Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
16 hours ago, esteban² said:

Lego is nog steeds razend populair, in zowat alle leeftijdsgroepen eigenlijk.

Lego hoeft daarom helemaal niet te verdwijnen. Zie het coderen als een lego 2.0 Een verdere evolutie. Ik speelde ook graag met Lego vroeger. Plaats een meccano-Lego-technic, of gelijk wat voor Lego bouwdoos voor mijn neus en ik ga daar wel mee aan de slag.

Modelbouw is ook iets gelijkaardigs.

Het valt allemaal te categoriseren als constructief speelgoed waar je een beetje herseninspanning moet voor leveren. Maar waar de resultaten soms de verwachting overstijgen. Wat heel uitnodigend is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 hours ago, Bonte said:

Geloof ik ook heel sterk, het wordt tijd dat we coderen en engels naar de kleuterklas brengen.

Dat is inderdaad dringend nodig. Maar dat zal heel binnenkort via het net plaatsvinden.  MOOC's enz...maar da's weer een andere discussie.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 hours ago, Bonte said:

Ik heb wel een idee via het meme-fenomeen en een krantenmagazine maar het huidige YIEHA doet helemaal niets bij jongeren, dat is zeker.

 

Heb ik ook al enige tijd zitten bedenken. Vooral toen de eerste meme-war losbarstte met de US-presidentsverkiezingen en de bijhorende cultuuroorlog in 2016. En de aanloop daarvan in 2014-2015.

Het komt neer op hele compacte strips maken. Of illustraties/memes die zouden moeten aanzetten tot meer uitgewerkte verhalen. En social media kanalen gebruiken - wat nogal evident is - om de handel te verspreiden en kenbaar te maken aan het publiek.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Retardi zei:

Nederlandstalige strips? Veel succes. 

Alles is te vinden. Zowat in elke mogelijke versies die je kan bedenken. Strips, tijdschriften, comics... alles is er.

 

Door te doen dat het niet bestaat en geen alternatief te bieden hebben

de uitgevers een situatie gecreëerd zoals die bestond ten tijden van Napster en torrents voor de muziek-industrie.

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Ambreville zei:

Alles is te vinden. Zowat in elke mogelijke versies die je kan bedenken. Strips, tijdschriften, comics... alles is er.

 

Door te doen dat het niet bestaat en geen alternatief te bieden hebben

de uitgevers een situatie gecreëerd zoals die bestond ten tijden van Napster en torrents voor de muziek-industrie.

Alleen als je bereid bent om een newsgroup abonnement te nemen. Het is niet voor niets dat mediabedrijven fanatieker jagen op popcorn time achtige services dan dit soort dingen. 
 

De gemiddelde Amerikaanse superhelden comic is sneller te vinden dan een Nederlandstalig Soda album.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Retardi zei:

Alleen als je bereid bent om een newsgroup abonnement te nemen. Het is niet voor niets dat mediabedrijven fanatieker jagen op popcorn time achtige services dan dit soort dingen. 
 

De gemiddelde Amerikaanse superhelden comic is sneller te vinden dan een Nederlandstalig Soda album.

 

Zo'n kop-in-het-zand-stelling mag je dus niet laten voorbij gaan.

Ik heb even gekeken.

Http-only, gratis versies op een Russische site van Soda in het Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans, Spaans en ... Pools. Dus hoe je het ook bekijkt, de stripsector moet een antwoord bieden aan dit probleem. Die versies staan er echt niet voor een eenzame, toevallige passant.

Btw. Wie van de Belgen hier met interesse in Star Wars heeft 'The Mandelorian' nog niet gezien?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
11 hours ago, bouncer said:

Afgelopen zaterdag een stapel Mark Hendriks aangeschaft, Teufel, Koningin Min, De nieuwe hemel, Nan'yo en Yap.

Bijzondere strips van een eigengereide stripmaker, in dit interview laat hij zich uit over de stripcultuur, Crumb, Pratt

en de klare lijn.

Ik mag dat graag lezen, tegendraadse mensen.

 

 

 

https://maartenslagboom.nl/overige/mark-hendriks/

 

 

Ha, Maarten Slagboom.  De serie "Hokjesman" vond ik alvast geweldig. De IJzeren Eeuw is ook bijzonder interessant.

Link naar reactie
12 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Ha, Maarten Slagboom.  De serie "Hokjesman" vond ik alvast geweldig. De IJzeren Eeuw is ook bijzonder interessant.

Tja, de VPRO ooit progressief, anarchistisch, en politiek incorrect nu gekaapt en verworden tot een elitair clubje mensen met

een beperkte levensvisie.

Link naar reactie
4 uren geleden, bouncer zei:

Tja, de VPRO ooit progressief, anarchistisch, en politiek incorrect nu gekaapt en verworden tot een elitair clubje mensen met

een beperkte levensvisie.

Ja, triest clubje tegenwoordig dat elitaire kunstenaars als Mark Hendriks voor de radiomicrofoon sleept (Nooit Meer Slapen) en zomaar vier pagina's in de televisiegids laat volschrijven over de Franse auteur Marc-Antoine Mathieu. Wat een beperkte levensvisie, al die aandacht voor strips. Bah.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Toch heb ik de indruk dat televisie een pak meer zou kunnen zijn. Enfin, had kunnen zijn, want tv is een reeds aantal jaren overleden format. Ik vernoemde alvast de Hokjesman en de IJzeren Eeuw, maar waarom niet meer van dat soort docu's? Misschien dat de vergoedingen - betaald met belastinggeld - van de nethoofden en de laagjes administratie iets teveel in de weg zitten? Ipv dat het geld naar de productie van programma's vloeit?

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Toch heb ik de indruk dat televisie een pak meer zou kunnen zijn. Enfin, had kunnen zijn, want tv is een reeds aantal jaren overleden format. Ik vernoemde alvast de Hokjesman en de IJzeren Eeuw, maar waarom niet meer van dat soort docu's? Misschien dat de vergoedingen - betaald met belastinggeld - van de nethoofden en de laagjes administratie iets teveel in de weg zitten? Ipv dat het geld naar de productie van programma's vloeit?

Toch bieden ze nog veel wat zeer de moeite waard is, zoals paar dagen geleden portret van extreemrechtse NVU-leider Kusters, zeker niet gemakzuchtig maar ingetogen en met goed uitgangspunt:

 

Quote

De extreemrechtse NVU-leider Constant Kusters ziet zijn gedachtegoed steeds meer doordringen tot de gevestigde orde. In hoeverre is onze nationale geschiedenis een voedingsbodem voor de angst voor nieuwkomers? Schets van de Nederlandse samenleving en haar omgang met 'de ander' door de eeuwen heen aan de hand van het dagelijks leven van Constant Kusters, de politiek leider van de extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie. Aan de hand van archiefmateriaal over de Nederlandse geschiedenis en intieme scènes in het extreemrechtse milieu toont deze documentaire een politicus die tot zijn vreugde ziet dat zijn ideeën steeds meer doordringen tot de gevestigde orde.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Vittorio zei:

Ja, triest clubje tegenwoordig dat elitaire kunstenaars als Mark Hendriks voor de radiomicrofoon sleept (Nooit Meer Slapen) en zomaar vier pagina's in de televisiegids laat volschrijven over de Franse auteur Marc-Antoine Mathieu. Wat een beperkte levensvisie, al die aandacht voor strips. Bah.

C'est bon, wat vind je eigenlijk van Mark Hendriks de stripmaker?, ik heb me er zondag prima mee vermaakt, Koningin Min en De nieuwe

hemel vond ik bij eerste lezing iets sterker als de rest.

Het gevoel van vervreemding, verveling en een beetje neuken, Hendriks weet dit gevoel feilloos neer te zetten.

 

Link naar reactie
1 hour ago, cartoonesk said:

Ik kan natuurlijk niet weten welke zenders jullie op jullie tv hebben. Sorry. p.s. het was een grappige film...

Was ook geen commentaar op jou hoor. Had de film graag gezien. Ik vond het alleen sneu dat de zender in andere landen gratis te streamen of ontvangen is maar in België weer niet ,terwijl hij nochtans deels eigendom is van de RTBF.

Link naar reactie
Op 24/12/2019 om 14:10, Zwendel zei:

Beste strips van 2019 volgens Knack Focus.

Gert Meesters heeft wel een smaak die verschilt van de mijne. Ik heb er enkel Rusty Brown van. 

 

https://focus.knack.be/entertainment/boeken-strips/dit-zijn-de-beste-strips-van-2019/article-normal-1546075.html

Same here. Ik heb enkel Bouvaert van Simon Spruyt. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
Op 24/12/2019 om 14:10, Zwendel zei:

Beste strips van 2019 volgens Knack Focus.

Gert Meesters heeft wel een smaak die verschilt van de mijne. Ik heb er enkel Rusty Brown van. 

 

https://focus.knack.be/entertainment/boeken-strips/dit-zijn-de-beste-strips-van-2019/article-normal-1546075.html

Ik heb zijn volledige top drie, maar Alack Sinner is natuurlijk al ouder. Nummer vijf ga ik zeker eens opzoeken, Fior is die van 3000 km per seconde, toch ook een absoluut meesterwerk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...