Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Jason Fly

Strips in de media

Recommended Posts

21 hours ago, Bonte said:

Ik heb toch nog redelijk wat ouders met kinderen die strips kopen hoor, gisteren een hele sliert juffen en meesters die nog vlug wat extra strips kochten voor sinterklaas. Ze stappen wel vlugger over op digitale zaken, idem voor speelgoed. Ik speelde nog met Lego en Playmobil tot m'n 15 jaar, nu is dat ondenkbaar.

Coderen en programmeren is de nieuwe Lego.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, Bonte zei:

Vandaag hetzelfde mogen ervaren, een papa kwam een pak gekleurde Nero verhalen halen voor z'n zoon van 9. Hij had de Nero's van z'n vader toevallig vastgekregen en leest ze kapot, het komt er inderdaad op neer om de strips onder de neus van de jeugd te krijgen. Dat zou het doel moeten zijn van een digitaal strip-platform.

Yup.  En dat laatste lijkt maar niet te lukken.  Helaas.  Ik heb er zelf ook geen oplossing voor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Lego is nog steeds razend populair, in zowat alle leeftijdsgroepen eigenlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, esteban² zei:

Yup.  En dat laatste lijkt maar niet te lukken.  Helaas.  Ik heb er zelf ook geen oplossing voor. 

Ik heb wel een idee via het meme-fenomeen en een krantenmagazine maar het huidige YIEHA doet helemaal niets bij jongeren, dat is zeker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Geloof ik ook heel sterk, het wordt tijd dat we coderen en engels naar de kleuterklas brengen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Bonte zei:

Ik heb wel een idee via het meme-fenomeen en een krantenmagazine maar het huidige YIEHA doet helemaal niets bij jongeren, dat is zeker.

Benieuwd wat er in die bovenkamer borrelt. :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, esteban² zei:

Benieuwd wat er in die bovenkamer borrelt. :) 

Veel te veel, dat is het probleem. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 hours ago, esteban² said:

Lego is nog steeds razend populair, in zowat alle leeftijdsgroepen eigenlijk.

Lego hoeft daarom helemaal niet te verdwijnen. Zie het coderen als een lego 2.0 Een verdere evolutie. Ik speelde ook graag met Lego vroeger. Plaats een meccano-Lego-technic, of gelijk wat voor Lego bouwdoos voor mijn neus en ik ga daar wel mee aan de slag.

Modelbouw is ook iets gelijkaardigs.

Het valt allemaal te categoriseren als constructief speelgoed waar je een beetje herseninspanning moet voor leveren. Maar waar de resultaten soms de verwachting overstijgen. Wat heel uitnodigend is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 hours ago, Bonte said:

Geloof ik ook heel sterk, het wordt tijd dat we coderen en engels naar de kleuterklas brengen.

Dat is inderdaad dringend nodig. Maar dat zal heel binnenkort via het net plaatsvinden.  MOOC's enz...maar da's weer een andere discussie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 hours ago, Bonte said:

Heb ik ook al enige tijd zitten bedenken. Vooral toen de eerste meme-war losbarstte met de US-presidentsverkiezingen en de bijhorende cultuuroorlog in 2016. En de aanloop daarvan in 2014-2015.

Het komt neer op hele compacte strips maken. Of illustraties/memes die zouden moeten aanzetten tot meer uitgewerkte verhalen. En social media kanalen gebruiken - wat nogal evident is - om de handel te verspreiden en kenbaar te maken aan het publiek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Bonte zei:

Vooral omdat alles en veel meer gratis in piraatversie te vinden is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Ambreville zei:

Vooral omdat alles en veel meer gratis in piraatversie te vinden is.

Nederlandstalige strips? Veel succes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, Retardi zei:

Nederlandstalige strips? Veel succes. 

Alles is te vinden. Zowat in elke mogelijke versies die je kan bedenken. Strips, tijdschriften, comics... alles is er.

Door te doen dat het niet bestaat en geen alternatief te bieden hebben

de uitgevers een situatie gecreëerd zoals die bestond ten tijden van Napster en torrents voor de muziek-industrie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Afgelopen zaterdag een stapel Mark Hendriks aangeschaft, Teufel, Koningin Min, De nieuwe hemel, Nan'yo en Yap.

Bijzondere strips van een eigengereide stripmaker, in dit interview laat hij zich uit over de stripcultuur, Crumb, Pratt

en de klare lijn.

Ik mag dat graag lezen, tegendraadse mensen.

https://maartenslagboom.nl/overige/mark-hendriks/

Deel dit bericht

Link naar bericht
17 uren geleden, Ambreville zei:

Alles is te vinden. Zowat in elke mogelijke versies die je kan bedenken. Strips, tijdschriften, comics... alles is er.

Door te doen dat het niet bestaat en geen alternatief te bieden hebben

de uitgevers een situatie gecreëerd zoals die bestond ten tijden van Napster en torrents voor de muziek-industrie.

Alleen als je bereid bent om een newsgroup abonnement te nemen. Het is niet voor niets dat mediabedrijven fanatieker jagen op popcorn time achtige services dan dit soort dingen. 

De gemiddelde Amerikaanse superhelden comic is sneller te vinden dan een Nederlandstalig Soda album.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Retardi zei:

Alleen als je bereid bent om een newsgroup abonnement te nemen. Het is niet voor niets dat mediabedrijven fanatieker jagen op popcorn time achtige services dan dit soort dingen. 

De gemiddelde Amerikaanse superhelden comic is sneller te vinden dan een Nederlandstalig Soda album.

Zo'n kop-in-het-zand-stelling mag je dus niet laten voorbij gaan.

Ik heb even gekeken.

Http-only, gratis versies op een Russische site van Soda in het Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans, Spaans en ... Pools. Dus hoe je het ook bekijkt, de stripsector moet een antwoord bieden aan dit probleem. Die versies staan er echt niet voor een eenzame, toevallige passant.

Btw. Wie van de Belgen hier met interesse in Star Wars heeft 'The Mandelorian' nog niet gezien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 hours ago, bouncer said:

Afgelopen zaterdag een stapel Mark Hendriks aangeschaft, Teufel, Koningin Min, De nieuwe hemel, Nan'yo en Yap.

Bijzondere strips van een eigengereide stripmaker, in dit interview laat hij zich uit over de stripcultuur, Crumb, Pratt

en de klare lijn.

Ik mag dat graag lezen, tegendraadse mensen.

https://maartenslagboom.nl/overige/mark-hendriks/

Ha, Maarten Slagboom.  De serie "Hokjesman" vond ik alvast geweldig. De IJzeren Eeuw is ook bijzonder interessant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Ha, Maarten Slagboom.  De serie "Hokjesman" vond ik alvast geweldig. De IJzeren Eeuw is ook bijzonder interessant.

Tja, de VPRO ooit progressief, anarchistisch, en politiek incorrect nu gekaapt en verworden tot een elitair clubje mensen met

een beperkte levensvisie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, bouncer zei:

Tja, de VPRO ooit progressief, anarchistisch, en politiek incorrect nu gekaapt en verworden tot een elitair clubje mensen met

een beperkte levensvisie.

Ja, triest clubje tegenwoordig dat elitaire kunstenaars als Mark Hendriks voor de radiomicrofoon sleept (Nooit Meer Slapen) en zomaar vier pagina's in de televisiegids laat volschrijven over de Franse auteur Marc-Antoine Mathieu. Wat een beperkte levensvisie, al die aandacht voor strips. Bah.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch heb ik de indruk dat televisie een pak meer zou kunnen zijn. Enfin, had kunnen zijn, want tv is een reeds aantal jaren overleden format. Ik vernoemde alvast de Hokjesman en de IJzeren Eeuw, maar waarom niet meer van dat soort docu's? Misschien dat de vergoedingen - betaald met belastinggeld - van de nethoofden en de laagjes administratie iets teveel in de weg zitten? Ipv dat het geld naar de productie van programma's vloeit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Toch heb ik de indruk dat televisie een pak meer zou kunnen zijn. Enfin, had kunnen zijn, want tv is een reeds aantal jaren overleden format. Ik vernoemde alvast de Hokjesman en de IJzeren Eeuw, maar waarom niet meer van dat soort docu's? Misschien dat de vergoedingen - betaald met belastinggeld - van de nethoofden en de laagjes administratie iets teveel in de weg zitten? Ipv dat het geld naar de productie van programma's vloeit?

Toch bieden ze nog veel wat zeer de moeite waard is, zoals paar dagen geleden portret van extreemrechtse NVU-leider Kusters, zeker niet gemakzuchtig maar ingetogen en met goed uitgangspunt:

De extreemrechtse NVU-leider Constant Kusters ziet zijn gedachtegoed steeds meer doordringen tot de gevestigde orde. In hoeverre is onze nationale geschiedenis een voedingsbodem voor de angst voor nieuwkomers? Schets van de Nederlandse samenleving en haar omgang met 'de ander' door de eeuwen heen aan de hand van het dagelijks leven van Constant Kusters, de politiek leider van de extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie. Aan de hand van archiefmateriaal over de Nederlandse geschiedenis en intieme scènes in het extreemrechtse milieu toont deze documentaire een politicus die tot zijn vreugde ziet dat zijn ideeën steeds meer doordringen tot de gevestigde orde.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Islam is inderdaad iets waarvoor je gerust angst mag hebben. Vooral als je je er niet tegen mag verdedigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Vittorio zei:

Ja, triest clubje tegenwoordig dat elitaire kunstenaars als Mark Hendriks voor de radiomicrofoon sleept (Nooit Meer Slapen) en zomaar vier pagina's in de televisiegids laat volschrijven over de Franse auteur Marc-Antoine Mathieu. Wat een beperkte levensvisie, al die aandacht voor strips. Bah.

C'est bon, wat vind je eigenlijk van Mark Hendriks de stripmaker?, ik heb me er zondag prima mee vermaakt, Koningin Min en De nieuwe

hemel vond ik bij eerste lezing iets sterker als de rest.

Het gevoel van vervreemding, verveling en een beetje neuken, Hendriks weet dit gevoel feilloos neer te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Goed artikel. Ik had het er letterlijk vandaag nog over met iemand. Lectr draait een hoge productie. Mijn gesprekspartner was er stellig van overtuigd dat zijn productie op een 400 cartoons per jaar lag. Mijn leek het wel wat meer te zijn. Het ziet er naar uit dat ik aardig in de buurt zat. :D 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...