Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

9200000092026734.jpg

 

Het zijn hapklare brokken, maar ik lees zoiets wel graag.

 

Op 20/10/2018 om 20:14, Hamirubi zei:

WvV.thumb.jpg.6b42f3939df7f6e8e6578b9623b2d2d1.jpg

Ik heb al te veel ongelezen boeken over Vlaanderen en België. Bij de Standaard Boekhandel de wereldgeschiedenis van Nederland besteld (dank voor de tip in de andere draad). Vreemd genoeg hadden ze daar nog nooit van gehoord 🤔

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 11/14/2018 at 4:31 PM, Zwendel said:

9200000092026734.jpg

 

Het zijn hapklare brokken, maar ik lees zoiets wel graag.

 

Ik heb al te veel ongelezen boeken over Vlaanderen en België. Bij de Standaard Boekhandel de wereldgeschiedenis van Nederland besteld (dank voor de tip in de andere draad). Vreemd genoeg hadden ze daar nog nooit van gehoord 🤔

Deze zou je waarschijnlijk ook vinden bij Uitgeverij Aspekt. Alwaar historicus Perry Pierik ook publiceert.

Link naar reactie

A la recherche du temps perdu wordt terug in het Nederlands uitgebracht. Heb deel 1 in het Engels ooit gekocht, maar na een honderdtal blz gestopt. Het wordt onleesbaar genoemd, maar eigenlijk is het dat niet. De vraag is wie er honderden bladzijden wil lezen die een ingebeelde droomsequentie beschrijven. Op zich fascinerend, maar na een tijdje begin je je af te vragen of je niet beter het gras zou gaan maaien.

 

9200000092035945.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

"Win Bigly" van Scott Adams.

 

Vlot geschreven en niet zonder gevoel voor humor. Alleen gaat hij in de eerste helft van het boek nooit heel diep in op de principes van de "zakenpsychologie".
In het tweede deel vertelt hij dan weer hoe hij de presidentsverkiezingen ervaren heeft. Niet zo interessant op een paar passages na. 

 

"Maigret & The Flemish House"

 

Eigenlijk was dit een cadeau voor een Nederlandsonkundige maat dat ik gevonden heb in de luchthaven maar om de tijd te doden heb ik het eerst zelf gelezen. Plus, ik had nog nooit een boek van Simenon in het Engels gezien.

Voor de rest, het is een klassieke whodunnit en Simenon schrijft heel erg "on-Frans" wat erg aangenaam is. Verder blijf ik het fascinerend vinden hoe hij zijn karakters beschrijft.  Het zijn eigenlijk allemaal losers met een hoop frustraties maar het zijn allemaal uit het leven gegrepen losers die je zo op straat zou kunnen tegenkomen.

Link naar reactie
Op 14-1-2019 om 11:27, Mask zei:

't Is nog eens gebeurd dat ik een boek in één week tijd uitgelezen heb. Dat komt niet vaak voor.

 

xOpstand.jpg.pagespeed.ic.GYKL_kudMM.jpg

 

 

Ook toevallig, ik heb er verleden week één van zijn broer binnen. Ik had nog nooit van Peter Hitchens gehoord, maar toen ik de foto en het onderwerp zag dacht ik, zou het kunnen? En jawel hoor. Toch ongelofelijk dat 2 mensen uit hetzelfde nest er zo'n verschillende opvattingen kunnen op nahouden...

 

 

IMG_1860.JPG

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
21 hours ago, Chorasan said:

Toch ongelofelijk dat 2 mensen uit hetzelfde nest er zo'n verschillende opvattingen kunnen op nahouden...

 

 

Toen de éne 9 was en de andere 12 liet hun vader hen een vredesverdag ondertekenen dat hij aan de muur hing, in de hoop dat ze zo wat beter met elkaar zouden kunnen opschieten. Tevergeefs.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
8 uren geleden, Waldorf zei:

Twee boeken gekocht. Nee, ik weet ook niet wanneer ik ze zal lezen. Foto's zijn niet van mij, die Max Hastings heb ik in het NEderlands.

 

ddi9789403139005.pngDmv8M4rWwAALH6G.jpg

Heb je die combinatie gekozen door naar Klara te luisteren verleden week of is het toeval? 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

"Pulp" - Charles Bukowski.

 

Bukowski is een schrijver die door mythe groot is geworden. Veel mensen kennen hem als de cynische, dronken rokkenjager maar ondanks de mythe die Bukowski had opgebouwd, heeft zijn oeuvre niet zoveel kracht. Zijn pen is onderhoudend en zijn verhalen lezen vlot weg maar voor diepgang en succulente volzinnen die zich in je hart en hoofd nestelen, moet je ergens anders zijn. Gelukkig was Bukowski zich daar heel bewust van en heeft hij nooit geprobeerd iets af te leveren wat hem niet lag, iets wat je niet van alle schrijvers zeggen kan (is het niet, Tom Lanoye)
"Pulp", zijn laatste boek, heeft een plot dat je nog niet eens zou durven gebruiken voor stripverhaal maar alle Bukowski-elementen zijn aanwezig. Semi-autobiografisch hoofdpersonage met een drankprobleem en bloedgroep "Smirnoff"? Check! Een liefdesleven waarvoor Facebook de optie "It's Complicated" uitgevonden heeft? Check! Niksisme dat van de pagina's op je voeten druipt? Check! Bij momenten wervelende dialogen? Check! Spitse beledigingen? Check! 

Leesgenot? Check!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 4/23/2019 at 9:44 AM, Waldorf said:

Ik heb ooit voor mijn verjaardag zowat het volledige oeuvre van Bukowski cadeau gekregen. Het geschenk heeft het pand inmiddels via tweedehands.be  verlaten. Werkelijk onleesbaar vond ik dat.

Ik lees af en toe eens graag Bukowski, het is pulp en raakt bijlange niet het niveau van "De Avonden" maar het is plezierig lezen zonder er veel bij na te denken.
Wel schort er inderdaad iets aan de vertalingen; de vertalers blijven eigenlijk wat te trouw aan de vertalingen en zouden best wat spitsvondiger mogen zijn.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik ben blij verrast geweest door Academic Exercises van K.J. Parker. Het zat ooit eens bij een Humble Bundle waardoor 't op mijn eReader stond, en ik ben 't gewoon op goed geluk beginnen lezen. Kortverhalen in eenzelfde wereld waarin magie een soort wetenschap is onder de auspiciën van een kerk-achtig instituut, het was een boeiende insteek.

Link naar reactie
6 uren geleden, Chorasan zei:

Niemand die de laatste tijd nog een interessant boek heeft gelezen? 

Ik heb de biografie van Roger Daltrey (csi tadaa wont get fooled again) gelezen. Vlotte lectuur. Volgens de biografie was hij de enige normale in de groep, de andere waren constant stoned. Maar ik denk dat hij een beetje liegt want op het eind vertelt hij dat hij 5 gekende ‘onechte’ kinderen heeft. 😂

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
16 uren geleden, Waakwater zei:

Omdat ik in Oostenrijk zit, lees ik Stefan Zweigs De wereld van gisteren. Zweig is altijd goed, zo denk ik steeds vaker. 

Zat bij Linda De Wins 3 boekentips in Knack. Ik kende het boek zelfs niet. Wel tragisch dat hij samen met zijn 2de vrouw zelfmoord pleegde nog voor het uiteindelijk verscheen. Schijnt een prachtige, lyrische beschrijving te zijn van het Belle Epoque, het interbellum en de 2 oorlogen zelf. Hij zag het blijkbaar zelf niet meer goed komen en schreef het boek als één grote afscheidsbrief aan een wrede, duistere wereld. Alleen al daarom ga ik het zeker ook lezen.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 22/7/2019 om 23:02, Waakwater zei:

Omdat ik in Oostenrijk zit, lees ik Stefan Zweigs De wereld van gisteren. Zweig is altijd goed, zo denk ik steeds vaker. 

Die lag in de Standaard Boekhandel voor 5 euro, en dus kon ik die niet laten liggen. Nog niet gelezen.

Ik las wel McEwan's Atonement. Zeer goed. Natuurlijk.

Nu ben ik bezig in De Bourgondiërs.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...