Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

Het verhaal is wel fijn, en doet me echt terugdenken aan de eerste tien albums uit de reeks. Maar er schort toch wel iets aan het tekenwerk, niet?

De stijl doet erg karikaturaal aan, en voor mij zelfs té (Uderzo had er in zijn laatste albums ook een handje van weg). Dit geeft weliswaar - en gelukkig - veel schwung aan de tekeningen, maar ik hou van de meer verzorgde lijnvoering in de albums uit de jaren 1975-1983. Ik wil niet onnodig negatief zijn, maar er zijn kadertjes waar Asterix wel van porselein lijkt, waar personages naast elkaar worden geplakt (vb. ten huize Heroïx), waar Caesar helemaal niet lijkt op Uderzo's Caesar, pagina's waar de lichaamslengte van Obelix erg varieert.

Link naar reactie

Het verhaal is wel fijn, en doet me echt terugdenken aan de eerste tien albums uit de reeks. Maar er schort toch wel iets aan het tekenwerk, niet?

De stijl doet erg karikaturaal aan, en voor mij zelfs té (Uderzo had er in zijn laatste albums ook een handje van weg).

 

Asterix is toch altijd al een karikaturale strip geweest? Kijk gewoon naar de twee hoofdpersonages. Daar zit niets van realisme in.

Ik vermoed dat Conrad de stijl de komende albums nog een beetje meer naar zijn hand zal zetten. In dit album zie ik in ieder geval heel wat composities die Uderzo nooit gemaakt zou hebben, en ook de manier waarop de natuur weergegeven wordt doet soms meer aan pakweg Franquin dan Uderzo denken. En hier en daar zelfs Toonder, maar dat zal wel puur toeval zijn.

Sowieso vind ik niet dat Conrad een perfecte kloon van Uderzo moet zijn. Zolang de breuk maar niet te groot is. En daar is duidelijk geen gevaar voor.

 

Om eerlijk te zijn, ik had van Conrad nooit verwacht dat hij een stijl als dit (met zoveel details) aankon. Daarvoor leek hij me een veel te losse tekenaar te zijn. 

Link naar reactie

Conrad koos er bewust voor om Uderzo's stijl ten tijde van De Romeinse Lusthof, die hij zelf prefereert, als maatstaf te nemen voor zijn eigen tekeningen. Zijn eigen inbreng kan je natuurlijk niet loskoppelen.

Link naar reactie

 

Om eerlijk te zijn, ik had van Conrad nooit verwacht dat hij een stijl als dit (met zoveel details) aankon. Daarvoor leek hij me een veel te losse tekenaar te zijn. 

 

Ik vond de tekenstijl bij de Picten veelbelovend, maar hier heeft hij echt sprongen gemaakt. Ik vind het echt uitstekend getekend. Heel straf. 

 

Het verhaal is veel beter dan het solo-werk van Uderzo. Het blijft natuurlijk een Asterix. Lekkere ontspanning met de vaste ingrediënten en knipogen. Ja, hiermee mag je mij elke week mee straffen. Dit is geen geldklopperij.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik denk dat we niet mogen onderschatten hoe moeilijk het is om te tekenen in de stijl van iemand anders. 

En eigenlijk is het gewoon niet mogelijk. 

 

Kijken maar naar:

Herge - > Bob de Moor

Willy Vandersteen - > Paul Geerts

Don Lawrence - > Romano Molenaar/Jorg de Vos

Franquin - > Fournier

Sleen - > Stallaert

Carl Barks > Don Rosa

Rosinski - > De Vita

Warnant - > Gazotti

 

enz.

enz. 

 

Eigenlijk vind ik het een klein mirakel dat Conrad werd gekozen om Asterix verder te zetten.

Als je ziet dat de man voorheen strips als "Donito", "Bob Marone" of "De Onnoembaren" maakte.

Deze stripjes staan mijns inziens mijlenver van Asterix. 

 

Ik neem mijn hoed af voor de prestaties van Conrad, ook al is het geen Uderzo. 

 

En was Asterix onder Uderzo al geen studiowerk? 

Link naar reactie

Een van die twee Mebarki-broers had naar verluidt al een heel album getekend dat na Uderzo moest verschijnen. De tekenaar was meer gewend om Uderzo's platen te inkten en Asterix te tekenen voor reclamedoeleinden. Het gevolg was een technisch goed uitgevoerd werk, maar met personages die helemaal niet acteerden. Ze poseerden meer in de prentjes en het zag er volgens Uderzo te statisch uit. Alles werd van tafel gegooid en er moest herbegonnen worden. Conrad kreeg ongeveer tien maanden om zich in te werken en het vorige album af te werken. Ik denk dat Conrads tekenfilmachtergrond ook meespeelt in de keuze voor hem. Uderzo had ook ervaring in die sector.

Link naar reactie

Ja erg gaaf !!! En met een hangaar er omheen gebouwd en een installatie om de Mirage 3E naar buiten te rijden :e010:  :e010:  :e010: ! En kijk ook eens naar al die originele pagina's die er rondom hangen...mooi gedaan hoor.

 

De documentaire rept over zijn woonplaats in Normandië. Nu heeft deze beste man ongetwijfeld meerdere huizen maar weet iemand op dit forum welk dorpje dit is? Ik vraag dit als vliegtuigspotter omdat onbekend is welk serienummer hij in z'n achtertuin heeft staan...(enkel de tactische code van de kist is te zien in het filmpje en "2-ATH" is nog vals ook (ATH zal een afkorting ergens voor zijn... Albert...Tangy...  euh...?) 

 

Erik

Via wat gezoek op Google las ik dat het dorp zou liggen in de Vallée de Chevreuse, nabij Versailles:

 

 

Link: http://tempsreel.nouvelobs.com/societe/20110609.OBS4833/enquete-asterix-et-les-voraces-une-affaire-bettencourt-bis.html

 

 

Wat verder zoeken leverde een 'hit' op:

 

Link: http://www.lemonde.fr/m-actu/article/2013/12/27/ils-sont-fous-ces-uderzo_4340025_4497186.html

 

"la maison de campagne des Uderzo au Tartre-Gaudran (Yvelines)" uit het stuk van Le Monde...

 

Zie ook op de Google Earth foto de straatnaam: allée de la Serpe-d'Or

post-220-0-90102800-1445899482_thumb.jpg

Link naar reactie

En meer Uderzo op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UTmFioPgniQ

 

Fan de l'armée de l'air, Uderzo, le père de Tanguy et Laverdure, possède un mirage dans le jardin de sa maison du Tartre-Gaudran

 

Lange versie: https://www.youtube.com/watch?v=Bk5Qqh8Vjfw

 

Zo moet het lukken Erik. :e005:

 

NB: het fel groene gedeelte bovenin de foto is de hangar (gras en zo er boven op, goed gecamoufleerd) en een soort tennisbaantje ervoor met de lijntjes die ook in de video te zien zijn.

Link naar reactie

Ik denk dat we niet mogen onderschatten hoe moeilijk het is om te tekenen in de stijl van iemand anders. 

En eigenlijk is het gewoon niet mogelijk. 

 

Kijken maar naar:

Herge - > Bob de Moor

Willy Vandersteen - > Paul Geerts

Don Lawrence - > Romano Molenaar/Jorg de Vos

Franquin - > Fournier

Sleen - > Stallaert

Carl Barks > Don Rosa

Rosinski - > De Vita

Warnant - > Gazotti

 

enz.

enz. 

 

 

En was Asterix onder Uderzo al geen studiowerk? 

 

Ja, het is niet gemakkelijk om in iemand anders stijl te werken, maar het ís wel perfect mogelijk om te werken in de stijl van iemand anders. Ik geef als eenvoudig voorbeeld Jommeke. Of zowat alle Amerikaanse krantenstrips die overgenomen worden zonder dat een mens dat ooit opmerkt. De doorsnee lezer ziet ook helemaal niet dat Asterix plots een andere tekenaar heeft. 

Maar er zijn een paar typische problemen met het tekenen in iemand anders stijl. Neem nu Asterix. De tekeningen van Conrad staan véél dichter bij het werk van Uderzo dan de vroegere of latere albums van Uderzo zelf.

Je beweert dat Paul Geerts niet tekent à la Vandersteen. Maar wat is de stijl van Vandersteen? Neem ieder tiende S&W album dat Vandersteen tekende en je zal merken dat de tekenstijl telkens (ietwat) anders is. Dat groeide, veranderde, evolueerde. En opnieuw heeft geen enkele lezer ooit gemerkt dat Vandersteen eigenlijk de reeks niet meer tekende. Dus in die zin was Geerts zeker geslaagd.

En bij de helft van je voorbeelden was het niet eens de opdracht van de opvolger om verder te werken in de bestaande stijl. Fournier moest niet à la Franquin tekenen. Stallaert werd door Sleen juist aangemoedigd om 'beter' te tekenen. Rosa probeerde zelfs niet eens om Barks te imiteren (anderen, zoals Jippes deden dat met het nodige succes wel). Gazotti heeft ook nooit een exacte kopie van de stijl van Warnant nagestreeft. En dat is volgens mij ook de beste manier om een reeks succesvol over te nemen. Je moet daar als tekenaar iets van jezelf in kunnen steken.

 

Asterix was niet echt studiowerk te noemen. Uderzo werkte al eeuwen met inkters (eerst zijn broer, daarna Mebarki), maar hij bleef gewoon alles zelf in potlood tekenen.

Link naar reactie

Ik denk dat we niet mogen onderschatten hoe moeilijk het is om te tekenen in de stijl van iemand anders. 

En eigenlijk is het gewoon niet mogelijk. 

 

Kijken maar naar:

Herge - > Bob de Moor

Willy Vandersteen - > Paul Geerts

Don Lawrence - > Romano Molenaar/Jorg de Vos

Franquin - > Fournier

Sleen - > Stallaert

Carl Barks > Don Rosa

Rosinski - > De Vita

Warnant - > Gazotti

 

enz.

enz. 

 

Eigenlijk vind ik het een klein mirakel dat Conrad werd gekozen om Asterix verder te zetten.

Als je ziet dat de man voorheen strips als "Donito", "Bob Marone" of "De Onnoembaren" maakte.

Deze stripjes staan mijns inziens mijlenver van Asterix. 

 

Ik neem mijn hoed af voor de prestaties van Conrad, ook al is het geen Uderzo. 

 

En was Asterix onder Uderzo al geen studiowerk? 

Don Rosa tekent toch niet in de stijl van Carl Barks?

marcelherms.nl

Link naar reactie

Ja, het is niet gemakkelijk om in iemand anders stijl te werken, maar het ís wel perfect mogelijk om te werken in de stijl van iemand anders. Ik geef als eenvoudig voorbeeld Jommeke. Of zowat alle Amerikaanse krantenstrips die overgenomen worden zonder dat een mens dat ooit opmerkt. De doorsnee lezer ziet ook helemaal niet dat Asterix plots een andere tekenaar heeft. 

Maar er zijn een paar typische problemen met het tekenen in iemand anders stijl. Neem nu Asterix. De tekeningen van Conrad staan véél dichter bij het werk van Uderzo dan de vroegere of latere albums van Uderzo zelf.

Je beweert dat Paul Geerts niet tekent à la Vandersteen. Maar wat is de stijl van Vandersteen? Neem ieder tiende S&W album dat Vandersteen tekende en je zal merken dat de tekenstijl telkens (ietwat) anders is. Dat groeide, veranderde, evolueerde. En opnieuw heeft geen enkele lezer ooit gemerkt dat Vandersteen eigenlijk de reeks niet meer tekende. Dus in die zin was Geerts zeker geslaagd.

En bij de helft van je voorbeelden was het niet eens de opdracht van de opvolger om verder te werken in de bestaande stijl. Fournier moest niet à la Franquin tekenen. Stallaert werd door Sleen juist aangemoedigd om 'beter' te tekenen. Rosa probeerde zelfs niet eens om Barks te imiteren (anderen, zoals Jippes deden dat met het nodige succes wel). Gazotti heeft ook nooit een exacte kopie van de stijl van Warnant nagestreeft. En dat is volgens mij ook de beste manier om een reeks succesvol over te nemen. Je moet daar als tekenaar iets van jezelf in kunnen steken.

 

Asterix was niet echt studiowerk te noemen. Uderzo werkte al eeuwen met inkters (eerst zijn broer, daarna Mebarki), maar hij bleef gewoon alles zelf in potlood tekenen.

 

Met mijn voorbeelden wil ik gewoon aantonen dat de "opvolgers" werken in een eigen stijl die hen het beste ligt.

Uiteraard is er vaak visueel een hemelsbreed verschil met de "voorgangers" die de reeks lanceerden, en dat zie je ook. 

Met de opvolgers krijgt de reeks dikwijls dan ook een heel eigen dynamiek.

 

Het verschil met Conrad is m.i. dat hij visueel zo nauw mogelijk probeert aan te sluiten bij de tekeningen van Uderzo. Alsof je niet beter weet dat Uderzo nog steeds de reeks tekent. Is dat trouwens niet zijn opdracht? 

En hierin wijkt m.i. Conrad af van de meeste stripmakers die een reeks verder zetten. Dus geen alternatieve Asterix in de stijl van "Bob Marone, om één voorbeeld te noemen. 

Hoedje af voor Conrad. 

Link naar reactie
Het verschil met Conrad is m.i. dat hij visueel zo nauw mogelijk probeert aan te sluiten bij de tekeningen van Uderzo. Alsof je niet beter weet dat Uderzo nog steeds de reeks tekent. Is dat trouwens niet zijn opdracht? 

En hierin wijkt m.i. Conrad af van de meeste stripmakers die een reeks verder zetten. Dus geen alternatieve Asterix in de stijl van "Bob Marone, om één voorbeeld te noemen. 

Hoedje af voor Conrad. 

 

Bij verderzetters heb je altijd al twee richtingen gehad. Hier in Vlaanderen en in bijvoorbeeld Amerika wordt bijna altijd gekozen voor een zo getrouw mogelijk kopie van de oorspronkelijke stijl. In Frankrijk en Wallonië laat men opvolgers vaker in hun eigen stijl werken. Het zal iets cultureels zijn zeker?

Commercieel gezien is zo weinig mogelijk verandering wellicht het beste. Toch op korte termijn.

Link naar reactie

Bij verderzetters heb je altijd al twee richtingen gehad. Hier in Vlaanderen en in bijvoorbeeld Amerika wordt bijna altijd gekozen voor een zo getrouw mogelijk kopie van de oorspronkelijke stijl. In Frankrijk en Wallonië laat men opvolgers vaker in hun eigen stijl werken. Het zal iets cultureels zijn zeker?

 

Inderdaad.

Tenzij het Blake & Mortimer is  :e005:

Link naar reactie

Net uitgelezen. Misschien moet ik de oude Asterixen maar eens herbekijken, maar hadden die ook zo te leiden onder een soort chronische grapdwang? Ik heb de indruk dat er per se op elke pagina 3 mopjes moesten komen. Ik vond sommige zelf nog behoorlijk goed gevonden (de running-gag met de postduiven deed me best wel glimlachen), maar ik heb hier en daar de indruk dat ze in de weg staan van een vlotte vertelling. 

 

Eigenlijk 'gebeurt' er ook niet echt veel in dit album, naast een aaneenschakeling van grapjes.

 

Maar goed, er is niets echt grondig mis mee en het tekenwerk is op een vrij hoog niveau. Geen spijt over deze aankoop, maar absoluut geen topalbum.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Misschien is het subjectief, maar ik heb toch de indruk dat de verhaallijnen in de oorspronkelijke albums iets uitgebreider zijn. Nu lopen ze - na de introductie - enkel wat heen-en-weer in het bos, met zelfs een paar overbodige pagina's erbij. Het viel mij ook op dat de gebruikelijke hoofdrolspelers geen noemenswaardige problemen of tegenstand kennen in dit verhaal. Anders is er altijd wel zo'n 'zouden ze wel slagen in hun missie?'-moment. Je weet wel dat dat altijd het geval is, maar toch.

 

Nogmaals, ik vind het geen slecht album hoor. Maar kan toch de vergelijking met de topalbums nog niet doorstaan. Qua tekenwerk begint het wel aardig in de buurt te komen. 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...