Ga naar inhoud

Willy Vandersteen


Gast Bilal

Recommended Posts

Hergé was ideologisch fout, Willy Vandersteen enkel om den brode. Daar zit toch wel een behoorlijk verschil tussen.

 

Nou, beide wilden hun foute vrienden nooit publiekelijk afvallen (Karel Verschuere was een ex-Oostfronter en schepte daar graag over op ten afschuw van andere Studio-medewerkers. En de boekhouder van Vandersteen was ook griezelig fout geweest). Beiden waren ook Leopoldisten.

Link naar reactie

Suske en Wiske : Veel sterke albums tot begin de jaren '70 , later nog sporadische goede albums.

 

De Rode Ridder : Tot rond album nr.125 of zoiets zeer graag gelezen , nadien werd het bagger !

 

Robert en Bertrand : Tot rond album nr.60 zeer goed !

 

Karl May : De eerste 16 albums waren de moeite.

 

Bessy : Enkel onder Wirel de moeite , nadien zeer flauw.

 

Safari : Als kind verslonden , waarom ?Ik weet het zelf niet goed eigenlijk.

 

Jerom :Als kind vond ik het al te kinderachtig......

 

De Geuzen : Nooit gelezen , is dit de moeite ?

Link naar reactie

Suske en Wiske : Veel sterke albums tot begin de jaren '70 , later nog sporadische goede albums.

 

De Rode Ridder : Tot rond album nr.125 of zoiets zeer graag gelezen , nadien werd het bagger !

 

Robert en Bertrand : Tot rond album nr.60 zeer goed !

 

Karl May : De eerste 16 albums waren de moeite.

 

Bessy : Enkel onder Wirel de moeite , nadien zeer flauw.

 

Safari : Als kind verslonden , waarom ?Ik weet het zelf niet goed eigenlijk.

 

Jerom :Als kind vond ik het al te kinderachtig......

 

De Geuzen : Nooit gelezen , is dit de moeite ?

Van de geuzen zijn er 10 verhalen verschenen die voor mij althans goed waren. Vooral de eerste 2 vond ik hilarisch met de typische Vandersteen humor. Later werd er meer de nadruk gelegd op de verhalen en minder op de humor wat ik spijtig vond. Naar mijn bescheiden mening werd deze reeks enkel door Vandersteen geschreven en getekend omdat hij deze enkel voor het plezier deed, zonder deadline en tijdsdruk van de uitgeverij. Voor mij althans is deze reeks de moeite om eens te ontdekken. (Het zijn er tenslotte maar tien!)
Link naar reactie

Waarom zou iemand zijn vrienden publiekelijk moeten afvallen? (heeft iemand dat overigens ooit aan Vandersteen gevraagd?) Als het vrienden zijn neem je hun fouten er toch gewoon bij. Dat betekent daarom nog niet dat je dezelfde opvattingen deelt.

 

Vraag dat maar es aan elke collaborateur na de oorlog? Om Je eigen hachje/carrière redden. Hergé heeft uitdrukkelijk moeten breken met Degrelle (de meest foute van zijn omgeving) en met Van Melkebeke moest ie ook kappen of ie kreeg beroepsverbod (heeft Hergé nog een serieuze uitbrander voor gekregen toen bekend werd dat ie Van Melk toch in het geniep aan het weekblad Kuifje liep meewerken).

Maar het heeft de publieke reputatie van Hergé absoluut geen goed gedaan na de oorlog. Hij heeft zelfs nooit willen verklaren dat het fout was dat ie aan de verkeerde kant stond, en dat heeft er veel hem kwalijk genomen.

Link naar reactie

Mijn favorieten blijven toch de Suske en Wiske albums van net voor de intrede van Jerom, maar dan wel de originele versies in dat heerlijk oude taaltje, en dus ook niet hertekend. Niet toevallig zijn dus mijn vier favorieten er uit het rijtje van vijf dat Jerom voorafgaat: De Ringelingschat, De Tuftuf-Club, Het bevroren Vuur en De Lachende Wolf. Heerlijk, Vandersteen op z'n best en qua verhaal toch niet meer geëvenaard in Vlaanderen. Blijkbaar had hij voor mij persoonlijk dus een echt hoogtepunt bereikt rond 1952.

Van al zijn andere reeksen is er geen enkele die me ooit heeft kunnen boeien... behalve dan De Rode Ridder maar die eer komt toch vooral Biddeloo toe. Robert en Bertrand, De Geuzen,... ik heb ze nooit uitgelezen gekregen. Het deed me niks.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Vraag dat maar es aan elke collaborateur na de oorlog? Om Je eigen hachje/carrière redden. Hergé heeft uitdrukkelijk moeten breken met Degrelle (de meest foute van zijn omgeving) en met Van Melkebeke moest ie ook kappen of ie kreeg beroepsverbod (heeft Hergé nog een serieuze uitbrander voor gekregen toen bekend werd dat ie Van Melk toch in het geniep aan het weekblad Kuifje liep meewerken).

Maar het heeft de publieke reputatie van Hergé absoluut geen goed gedaan na de oorlog. Hij heeft zelfs nooit willen verklaren dat het fout was dat ie aan de verkeerde kant stond, en dat heeft er veel hem kwalijk genomen.

 

Volgens de biografie van Assouline werd Hergé voor de gevangenis en een berufsverbot "beschermd" door de broers Ugeux en Leblanc die allemaal "goed" in de oorlog waren geweest. Bovendien verklaarde een officier van justitie dat het belachelijk zou zijn om de vader van de zeer populaire Kuifje aan te klagen.

 

Herge deed veel voor bekende en onbekende collaborateurs die na, een vaak korte, gevangenisstraf slecht aan de bak kwamen. Die steun werd altijd bedekt verleend en zorgde voor een zekere verwijdering tussen Leblanc en Hergé. Hergé heeft trouwens nooit spijt bekend, hij vond dattie niets verkeerd had gedaan. Een gesprek met Jacques Martin, een ooggetuige van de kampen, geeft inzicht in Herges gedachten: toen Martin vertelde over de KZ, de wandelende lijken, de stank zei Herge: heb je wel goed gekeken, ben je zeker dat het Joden waren? waren het geen gewone misdadigers ? Hergé volharde in zijn Ich habe es nicht gewusst.

Link naar reactie

Minder bekend, maar best wel de moeite vind ik zijn een aantal van zijn gagstrips:

- Het Prinske (ooit verschenen in de Magnum-reeks en dan 4 HC's als toemaatje bij de S&W klassieke HC-reeks)

- Het Plezante Cirkus (paar verschenen als SC destijds en in de Vandersteen-klassiek reeks. Nu verkrijgbaar in 5 HC's met weliswaar een stevig prijskaartje van 55€/stuk. Maar deel 4&5 ook heruitgebracht als SC) => de figuren trekken hier zeer hard op die in S&W (S&W in het klein, de lange clown ziet er als Sidonia uit en de dikkere als Lambik). 't Is precies of Vandersteen wou van zijn S&W-figuren ook een (nog...) karikaturalere versie uitbrengen.

- Grappen van Lambik

 

Minder interessant vind ik de Vrolijke Bengels.

 

Weet er iemand of Tijl Uilenspiegel de moeite is en of die nog makkelijk ergens te vinden zijn?

 

Als kind las ik ook graag Tits (niet van zijn hand, maar wel van de studio) en ook niet te vergeten dat hij bv. een Jeff Broeckx op de kaart zette met o.m. Dag&Heidi en Sloeber die ik ook zeer graag las in mijn jeugd. En een Walterell met Bessy (waar ik wel nooit fan van ben geweest) en een Biddeloo met RR en Paul Geerts en Eugene Goossens enz. enz.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

- Het Plezante Cirkus (paar verschenen als SC destijds en in de Vandersteen-klassiek reeks. Nu verkrijgbaar in 5 HC's met weliswaar een stevig prijskaartje van 55€/stuk. Maar deel 4&5 ook heruitgebracht als SC) => de figuren trekken hier zeer hard op die in S&W (S&W in het klein, de lange clown ziet er als Sidonia uit en de dikkere als Lambik). 't Is precies of Vandersteen wou van zijn S&W-figuren ook een (nog...) karikaturalere versie uitbrengen.

Staan alle gags in die 5 albums? Weet iemand hoeveel gags er in totaal zijn? Ik heb toevallig een scan van de laatste, maar die is niet genummerd (de anderen denk ik wel. De laatste andere scan die ik heb is van nr 123 en daar staat het nr op).

post-68-0-95768600-1358252103_thumb.jpg

Link naar reactie

Minder interessant vind ik de Vrolijke Bengels.

 

Weet er iemand of Tijl Uilenspiegel de moeite is en of die nog makkelijk ergens te vinden zijn?

 

Ik begrijp niet waarom Standaard of iemand anders nog nooit de Vrolijke Bengels gags waarin Suske, Wiske en Lambik de hoofdrollen spelen gebundeld heeft.

 

Tijl Uilenspiegel behoort duidelijk tot zijn betere, vroegere realistische albums.

Link naar reactie

Tijl Uilenspiegel is een van de pakweg vijf strips die mijn vader had in zijn jeugd. Toen ik die overnam zaten alle bladen los en heeft mijn moeder die op het werk opnieuw ingebonden. Met van die plastic ringetjes. Ik heb Tijl Uilenspiegel als kind heel veel gelezen. Zeer goed getekend met bruine, oranje en grijze inkleuring, goed verhaal.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik begrijp niet waarom Standaard of iemand anders nog nooit de Vrolijke Bengels gags waarin Suske, Wiske en Lambik de hoofdrollen spelen gebundeld heeft.

 

Tijl Uilenspiegel behoort duidelijk tot zijn betere, vroegere realistische albums.

 

In de jaren '90 zijn de twee Tijl Uilenspiegel albums heruitgegeven.

Ingekleurd, hardcover en enkele infopagina's achterin, er is ook een luxe bundeling met de 2 verhalen tezamen uitgebracht.

Zeer mooie uitgaves (afgezien van het feit dat er om een of andere reden enkele plaatjes/stroken van de laatste pagina uit het eerste album zijn weggelaten)

http://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/tijl-uilenspiegel/27573-de-opstand-der-geuzen

http://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/tijl-uilenspiegel/27576-fort-oranje

http://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/tijl-uilenspiegel/27577-tijl-uilenspiegel

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ziezo, nummer 100 is aangevuld, nummer 99 staat nu ook online. Ik heb momenteel niet al mijn Vandersteen-naslagwerken ter beschikking en online merkte ik dat men elkaar overschrijft. Ik had graag geweten in welk jaar Vandersteen naar Ganshoren verhuisde en liever nog in welk jaar hij zich aansloot bij de schermclub La Rapière in Koekelberg.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...