Ga naar inhoud

Per'Bat - Mijn online strip


Yncke

Recommended Posts

Moest je nu in het plaatje links onder (met die dempende koepel ) een soort schaduweffect ten gevolge van de magische koepel gaan toepassen op de tenten, de vogel, enz...? Dan past het weer beter in het geheel.

 

Voor de rest ziet het er weer goed uit ;-).

Ik heb intussen eindelijk eens deel 1 volledig gelezen en ondertussen wat tribute-schetsjes zitten maken; ik stuur ze nog wel eens op ;-).

Link naar reactie

De plaat van het bierbrouwen zou op zich, zonder de tekst, moeten kunnen aantonen wat ze voorstelt; dit is echter pas te begrijpen als je de tekst leest. Een en ander zou beter waar te nemen zijn als je het gedeelte rechtsonder van dichterbij getekend had. Je zou de koepel ook van onderen uit kunnen getekend hebben, dan had je de gebouwen en de aangebrachte schade herkenbaarder kunnen weergeven. Wil je een ernstige expressie tekenen, dan kan je best ook onomatopeeën achterwege laten en de klap visueel aanduiden met een sterretje.

Welkom bij PostYourComic!

Link naar reactie

De plaat van het bierbrouwen zou op zich, zonder de tekst, moeten kunnen aantonen wat ze voorstelt; dit is echter pas te begrijpen als je de tekst leest. Een en ander zou beter waar te nemen zijn als je het gedeelte rechtsonder van dichterbij getekend had. 

De bedoeling was ook om de grot te positioneren ten opzichte van de rest van de stad. Ik vond dat het niet zo voordehandliggend was om een druipsteengrot in de buurt van een industriële activiteit te vinden.

 

Je zou de koepel ook van onderen uit kunnen getekend hebben, dan had je de gebouwen en de aangebrachte schade herkenbaarder kunnen weergeven. 

 

Ik ben niet mee, vrees ik. Het bier in wording is bedorven, meer is er niet te zien.

 

Wil je een ernstige expressie tekenen, dan kan je best ook onomatopeeën achterwege laten en de klap visueel aanduiden met een sterretje.

Vreemd. Ik vind een sterretje om pijn aan te geven juist minder ernstig dan een onomatopee. (Ik ben ook bang voor verwarring want magische effecten bevatten ook vaak sterren.)

 

Maar thanks voor de opmerkingen, het zet aan tot nadenken. Niet mijn beste kader, zoveel is zeker.

Link naar reactie

Die laatste pose laat me heel hard aan dit denken (sorry Yncke, ik kon het niet laten) :P

 

tumblr_m2nm8qkUt71rtb03io1_500.jpg

 

Ik vind het weer heel mooi dat je veel contrast gebruikt, maar in de ene tekening geef je de vrouw wel schaduw en in de andere niet, ik zou er eerder voor kiezen om ze ofwel iedere keer schaduw te geven of net geen enkele keer. Ook zit je met een soort van "springer", je moet je inbeelden dat er tussen de 2 figuren die aan het praten zijn een lijn staat en om als kijker goed te kunnen volgen is het gemakkelijker als je je standpunt iedere keer aan dezelfde kant van die onzichtbare lijn houdt (er bestaan wel goede trukjes om naar de andere kant van de lijn over te gaan). Je hebt nu 3 opeenvolgende tekeningen waar je steeds over die lijn heen gaat en dat kan soms verwarrend over komen, ik dacht in de rechter tekening vanboven dat de vrouw aan het spreken was ipv de andere. Nu, regels moet je ook niet altijd strict opvolgen, ik geef het gewoon maar mee zodat je een vlotte leesbaarheid kan creëren

Link naar reactie

Die laatste pose laat me heel hard aan dit denken (sorry Yncke, ik kon het niet laten) :P

 

XD

De gelijkenissen in pose zijn inderdaad opvallend.  En ik probeerde een element van wijsneuzigheid in de pose te krijgen, dus ik beschouw 't als een compliment. ;)

 

Ik vind het weer heel mooi dat je veel contrast gebruikt, maar in de ene tekening geef je de vrouw wel schaduw en in de andere niet, ik zou er eerder voor kiezen om ze ofwel iedere keer schaduw te geven of net geen enkele keer. 

Getwijfeld, en verkeerd gekozen, dus. Ok. Ga ik  - proberen te :) - onthouden.

 

Ook zit je met een soort van "springer", je moet je inbeelden dat er tussen de 2 figuren die aan het praten zijn een lijn staat en om als kijker goed te kunnen volgen is het gemakkelijker als je je standpunt iedere keer aan dezelfde kant van die onzichtbare lijn houdt (er bestaan wel goede trukjes om naar de andere kant van de lijn over te gaan). Je hebt nu 3 opeenvolgende tekeningen waar je steeds over die lijn heen gaat en dat kan soms verwarrend over komen, ik dacht in de rechter tekening vanboven dat de vrouw aan het spreken was ipv de andere. Nu, regels moet je ook niet altijd strict opvolgen, ik geef het gewoon maar mee zodat je een vlotte leesbaarheid kan creëren

 

Ik zie wat je bedoelt, en je hebt gelijk. Regels moet je eerst kennen en begrijpen alvorens ze bewust te breken. Ik ga wel eens op zoek gaan naar die truukjes, ik zou Teholon Ra rechtsboven niet graag gespiegeld hebben, zo aan de rand van de pagina.

Dankjezeer om me erop te wijzen, Lav. 

Link naar reactie

Verrassende ontwikkeling, maar een kieken ? 

 

Kun je wat uitweiden over waarom 'kieken' een probleem voor je is, alstublieft?

 

 Het laatste plaatje heb je een heel akelige Lombroso schedel getekend.

Ik heb Lombroso gegoogled - nota aan mezelf, nog wat verderlezen als ik wat meer tijd heb - maar ik ben nog altijd niet mee, vrees ik. Of bedoel je dat 'Tullius' zijn schedeldak te laag staat? (Naar mijn gevoel is dat wat 't perspectief vraagt, maar ik kan er ook gewoon al te lang op aan het koekeloeren zijn om nog fouten te zien.)

Link naar reactie

Ik apprecieer het dat je de moeite neemt om opmerkingen te schrijven. Ik kan er alleen maar uit leren.  :)

 

Ik zocht naar dieren die ook gebruikt worden om mensen uit te schelden. Kieken dus zowel in de zin van een kip als in de zin van een idioot. Het is misschien zeer Vlaams. (Maar ik vind het een te leuk scheldwoord om 't te veranderen, sorry. ;) )

Ik zal nog wat sleutelen aan de schedel.

Link naar reactie

Yncke, werk je met een scenario of bepaal je van week tot week of het verhaal verder gaat?

 

Dat hangt af van je definitie van scenario. Hier is 't voor het stuk vanaf dat de moord gebeurd is, tot 't einde :

Scenario.jpg

Dat eerste woord daar links boven, da's nu af.  :)

 

Dus tja. Ik heb een ruw plan waar ik naartoe wil, welke gebeurtenissen en gegevens ik wanneer naar voor wil brengen, maar hoe en wat, da's scene per scene.

 

Bordeelscène zie ik wel zitten :-).

De achtergronden vind ik in de laatste aflevering niet zo duidelijk: prentje 1: zwarte boom en puntige rotsen?

Prentje 4: grote boom links acher de struikjes: er zit niet echt diepte in...

 

Dat dacht ik wel. :P

 

Ik had de boom eerst niet in 't zwart gezet, maar 't werd dan zo flets. Ik zie wat je bedoelt, bedankt voor de opmerking. Ik ga eens moeten denken wat ik eraan kan doen.

Link naar reactie

Doe je alles van inkting met de penseelstift of gebruik je voor rechte stukken een pen/stift/...?

Ik gebruik penseelstift, die twin pen en fine liners van verschillende dikte door elkaar zoals 't me uitkomt. Ik zou op mijn scan moeten kijken welke lijn waarmee gezet werd. De lijnen die met een lat getekend worden sowieso met fine liner, zoals de kaders, het valhek en de buitenlijnen van de poort, want ik heb dat inktrandgedoe niet helemaal op.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het probleem dat ik ondervind, nuja, probleem... is dat fineliners niet goed pakken op de potloodlijnen...Met als gevolg ik dan alles van interieur met penseelstift doe, maar niet alle lijnen krijgen dan de gewenste lijndikte...

Link naar reactie

Het probleem dat ik ondervind, nuja, probleem... is dat fineliners niet goed pakken op de potloodlijnen...Met als gevolg ik dan alles van interieur met penseelstift doe, maar niet alle lijnen krijgen dan de gewenste lijndikte...

Ik inkt niet op potlood. Ik druk mijn potloodtekening in heel licht cyaan af en inkt daarop. Dat geeft 't extra voordeel dat ik niet moet gaan gommen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Moet ik terug zo gaan doen. Een heel eind geleden deed ik het zo toen ik nog eens wat shirtdesigns ontwierp.

 

Maar mijn printer wil niet meer meewerken..

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik spreek nu voor mij, maar met een kleurpotlood , daar kan ik moeilijk mee werken. De punt slijt veel te snel. Een vulpotlood ligt mij het best.

Link naar reactie

dus je scant uw potlood tekeningen in en print het licht cyaan af om daar terug over te tekenen of lees ik het nu verkeerd? Waarom schets je dan niet met een kleurpotlood?

 

Jep, dat lees je juist. Met blauw vulpotlood de basismodellen en hulplijnen en zo, dan met gewoon potlood het geheel. Inscannen, kaders er met de computer mooi recht op zetten en misschien nog wat compositie tweaken. Uitprinten in licht cyaan en inkten.

 

Waarom. Hm. Omdat het me ligt :) Geen angst om de originele tekening te verknoeien bij 't inkten en zo.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...