Ga naar inhoud

Willy Vandersteen


Gast Bilal

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Zoals elders aangekondigd, ter gelegenheid van de stripbeurs te Sint-pauwels op 8 september brengt stripwinkel "Het Gebroken Zwaard" een luxe uit :

"De Verloren Stroken".

 

Hier even wat info op een rijtje :

 

"De Verloren Stroken" verschijnt op 300 genummerde exemplaren en is een luxe, hardcover met een linnen rug.De prijs is ism de Standaard Uitgeverij vastgesteld op 59 euro.

 

De Luxe bevat alle aankondigingstroken die Willy vandersteen tekende voor de krant, maar die niet werden opgenomen in de regulaire albums. (Dit gebeurde maar vanaf "de perenprins").

Het album bevat dus tekenening van 1946 tot ergens in de jaren 70, op zich al uniek. De veranderende tijdsgeest en de tekenevolutie die Vandersteen doormaakte zijn werkelijk uniek. 

 

De cover ziet er uit als volgt :

WV_verlorenstroken_cover-1_zps79af5392.j

 

 

 

 

Deze luxe verschijnt op 8 september op de stripbeurs te Sint-Pauwels. Vanaf dan kan u deze luxe afhalen. Indien u niet kan mag uiteraard iemand anders deze ophalen voor u.

 

Op voorhand bestellen is geen probleem.

Omdat het een luxe betreft die waarschijnlijk snel zal zijn uitverkocht, is uw bestelling enkel definitief bij betaling.

Uw bestelling is definitief bij storting op rek nr be 49 9796 3646 2471 met mededeling "De Verloren Stroken + uw naam".

 

Info  en of bestellingen : info[AT]hetgebrokenzwaard.be, www.hetgebrokenzwaard.be

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Gisteren de tentoonstelling over Willy Vandersteens werk bekeken in het Belgisch Centrum voor het Beeldverhaal.

Heel leuk om enkele prentjes te kijken - waaronder vier originele bladzijden Rikki en Wiske. Maar de omkadering was zo karig, en de weinige teksten bij de opstelling waren zo algemeen of vaag, dat een bezoek niet echt de moeite was.

Gelukkig kon ik er snel door, want het glaswerk in het gebouw zorgde er voor dat het kwik er bijzonder hoog steeg.

 

De Nerotica-tentoonstelling kon ik niet meer doen. Jammer.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Het volgende interessante nieuws staat te lezen op de Suske en Wiske website.

Volgens mij de moeite waard om te kijken. Dinsdagavond op Canvas.

 

Kijkers van de Vlaamse zender Canvas kunnen elke week stemmen op programma's uit het archief van de omroep die ze graag nog een keer terug willen zien. In de week van 10 tot 16 september 2013 werd één van keuzemogelijkheden gevormd door een tweeluik over Suske en Wiske en Willy Vandersteen.
Het item bestaat uit een animatieversie van De gezanten van Mars uit 1959 en een interview dat Willy Vandersteen in 1979 gaf in de reeks Ten huize van ....

Het programma over Suske en Wiske en hun geestelijke vader was veruit het populairst onder de stemmers. Het item veroverde 49% van de stemmen en liet daarmee de concurrentie ver achter zich.
Het resultaat van deze positieve stemming is dat het tweeluik op 17 september wordt uitgezonden in het programma MeMoTV.
De uitzending start rond 23:15 uur.

Op de site van MemoTV werd de volgende informatie over de twee programma's gegeven:
De Studio Belvision, verbonden aan de uitgeverij van de Kuifje-verhalen, maakt in 1959 een reeks animatiefilms gebaseerd op Suske en Wiske, zoals De Bronzen Sleutel en De Gezanten van Mars. Beide zijn strips uit de unieke ‘blauwe reeks’, de beste verhalen van Vandersteen. Het zijn de eerste stappen om Suske en Wiske ook op televisie te tonen. Willy Vandersteen: “’t Was zo stuntelig, wij kenden niets van techniek … daar zijn histories gebeurd waar vakmensen nu zich krom zouden mee lachen.”

In ons archief vinden wij slechts één van die strip-films volledig terug: De Gezanten van Mars. Het beeld is licht beschadigd, maar dit is onbetwist Vlaams cultureel erfgoed. Wij zijn dan ook heel blij dat we het kunnen aanbieden als inleiding op het programma Ten Huize van Willy Vandersteen.

In 1976 bezoekt Joos Florquin Willy Vandersteen in zijn huis in Kalmthout De gelauwerde striptekenaar praat met de “professor” over zijn creaties. Daarbij gaat de aandacht vooral naar zijn meest bekende geestelijke kinderen: Suske en Wiske. Over de “duistere afkomst” van Suske, die in het eerste album nog Rikki heet. Hoe het olijke duo in een los gezinsverband samenleeft met Sidonia, Lambik en Jerom. En hoe daar in Nederland veel kritiek op komt.

Passeren vervolgens de revue: De Rode Ridder, Judi, Robert en Bertrand. En we komen te weten waarom de populaire Amerikaanse filmhond Lassy in de Vlaamse strips Bessy moet heten.

Florquin vraagt ook naar de jeugd van Vandersteen in de volkse Antwerpse Seefhoek. Die blijkt de bron van de specifieke humor in zijn strips, en meteen de verklaring van een groot deel van het succes. We zien ook de medewerkers aan het werk in de Studio Vandersteen - het aanpalende huis op zijn domein.

Tenslotte vertelt Vandersteen over zijn eerste stappen op tv. Op dat moment is hij er namelijk van overtuigd dat televisie de kranten onderuit zal halen … en daarin worden zijn strips altijd eerst gepubliceerd. We krijgen fragmenten te zien van Poppenkast Pats, én van de animatiefilm De Bronzen Sleutel – die in z’n geheel helaas verloren is gegaan.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Het verwondert me eigenlijk wel dat er nog steeds mensen zijn die dit willen maken, na de vele niet echt succesvolle eerdere pogingen om S&W op tv of in de bioscoop te brengen.

Maar misschien zal het deze keer lukken. De korte verhaaltjes van Junior S&W lijkt me een geschikter concept voor dit soort filmpjes te zijn dan grote S&W.

Link naar reactie

Het verwondert me eigenlijk wel dat er nog steeds mensen zijn die dit willen maken, na de vele niet echt succesvolle eerdere pogingen om S&W op tv of in de bioscoop te brengen.

Maar misschien zal het deze keer lukken. De korte verhaaltjes van Junior S&W lijkt me een geschikter concept voor dit soort filmpjes te zijn dan grote S&W.

Willen maken? Ik denk dat er heel veel animatiestudio's zijn die dit willen maken.

Mij zal het eerder verwonderen als ze aan het nodige geld raken om dit te kunnen maken.

Link naar reactie

brr. Die karakters zien er even levendig uit als latex handpoppen.

 

Weeral een gemiste kans

 

Ik heb mijn twee kinderen (3 en 6 jaar) de foto's laten zien en gezegd dat er een animatiereeks komt van Junior Suske en Wiske: ze waren door het dolle heen. Dit lijkt op wat Studio100 gedaan heeft met Maya de bij. Het doelpubliek let niet op zoiets. Dit wordt een hit bij de allerkleinsten.

Link naar reactie

Ik heb mijn twee kinderen (3 en 6 jaar) de foto's laten zien en gezegd dat er een animatiereeks komt van Junior Suske en Wiske: ze waren door het dolle heen. Dit lijkt op wat Studio100 gedaan heeft met Maya de bij. Het doelpubliek let niet op zoiets. Dit wordt een hit bij de allerkleinsten.

 

Maja is veel mooier en beter gerendered dan dit, hoor.

Link naar reactie

Kijk es naar boven, acor. Dan zie je het punt dat ik probeerde te maken

Ik begrijp perfect welk punt je probeert te maken, maar voor kleine kinderen telt dat niet. Ik weet niet of je vaak kinderprogramma's bekijkt, maar je zou achterover vallen als je ziet wat voor kwaliteit er allemaal te zien is. En toch wordt het bekeken. De kleintjes herkennen Suske en Wiske en meer moet dat niet zijn voor hen. 

Link naar reactie

Ik begrijp perfect welk punt je probeert te maken, maar voor kleine kinderen telt dat niet. Ik weet niet of je vaak kinderprogramma's bekijkt, maar je zou achterover vallen als je ziet wat voor kwaliteit er allemaal te zien is. En toch wordt het bekeken. De kleintjes herkennen Suske en Wiske en meer moet dat niet zijn voor hen. 

 

Hallo, misschien ken je me niet: ik heb 2 kinderen: 5 en 7, ik maak al sinds 1997 illustraties en boeken voor kinderen. Ik heb 2 jaar bij Studio 100 gewerkt, ik doe toch een tiental lezingen voor kinderen per jaar.

Ik durf zeggen dat ik een meer dan gemiddelde interesse en kennis heb van de kinderentertainment business :) en dat ik all pareltjes gezien heb net als regelrechte bagger.

 

 

Wat is er dan zo veel beter aan die Maya de bij  rendering?

 

ecardImg1.jpg

 

 

f0e8df90-21ff-11e3-a377-eccddc85c87e_ori

 

Voor mij als leek ziet dat er alle twee even mooi uit. De kleuren van S&W ogen misschien wat fletser, maar dat stoort mij niet.

 

Het kleurenpalet bij Maya is warmer, organischer, met meer gevoel voor diepgang. De ogen hebben diepte, je kan er alle emoties mee uitdrukken.

 

De ogen van KS&W zien eruit alsof ze er opgespoten zijn. Het is plastiek. Handpoppenkast. 3D-stipjes wérken niet!

De enviroment is zo generisch. Het zeil ziet er niet uit als een zeil. De zee is geen zee. Er is geen onderscheid te zien in hout, of metaal. Het haar van Wiske heeft dezelfde texture als het zwaard van Suske. Dat is rendering. Of het gebrek daaraan.

Kijk naar de secondaire lighting bij het haar van wiske en haar hoed. Die blauwe schijn. Die nergens anders terugkomt, (vanwaar komt dat blauw licht?) Bekijk de plooien bij KS&W: dat is als het ware erop geplakt. Kijk naar de armplooien bij Wiske. Dat is de plooi van een lappenpop. Dat is heel basic rendering.. Dat komt door te klein budget. Té beperkte artistieke uitdaging.

 

Bekijk dan de achtergrond van Maya. Daar is tijd en zorg aan besteed. Zelfs al is het heel gestyleerd.

 
Ik heb het nérgens over de inhoud, alleen het uiterlijk. Dat cheap is, dat niet ambitieus is. Je kan daar veel meer uitgehaald hebben. Na de flop van de Texasrakkers op alle gebied (waar ik precies dezelfde opmerkingen over had) , hoopte je dat dat men een andere weg was ingeslagen (en dat hoefde niet per sé Pixar kwaliteit geweest te zijn, zie weeral Maya, wat Belgisch/Australisch is)
Link naar reactie

Dat was tenminste een duidelijk punt. Bedankt voor de uitleg. Je zal wel helemaal gelijk hebben, maar wat die ogen betreft veronderstel ik dat ze zich gebaseerd hebben op de strip en daar zijn het ook gewoon zwarte punten. En die S&W hebben dan weer wenkbrauwen en daar kun je toch ook emoties mee uitdrukken? Mij stoort het eigenlijk niet. Ik vind dat het enorm veel wegheeft van de stripbeeldjes van Leblon-Delienne en consoorten.

Link naar reactie

Zoals eerder gezegd Mario, ik begrijp volkomen welk punt je probeerde te maken. Maar zoals ik eerder al zei, kinderen letten niet op dat soort dingen. Hier kennen ze thuis de strips van Suske en Wiske en Klein (Junior) Suske en Wiske. Die vinden ze leuk. Zelfs De Texasrakkers wordt hier regelmatig herbekeken. En om je helemaal te verafschuwen: de animatieserie uit de jaren '90.  Voor hen maakt dat allemaal niets uit: het zijn Suske en Wiske. Dat is het enige waar zij op letten. 

 

Jij bekijkt alles als kunstenaar en ziet alles wat fout is. Kinderen zien leuke figuurtjes. Als volwassene alles eens door de ogen van de allerkleinsten bekijken toont je een totaal andere wereld, maar dat zal je als vader van jonge kinderen ook wel weten.

Link naar reactie
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...