Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Quote

Marvel Comics slaakt een zucht van opluchting: Captain America is weer zijn democratische zelf. In zijn vorige verhaal sympathiseerde hij met uiterst rechts - en stak de werkelijkheid de fantasy voorbij.

ā€˜Captain America vecht weer tegen het kwaadā€™. Het is geen kop die je groot verwacht inĀ The New York Times.Ā De krant mocht van de stripgigant Marvel Comics in avant-premiĆØre deĀ Captain America-strip lezen die vandaag verschijnt. Daarin realiseert de held zich dat hij gehersenspoeld is door de terroristische beweging Hydra en maakt hij een bocht van 180 graden.

Want de goeie ouwe patriot heeft de afgelopen vijftien maanden de gemoederen beroerd aan de overkant van de oceaan: in het verhaalĀ Secret EmpireĀ koos hij opeens de kant van de vijand Hydra met de woorden ā€˜Ik zie enkel corruptie, zwakheid en angst om me heen. Hydra is geen groep criminelen die blinde haat en onverdraagzaamheid preekt.ā€™

Is dat erg? Het is maar een strip.

Dan vergeet je welke plaats Captain America inneemt in de populaire Amerikaanse cultuur. Hij is de ā€˜Sentinel of Libertyā€™, de bewaker van de vrijheid die in zijn eerste verhaal ā€˜een machtige mepā€™ uitdeelde aan Hitler.

Dat was in december 1940. De Tweede Wereldoorlog was begonnen, de Verenigde Staten vochten nog niet mee, maar de joodse stripmakers Jack Kirby en Joe Simon wilden een patriottische held die vocht tegen nazi-Duitsland.

Het eerste magazine verkocht een miljoen exemplaren. Maar Kirby en Simon kregen ook doodsbedreigingen van Amerikaanse naziā€™s, die voor de aanval op Pearl Harbour een behoorlijke aanhang hadden. Fiorello La Guardia, de burgemeester van New York, liet de stripmakers daarom 24 uur op 24 beschermen. Als het verhaal u doet denken aan de romanĀ De wonderlijke avonturen van Kavalier & ClayĀ van Michael Shabon: dat is omdat Chabon zich baseerde op Kirby en Simon.

Fast forwardĀ naar 2016 enĀ Secret Empire, waarin de Captain ā€˜Hail Hydraā€™ roept: Joodse burgerrechtenorganisaties trokken meteen aan de alarmbel.

Captain America verkoopt Hitler een oplawaai in 1940.Ā Foto: Marcel

Een ondoordachte make-over van Marvel?

Hoofdredacteur Tom Brevoort en scenarist Nick Spencer wilden met die wending bij jongere lezers een discussie op gang brengen over wat heroĆÆsme en leiderschap anno 2016 betekenen. Dat die themaā€™s zo actueel waren toen de strip begon, was toeval. ā€˜We plannen onze verhalen een jaar tot achttien maanden op voorhandā€™, legde Brevoort uit.

Ging het protest liggen?

Een politieke bijeenkomst van Hydra.Foto: rr

Euh, nee. In juli werd Trump presidentskandidaat, in november president. Steeds meer situaties en uitspraken uit de strip leken wel echoā€™s van het journaal. De neonazi Richard Spencer, bedenker van de term ā€˜alt-rightā€™, vierde Trumps verkiezing met de woorden ā€˜Hail Trump, Hail our people, Hail victoryā€™.

Terwijl Captain America Hydra hielp om de controle over te nemen over politie, leger, veiligheidsdiensten en justitie, deed Trump zijn beklag over partijdige rechters. De slechte Captain America zei in de strip: ā€˜Je mag Amerikanen die bang of bezorgd zijn, niet onverdraagzaam noemenā€™ - precies wat aanhangers van Trump riepen. Steeds meer organisaties drukten hun bezorgdheid uit. In mei van dit jaar vroeg Marvel de lezers, voor het eerst in zijn geschiedenis, om pas te oordelen nadat het verhaal was afgelopen.

Toen moest Charlottesville nog komen: Trumps verdediging van extreemrechts klonk bijna als wat Captain America in mei 2016 had gezegd.

Doel bereikt, voor Marvel?

Dat wil de uitgeverij wel laten uitschijnen. ā€˜We wisten dat het verhaal voor veel lezers moeilijk zou liggenā€™, zegt ceo Axel Alonso. ā€˜Maar we vonden ook dat het belangrijke zaken vertelde over democratie, vrijheid en de kernwaarden waar Captain America voor staat.ā€™

Maar dat de uitgeverij deze week in zee ging metĀ The New York TimesĀ en niet met zijn huiszender ABC, duidt er toch op dat ze een zo breed mogelijk publiek wilde geruststellen.

Alonso geeft toe dat het anders liep dan gepland: ā€˜We wisten hoe het verhaal zou eindigen, maar niet dat dit zou gebeuren op een moment dat ons land verwikkeld is in een - laten we het maar ā€œverhit debatā€ noemen - over fascisme.ā€™

In november begint een nieuwe reeks met een nieuwe scenarist. Een oude scenarist eigenlijk, want Mark Ward schreef in 1995, 1998 en 1999 al verhalen over Captain America. Zijn opdracht? Captain America terugbrengen naar zijn roots en de fans geruststellen dat hij nog steeds opkomt voor de onderdrukten.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170830_03043044

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
1 uur terug, lukoste zei:

Of Nero, of Jommeke, of Robbedoes, of Asterix, of ...

Ā 

Ik ga niet ontkennen dat racisme bestaat, en de dame in kwestie is daar ongetwijfeld al slachtoffer van geweest waardoor ik wel begrip heb voor haar mening, maar komaan...

Na Suske en Wiske richt ze nu haar pijlen op Jef Nys (de maker van de mascotte, 27 jaar geleden) en het is nog maar wachten voor ze waarschijnlijk de Zwarte PietendiscussieĀ  importeert.

Scouting Vlaanderen nam de enige juiste beslissing na haar telefoontje: contact opnemen met de groep en de groep er zelf laten uitkomen wat ze zouden doen. Dit is volledig in lijn met het project dat meer dan 100 jaar geleden door Baden Powell is opgericht: Ask it the boy. Laat de jongeren zƩlf beslissen hoe ze scouting invullen. Dalila had liever een totaal verbod gezien. Censuur, als het ware. Terwijl het hier in feite om een karikatuur gaat. Gaan we de Canary Pete's en andere Quirit's dan ook verbieden om zwarten te tekenen zoals ze het nu doen?

Ā 

Ik ben ook bij de scouts geweest. 14 jaar lang. Zong daar het liedje 'tien kleine negers', las in mijn jeugd graag Nero en keek graag naar Looney Tunes. Beide bekend om hun stereotypering van kanibalen. Als ik de redenering van Dalila volg, ben ik nu ongetwijfeld opgegroeid tot racist. En ze heeft gelijk want ik zie geen kwaad in de bewuste mascotte.

Ā 

Misschien moet ik een twitterpagina opstarten en die hashtag van nomoremonkeybusiness bombarderen met stereotyperingen van blanken in Japanse manga, of met de verzamelde werken van Asterix waar in haast elke strip wel een stereotiepe Europeaan wordt afgebeeld.

Ā 

Moet ik kwaad worden om elke domme-Belgen-mop die mijn Nederlandse collega's maken? Moet ik mij geviseerd voelen omdat elke Japanner die ik ken ervan uitgaat dat ik spruiten lust? Ik haat spruiten!

Ā 

Als laatste vraag ik me het volgende af: de mascotte is destijds door Jef Nys getekend. Hij kan er geen nieuwe meer maken, maar zou het niet leuk zijn als Ć©Ć©n van de tekenaars die deze site frequenteren een nieuwe mascotte voor de scoutsgroep zou maken? Zij zitten nu ongewild in het oog van een storm waar ze geen vat op hebben. Het zou een fantastische goede daad zijn.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Tanuki zei:

Als laatste vraag ik me het volgende af: de mascotte is destijds door Jef Nys getekend. Hij kan er geen nieuwe meer maken, maar zou het niet leuk zijn als Ć©Ć©n van de tekenaars die deze site frequenteren een nieuwe mascotte voor de scoutsgroep zou maken? Zij zitten nu ongewild in het oog van een storm waar ze geen vat op hebben. Het zou een fantastische goede daad zijn.

Ā 

Tekenaars die gratis willen werken, nog zo'n stereotype dat we moeten bestrijden :D

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

Ā 

Link naar reactie
11 uren geleden, Tanuki zei:

Ik ben ook bij de scouts geweest. 14 jaar lang. Zong daar het liedje 'tien kleine negers', las in mijn jeugd graag Nero en keek graag naar Looney Tunes. Beide bekend om hun stereotypering van kanibalen. Als ik de redenering van Dalila volg, ben ik nu ongetwijfeld opgegroeid tot racist. En ze heeft gelijk want ik zie geen kwaad in de bewuste mascotte.
Ā 

Als laatste vraag ik me het volgende af: de mascotte is destijds door Jef Nys getekend. Hij kan er geen nieuwe meer maken, maar zou het niet leuk zijn als Ć©Ć©n van de tekenaars die deze site frequenteren een nieuwe mascotte voor de scoutsgroep zou maken? Zij zitten nu ongewild in het oog van een storm waar ze geen vat op hebben. Het zou een fantastische goede daad zijn.

Vorig jaar was ik met een tiental vrienden aan het wandelen in Kenia. Allemaal op een rijtje, met de plaatselijke gids voor ons. Ik begon iets te neuriƫn over tien kleine toeristjes op de melodie van Tien kleine negertjes. Vroeg die gids of ik wist wat ik aan het zingen was. Natuurlijk, antwoorde ik, want ik spreek Nederlands. Hoe zou ik niet weten wat ik zong? Tot ik besefte dat hij moet gedacht hebben dat ik het oorspronkelijke lied zong. Ik heb me toch enige tijd geschaamd, moet ik zeggen. Tot ik me eraan herinnerde dat hij ook al negatieve dingen had gezegd over mijn soort. Maar desondanks: je wordt vlugger als racist gezien dan je denkt.

Ā 

Ik weet echt niet wat ik van deze kwestie moet denken. Bij een oerwoudfuif hoort een afbeelding die doet denken aan een oerwoud, toch?

Dalila bleek ook al compleet verkeerd te zijn bij dat Suske en Wiske album, dat uiteindelijk het meest progressieve album uit de reeks bleek te zijn bij het in beeld brengen van zwarten en Afrikanen.

Ā 

Ik veronderstel overigens dat Jef Nys helemaal niets wist van dat logo. Iemand heeft dat gewoon uit een van zijn albums overgetekend.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom B zei:

Vorig jaar was ik met een tiental vrienden aan het wandelen in Kenia. Allemaal op een rijtje, met de plaatselijke gids voor ons. Ik begon iets te neuriƫn over tien kleine toeristjes op de melodie van Tien kleine negertjes. Vroeg die gids of ik wist wat ik aan het zingen was. Natuurlijk, antwoorde ik, want ik spreek Nederlands. Hoe zou ik niet weten wat ik zong? Tot ik besefte dat hij moet gedacht hebben dat ik het oorspronkelijke lied zong. Ik heb me toch enige tijd geschaamd, moet ik zeggen. Tot ik me eraan herinnerde dat hij ook al negatieve dingen had gezegd over mijn soort. Maar desondanks: je wordt vlugger als racist gezien dan je denkt.

Ā 

Ik weet echt niet wat ik van deze kwestie moet denken. Bij een oerwoudfuif hoort een afbeelding die doet denken aan een oerwoud, toch?

Dalila bleek ook al compleet verkeerd te zijn bij dat Suske en Wiske album, dat uiteindelijk het meest progressieve album uit de reeks bleek te zijn bij het in beeld brengen van zwarten en Afrikanen.

Ā 

Ik veronderstel overigens dat Jef Nys helemaal niets wist van dat logo. Iemand heeft dat gewoon uit een van zijn albums overgetekend.

Straffe Toebak!

Link naar reactie
14 uren geleden, Tanuki zei:

Of Nero, of Jommeke, of Robbedoes, of Asterix, of ...

Ā 

Ik ga niet ontkennen dat racisme bestaat, en de dame in kwestie is daar ongetwijfeld al slachtoffer van geweest waardoor ik wel begrip heb voor haar mening, maar komaan...

Na Suske en Wiske richt ze nu haar pijlen op Jef Nys (de maker van de mascotte, 27 jaar geleden) en het is nog maar wachten voor ze waarschijnlijk de Zwarte PietendiscussieĀ  importeert.

Scouting Vlaanderen nam de enige juiste beslissing na haar telefoontje: contact opnemen met de groep en de groep er zelf laten uitkomen wat ze zouden doen. Dit is volledig in lijn met het project dat meer dan 100 jaar geleden door Baden Powell is opgericht: Ask it the boy. Laat de jongeren zƩlf beslissen hoe ze scouting invullen. Dalila had liever een totaal verbod gezien. Censuur, als het ware. Terwijl het hier in feite om een karikatuur gaat. Gaan we de Canary Pete's en andere Quirit's dan ook verbieden om zwarten te tekenen zoals ze het nu doen?

Ā 

Ik ben ook bij de scouts geweest. 14 jaar lang. Zong daar het liedje 'tien kleine negers', las in mijn jeugd graag Nero en keek graag naar Looney Tunes. Beide bekend om hun stereotypering van kanibalen. Als ik de redenering van Dalila volg, ben ik nu ongetwijfeld opgegroeid tot racist. En ze heeft gelijk want ik zie geen kwaad in de bewuste mascotte.

Als laatste vraag ik me het volgende af: de mascotte is destijds door Jef Nys getekend. Hij kan er geen nieuwe meer maken,Ā 

Ā 

Volgens mij ben je gigantische intentieprocessen aan het trekken op basis van je eigen vooringenomenheid.

Ā 

De associatie oerwoud/brousse--->neger is anno 2017 gewoon niet meer kies. Punt. Da's toch niet zo raar om te begrijpen?

Natuurlijk zie jij geen kwaad, want jij bent geen zwarte mens die al vele jaren zulke afbeeldingen zag die express bedoeld waren om je inferieur te houden en gedwongen werd de Blanke Man als ideaal beeld van beschaving te beschouwen.Ā 

Net zoals de jood ook eeuwenlang met de raciale karikaturen werd bestookt. Het stereotypische afbeeldenĀ van "de jood" met zijn krulletjes en haakneus is ook niet meer wensbaar, toch?

Ā 

Juist omdat "wij" dat niet vanzelf zien, het is een blinde vlek voor ons omdat wij in een Blanke wereld zijn opgegroeid. Zeker in Vlaanderen is de multiculturaliteit pas echt de laatste 20-30 jaar verspreid (ik kan mij nog de eerste pizzeria in mijn stad herinneren) en waar onze zwarte onderdanen nooit actief in de Belgische maatschappij opgenomen werden zoals Nederland dat deed met zijn Molukkers enĀ Surinamers,... De Kongolezen mochten niet zomaar naar BelgiĆ« komen, die moesten ginds blijven. IsĀ ook de reden waarom de Belgische voetbalploeg het nu zo goed doet, men kon niet meer langs het talent van de Belgische Afrikanen kijken. Wat de Nederlandse ploeg 30 jaar geleden al gedaan had (maar we dwalen af)

Ā 

Als dan iemand komt aanwijzen dat sommige van onze onbewuste denkbeelden toch niet meer zo kosher zijn anno nu, kan dat een shockĀ geven. Dan kan je 2 dingen doen en da's in een kramp schieten en je er persoonlijk door aangevallen voelen (wat velen in Vlaanderen doen, terwijl als je in het reine bent met je geweten je daar geen reden voor hebt) ofwel kan je het op een empathische manier hebben en eens nadenken wat dat voor die mens zou kunnen betekenen.

De toon is heel assertief -toegegeven, maar dat komt omdat wij dat niet gewend zijn: "tegengesproken" te worden, of toch in op een gelijke manier (en niet op een onderdanige, "Vlaamse" manier) Daar heb je geen keuze meer in, dat moet je slikken.

Ā 

Over Lukas Vandertaelen wil ik het niet eens hebben: die doet een heel opiniestuk aan mansplaining (wat haat ik die term maar ze is de enigste juiste hier) aan een zwarte vrouw wat nu precies racisme mag zijn en wat niet. En dan durft ie ook zich die valse equivalentie te trekken "jamaar, ik was een rosse met flaporen" (moet de eerste case nog zien dat een rosse met flaporen daardoor een appartement geweigerd wordt, maar soit).

Ā 

Op de oude Looney Tunes en Disney filmpjes wordt op de DVD's een inleiding getoond waarin wordt geduid dat de raciale karikaturen van toen niet meer kies zijn heden ten dage en ze in de tijdsgeest van toen moeten gezien worden. (toen ze ook al fout waren, btw)Ā Whoopi Goldberg werkt daaraan mee en Disney is van plan zijn "Song of the South" tekenfilm met Uncle Remus officieel uit te brengen met zulke commentaar van haar. In Kuifje in Afrika staat er ook een duiding. Oude Jommekes en Suske en Wiskes, Kuifjes etc... zijn altijd al hertekend geweest om beter bij de tijden te passen.Ā 

Ā 

De serie Mad Men beschrijft hoe mannen in de jaren 40, 50 omgingen en dachten met vrouwen. Zo'n taal en attitude accepteren we ook niet meer, toch? (Alhoewel, Trump...)

Ā 

Trouwens, het boek "10 little niggers" van Agatha Christie wordt ook niet meer verkocht onder die titel omdat dat ook niet meer kies is. Is dat erg?

Vroeger was het ook "De negerhut van Oom Tom". Nu niet meer. Is dat erg?Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar reactie

Ik zie er vrijwel geen opmerkingen in geschreven staan, laat staan dat de grote meester zelf dat zou hebben gedaan. En al die uitgeknipte plaatjes? Dat kunnen net zo goed de neefjes en nichtjes van de auteur hebben gedaan... Maar goed, zo'n verhaal verkoopt natuurlijk niet zo lekker. haha.

Ā 

De promotiemachine werkt echter perfect, goed voor de economie zullen we maar zeggen :-)

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
13 uren geleden, marioboon zei:

De associatie oerwoud/brousse--->neger is anno 2017 gewoon niet meer kies. Punt. Da's toch niet zo raar om te begrijpen?
Ā 

Ik ga de rest van je tekst negeren (want daarin zeg je ongetwijfeld juiste dingen), maar er is niets mis met de associatie oerwoud-zwarte medemens. Indiaan kan eventueel ook. Dat zijn nu eenmaal de mensen die daar wonen. Weliswaar niet noodzakelijk met een strooien rokje, maar het ontbloot bovenlijf hoort er ook nog steeds bij. Je doet de waarheid geen eer als je dat ontkent.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Tom B zei:

Ik ga de rest van je tekst negeren (want daarin zeg je ongetwijfeld juiste dingen), maar er is niets mis met de associatie oerwoud-zwarte medemens. Indiaan kan eventueel ook. Dat zijn nu eenmaal de mensen die daar wonen. Weliswaar niet noodzakelijk met een strooien rokje, maar het ontbloot bovenlijf hoort er ook nog steeds bij. Je doet de waarheid geen eer als je dat ontkent.

Ā 

We weten allemaal dat die associatie hier niet illustratief wordt bedoeld van zwarten die in het regenwoud van Donker Afrika (sic) wonen, hee. Hou je niet van de domme ;-)Ā 

Men roept ook niet "oerwoudgeluiden" naarĀ zwarte voetballers om ze over hun heimwee te helpen of bananen naar hen gooien omdat men denkt dat ze honger hebben...Ā Daar staat zware straffen op tegenwoordig, dus waarom zou het voetbal -godbetert- politiek correcter moeten zijn als de rest vd maatschappij?Ā 

Link naar reactie
1 uur terug, marioboon zei:

Ā 

We weten allemaal dat die associatie hier niet illustratief wordt bedoeld van zwarten die in het regenwoud van Donker Afrika (sic) wonen, hee. Hou je niet van de domme ;-)Ā 

Men roept ook niet "oerwoudgeluiden" naarĀ zwarte voetballers om ze over hun heimwee te helpen of bananen naar hen gooien omdat men denkt dat ze honger hebben...Ā Daar staat zware straffen op tegenwoordig, dus waarom zou het voetbal -godbetert- politiek correcter moeten zijn als de rest vd maatschappij?Ā 

Neen, dat tweede is beledigend bedoeld. Die voetballers hebben inderdaad niets met oerwouden te maken.

Maar volgens mij wordt met dat eerste wel degelijk die associatie bedoeld. Wil je nu echt beweren dat die brave scoutsjongens uit Nevele andere bedoelingen hebben?

Ā 

(was er geen apart Racisme in strips draadje?)

Link naar reactie
33 minuten geleden, Tom B zei:

Neen, dat tweede is beledigend bedoeld. Die voetballers hebben inderdaad niets met oerwouden te maken.

Maar volgens mij wordt met dat eerste wel degelijk die associatie bedoelt. Wil je nu echt beweren dat die brave scoutsjongens uit Nevele andere bedoelingen hebben?

Ā 

(was er geen apart Racisme in strips draadje?)

Kweenie hoor, maar als ik een illustratie voor een affiche voorĀ een oerwoudfuif zou maken, is het tekenen van een stereotiep zwart ventje toch niet het eerste wat in me opkomt... toch?

Ā 

Het is een lui, raciaal clichĆ© waarvan je toch zou denken dat intelligente mensen uit hun eigen zien dat dit niet meer kan. Zelfs als ze uitĀ een heel blank dorp als Nevele komen... onwetendheidĀ is geen excuus meer.

Ā 

Jean-Pol zijn Nikkel figuurtje zou nu ook niet meer door de beugel kunnen.Ā 

Link naar reactie
5 uren geleden, lukoste zei:

Ā 

Popo Kabaka moet daar eens goed mee lachen.Ā 

http://tintinperdu.blogspot.be/2017/09/meekijken-over-de-schouder-van-herge.html

Link naar reactie

@marioboon

Ik ben niet begonnen met het intentieproces, zij heeft dat gedaan. En ze doet dat inderdaad heel assertief en dat mag in dit land. Tot daar geen probleem. Je kan echter in elke cursus dialoog voeren leren dat assertieve communicatie een gelijkaardige communicatie uitlokt. Ze wil volgens mij ook geen dialoog of consensus, ze wil het eigen gelijk en een verbod op al wat zij vindt dat racistisch is. En dan kom je al snel aan censuur. Vraag maar eens aan cartoonisten en andere Alex Agnews hoe dun dat lijntje is. Je merkte in de discussie rond Mami Wata ook dat ze de strip niet hoefde te lezen om van de tekenaars racisten te maken. EĆ©n tekeningetje was genoeg. Terwijl in de strip de koloniale Belgen er (terecht) beroerd afkwamen en dat de held in het verhaal een vrouwelijke, zwarte politiecomissaris is.

Wat zij volgens mij niet goed beseft is dat, zoals bij iedereen, haar vrijheid eindigt waar die van een ander begint. En hoewel ik het zelden eens ben met Lukas Vandertaelen, heeft hij hier wel een punt: deze tekening is geen aanzet tot racisme, het is een karikatuur en een karikatuur is iets heel anders dan het uitsluiten van een groep mensen. Racisten hebben geen tekening nodig om racist te zijn.

Ik weet wat vooroordelen kunnen doen, ik ben er zelf dikwijls mee geconfronteerd geweest. Wie in Japan buiten de platgetreden paden gaat zal ze wel kennen: dikke blanke = amerikaan, blanke = kent geen Japans, blanke = gaat zijn haar wassen in het bad. Die waren nog leuk. Helemaal leuk wordt het als je hoort dat men je gorilla (behaarde man = gorilla) noemt in het badhuis, ervan uitgaand dat je hen toch niet verstaat en je hen vervolgens in hun eigen taal vraagt waar die gorilla is. Je kan je daar kwaad om maken, zoals Dalila, of je kan in dialoog gaan en laten zien dat er ook blanken zijn die wel weten hoe je je moet gedragen.

Minder leuk wordt het als je een "white pig go home" betoging ziet. Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan. Niet alleen blanken kunnen de klootzak uithangen, al denken sommigen dat blanken nooit racistisch behandeld kunnen worden omdat ze blank zijn.

Ā 

Zoals @Tom B zegt: Oerwoudgeluiden en bananen langs het voetbalveld, dat is gewoon plat racisme. Dat is beledigend bedoeld en moet als zodanig behandeld worden. Maar nogmaals, ik begrijp niet hoe je dat gelijk kan trekken met een karikaturale tekening.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

@marioboon

Ik ben niet begonnen met het intentieproces, zij heeft dat gedaan. En ze doet dat inderdaad heel assertief en dat mag in dit land. Tot daar geen probleem. Je kan echter in elke cursus dialoog voeren leren dat assertieve communicatie een gelijkaardige communicatie uitlokt. Ze wil volgens mij ook geen dialoog of consensus, ze wil het eigen gelijk en een verbod op al wat zij vindt dat racistisch is. En dan kom je al snel aan censuur. Vraag maar eens aan cartoonisten en andere Alex Agnews hoe dun dat lijntje is. Je merkte in de discussie rond Mami Wata ook dat ze de strip niet hoefde te lezen om van de tekenaars racisten te maken. EĆ©n tekeningetje was genoeg. Terwijl in de strip de koloniale Belgen er (terecht) beroerd afkwamen en dat de held in het verhaal een vrouwelijke, zwarte politiecomissaris is.

Wat zij volgens mij niet goed beseft is dat, zoals bij iedereen, haar vrijheid eindigt waar die van een ander begint. En hoewel ik het zelden eens ben met Lukas Vandertaelen, heeft hij hier wel een punt: deze tekening is geen aanzet tot racisme, het is een karikatuur en een karikatuur is iets heel anders dan het uitsluiten van een groep mensen. Racisten hebben geen tekening nodig om racist te zijn.

Ik weet wat vooroordelen kunnen doen, ik ben er zelf dikwijls mee geconfronteerd geweest. Wie in Japan buiten de platgetreden paden gaat zal ze wel kennen: dikke blanke = amerikaan, blanke = kent geen Japans, blanke = gaat zijn haar wassen in het bad. Die waren nog leuk. Helemaal leuk wordt het als je hoort dat men je gorilla (behaarde man = gorilla) noemt in het badhuis, ervan uitgaand dat je hen toch niet verstaat en je hen vervolgens in hun eigen taal vraagt waar die gorilla is. Je kan je daar kwaad om maken, zoals Dalila, of je kan in dialoog gaan en laten zien dat er ook blanken zijn die wel weten hoe je je moet gedragen.

Minder leuk wordt het als je een "white pig go home" betoging ziet. Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan. Niet alleen blanken kunnen de klootzak uithangen, al denken sommigen dat blanken nooit racistisch behandeld kunnen worden omdat ze blank zijn.

Ā 

Zoals @Tom B zegt: Oerwoudgeluiden en bananen langs het voetbalveld, dat is gewoon plat racisme. Dat is beledigend bedoeld en moet als zodanig behandeld worden. Maar nogmaals, ik begrijp niet hoe je dat gelijk kan trekken met een karikaturale tekening.

Ā 

Maar niemand heeft het over racisme... Ook zij niet. Zij heeft nooit de tekenaar van Suske en Wiske een racist genoemd.Ā Dat is jouw intentieproces.Ā Het gaat over raciale stereotypen die anno nu echt niet meer kunnen. Waarom trek je dat bewust samen?Ā 

Ā 

En voor Luckas Vandertaelen was het ook een bruggetje om weer es over de allochtonen te kunnen zagen...Ā 

Ā 

Tja, Japan is een racistische maatschappij, dat verwonderd me niks. Anderzijds willen ze er zo Westers/blank mogelijk uitzien... heel speciale gasten.

Ā 

En -laatste standpunt- net vandaag begint de Vlaamse overheid juist een campagne om goedbedoelde "foute" grapjes op de werkvloer te bannenĀ https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/20/discriminatie-op-het-werk---campagne-tegen-foute-grapjes-/Ā Het is allemaal niet zo onschuldig. Het negationisme van sommige blanke Vlamingen moet eraan, sorry.Ā 

Link naar reactie
28 minuten geleden, marioboon zei:

Het gaat over raciale stereotypen die anno nu echt niet meer kunnen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: vind je dat alle stereotypen niet meer kunnen (ze vergroten immers per definitie de typische kenmerken van het type dat ze voorstellen uit waardoor er altijd wel iemand is die zich gekwetst kan voelen door gelijk welk stereotype) of enkel de raciale?

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tom B zei:

Gewoon uit nieuwsgierigheid: vind je dat alle stereotypen niet meer kunnen (ze vergroten immers per definitie de typische kenmerken van het type dat ze voorstellen uit waardoor er altijd wel iemand is die zich gekwetst kan voelen door gelijk welk stereotype) of enkel de raciale?

Ā 

Raciale stereotypenĀ zijn voor mij inderdaad not done anymore.

Context is ook wel alles, maar als ze niet in de context van het platte racisme gebruikt worden, ben ik vooral ontgoocheld in de luiheid van het gebruik ervan.Ā 

En dan heb ik het niet over tekenstijlen.

Wil je een oerwoudfuif adverteren met een tekening gebruik dan Tarzan, of een wild beest, of wat generische fauna&flora, er zijn zoveel mogelijkheden anders dan een karikatuur van een "wilde neger"...Ā 

Ā 

Men aanvaardt dat je de "jood" niet meer afbeeldt met zijn haakneus, en zijn vrekkig gedrag,... waarom dan de onwil bij zwarten? That's it.

Ā 

Link naar reactie

Je bent ongetwijfeld geen fan van Asterix.

58 minuten geleden, marioboon zei:

Wil je een oerwoudfuif adverteren met een tekening gebruik dan Tarzan, of een wild beest, of wat generische fauna&flora, er zijn zoveel mogelijkheden anders dan een karikatuur van een "wilde neger"...

Ik begrijp waar je vandaan komt hoor, je wil vooral niemand voor het hoofd stoten (ik vind Tarzan als superieure wilde blanke dan weer paternalistisch overkomen, waarom mag die wilde zwarte niet gewoon zijn eigen oerwoud symboliseren, waarom moet dat nu weer een blanke zijn die daar over iedereen de baas speelt?!).

In dit deel van de wereld heb je het recht om te zeggen (en schrijven, en tekenen) wat je wil. Net zoals je het recht hebt om beledigd te zijn en daarop te reageren. Zeggen dat iets zeggen of tekenen niet mag knot beide rechten in.

Je kan hoogstens hopen dat je goed genoeg sensibileert en dat de gedachten daaromtrent langzaam maar zeker veranderen (om dan over een paar decennia of eeuwen misschien weer als fout gezien te worden).

Ā 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

Je bent ongetwijfeld geen fan van Asterix.

Ik begrijp waar je vandaan komt hoor, je wil vooral niemand voor het hoofd stoten (ik vind Tarzan als superieure wilde blanke dan weer paternalistisch overkomen, waarom mag die wilde zwarte niet gewoon zijn eigen oerwoud symboliseren, waarom moet dat nu weer een blanke zijn die daar over iedereen de baas speelt?!).

In dit deel van de wereld heb je het recht om te zeggen (en schrijven, en tekenen) wat je wil. Net zoals je het recht hebt om beledigd te zijn en daarop te reageren. Zeggen dat iets zeggen of tekenen niet mag knot beide rechten in.

Je kan hoogstens hopen dat je goed genoeg sensibileert en dat de gedachten daaromtrent langzaam maar zeker veranderen (om dan over een paar decennia of eeuwen misschien weer als fout gezien te worden).

Ā 

Ik ben een grote Asterix fan! Je zal op de depictie van Baba bedoelen dan, maar bij de vorige reactie heb ik dan ook uitdrukkelijk tekenstijlen "vrijgesproken" van mijn kritiek, al vind ik het wel onnozel dat ie zo dom praat.

Conrad zou anders ook in de problemen komen (als je zijn Cotton Kid zou bekijken, maar daar is dat ook een commentaar op de racistische manier waarop zwarten in strips spreken)

Ā 

Ik zie het eerder als bewust zijn van grenzen en met de ander rekening houden zoals ik zou willen dat men ook met mij rekening hou.Ā 

Ā 

Da's ook een beetje de moderne kritiek op Tarzan, die eigenlijk wel klopt als je naar het tijdsgewricht kijkt waarin die bedacht is, maar an zich is dat nog redelijk onschuldig.Ā 

Ā 

En vrijheden -ook in meningsuiting- zijn onderhevig aan juridische beknotting, zie het negationisme, laster, eerroof...

Je kan niet alles zeggen.Ā 

Mensen veranderen niet vanzelf, je moet ze voor het blok zetten als het ware... en ze bewustmaken dat die verandering voor hen uiteindelijk geen verlies betekent.

Link naar reactie
12 uren geleden, marioboon zei:

Ik ben een grote Asterix fan! Je zal op de depictie van Baba bedoelen dan, maar bij de vorige reactie heb ik dan ook uitdrukkelijk tekenstijlen "vrijgesproken" van mijn kritiek, al vind ik het wel onnozel dat ie zo dom praat.

Ā 

Ā 

En vrijheden -ook in meningsuiting- zijn onderhevig aan juridische beknotting, zie het negationisme, laster, eerroof...

Je kan niet alles zeggen.Ā 

Mensen veranderen niet vanzelf, je moet ze voor het blok zetten als het ware... en ze bewustmaken dat die verandering voor hen uiteindelijk geen verlies betekent.

Bij Asterix doelde ik op zowat ieder personage, ze zijn allemaal voorbeelden van raciale stereotypes. De hele reeks is daarrond opgebouwd.

Ā 

Ik blijf het belachelijk vinden dat er iets bestaat als vrijheid van meningsuiting, maar dan wel met uitzonderingen.

Link naar reactie

Die hele politieke correctheid kan mij gestolen worden. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk en dat er daar zo nu en dan eens een gepaste of ongepaste grap over gemaakt wordt is geen enkel probleem. Door alles heel omzichtig en politiek correct te behandelen lopen we het gevaar om allemaal watjes te worden! Een beetje weerstand kweken en van je af leren te bijtenĀ doet niemand kwaad.

Link naar reactie
19 uren geleden, marioboon zei:

Ā 

Maar niemand heeft het over racisme... Ook zij niet. Zij heeft nooit de tekenaar van Suske en Wiske een racist genoemd.Ā Dat is jouw intentieproces.Ā Het gaat over raciale stereotypen die anno nu echt niet meer kunnen. Waarom trek je dat bewust samen?

Ā 

Tja, Japan is een racistische maatschappij, dat verwonderd me niks. Anderzijds willen ze er zo Westers/blank mogelijk uitzien... heel speciale gasten.

Ā 

En -laatste standpunt- net vandaag begint de Vlaamse overheid juist een campagne om goedbedoelde "foute" grapjes op de werkvloer te bannenĀ https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/20/discriminatie-op-het-werk---campagne-tegen-foute-grapjes-/Ā Het is allemaal niet zo onschuldig. Het negationisme van sommige blanke Vlamingen moet eraan, sorry.Ā 

Zij heeft het wel over racisme. Ze zegt letterlijk dat een dergelijke afbeelding racistisch is, aanzet tot racistisch denken, getuigt van koloniaal denken, enzovoort undsoweiter. Wat zegt dat dan over de auteur van die afbeeldingen?

Ā 

Blijkbaar ben je nog nooit in Japan geweest, want wat je nu schrijft over het land getuigt van net dezelfde vooroordelen als waar we hierover spreken. Japan is helemaal geen racistische maatschappij, er lopen alleen racisten rond, net zoals hier. Ik ben in geen enkel land zo warm ontvangen geweest als daar, ook door mensen die dachten zoals in de voorbeelden die ik aanhaalde. Speciale gasten, dat wel. Hun geschiedenis zal er niet vreemd aan zijn, dat maakt het net zo boeiend.

Ā 

Wat de foute grapjes betreft, ik heb verschillende allochtone collega's en werk in een sector waar het op sommige werkplekken al veel is als je je eigen naam kan schrijven. Ik weet dus waar de campagne vandaan komt. Sommigen denken liever niet te lang na als ze een grapje maken en bij mij gaat het dan onveranderlijk over mijn postuur. Als ze dan een allochtoon zien... Wat me vooral kwaad maakt hierin is dat dan soms het slachtoffer wordt verplaatst in plaats van de daders. Je kan moeilijk twintig man verzetten als het met eentje ook opgelost is, nietwaar?

Langs de andere kant, sommigen hebben wel heel lange tenen en dan roept men direct "racist" zonder eerst te proberen het uit te praten. De allochtone collega's die die horde nemen, liggen direct goed in de groep. Die horde is er trouwens voor iedereen hƩ, niet enkel voor hen.

Ik hoop dat die campagne iets gaat uithalen, maar ik vrees ervoor. Er komen wel heel lange woorden in voor en dat gaat bij sommige van mijn collega's het ene oor in en het andere er weer uit. Ze gaan dat weer zien als "een speciale behandeling voor die br..."

Ā 

Bij Asterix spreek je van Baba, maar wat de NumibiĆ«rs, HelvetĆÆĆ«rs, Gothen, Iberianen, ... Wij Belgen komen er nog goed vanaf, maar ik kan me inbeelden dat het Gothische album nare herinneringen kan oproepen.

Ā 

Mensen veranderen niet vanzelf, zeg je. En daar heb je groot gelijk in. Maar waarom moet bv. Dalila niet veranderen? Mekaar ergens halfweg ontmoeten in de beste Belgische traditie?

Om er de scouts even terug bij te halen: scouting draait om twee grondbeginselen. Respect en begrip. Als je die twee dingen voor mekaar kan opbrengen, volgt de rest vanzelf. Respect tonen voor elkaars mening, en begrip voor elkaars situatie. Iets waar het linkse en rechtse (politieke) spectrum in dit land nog iets van kan leren, tegenwoordig.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...