Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

Op 2/4/2021 om 10:02, cinco zei:

 

En wat kan het vertrouwelijke woord zijn dat met een C begint in het Frans en met een W in het Nederlands?

 

 

Van wat ik gelezen heb, zou het een naam moeten zijn. Het zou een bewerking zijn van de scene uit Kuifje in Tibet, waarin deze een spelletje schaak speelt, half in slaap valt en ineens aan zijn Tibetaanse vriend moet denken...

afbeelding.png

Link naar reactie

https://stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Asterix

 

"Asterix, Obelix, Idefix en Panoramix ondernemen in dat album een epische zoektocht naar het mythische dier, een half-leeuw, half-adelaar. Dat hoef je niet vreemd te vinden, want in de reeks komen ook al een draak, centauren, gevleugelde stieren, een eenhoorn en het monster van Loch Ness voor;"

 

Ja, maar die draak, die centauren, die gevleugelde stieren, die eenhoorn en dat monster van Loch Ness hebben ze er allemaal ingestoken na Goscinny.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Is er een Asterix-kenner (met een fotografisch geheugen) die weet of er ooit door een personage croquet werd gespeeld?

Ik heb onderstaande speldje, waarvan de afbeelding me heel erg doet denken aan een Galliër van Uderzo.

Ik zou graag wat meer zekerheid hebben, want het kan natuurlijk ook een toevallige gelijkenis zijn.

 

Croquet.thumb.png.ab5e80274f65abecacf13d163c76ebf1.png

 

Is dat niet gebaseerd op Assurancetourix zoals afgebeeld op de oude intro-pagina, maar zijn harp vervangen door een croquet-hamer?

 

afbeelding.thumb.png.68dff75275b2dc9a4084115c45b16865.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Uit een interview met Ferri:

 

"Het klopt dat de wereld is veranderd. In de jaren 1960 konden Albert Uderzo en René Goscinny lachen met buitenlanders, de Engelsen belachelijk maken met hun grote tanden, de Grieken met hun Grieks profiel... De sfeer was goedmoedig. Vandaag heb je bijna een woordenboek op je bureau nodig om te weten waarmee je nog mag lachen of niet. Het spelen met clichés maakt deel uit van de codes van Asterix. Maar ik vind het niet erg om me daar een beetje van te distantiëren. Ik heb het geluk dat mijn persoonlijke humor me niet richt op te confronterende karikaturen. In De Dochter van de Veldheer heb ik de manier waarop jongeren praten bijvoorbeeld afgezwakt."

 

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/ferri-over-asterix-en-de-griffioen

bron: Le Journal du Dimanche / Les Éditions Albert René

 

afbeelding.thumb.png.62ef3c39d3135d3e3043881553c696be.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

Er is een nieuwe uitgave van Asterix en Cleopatra te koop met 16 extra pagina's achtergrondinfo. (ook in het Nederlands verkrijgbaar) Slechts € 6,95 wat de Asterix-strips op het moment zowat één van de goedkoopste stripreeksen maakt.

 

afbeelding.png.692b6344e562eb0b6b1cfb342a48524e.png

 

In 1993 kreeg ik mijn eerste Asterix en het was Asterix en Cleopatra. (de Dargaud-uitgave van de jaren '90)

Daardoor ben ik dit verhaal altijd als één van de belangrijkste Asterix-avonturen blijven beschouwen.

Het kleurtje van Cleopatra op die Dargaud-cover was wel mooier dan die in de huidige versie hierboven.

 

afbeelding.png.11448a1be070f639be719fb6bee905f2.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, Gilles zei:

Hmmm, is dit nog met andere albums zo?

 

In het verleden is dat nog al met enkele albums gebeurd, ja.

Het staat altijd wel op de cover aangegeven als er een dossierbijlage is toegevoegd.

Prijsverschil is er niet tussen de versies met en zonder dossier.

Link naar reactie
1 minuut geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

 Maar ik herinner me dat die tekst over alle gebruikte materialen wel tot de verbeelding sprak voor mij als jonge lezer. In die zin is het spijtig dat dat niet hernomen is op de nieuwe cover.

 

Dat was natuurlijk een verwijzing naar de film Cleopatra uit 1963 met Elizabeth Taylor. Die overschreed het budget waardoor het een van de duurste films ooit was.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

 

 

De film werd op allerhande manieren aangekondigd als het grootste spektakel ooit, een beetje zoals Goscinny en Uderzo het deden met hun strip.

 

De film was niet alleen de duurste ooit gemaakt, de productie had dan ook gigantische problemen. Het script werd regelmatig omgegooid, wijzigingen in regie en cast, de set moest verhuisd worden, afgebroken decors weer opgebouwd, een schandaal tussen Taylor en Burton, ... 20th Century Fox ging net niet failliet.

 

Hetzelfde sfeertje vind je ook terug in Ekhö 3, Hollywood Boulevard

afbeelding.png

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

 

Doet je eigenlijk afvragen waarom ze dan die cover hebben herzien in de recentere uitgaven.

 

Omdat alleen heel oude mensen en nerds nog weten dat het een verwijzing is naar die filmposter uit 1963.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Zalig, die referentie kende ik niet. Dat is wat Asterix toch zo fantastisch maakt, je blijft er dingen in ontdekken.

 

10 hours ago, cinco said:

Doet je eigenlijk afvragen waarom ze dan die cover hebben herzien in de recentere uitgaven.

Ik gok dat 't een beetje hetzelfde probleem als met die schabouwelijke veranderingen van de namen in de Nederlandse vertaling is: de aanname dat als niet iedereen de referentie snapt, het wel oké is om het niet te behouden. Ware het een gebouw, ik riep op om het te klasseren als monument, kwestie van die verbouwingen een halt toe te roepen voordat het totaal onherkenbaar is.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
21 minuten geleden, Ambreville zei:

Uiteindelijk is het gewoon cashen. Los daarvan vind ik het duo tekenaars wel goed in de stijl van Uderzo tekenen.

 

Ja, het tekenwerk is erg goed.

Al zag Idéfix ten tijde van zijn Lutetia-periode er wel wat vadsiger uit, waarschijnlijk omdat-ie een vaste stek had voor de slagerij.

 

afbeelding.thumb.png.bd9a81d543467a1e8bcc6679c40959b7.png

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
48 minuten geleden, Daan zei:

 Iemand iets gemerkt van de zomer van Asterix?

 

Marketing?? Alles proberen als een evenement te laten klinken??

Misschien refereert het naar deze tentoonstelling:

 

Astérix l’Européen – Tentoonstelling in het Kasteel van Malbrouck (Manderen, Frankrijk) – 3 April / 28 November 2021

 

https://www.asterix.com/nl/asterix-leuropeen-tentoonstelling-in-het-kasteel-van-malbrouck-manderen-frankrijk-3-april-28-november-2021/

 

Toen ze de Ronde van Gallië heruitbrachten aangevuld met een soortgelijk dossier was Idéfix in een cirkel op de cover aanwezig met een verwijzing naar zijn verjaardag.

 

 

afbeelding.png.dd155dc7c68ad78a2f9393e7fcbe0115.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...