Ga naar inhoud

Per'Bat - Mijn online strip


Yncke

Recommended Posts

@Yncke

Wat je schrijft is correct, maar verklaart niet waarom ik de tekst te klein acht.

De reden waarom ik de tekst te klein vind ligt aan de de verhouding van de lettergroote tot de tekeningen. De dpi heeft daar niets mee te maken.

Even wat telwerk:

De tekst (de kleine letter a bijvoorbeeld) op uw halve pagina tekening is ongeveer 80 maal kleiner dan de hoogte van de tekening.

Dus als je de tekening 12 cm hoog weergeeft op een computerscherm of afdrukt op 12 cm hoogte (een halve pagina strip op een A4 velletje) dan is uw tekst (de kleine letter a bijvoorbeeld) ongeveer 1,5 mm hoog.  Ik vind dit te klein. Je gebruikt 'kleine letters' lettertype voor je tekst, zoals bijvoorbeeld in Suske en Wiske strip, maar daar zijn die letters zeker 2mm hoog. Dus voor mij mag uw lettertype best wat groter.

Ben jij tevreden met 1,5 mm tekstgrootte in je printversie? Of zijn de letters daar groter ten opzichte van de tekeninggrootte?

 

Als jij stelt dat uw tekst 12 dots hoog bij 72dpi resolutie, dan betekent dit dat jouw letters ongeveer een zesde van een inch groot zijn, dus 0,4 cm.  Best groot dus. Maar vermits uw 'halve pagina' tekening ongeveer 80 maal hoger is dan letter a hoog is, dan wordt die halve pagina tekening 32 cm hoog weergegeven! Je moet dan wel een héél groot scherm hebben om de volledige halve pagina tekening weer te geven. Het kan toch niet de bedoeling zijn om de ballonteksten te lezen op 0,4 cm grootte, en dan te gaan scrollen om de tekeningen te gaan aanschouwen? (Edit:) Dit lukt nog wel indien je bijvoorbeeld per halve pagina twee stroken hebt met volledige breedte van de pagina, want dan kan je scrollen en per strook de tekst en tekeningen aanschouwen. Maar als je een tekening hebt die een halve pagina hoog is, lukt dit niet meer...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, dirk (monsieur toupet) zei:

Neem bij een volgende stripbeurs eens een boekje van Per'Bat vast. Dan kan je met eigen ogen verifiëren of het echt te klein is...

Daar gaat het hier niet over.

Ik zoek een antwoord waarom op de computer het lettertype 80 maal kleiner is dan de hoogte van een halve paginatekening.  Herlees daarom even mijn vorige post graag.

Link naar reactie

@Tweetie Scott McCloud heeft in Making Comics een heel interessant hoofdstuk van hoe tijd tussen de kaders verloopt. En binnen komen is 1 ding, met een schat buitenwandelen een ander. 't is niet alsof ze niet in de gaten gehouden werd, he. ;)

@Olav Omdat een twaalfde van 547 geen 80ste is. Herlees even mijn eerste post over dit onderwerp, graag.

 

Woensdag! Dus nieuwe pagina:

349.jpg

 

 

Link naar reactie

Het voorlaatste plaatje is wat problematisch:

- ik herken haar niet in dit zicht van boven op haar hoofd: waar is de lange, smalle neus? Zelfs met verkorte weergave is het niet de juiste neus.

- De armen zijn op de voorgrond dus kan het dat de handen groter zijn. Maar het oogt niet natuurlijk, want ook het voorovergebogen hoofd is meer naar de lezer gericht.  Zeker met de linkerhand die het dopje vasthoudt; die lijkt zelfs aan een tweede personage toe te behoren...

Link naar reactie
Op 24/7/2019 om 08:32, Yncke zei:

 

@Olav Omdat een twaalfde van 547 geen 80ste is. Herlees even mijn eerste post over dit onderwerp, graag.

 

Ik stel gewoon vast dat op het scherm de lettergrootte 1/80 hoog is ten opzichte van de hoogte dan uw tekening.  Mag ik u vragen hoe die verhouding is op uw 'device'.

Meet gewoon de hoogte van de tekening en de hoogte van de kleine letterype, zoals letter a. Deel het ene getal door het andere en geef het resultaat.

Ik veronderstel dat het bij jou dan de letters 1/45,6 hoog zijn tov van de halve pagina?

 

Als uw tekst in de tekening verwerkt is, dan kan onmogelijk bij mij de verhouding anders zijn...

 

Link naar reactie

Onvoorstelbaar hoe jullie om mijn vraag heen wandelen. Ik vraag niet of jullie op jullie device de tekst wel of niet goed kunnen lezen. Ik vraag wat op jullie device de verhouding is tussen de teksthoogte en zo'n halve pagina tekening.

Ik probeer het dan nog maar eens:

 

Voor zij die een laptop gebruiken: wat is op het scherm gemeten de verhouding van de teksthoogte (een letter a bijvoorbeeld) en de hoogte van zo'n halve pagina tekening?

 

Indien dit GEEN 1/80 is, dan kan het niet dat de tekst in de tekening verwerkt zit. Terwijl ik meen te lezen dat het wel het geval is, en in dat geval speelt de dpi geen rol. Ik zit dus met een speciefieke technische vraag die jullie blijkbaar niet begrijpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

@dirk (monsieur toupet) Die stond al op mijn lijstje om te hertekenen toen ik 't online zette. :s Op een gegeven moment moet je gewoon stoppen. Thanks voor de analyse, het zal helpen bij 't hertekenen.

 

@Olav  De tekst is deel van de afbeelding. Ik kan het weten, ik heb ze gemaakt. Maar je gelooft me duidelijk niet, dus trek er eentje open in een hex editor. Je zult zien dat 't een doodgewone jpeg is. Vooruit. Ik wacht wel. Dan is dat onderwerp tenminste al van de baan.

 

Klaar? Ok.

De verhouding, dan. De tekst is 12 pixels hoog. (Text height wordt wordt gedefinieerd aan de hand van 't hoogste stuk tot 't laagste stuk van de tekst, niet aan de hand van de a.) Het rode blokje hier is twaalf pixels hoog:

Teksthoogte.png

Tel maar na.

De afbeelding is rond de 550 pixels hoog (ik zet de breedte fixed). Controleer maar. 

Dat is op mijn scherm zo, dat is op jouw scherm zo, dat is op ieder normaal scherm zo. En volgens de tiendelige wiskunde is dat is geen 1/80. Je kunt nog zoveel goochelen met je meetlat als je wilt, die verhouding is wat het is. Als je wat anders uitkomt, is dat omdat de meting gewoon te onnauwkeurig is.

 

Hoe groot het effectief op je scherm staat, is een kwestie van dpi's.
Ter referentie met een deel van Elfen ernaast:

Op papier:

Papier.jpg

 

Op mijn scherm:

Scherm.jpg

 

10 hours ago, Olav said:

Ik zit dus met een speciefieke technische vraag die jullie blijkbaar niet begrijpen.

Je zit blijkbaar met een mening die niet overeenkomt met de werkelijkheid. En in plaats van te proberen te begrijpen waar je je vergist, vind je dat de rest van de wereld het dan maar niet begrijpt.

Link naar reactie

aa1.thumb.jpg.0bf3e8ccfef19b8c0e589338a0f49091.jpg

 

Dank voor extra info.

Ik denk gevonden te hebben wat er hapert.

@Yncke In jouw strip is de 12 pixel niet de hoogte van letter a, maar de totale hoogte van onderaan g tot bovenaan t.

De kleine letters op zich  -ik had het over letter a- zijn dus geen 12 pixels hoog, maar veruit de helft, en dus is de verhouding 1/80 waarvan ik sprak correct.

Moest je hoofdletters gebruiken dan zou het mij niet storen, maar vermits je "klein lettertype" gebruikt zoals bijvoorbeeld in een Suske en Wiske strip, worden de 'kleine letters' te klein. 

Ik heb even twee stroken Suske en Wiske plaat van het net geplukt en deze naast jouw halve pagina gezet. Onderaan rechts zie je hoe klein jouw 'kleine letters' -zoals de a- zijn in de tekening. Moest Suske en Wiske uw 12 pixeltekst gebruiken zou het klachten regenen!

Linksboven op de tekening toon ik dat bij Suske en Wiske het kleine lettertype even groot is als hun hoofdletters.

 

Tot zover mijn bijdrage over deze zaak. Vermits je een resem volgers hebt die jouw tekstgrootte opperbest vinden heb je duidelijk je leespubliek gevonden. Ik beperk mij dan maar tot de prentjes 😉

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het vogelperspektief toegepast op de bewaker is niet wat het moet zijn.

De pagina-indeling is bijna geslaagd, het beeld moet je niet in de rechterhoek plaatsen, maar er net iets voor. Oftewel, een iets minder scherpe hoek nemen waaronder je het beeld met de 2 personen beneden aan de voet laat kantelen.

De dynamiek werkt als je net niet de diagonalen volgt. Enfin, da's toch hoe ik het wat aanvoel...misschien werkt het wel voor anderen.

 

Y.jpg

Link naar reactie

Tis zo een plaatje dat je 5 keer moet herdoen, totdat het helemaal goed zit. Voor mij werkt het wel, maar het wringt toch een beetje. Vooral inderdaad de bewaker, het lijkt bijna alsof die plat ligt. Ik heb ook de indruk dat het beeld bovenaan nóg breder mag zijn. Nu, tis zeker niet slecht en als je dergelijke ambitieuze plaatjes tekent, verdient dat hoe dan ook applaus :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Op 21/8/2019 om 20:58, Yncke zei:

353.jpg

De figuren ver weg teken je heel klein want in perspectief treedt verkorting op wat verder verwijderd is. 

Mijn gevoel zegt dat de benen vn het het standbeeld korter moeten. De benen liggen relatief verder weg dan bovenlichaam en hoofd, waardoor meer verkorting optreedt. 

De bewaker zou ik wat naar rechts draaien.

Dit alles geeft ongeveer dit:

 

persp1.thumb.jpg.dab705c4491397ed388626738eca1cf0.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...