Ga naar inhoud

Wie Mag De De Bronzen Adhemar / Vlaamse Cultuurprijs Winnen?


Recommended Posts

Griffo heeft die nog niet ?Niemand in Vlaanderen kan alleszins aan de man zijn tekentalent tippen , laat staan zijn snelheid.

Als hij er voor gaat zitten,parels als Mister Black en moet het vlug is het niveau Sherman.Wat nog steeds goed is.

Ik weet niet of hij zelfs Vlaams spreekt of er enkel geboren is.Nu woont hij alleszins ergens in het buitenland (Canarische eilanden , dacht ik.. )

Link naar reactie

Ik twijfel tussen Judith Vanistendael en Cambré

 

 

Beste Kool Thing,

 

Judith ? Ik had het kunnen denken, Mijnheer Kool Thing Vanistendael :e012:  

 

 

Neen, ik had "de Bronzen Adhemar" liever aan een uitgever gegund.  Hoe noemt die ook alweer, 't is niet Philippe Geubels, alias de Colruyt-man, maar wel zijn tweelingbroer, die van Jommeke...

 

de enige echte Alexis Dragonetti! :e005:  :e007:

 

 

of is dit kleinood enkel voor tekenaars weggelegd ?  Mijn keuze, Charel Cambré of Ken Broeders.

Link naar reactie

Een Gouden Adhemar voor Pom zou het twee jaar geleden ideaal geweest zijn, toen hij zelf 90 werd en zijn reeks met enkele nieuwe uitgaves weer eventjes in de belangstelling stond. Maar de kans dat hij hem zou komen ophalen is inderdaad heel miniem. Alhoewel dat de organisatie eigenlijk niet zou mogen tegenhouden.

Link naar reactie

Griffo heeft die nog niet ?Niemand in Vlaanderen kan alleszins aan de man zijn tekentalent tippen , laat staan zijn snelheid.

Als hij er voor gaat zitten,parels als Mister Black en moet het vlug is het niveau Sherman.Wat nog steeds goed is.

Ik weet niet of hij zelfs Vlaams spreekt of er enkel geboren is.Nu woont hij alleszins ergens in het buitenland (Canarische eilanden , dacht ik.. )

Hij woont inderdaan op een spaans eiland en hij is tweetalig opgevoed. Hij spreekt zeer goed Nederlands.

Link naar reactie

Ik zou de Bronzen adhemar niet geven aan Pom. Wat zijn zijn recente bijdrages aan de strip geweest? Geef dan een Gouden Adhemar zoals aan Jef Nys, voor zijn geheel oeuvre.

Dat is ook een beetje mijn gevoel, Kool Thing. Pom is van voor mijn tijd. Behalve Tom Boudens strip heb ik er niets van gelezen, en hem de prijs geven zou een beetje het oudezakkenimago - excuse my French - van strips bevestigen. 

Link naar reactie

Het staat ieder toch vrij om een prijs in ontvangst te nemen.?

 

Zou een flauwe reden zijn om iemand die veel betekende in de Vlaamse stripwereld hierdoor niet publiekelijk te erkennen?

 

Is dat zo? 

Wat dan? Eerlijke vraag. Zit Pom niet in de "B-klasse" van auteurs (Rik, Clement, Buth...) waar Slangen destijds zo onnodig kritiek op kreeg?

Link naar reactie
Gast Kontiki

Als West-Vlaming heb ik Pom en Bob Mau altijd meer als provinciale tekenaars beschouwd in tegenstelling tot Sleen of Vandersteen wiens werk algemener bekend was dankzij meer gelezen kranten in heel Vlaanderen. Hun strips verschenen enkel in Antwerpse kranten. Ik ben er niet mee opgegroeid. Hun albums lagen ook niet in hopen in krantenwinkels of supermarkten waardoor mijn appreciatie voor hen pas véél later kwam.

Link naar reactie

Is dat zo? 

Wat dan? Eerlijke vraag. Zit Pom niet in de "B-klasse" van auteurs (Rik, Clement, Buth...) waar Slangen destijds zo onnodig kritiek op kreeg?

 

 

Naar mijn gevoel zit Pom ergens onder de A-klasse maar toch wel duidelijk boven de B-klasse. Hij is duidelijk een veel betere verteller dan Rik of Buth of Bob Mau (en heel wat huidige Nederlandstalige stripmakers). En zijn werk is in ieder geval populairder (gebleven) dan voorgenoemde auteurs. Komt daarbij dat Pom, in tegenstelling tot pakweg Rik of Buth, ook jongere stripmakers heeft geinspireerd.

Link naar reactie

Als West-Vlaming heb ik Pom en Bob Mau altijd meer als provinciale tekenaars beschouwd in tegenstelling tot Sleen of Vandersteen wiens werk algemener bekend was dankzij meer gelezen kranten in heel Vlaanderen. Hun strips verschenen enkel in Antwerpse kranten. Ik ben er niet mee opgegroeid. Hun albums lagen ook niet in hopen in krantenwinkels of supermarkten waardoor mijn appreciatie voor hen pas véél later kwam.

 

Vreemd. In mijn kindertijd woonde ik aan de kust en daar kon ik  probleemloos alle PP en BB-albums lezen. Ook al moest ik die lenen bij een paar vriendjes. Toen de laatste twee of drie albums verschenen was ik oud genoeg om die zelf te kopen, en in mijn herinneringen heb ik die gewoon in de plaatstelijk dorpskrantenwinkel gekocht.

Link naar reactie

Naar mijn gevoel zit Pom ergens onder de A-klasse maar toch wel duidelijk boven de B-klasse. Hij is duidelijk een veel betere verteller dan Rik of Buth of Bob Mau (en heel wat huidige Nederlandstalige stripmakers). En zijn werk is in ieder geval populairder (gebleven) dan voorgenoemde auteurs. Komt daarbij dat Pom, in tegenstelling tot pakweg Rik of Buth, ook jongere stripmakers heeft geinspireerd.

 

Wie dan? Ik ken echt niemand van onze generatie die Pom als inspiratiebron heeft (op jou na). 

 

Net als Kontiki, heb ik Pom's albums of strips nooit gezien in de kranten hier bij ons aan de andere kant van het land. 

Link naar reactie

Wie dan? Ik ken echt niemand van onze generatie die Pom als inspiratiebron heeft (op jou na). 

 

Net als Kontiki, heb ik Pom's albums of strips nooit gezien in de kranten hier bij ons aan de andere kant van het land. 

 

Ik gebruikte het woord jongere in de betekenis van jonger dan Pom. Merho is daarvan wellicht het bekendste voorbeeld. Of Danny bijvoorbeeld, die gewoon Pom's stijl kopieerde. Of Eduard De Rop die met Tom Tempo een PP&BB-kloon maakte.

Link naar reactie

Ik gebruikte het woord jongere in de betekenis van jonger dan Pom. Merho is daarvan wellicht het bekendste voorbeeld. Of Danny bijvoorbeeld, die gewoon Pom's stijl kopieerde. Of Eduard De Rop die met Tom Tempo een PP&BB-kloon maakte.

Ja, zo heb je héél het striplandschap van tegenwoordig :)

 

 

Mij alvast, maar ik ben dan ook van Antwerpen. I

 

Die Danny ken ik niet, maar ik merk dat het allemaal Antwerpse tekenaars zijn.

 

De invloed blijft maar magertjes, vrees ik. 

 

Maar kijk, we leren elke dag iets bij :)

Link naar reactie

...ach... wie Pom niet eert, zijn gat verzweert...:)

 

Alle gekheid op een stokje, wie het genie van Pom niet ziet, wel, das dan sneu voor hem/haar...

Ikzelf vind PP en BB een van de topreeksen uit ons Vlaamse land. 

Voor mij staat Pom qua entertainment value samen met Vandersteen en Sleen op de A+ lijst... Techniek, business intelligentie, marketingsavvy en invloed op latere generaties.... speelt toch allemaal geen film?  Wat telt is de pret die een strip je bezorgt, en in dat respect heeft Pom me nooit teleurgesteld. :cheerf2:

 

(en ik ben géén Antwerpenaar... Locaties als 't strand van Sint Anneke, Pulderwezel en Bommelheide waren voor mij even exotisch als de Far West :)

Link naar reactie

Ik ben geboren en getogen in West-Vlaanderen, en daar waren alle PP&BB's in de winkels verkrijgbaar. Wij hadden er dan toch ook al een kleine verzameling van liggen thuis. De zoon van onze kuisvrouw had ze ook allemaal, en de kozijn van mijn moeder had ook een aantal eerste drukken liggen...

 

De albums waren niet zo prominent aanwezig in de winkels als de Vandersteenj-stuff, maar je kon ze toch overal krijgen hoor...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...