Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Jason Fly

Strips in de media

Recommended Posts

Ik ging mijn strips eerst beneden leggen en ging dan pas de trap af ... ;)

Mijn strips zijn ook overal mee geweest en honderden keren gelezen.  Maar vouwen, ezelsoren en scheuren, ... eens mijn kleuterjaren voorbij was ik gewoon heel zorgzaam voor mijn gerief.  Of ik was minder lomp, dat kan ook.  (kidding, kidding)

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, Tom MDP zei:

Ik gooide vroeger de strips die ik wou lezen gewoon van de trap om ze daar op te rapen in plaats van niet te kunnen zien waar ik liep met een hele stapel in mijn handen.

Daarom dat ik geen kinderen wil.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 uren geleden, Tom MDP zei:

Ik gooide vroeger de strips die ik wou lezen gewoon van de trap (…)

Als je dat vandaag zou doen met een kloeke integrale, dan riskeert een toevallig passerend gezinslid een serieuze schedelbreuk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Om die specifieke reden en omdat het een te onhandig formaat is, koop ik geen integrales. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Integrales zijn op een onhandig formaat uitgegeven???Dat is nieuw voor mij! Zo leert een mens nog wat!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dat veel te groot en te zwaar om makkelijk in bad of op toilet te lezen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gazet van Antwerpen gaf het album 'Avontuur in San Doremi' gratis bij de zaterdagkrant, naar aanleiding van 100 jaar POM. Nu heb ik dat album al, en op 't werk ligt de Frut ook overal te slingeren. Met als resultaat dat ik nu drie van die exemplaren in mijn bezit heb. Wie interesse heeft stuurt me maar een berichtje. Eentje is mogelijk al gereserveerd voor iemand uit Stripknip, voor de twee andere zoek ik nog kandidaten, anders wordt het de shredder...

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Tanuki zei:

Gazet van Antwerpen gaf het album 'Avontuur in San Doremi' gratis bij de zaterdagkrant, naar aanleiding van 100 jaar POM. Nu heb ik dat album al, en op 't werk ligt de Frut ook overal te slingeren. Met als resultaat dat ik nu drie van die exemplaren in mijn bezit heb. Wie interesse heeft stuurt me maar een berichtje. Eentje is mogelijk al gereserveerd voor iemand uit Stripknip, voor de twee andere zoek ik nog kandidaten, anders wordt het de shredder...

Waar woon je ? 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gilbert Declercq in de krant ter gelegenheid van de tentoonstelling in de Navo gebouwen

De strip vertelt het relaas van de zogenoemde ‘Koude oorlog’. Deze periode begon na de tweede wereldoorlog toen de spanning tussen Oost (Sovjet-Unie) en West (Geallieerden) heel sterk opliep. Het verhaal vangt aan met de ‘stunt’ van de jonge Duitse piloot Matthias Rust die in 1987 totaal onverwacht met zijn sportvliegtuig een landing maakte op het Rode Plein in Moskou. In een flash-back verneemt de lezer hoe Duitsland en de hoofdstad Berlijn in 1945 in twee aparte gebieden wordt verdeeld. Ook de blokkade van Berlijn door de Sovjets in 1948 en de daaropvolgende luchtbrug om West-Berlijn te bevoorraden komt in beeld. Het ganse verhaal wordt nu doorspekt met een liefdesverhaal tussen twee jonge mensen: Eén ervan was een toevallige getuige van de landing van Rust. Deze Amerikaanse student heeft foto’s gemaakt van het opzienbarende gebeuren en na contact met de Amerikaanse Ambassade en de kennismaking met een Oost-Duitse studente volgt een hele reeks spannende gebeurtenissen elkaar op. Opnieuw door middel van flash-backs wordt de lezer getuige van de ‘mijlpalen’ in de geschiedenis van de Koude Oorlog: de oorlog in Korea, het incident met de U-2,de bouw van de muur in Berlijn, de ontsnappingspogingen van de Oost-Berlijners, de Cuba-crisis, de Vietnam-oorlog, de ruimte-wedloop tussen Rusland en Amerika en uiteindelijk de val van de Berlijnse muur in 1989. Het verhaal eindigt met een happy-end voor het verliefde studenten-koppel. ..... Engelse versie van 'Het bedreigde evenwicht' uitgegeven door Die Keure. ..... Het album en de originele platen worden tentoongesteld in het Navo-hoofdkwartier Léopold III Laan, 1110 Brussel. Curator van de tentoonstelling is Hervé Claeys.

Het Nieuwsblad 15 november 2019 interview Gilbert Declercq.jpg

9789463965422.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 31/10/2019 om 18:37, Tom MDP zei:

Ik vind dat veel te groot en te zwaar om makkelijk in bad of op toilet te lezen. 

Of liggend in de zetel. Net iets te zwaar om in de lucht te kunnen houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, TDPB zei:

Of liggend in de zetel. Net iets te zwaar om in de lucht te kunnen houden.

Bende slappe sukkels.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er staat geen datum op maar dit moet van ergens did jaar zijn.

IMG_1281.JPG

IMG_1282.JPG

IMG_1283.JPG

IMG_1284.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht

Verschrikkelijk voor die mensen. Gelijk een verwittiging om geen open vlam onbeheerd achter te laten (in dit geval een kaars blijkbaar)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dit jammer. Het enige wat we hiermee bereiken is dat er nog meer kopers afhaken. Als we willen dat mensen strips blijven kopen moeten we strips in een positief daglicht plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minuten geleden, JPAR zei:

Ik kan het niet lezen. Kan iemand het samenvatten?

Striptekenaars trekken aan de alarmbel: “Ik verdien maar 35 euro bruto per dag”

Als er een Vlaamse canon komt, dan moeten strips als Suske en Wiske, Jommeke en Kuifje daar zeker bij. Daarover is iedereen het eens. Helaas, de klad zit al een tijdje in het Vlaamse beeldverhaal. De verkoop keldert, uitgeverijen smelten samen en tekenaars klagen steen en been. Het Einde? Of toch ‘Wordt vervolgd’? Dag Allemaal schijnt er deze week een licht op.

image.thumb.png.2ab3b5e9338dde51f5f1b0caee02e2f4.png

Nu de twee grootste stripuitgeverijen van het land, Ballon Media en Standaard Uitgeverij, de krachten bundelen, ontstaat een mastodont die zowat alle belangrijke titels in huis heeft, van Jommeke en Suske en Wiske tot F.C. De Kampioenen en De Kiekeboes. Een teken aan de wand dat de gloriedagen van het Vlaamse beeldverhaal voorbij zijn, zo blijkt.

‘Te veel titels’

“De albumverkoop staat enorm onder druk”, weet VTM-journalist en stripkenner Patrick Van Gompel (62). “In de jaren ‘80, onder tekenaar Paul Geerts, gingen er wel 400.000 of 500.000 exemplaren van een nieuwe Suske en Wiske over de toonbank. Enkele jaren geleden werden van Suske en Wiske of De Kiekeboes nog 100.000 albums verkocht. De eerste helft van dit jaar haalde een nieuwe De Kiekeboes nog maar 50.000 exemplaren. Men heeft geprobeerd om Suske en Wiske hipper te maken, maar tevergeefs.”

Wat is volgens Van Gompel de belangrijkste oorzaak van de stripmalaise? “De jeugd van tegenwoordig is meer met computerspelletjes bezig dan met strips”, stelt hij vast. “Ik ken heel wat vijftigers en ­zestigers met een spectaculaire stripverzameling, maar hun kinderen of kleinkinderen hebben daar geen oog voor.”

image.thumb.png.0da5ecbbfa46d5753659925e6edbc18c.png

Dat fenomeen kent ook Charel Cambré (51), tekenaar van de Suske en Wiske-spin-off Amoras. “Op de Boekenbeurs zag ik de wachtrij voor de tekenaar van Jommeke en die bestond grotendeels uit veertigers en vijftigers”, vertelt Cambré. “Het wordt steeds moeilijker om kinderen aan te spreken. Die gasten betalen geen vijf of tien euro voor een strip, als ze op YouTube duizenden gratis video’s kunnen bekijken.”

Volgens Cambré dragen uitgeverijen zelf bij aan de malaise door zo veel verschillende titels uit te brengen. “In Vlaanderen gaat het om 2.000 titels per jaar, terwijl er in de winkels niet zoveel ruimte is. Hoe lang kan je strip daar dan blijven staan, denk je?”

K3 stopgezet

Een teken aan de wand is dat de stripreeks rond K3 is stopgezet bij gebrek aan respons. “K3 staat de laatste jaren ietsje minder in de kijker dan vroeger”, zoekt Charel Cambré een verklaring. “Bovendien zijn de kinderen die naar K3 luisteren, een moeilijke doelgroep. Die lezen nog niet echt strips. Ik heb ’t zelf ook meegemaakt met mijn strip over Mega Mindy.”

Charel Cambré blijft striptekenen het plezantste beroep ter wereld vinden, “maar de mogelijkheden om je strips te publiceren in een krant zijn verminderd. Vroeger werd er echt gevochten om bepaalde strips in de krant te hebben. Willy Vandersteen kon een krant maken of kraken. Die tijd is voorbij. Ik heb het geluk dat ik elke week nog een voetbalstrip in de krant heb, en een royaltystrip in Story. Daar is nog wel een publiek voor.”

image.thumb.png.6c38e7e451549a1ac8a7896caa2904aa.png

De stripreeks van de vorige K3, bestaande uit Josje, Kristel en Karen, werd ook stopgezet. ©KOS

Tekenaar Steve Van Bael (41) werkt mee aan succesreeksen Nachtwacht, naar de gelijknamige Ketnetreeks, en De Kiekeboes. Enkele jaren geleden zag hij echter gitzwarte sneeuw. “Ik ben toen bijna tien jaar van de radar verdwenen”, zegt Steve. “Het was echt knokken om het hoofd boven water te houden. Mensen beseffen niet dat strips maken hard labeur is: het is vaak zeven dagen op zeven werken, soms tot middernacht, om deadlines te halen en ­kwaliteit te leveren.”

Inmiddels is Nachtwacht een hype, de nog jonge reeks stond begin november op de tweede plaats van bestverkopende strips. “Het publiek heeft het laatste woord”, zegt Steve. “En ik heb nu toevallig chance.”

De digitale evolutie ziet hij echter met lede ogen aan. “In andere landen werken veel tekenaars volledig digitaal, terwijl ikzelf en veel van mijn Vlaamse collega’s nog met pen, papier en inkt werken. Die buitenlandse tekenaars werken misschien sneller en goedkoper, maar de strip zit in het Vlaamse DNA en ons land zit boordevol talent.”

Geen royalty’s meer

image.thumb.png.fea4a806035ee5a179dc3addf1ac6ec4.png

©Benoit De Freine

Tekenaar Mario Boon (45), die zopas nog samen met dokter Colemont een educatieve strip rond darmkanker uitbracht, beseft dat de gouden tijden voorbij zijn. “Ik kijk ook al wat meer naar illustratiewerk, en zelfs naar het buitenland”, zegt Boon. “Als je iets nieuws wilt beginnen, moet je al bijna subsidies aanvragen om rond te komen. Je mag blij zijn als je tegenwoordig 200 euro per pagina kunt krijgen. Dat klinkt misschien veel. Maar als je weet dat ik aan één pagina zestien uur werk, is het al iets minder spectaculair, hé. Over mijn laatste stripalbum - dat 48 pagina’s telde - heb ik negen maanden gedaan. Als ik dan uitreken hoeveel ik per dag verdiende, kom ik uit op 35 euro. Bruto, hé. (zucht) Vroeger verdiende je veel meer, én had je nog de royalty’s van voorpublicaties. In het buitenland liggen nog kansen, maar daar moet je weer concurreren met lokaal talent. Jammer, want de Vlaamse strip was uniek in Europa.”

Achterdocht

934?appId=524edb61208a7ca63ed73a9bf9c877

Het samengaan van Ballon Media en Standaard Uitgeverij bekijkt Boon met achterdocht. “Dat een fusie zich opdrong, is geen teken van een gezonde stripmarkt”, vindt hij. “Hoe je ’t ook draait of keert, er verdwijnt alweer een speler. Toen ik begon, waren er vier of meer uitgeverijen die altijd nieuw materiaal zochten. ­Volgend jaar houden we er daar nog eentje van over. ­Standaard plooit zich bovendien terug op z’n licentiestrips zoals Nachtwacht en oude succesreeksen als Suske en Wiske. Ik vind het jammer dat er zo goed als niet meer wordt geëxperimenteerd.”

De crisis heeft volgens Mario vele vaders. “Er verdwijnen almaar meer verkooppunten, of ze slanken af. De Fnac in Gent is verbouwd en de stripafdeling is nog maar de helft van vroeger. Mogelijkheden tot voorpublicaties verminderen. Vroeger had je striptijdschriften zoals Kuifje of Robbedoes, of de Jommekeskrant. Maar nu leest de jeugd véél minder, natuurlijk. Dat merk ik wel bij mijn eigen kinderen van elf en dertien.”

F.C. De Kampioenen

934?appId=524edb61208a7ca63ed73a9bf9c877

Uiteraard zijn er ook lichtpunten te noteren, naast nieuwkomer Nachtwacht. “‘Niet Nu Laura’ doet het bijvoorbeeld fantastisch”, weet Patrick Van Gompel. “Met een eigentijdse aanpak spreekt tekenares Laura Janssens jongeren aan. Of kijk naar de F.C. De Kampioenen-strip van Hec Leemans. Die zorgt ervoor dat zijn strips losstaan van de verhalen die we op tv en in de cinema te zien krijgen. Hij gebruikt dezelfde figuren, maar schrijft er andere avonturen voor. En dat werkt. Er is dus zeker nog hoop voor de Vlaamse strip.”

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kijk eens rond je in De Striep of De Poort : hoofdzakelijk mannen tussen 45 en 70 jaar oud.  😏

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb toch nog redelijk wat ouders met kinderen die strips kopen hoor, gisteren een hele sliert juffen en meesters die nog vlug wat extra strips kochten voor sinterklaas. Ze stappen wel vlugger over op digitale zaken, idem voor speelgoed. Ik speelde nog met Lego en Playmobil tot m'n 15 jaar, nu is dat ondenkbaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...