks of eerder losse verhalen? Zijn er bepaalde verhalen die aan te raden zijn of lees je dit best chronologisch?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...