Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Donnie Darko

Boekentopic

Recommended Posts

"Pulp" - Charles Bukowski.

Bukowski is een schrijver die door mythe groot is geworden. Veel mensen kennen hem als de cynische, dronken rokkenjager maar ondanks de mythe die Bukowski had opgebouwd, heeft zijn oeuvre niet zoveel kracht. Zijn pen is onderhoudend en zijn verhalen lezen vlot weg maar voor diepgang en succulente volzinnen die zich in je hart en hoofd nestelen, moet je ergens anders zijn. Gelukkig was Bukowski zich daar heel bewust van en heeft hij nooit geprobeerd iets af te leveren wat hem niet lag, iets wat je niet van alle schrijvers zeggen kan (is het niet, Tom Lanoye)
"Pulp", zijn laatste boek, heeft een plot dat je nog niet eens zou durven gebruiken voor stripverhaal maar alle Bukowski-elementen zijn aanwezig. Semi-autobiografisch hoofdpersonage met een drankprobleem en bloedgroep "Smirnoff"? Check! Een liefdesleven waarvoor Facebook de optie "It's Complicated" uitgevonden heeft? Check! Niksisme dat van de pagina's op je voeten druipt? Check! Bij momenten wervelende dialogen? Check! Spitse beledigingen? Check! 

Leesgenot? Check!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb ooit voor mijn verjaardag zowat het volledige oeuvre van Bukowski cadeau gekregen. Het geschenk heeft het pand inmiddels via tweedehands.be  verlaten. Werkelijk onleesbaar vond ik dat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 4/23/2019 at 9:44 AM, Waldorf said:

Ik heb ooit voor mijn verjaardag zowat het volledige oeuvre van Bukowski cadeau gekregen. Het geschenk heeft het pand inmiddels via tweedehands.be  verlaten. Werkelijk onleesbaar vond ik dat.

Ik lees af en toe eens graag Bukowski, het is pulp en raakt bijlange niet het niveau van "De Avonden" maar het is plezierig lezen zonder er veel bij na te denken.
Wel schort er inderdaad iets aan de vertalingen; de vertalers blijven eigenlijk wat te trouw aan de vertalingen en zouden best wat spitsvondiger mogen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben blij verrast geweest door Academic Exercises van K.J. Parker. Het zat ooit eens bij een Humble Bundle waardoor 't op mijn eReader stond, en ik ben 't gewoon op goed geluk beginnen lezen. Kortverhalen in eenzelfde wereld waarin magie een soort wetenschap is onder de auspiciën van een kerk-achtig instituut, het was een boeiende insteek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Chorasan zei:

Niemand die de laatste tijd nog een interessant boek heeft gelezen? 

Ik heb de biografie van Roger Daltrey (csi tadaa wont get fooled again) gelezen. Vlotte lectuur. Volgens de biografie was hij de enige normale in de groep, de andere waren constant stoned. Maar ik denk dat hij een beetje liegt want op het eind vertelt hij dat hij 5 gekende ‘onechte’ kinderen heeft. 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht

Omdat ik in Oostenrijk zit, lees ik Stefan Zweigs De wereld van gisteren. Zweig is altijd goed, zo denk ik steeds vaker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 uren geleden, Waakwater zei:

Omdat ik in Oostenrijk zit, lees ik Stefan Zweigs De wereld van gisteren. Zweig is altijd goed, zo denk ik steeds vaker. 

Zat bij Linda De Wins 3 boekentips in Knack. Ik kende het boek zelfs niet. Wel tragisch dat hij samen met zijn 2de vrouw zelfmoord pleegde nog voor het uiteindelijk verscheen. Schijnt een prachtige, lyrische beschrijving te zijn van het Belle Epoque, het interbellum en de 2 oorlogen zelf. Hij zag het blijkbaar zelf niet meer goed komen en schreef het boek als één grote afscheidsbrief aan een wrede, duistere wereld. Alleen al daarom ga ik het zeker ook lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 22/7/2019 om 23:02, Waakwater zei:

Die lag in de Standaard Boekhandel voor 5 euro, en dus kon ik die niet laten liggen. Nog niet gelezen.

Ik las wel McEwan's Atonement. Zeer goed. Natuurlijk.

Nu ben ik bezig in De Bourgondiërs.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Afgelopen nacht kwam de nieuwe Margareth Attwood uit. Een vervolg op het succesverhaal dat Netflix verfilmde. 

The Testament.

Ik las boek 1 niet. Boek 2 wellicht ook niet, maar ze heeft thans vele fans.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Excuseer, Hulu.  Niet Netflix. ;)  Het is overigens ook deels een prequel, dat boek.  Ik wacht wel op de verfilming.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Excuseer. Ik had een streamingdienst moeten schrijven, maar net zoals met fototoestellen is het zoveel gemakkelijker om Kodak te zeggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
57 minutes ago, esteban² said:

Understandable. Yes, it's perfectly understandable.

Comprehensible, not a bit reprehensible.

Deel dit bericht

Link naar bericht

You got it! :) 

Ik kan dat woord niet horen zonder dat de song in mijn hoofd speelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 11/9/2019 om 09:43, Waakwater zei:

maar net zoals met fototoestellen is het zoveel gemakkelijker om Kodak te zeggen. 

Ik heb ook een Kodak (van Canon), en mijn bic is van een onbestemd merk. En op 't werk is elke bolkraan een Tuflin, elk plunjerventiel een Klinger en ga zo maar door. Om maar te zeggen: Ik begrijp u volkomen!

terug on topic: ik ben weer een tijdje bezig met herlezen, en ben ondertussen naarstig op zoek naar een waardige vervanger voor mijn Pratchett-verslaving.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, Tanuki said:

terug on topic: ik ben weer een tijdje bezig met herlezen, en ben ondertussen naarstig op zoek naar een waardige vervanger voor mijn Pratchett-verslaving.

Als je iets gevonden hebt, laat 't mij alstublieft weten. :) Ik begin te vrezen dat hij onevenaarbaar zal blijken te zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht

In het 'boekenasiel' (= gratis mee te nemen) van de plaatselijke bibliotheek vond ik De welwillenden van Jonathan Littel. Dat kon ik niet laten liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...