Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

Voila, zit halfweg de nieuwste Asterix, en al enkele keren echt luidop moeten lachen. Voor het moment is het scenario een 'echte' Asterix met toffe scheut actuele humor ( Pict-o-grammen ). De tekeningen zijn prima. Enkel in de kleine achtergrondfiguren ( bv. een paard ) merk je een lichtjes andere stijl en inkting op. het stoort helemaal niet. Vanavond verder lezen :-) 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb me de luxeversie  in het Frans aangeschaft. Zo kan ik het tekenwerk van Conrad in alle details bewonderen. Ik ben al zeer lang een fan van de man, maar wat hij nu weer gepresteerd heeft is verbluffend.

Scenario : er zit weer heel wat wat typisch Franse humor in, die er in de vertaling misschien niet helemaal uit komt. Het verhaal overtuigt niet helemaal, de spanningsboog is wat slapjes...  Als humorist zou ik Ferri een voldoende geven (geen onderscheiding).Elke pagina bevat wel een paar gags, maar Asterix is meer dan een gagstrip. Goscinny wist meestal ook een sterk en goed geconstrueerd verhaal op te bouwen als kapstok voor zijn humor, die net daardoor ook beter werkte. De opvolger van Goscinny is nog niet gevonden...

Link naar reactie

Mijn dochter van 10 is het nu aan het lezen en ze vindt het zeer leuk.

 

 

Kijk, dat is voor mij de enigste goede reactie die er te lezen valt. Wij hebben allemaal leren strips lezen met Asterix. Wie heeft niet alle verhalen gelezen voor zijn 12de? Asterix is een instapstrip die lak heeft aan moderne striptechnieken. Je moet er eens op letten. Elk plaatje herhaalt de tekst. Er is nul,nul suggestie in de tekeningen. Dat maakt Asterix voor mij toch een basisreeks, die hierdoor volledig afhangt van het scenario. En dat scenario is nu ook op het niveau geschreven van kinderen. Nu, ik pas... het is zoals Kiekeboe. Kinderen lezen het graag. Ze begrijpen niet alles, maar vinden het cool.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb me de luxeversie  in het Frans aangeschaft. Zo kan ik het tekenwerk van Conrad in alle details bewonderen. Ik ben al zeer lang een fan van de man, maar wat hij nu weer gepresteerd heeft is verbluffend.

Scenario : er zit weer heel wat wat typisch Franse humor in, die er in de vertaling misschien niet helemaal uit komt. Het verhaal overtuigt niet helemaal, de spanningsboog is wat slapjes...  Als humorist zou ik Ferri een voldoende geven (geen onderscheiding).Elke pagina bevat wel een paar gags, maar Asterix is meer dan een gagstrip. Goscinny wist meestal ook een sterk en goed geconstrueerd verhaal op te bouwen als kapstok voor zijn humor, die net daardoor ook beter werkte. De opvolger van Goscinny is nog niet gevonden...

 

Ik wou die luxe ook kopen (dacht dat die ook relatief democratisch geprijsd is).  Heb je hem ergens in Vlaanderen al op de kop getikt of online kunnen bestellen?

Link naar reactie

Ik wou die luxe ook kopen (dacht dat die ook relatief democratisch geprijsd is).  Heb je hem ergens in Vlaanderen al op de kop getikt of online kunnen bestellen?

In de Fnac in Brussel ligt ie in alle geval

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ik had voordien ook mijn twijfels maar heb het album vrijdag op weg naar huis op de kop getikt. Tijdens de treinrit de strip uitgelezen en ik vind het een leuk album. De tekeningen zijn zeer goed de verhaallijn is leuk, doet me wat denken aan het verhaal van Walhala :).

 

Soms gaat de tekenaar iets te snel over bepaalde scènes en ook de knipoogjes naar de hedendaagse tijd vind ik niet echt added value maar al bij al wel blij met de aankoop.

Link naar reactie

Is het verhaal beter dan het laatste album van Uderzo volgens jullie?

Dat was veruit het slechte album van de reeks (naar mijn mening).

 

Tekeningen 9 is dus goed.

Verhaal een 5 is dan toch negatief/een onvoldoende.

 

Het laatste album van Uderzo solo heb ik niet eens meer gelezen. De cover deed me al gruwen.

De Picten begint sterk. Het onderwerp is sowieso goed gekozen.

Maar het verhaal wordt steeds fletser naarmate het vordert. Veel grapjes zijn ofwel niet echt leuk

of sowieso onbegrijpelijk (maar dat kan aan de vertaling liggen). Met name Obelix overtuigt niet.

Te vergelijken met een acteur die Obelix probeert te imiteren.

Conrad heeft een geweldige prestatie geleverd. 

Misschien straks een nieuwe scenarist zoeken? Conrad zou ik binnenboord houden.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

heb em gisteren ook gelezen.

De tekeningen vond ik echt goed. Ik kan me voorstellen dat dit niet makkelijk moet geweest zijn.

 

Het verhaal zelf vond ik toch wat minder (maar nog altijd stukken beter dan de laatste Asterixen). Het vlotte soms niet, maar ik denk dat het ook soms aan de vertaling lag, want sommige grappen had ik niet echt helemaal door. De grapjes met de pictogrammen waren meestal wel goed gevonden. De Pict die zijn stem soms kwijt was vond ik maar onnozel. En doodjammer dat ze het gegeven 'Nessie' niet veel beter hebben uitgewerkt. Ze hadden daar in mijn ogen toch veel meer mee kunnen doen.

 

Besluit: geen hoogvlieger, maar wel een zeer goede basis om verder te doen vind ik.

Link naar reactie

Asterix bij de Picten is een zeer goed getekende Asterix. Alle lof voor Conrad is meer dan terecht. 

Het scenario is niet op het niveau van Goscinny, maar dat kan men ook niet verwachten. Goscinny is een der groten van de strip die medeverantwoordelijk is voor de 'Gouden Periode' in de Europese strip. Dit wil niet zeggen dat het een slecht verhaal is; het is een vermakelijk, ietwat simpel verhaal. Ik las het liever dan de laatste verhalen van Uderzo. Asterix bij de Picten is een goed begin en nu hopen dat het steeds beter zal worden.  

Link naar reactie

Het scenario is niet op het niveau van Goscinny, maar dat kan men ook niet verwachten. Goscinny is een der groten van de strip die medeverantwoordelijk is voor de 'Gouden Periode' in de Europese strip.

 

Bij een stripreeks waarbij de eerste oplage van een paar miljoen al vrijwel meteen weg is, kan men dat eigenlijk wel verwachten. Het budget om de beste mensen ter wereld aan te trekken is er duidelijk. Huur eventueel een volledig team in als het met één persoon niet lukt.

Link naar reactie

Ook inmiddels gelezen. Het is inderdaad geen sterk verhaal, ik miste veel drijfveren. Waarom gaan ze in vredesnaam met die knuppel mee naar Schotland??? Ook de popliedjes vond ik erg vervelend, een Schot die Nightfever blèrt, wat is de grap dan? Dan spreekt hij weer wel en dan weer niet. Nee bijster goed vond ik het allemaal niet.

De tekeningen waren wel goed. Hier en daar oogt Asterix wat groot en de inkting is wel flink dik maar voornamelijk goed gedaan door Conrad. Ik ben benieuwd naar de potloodtekeningen!

Link naar reactie

Bij een stripreeks waarbij de eerste oplage van een paar miljoen al vrijwel meteen weg is, kan men dat eigenlijk wel verwachten. Het budget om de beste mensen ter wereld aan te trekken is er duidelijk. Huur eventueel een volledig team in als het met één persoon niet lukt.

 

Kweenie, Er waren nu al zoveel mensen die er hun zeg 'moesten' over doen, dat het een wonder is dat het nog geen eenheidsworst is.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Kweenie, Er waren nu al zoveel mensen die er hun zeg 'moesten' over doen, dat het een wonder is dat het nog geen eenheidsworst is.

 

Ik had bij het lezen het gevoel dat deze diagnose klopt en dat er teveel mensen zijn geweest die zich ermee bemoeid hebben. Teveel vaste elementen die op een bepaalde manier mee moesten omdat de oude albums dat ook hadden. Zo vond ik bv. de Roodbaard grap op de verwachte plaats te voorspelbaar en dus flauw.   

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...