Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Yncke

Per'Bat - Mijn online strip

Recommended Posts

6 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Eventueel nog een schaduw op de grond?

Lijkt mij ook. 

Maar de hele lichtinval is niet logisch. Ze komt uit wat een steegje leek en dan kan er nooit zoveel licht zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

<Edna voice> No shadow!</Edna voice>

De eerste reden is dat de zon er gewoon niet juist voor is. Dit is een stuk noordelijker (het verhaal speelt zich af in het zuidelijk halfrond), middag, zon in het zenith, woestijngebied met sterk diffuus licht gereflecteerd van alle kanten van de rotsen.

En nee, 't klopt niet helemaal, dat licht kan bijlange niet zo diep doordringen. Maar ik vind 't dramatisch effect leuker. En dat moet ook wel eens kunnen.

De tweede reden is de aanloop naar de volgende pagina.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Thanks. Deze twee heb ik eigenlijk getekend voor de papieren pagina en pas daarna iets proberen te bedenken voor de webversie.

346.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb even doorheen de paginas gescrold. Ik weet niet of iemand deze opmerking mogelijk reeds heeft gemaakt, maakt ik vind het lettertype in de tekstbalonnen veel te klein. Mag voor mij dubbel zo groot zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Olav Bedankt voor de bedenking. Op welk device bekijk je de pagina's?

347.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 10/7/2019 om 08:27, Yncke zei:

@Olav Bedankt voor de bedenking. Op welk device bekijk je de pagina's?

Op mijn computer 17inch scherm.

Maar het maakt eigenlijk niet veel uit op welk device. Het is de verhouding tekst/tekening die mijns inziens beter kan. Het is toch niet de bedoelinhg dat ik op mijn computer op elke balon inzoom om de tekst vlot te kunnen lezen? 

Ik veronderstel dat de tekeningen die je ons toont in printversie een halve A4 pagina groot moeten worden afgedrukt ? Dan worden die teksten wel héél klein om te lezen...

(PS. Ik heb ook de indruk dat het lettertype in de eerste paginas van deze topic ietsje groter waren?)

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Olav Juist wel, he. :)

De afbeelding identificeert zichzelf als 72dpi, de tekst is ongeveer 12 pixels hoog, wat overeenkomt met een 12pt tekst. Dat is een standaard grootte van tekst.
Als je echter een device hebt die een hogere resolutie gebruikt, dan zal de tekst er kleiner uitkomen. Meestal wordt 'echte' tekst op zo'n schermen speciaal behandeld om het toch leesbaar te houden, maar als je applicatie de resolutie van de afbeelding niet in rekening brengt, zal de tekst op de afbeelding te klein zijn.

De online versie van deel 2 heeft inderdaad grotere letters. In het begin was de font size een beetje hoe komt het uit gekozen. Maar toen het werd uitgegeven, moest ik de lettergrootte fatsoeneren, want het was veel te groot voor papier. Dus heb ik 't aangepast naar een lettergrootte gelijkaardig aan wat ik in andere strips zag. Voor deel 1 heb ik ook de tekeningen soms sterk herwerkt, waardoor de online deel 1 versie de 12pts letters gebruikt. Voor deel 2 veranderde er niet veel waardoor ik niet de moeite genomen heb om van de herletterde versie een webversie te maken. Vanaf deel drie heb ik 't dan onmiddellijk juist gedaan.

De printversie is mooi te lezen, hoor. (Uitgeverij Bonte,  te vinden in de StripSpeciaalZaak ;))

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Yncke

Sorry, ik ben vermoedelijk te weinig technisch onderlegd om je vorige post te begrijpen.

Bedoel je dat de tekst in je tekeningen eigenlijk niet deel zijn van de tekeningen op zich (alles deel van een lpg bijvoorbeeld), en dat dan afhankelijk van het 'device' waarop de tekeningen en tekst te lezen zijn de grootte van de tekst kan veranderen?

Ik veronderstel dat de tekstballonnen (de ballon op zich zonder tekst) wel deel van de tekening zijn? Maar dat betekent dat dus mogelijk op een device de tekst zelf bijvoorbeeld groter wordt en buiten de ballonnen komt te staan??? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Olav Nee, dat bedoel ik niet.

Of tekst leesbaar is of niet, hangt niet af van het aantal pixels in het prentje. Het hangt ervan af hoe die tekst op je scherm afgebeeld wordt.

Stel, je hebt een GSM-scherm van tien centimeter hoog, en het prentje vult het hele scherm. Of je hebt een wandscherm van tien meter hoog met evenveel pixels, en het prentje vult het hele scherm. Voor dat eerste moet je scherpe ogen hebben, dat tweede zal een honderdjarige grootmoeder nog kunnen lezen. Nochtans gaat 't over precies hetzelfde prentje.

Om het verband aan te geven tussen een prentje en de fysieke grootte, hebben ze de dpi ingevoerd - dots per inch(*). En omgekeerd, is er een verband tussen een punt en de inch: een punt is 1/72e van een inch. Dus concreet, voor mijn pagina's, zeg ik dat ze een resolutie hebben van 72 dpi, en zorg ik ervoor dat mijn tekst ongeveer 12 pixels hoog is. (12pt tekst is ongeveer wat je in een strip ziet staan.)

Maar als op jouw scherm er geen rekening mee gehouden wordt dat de afbeelding 72dpi is, kan het zijn dat de tekst te klein is.
Vandaar dat ik vroeg naar je device. Misschien kan ik nog op een andere manier beïnvloeden hoe groot de pagina afgebeeld kan worden.

(*)Voor het gemak stel ik een pixel en een dot gelijk. Eigenlijk is een dot oorspronkelijk term uit de drukwereld, niet uit de digitale wereld.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ze is wel heel erg snel.

Op het laatste plaatje van het vorige blok had ze de nieuwe toorts nog in haar linkerhand en de oude toorts in haar rechterhand en in het eerste plaatje van dit blok heeft ze hem al weer tussen de tenen van het beeld gezet. 

En als de schatten in het graf zo goed bewaakt worden, moet ze wel erg lang wachten eer er een  grafwachter op komt dagen. 

Draagt die grafwachter een masker of is het een of andere dierenkop? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Yncke

Wat je schrijft is correct, maar verklaart niet waarom ik de tekst te klein acht.

De reden waarom ik de tekst te klein vind ligt aan de de verhouding van de lettergroote tot de tekeningen. De dpi heeft daar niets mee te maken.

Even wat telwerk:

De tekst (de kleine letter a bijvoorbeeld) op uw halve pagina tekening is ongeveer 80 maal kleiner dan de hoogte van de tekening.

Dus als je de tekening 12 cm hoog weergeeft op een computerscherm of afdrukt op 12 cm hoogte (een halve pagina strip op een A4 velletje) dan is uw tekst (de kleine letter a bijvoorbeeld) ongeveer 1,5 mm hoog.  Ik vind dit te klein. Je gebruikt 'kleine letters' lettertype voor je tekst, zoals bijvoorbeeld in Suske en Wiske strip, maar daar zijn die letters zeker 2mm hoog. Dus voor mij mag uw lettertype best wat groter.

Ben jij tevreden met 1,5 mm tekstgrootte in je printversie? Of zijn de letters daar groter ten opzichte van de tekeninggrootte?

Als jij stelt dat uw tekst 12 dots hoog bij 72dpi resolutie, dan betekent dit dat jouw letters ongeveer een zesde van een inch groot zijn, dus 0,4 cm.  Best groot dus. Maar vermits uw 'halve pagina' tekening ongeveer 80 maal hoger is dan letter a hoog is, dan wordt die halve pagina tekening 32 cm hoog weergegeven! Je moet dan wel een héél groot scherm hebben om de volledige halve pagina tekening weer te geven. Het kan toch niet de bedoeling zijn om de ballonteksten te lezen op 0,4 cm grootte, en dan te gaan scrollen om de tekeningen te gaan aanschouwen? (Edit:) Dit lukt nog wel indien je bijvoorbeeld per halve pagina twee stroken hebt met volledige breedte van de pagina, want dan kan je scrollen en per strook de tekst en tekeningen aanschouwen. Maar als je een tekening hebt die een halve pagina hoog is, lukt dit niet meer...

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, dirk (monsieur toupet) zei:

Neem bij een volgende stripbeurs eens een boekje van Per'Bat vast. Dan kan je met eigen ogen verifiëren of het echt te klein is...

Daar gaat het hier niet over.

Ik zoek een antwoord waarom op de computer het lettertype 80 maal kleiner is dan de hoogte van een halve paginatekening.  Herlees daarom even mijn vorige post graag.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...