Yncke Geplaatst: 17 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 17 april 2013 Ja, maar misschien kan ik nog ergens iets van zwart element toevoegen. Eens over nadenken. (En ondertussen die tent rechttrekken. ) Danke, beiden. Quote yncke.be Link naar reactie
ivo Geplaatst: 18 april 2013 Share Geplaatst: 18 april 2013 Moest je nu in het plaatje links onder (met die dempende koepel ) een soort schaduweffect ten gevolge van de magische koepel gaan toepassen op de tenten, de vogel, enz...? Dan past het weer beter in het geheel. Voor de rest ziet het er weer goed uit ;-). Ik heb intussen eindelijk eens deel 1 volledig gelezen en ondertussen wat tribute-schetsjes zitten maken; ik stuur ze nog wel eens op ;-). Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 18 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 18 april 2013 Da's niet echt het effect dat ik wil bekomen voor die koepel, maar toch bedankt voor 't voorstel. Ik heb al een ideetje.Ooooo! Tribute schetsen! Yay! Ik ben benieuwd. Quote yncke.be Link naar reactie
StevenVD Geplaatst: 18 april 2013 Share Geplaatst: 18 april 2013 De plaat van het bierbrouwen zou op zich, zonder de tekst, moeten kunnen aantonen wat ze voorstelt; dit is echter pas te begrijpen als je de tekst leest. Een en ander zou beter waar te nemen zijn als je het gedeelte rechtsonder van dichterbij getekend had. Je zou de koepel ook van onderen uit kunnen getekend hebben, dan had je de gebouwen en de aangebrachte schade herkenbaarder kunnen weergeven. Wil je een ernstige expressie tekenen, dan kan je best ook onomatopeeën achterwege laten en de klap visueel aanduiden met een sterretje. Quote Welkom bij PostYourComic! Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 20 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 20 april 2013 De plaat van het bierbrouwen zou op zich, zonder de tekst, moeten kunnen aantonen wat ze voorstelt; dit is echter pas te begrijpen als je de tekst leest. Een en ander zou beter waar te nemen zijn als je het gedeelte rechtsonder van dichterbij getekend had. De bedoeling was ook om de grot te positioneren ten opzichte van de rest van de stad. Ik vond dat het niet zo voordehandliggend was om een druipsteengrot in de buurt van een industriële activiteit te vinden. Je zou de koepel ook van onderen uit kunnen getekend hebben, dan had je de gebouwen en de aangebrachte schade herkenbaarder kunnen weergeven. Ik ben niet mee, vrees ik. Het bier in wording is bedorven, meer is er niet te zien. Wil je een ernstige expressie tekenen, dan kan je best ook onomatopeeën achterwege laten en de klap visueel aanduiden met een sterretje. Vreemd. Ik vind een sterretje om pijn aan te geven juist minder ernstig dan een onomatopee. (Ik ben ook bang voor verwarring want magische effecten bevatten ook vaak sterren.) Maar thanks voor de opmerkingen, het zet aan tot nadenken. Niet mijn beste kader, zoveel is zeker. Quote yncke.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 23 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 23 april 2013 Ik heb wat meer zwart toegevoegd aan het bovenaanzicht, en de tent wat rechtgetrokken. Quote yncke.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 24 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 24 april 2013 Ik heb mijn twijfels bij de dialoog. Is het duidelijk waarom ze wèl zich in de grot kon toveren maar dat niet zomaar kan doen? Quote yncke.be Link naar reactie
Lav Geplaatst: 24 april 2013 Share Geplaatst: 24 april 2013 Die laatste pose laat me heel hard aan dit denken (sorry Yncke, ik kon het niet laten) Ik vind het weer heel mooi dat je veel contrast gebruikt, maar in de ene tekening geef je de vrouw wel schaduw en in de andere niet, ik zou er eerder voor kiezen om ze ofwel iedere keer schaduw te geven of net geen enkele keer. Ook zit je met een soort van "springer", je moet je inbeelden dat er tussen de 2 figuren die aan het praten zijn een lijn staat en om als kijker goed te kunnen volgen is het gemakkelijker als je je standpunt iedere keer aan dezelfde kant van die onzichtbare lijn houdt (er bestaan wel goede trukjes om naar de andere kant van de lijn over te gaan). Je hebt nu 3 opeenvolgende tekeningen waar je steeds over die lijn heen gaat en dat kan soms verwarrend over komen, ik dacht in de rechter tekening vanboven dat de vrouw aan het spreken was ipv de andere. Nu, regels moet je ook niet altijd strict opvolgen, ik geef het gewoon maar mee zodat je een vlotte leesbaarheid kan creëren Quote Lav A Fistful of Lines Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 24 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 24 april 2013 Die laatste pose laat me heel hard aan dit denken (sorry Yncke, ik kon het niet laten) XD De gelijkenissen in pose zijn inderdaad opvallend. En ik probeerde een element van wijsneuzigheid in de pose te krijgen, dus ik beschouw 't als een compliment. Ik vind het weer heel mooi dat je veel contrast gebruikt, maar in de ene tekening geef je de vrouw wel schaduw en in de andere niet, ik zou er eerder voor kiezen om ze ofwel iedere keer schaduw te geven of net geen enkele keer. Getwijfeld, en verkeerd gekozen, dus. Ok. Ga ik - proberen te - onthouden. Ook zit je met een soort van "springer", je moet je inbeelden dat er tussen de 2 figuren die aan het praten zijn een lijn staat en om als kijker goed te kunnen volgen is het gemakkelijker als je je standpunt iedere keer aan dezelfde kant van die onzichtbare lijn houdt (er bestaan wel goede trukjes om naar de andere kant van de lijn over te gaan). Je hebt nu 3 opeenvolgende tekeningen waar je steeds over die lijn heen gaat en dat kan soms verwarrend over komen, ik dacht in de rechter tekening vanboven dat de vrouw aan het spreken was ipv de andere. Nu, regels moet je ook niet altijd strict opvolgen, ik geef het gewoon maar mee zodat je een vlotte leesbaarheid kan creëren Ik zie wat je bedoelt, en je hebt gelijk. Regels moet je eerst kennen en begrijpen alvorens ze bewust te breken. Ik ga wel eens op zoek gaan naar die truukjes, ik zou Teholon Ra rechtsboven niet graag gespiegeld hebben, zo aan de rand van de pagina. Dankjezeer om me erop te wijzen, Lav. Quote yncke.be Link naar reactie
ivo Geplaatst: 24 april 2013 Share Geplaatst: 24 april 2013 Prentje links onder: de hoofdjes zijn nog altijd te klein ivm de rest van het lichaam. Mij stoort dat "wel schaduw" - "niet schaduw" eigenlijk niet. Voor de rest goed bezig Yncke! Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 25 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 25 april 2013 Thanks, Ivo, ik ga blijven proberen om erop te letten. Quote yncke.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 1 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 1 mei 2013 Misschien een beetje te laag tempo, deze pagina, nu ik d'r nog eens over denk... Quote yncke.be Link naar reactie
ivo Geplaatst: 2 mei 2013 Share Geplaatst: 2 mei 2013 't Was mij niet geheel duidelijk dat in het voorlaatste prentje Teholon-Ra wordt afgebeeld. Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 3 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 3 mei 2013 't Was mij niet geheel duidelijk dat in het voorlaatste prentje Teholon-Ra wordt afgebeeld. Ik zie wat je bedoelt. Eens op denken. Thanks. Quote yncke.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 8 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2013 Het voorlaatste prentje heb ik wat bijgewerkt, ik hoop dat 't nu duidelijker is. In ieder geval, nieuwe pagina: Quote yncke.be Link naar reactie
retep Geplaatst: 8 mei 2013 Share Geplaatst: 8 mei 2013 Verrassende ontwikkeling, maar een kieken ? Het laatste plaatje heb je een heel akelige Lombroso schedel getekend. Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 8 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2013 Verrassende ontwikkeling, maar een kieken ? Kun je wat uitweiden over waarom 'kieken' een probleem voor je is, alstublieft? Het laatste plaatje heb je een heel akelige Lombroso schedel getekend. Ik heb Lombroso gegoogled - nota aan mezelf, nog wat verderlezen als ik wat meer tijd heb - maar ik ben nog altijd niet mee, vrees ik. Of bedoel je dat 'Tullius' zijn schedeldak te laag staat? (Naar mijn gevoel is dat wat 't perspectief vraagt, maar ik kan er ook gewoon al te lang op aan het koekeloeren zijn om nog fouten te zien.) Quote yncke.be Link naar reactie
retep Geplaatst: 8 mei 2013 Share Geplaatst: 8 mei 2013 Het zijn maar kleine zeurpuntjes hoor maar ik ken het woord kieken niet, is dat een uilskuiken (sukkel), kuiken of kip ? Die schedel vond ik idd wat laag.... Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 8 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2013 Ik apprecieer het dat je de moeite neemt om opmerkingen te schrijven. Ik kan er alleen maar uit leren. Ik zocht naar dieren die ook gebruikt worden om mensen uit te schelden. Kieken dus zowel in de zin van een kip als in de zin van een idioot. Het is misschien zeer Vlaams. (Maar ik vind het een te leuk scheldwoord om 't te veranderen, sorry. ) Ik zal nog wat sleutelen aan de schedel. Quote yncke.be Link naar reactie
Lav Geplaatst: 8 mei 2013 Share Geplaatst: 8 mei 2013 Kieken werkt wel vind ik maar het zal inderdaad iets zeer Vlaams zijn Quote Lav A Fistful of Lines Link naar reactie
ivo Geplaatst: 15 mei 2013 Share Geplaatst: 15 mei 2013 Lombroso was de eerste "criminoloog", die criminelen dacht te kunnen herkennen aan zware wenkbrauwen, lage voorhoofden, enz... Vandaar een "Lombroso"-kop... Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 15 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 15 mei 2013 Ahah, goed om te weten. Nog geen tijd gevonden om aan die kop te werken, wel is het wederom woensdag: Quote yncke.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 22 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 22 mei 2013 Dat hoofd zou er ondertussen wat menselijker uit moeten zien.Nieuwe pagina: Als een personage omgetoverd wordt van geslacht, is het bijna een narratieve verplichting om dan in een schunnig café of bordeel verzeild te geraken. Wie ben ik om daaraan te tornen? Quote yncke.be Link naar reactie
ivo Geplaatst: 22 mei 2013 Share Geplaatst: 22 mei 2013 Yncke, werk je met een scenario of bepaal je van week tot week of het verhaal verder gaat? Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
ivo Geplaatst: 22 mei 2013 Share Geplaatst: 22 mei 2013 Bordeelscène zie ik wel zitten :-). De achtergronden vind ik in de laatste aflevering niet zo duidelijk: prentje 1: zwarte boom en puntige rotsen? Prentje 4: grote boom links acher de struikjes: er zit niet echt diepte in... Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 22 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 22 mei 2013 Yncke, werk je met een scenario of bepaal je van week tot week of het verhaal verder gaat? Dat hangt af van je definitie van scenario. Hier is 't voor het stuk vanaf dat de moord gebeurd is, tot 't einde : Dat eerste woord daar links boven, da's nu af. Dus tja. Ik heb een ruw plan waar ik naartoe wil, welke gebeurtenissen en gegevens ik wanneer naar voor wil brengen, maar hoe en wat, da's scene per scene. Bordeelscène zie ik wel zitten :-). De achtergronden vind ik in de laatste aflevering niet zo duidelijk: prentje 1: zwarte boom en puntige rotsen? Prentje 4: grote boom links acher de struikjes: er zit niet echt diepte in... Dat dacht ik wel. Ik had de boom eerst niet in 't zwart gezet, maar 't werd dan zo flets. Ik zie wat je bedoelt, bedankt voor de opmerking. Ik ga eens moeten denken wat ik eraan kan doen. Quote yncke.be Link naar reactie
ivo Geplaatst: 23 mei 2013 Share Geplaatst: 23 mei 2013 Misschien gewoon de rotsen naar onderen toe donkerder maken, dan gaan je figuurtjes meer afsteken. Eventueel enkel de onderkant van de boom zwart maken (schaduweffect). Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 29 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2013 Ik ben ze nog niet vergeten, die bomen, maar ik ben er nog op aan het broeden. In de tussentijd is 't weer woensdag en tijd voor een update: Quote yncke.be Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 Doe je alles van inkting met de penseelstift of gebruik je voor rechte stukken een pen/stift/...? Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 29 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2013 Doe je alles van inkting met de penseelstift of gebruik je voor rechte stukken een pen/stift/...? Ik gebruik penseelstift, die twin pen en fine liners van verschillende dikte door elkaar zoals 't me uitkomt. Ik zou op mijn scan moeten kijken welke lijn waarmee gezet werd. De lijnen die met een lat getekend worden sowieso met fine liner, zoals de kaders, het valhek en de buitenlijnen van de poort, want ik heb dat inktrandgedoe niet helemaal op. Quote yncke.be Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 Het probleem dat ik ondervind, nuja, probleem... is dat fineliners niet goed pakken op de potloodlijnen...Met als gevolg ik dan alles van interieur met penseelstift doe, maar niet alle lijnen krijgen dan de gewenste lijndikte... Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 29 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2013 Het probleem dat ik ondervind, nuja, probleem... is dat fineliners niet goed pakken op de potloodlijnen...Met als gevolg ik dan alles van interieur met penseelstift doe, maar niet alle lijnen krijgen dan de gewenste lijndikte... Ik inkt niet op potlood. Ik druk mijn potloodtekening in heel licht cyaan af en inkt daarop. Dat geeft 't extra voordeel dat ik niet moet gaan gommen. Quote yncke.be Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 Moet ik terug zo gaan doen. Een heel eind geleden deed ik het zo toen ik nog eens wat shirtdesigns ontwierp. Maar mijn printer wil niet meer meewerken.. Quote Link naar reactie
Lav Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 dus je scant uw potlood tekeningen in en print het licht cyaan af om daar terug over te tekenen of lees ik het nu verkeerd? Waarom schets je dan niet met een kleurpotlood? Quote Lav A Fistful of Lines Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 Ik spreek nu voor mij, maar met een kleurpotlood , daar kan ik moeilijk mee werken. De punt slijt veel te snel. Een vulpotlood ligt mij het best. Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 29 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2013 dus je scant uw potlood tekeningen in en print het licht cyaan af om daar terug over te tekenen of lees ik het nu verkeerd? Waarom schets je dan niet met een kleurpotlood? Jep, dat lees je juist. Met blauw vulpotlood de basismodellen en hulplijnen en zo, dan met gewoon potlood het geheel. Inscannen, kaders er met de computer mooi recht op zetten en misschien nog wat compositie tweaken. Uitprinten in licht cyaan en inkten. Waarom. Hm. Omdat het me ligt Geen angst om de originele tekening te verknoeien bij 't inkten en zo. Quote yncke.be Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 Ha, blauw vulpotlood...in welke winkel kun je dat verkrijgen? Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 29 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2013 Ha, blauw vulpotlood...in welke winkel kun je dat verkrijgen? In de Schleiper in Gent. Ik ga je anders vanavond de details bezorgen van merk en zo. Het is wat harder dan mijn grijze vullingen, maar 't went vlug. Quote yncke.be Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 ok. Dank u. Quote Link naar reactie
Lav Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 ik werk ook het liefst met een vulpotlood maar normaal gezien kan je er ook wel gekleurde vullingen voor vinden. Misschien eens een kijkje nemen in de Schleiper, Lucas Creativ of AVA of dergelijke? edit: whoops never mind, ik ben te traag met mijn antwoord Quote Lav A Fistful of Lines Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.