Ga naar inhoud

Blueberry


Recommended Posts

Is iemand het volgende wel eens opgevallen? In de jaren '70 werd in Pep-Parade een aantal verhalen gepubliceerd over de jonge jaren van Blueberry. Vermoedelijk werden die oorspronkelijk getekend voor een soortgelijke (pocketformaat) uitgave van het Franse Pilote, waaruit Blueberry eigenlijk afkomstig was. Toen die verhalen jaren later werden gebundeld en gepubliceerd in de reguliere albumreeks van Blueberry bleek dat de pagina-verhoudingen van Pep-Parade niet helemaal overeenkwam met die van de albums. De strips waren te smal en links en rechts was er teveel witte ruimte en daarom werd op alle pagina's een strookje bijgetekend. Vermoedelijk door Giraud himself, want er is geenj stijlverschil te zien met de oorspronkelijke pagina's. Op het voorbeeld hieronder is rechts een strook toegevoegd, maar dat geldt niet voor alle pagina's. Soms zijn plaatjes in het midden uitgebreid en op de strook eronder aan de rechter- of linkerkant. Alle pagina's moesten dus waarschijnlijk in stukken geknipt worden. Een enorm werk van Hergé-achtige proporties.

 

Hieronder zie je links de versie uit Pep-Parade 5 en rechts De jonge jaren van Blueberry 3.

 

post-10-0-24309200-1358094664_thumb.jpg

Link naar reactie

Zou het niet omgekeerd zijn? Dat de tekeningen voor de PePparades " gesneden" zijn.

De meeste platen werden in die tijd op A3 formaat getekend. Voor de albumuitgaven werden ze verkleind.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Giraud vele jaren na de publicatie van de pocket edities al die platen heeft zitten aanvullen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Giraud vele jaren na de publicatie van de pocket edities al die platen heeft zitten aanvullen.

 

Toch is dat volgens mij zo. Als je kijkt naar de pagina-nummering op de platen, dan staat die in de originele versie steeds keurig in het hoekje. Op de 'bijgetekende' versie zweeft dat cijfertje ineens een paar centimeter van de rand. Bovendien is op de meeste platen een soort naad te zien waar een gedeelte werd aangetekend.

Link naar reactie

De smalle versie was er eerst. Voor de albums werden de platen vervolgens bijgetekend.

 

Even rondneuzen op Catawiki en op BDoubliées leverde volgende info op.

Blueberry debuteerde in 1963 in Pilote met 'Fort Navajo'. Van 1968 tot 1970 verschenen eveneens 'Pilote Super Pocket'-boekjes. Voor deze pockets tekende Gir de kortverhaaltjes die later zouden worden gebundeld in het tweede en derde album van De jonge jaren van Blueberry ( Yankee en Blauwjas ).

De eerste Nederlandstalige versie van deze kortverhaaltjes vinden we in Pep Parade ( 1969-1971 ).

De albums Yankee en Blauwjas verschijnen beide in 1979, zowel in het Frans als in het Nederlands. Wie beide albums inkijkt, zal zien dat niet alle pagina's werden bijgewerkt. De rechts inspringende plaatnummering en af en toe de zichtbare naad, zoals Ed hierboven al aanhaalt, verraden de bijgewerkte platen.

 

En om Tom B. bij te springen m.b.t. Tanguy en Laverdure. Wellicht zelfde geschiedenis. Ook Tanguy en Laverdure ( maar ook Roodbaard, Lucky Luke, Waanzin Waanzuit, Philemon, Ravian,enz...) verschenen in de superpockets van Pilote.

 

Misschien eens interessant om eens na te gaan wat er in de albumpublicatie gebeurde met de verhalen die aanvankelijk in de Kuifje-pockets gebeurde...

Link naar reactie

Oh ja, en om volledig te zijn. In 1982 gaf Gary Publishing 11 Strip-pockets uit met daarin korte verhaaltjes uit de PepSpeciaal of zo je wil Pilote Super Pocket. Onder de noemer Blueberry verschenen in deze reeks drie deeltjes.

Die pockets stonden ook niet helemaal vol met verhalen van Blueberry, trouwens. (andere helden zoals ene Sunday en De gentlemen deden ook mee.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Volgens de bibliografie in "De kleurrijke helden van Giraud/Moebius" gaat het over de 9 verhalen die ook de inhoud vormen van de 3 eerste albums van "De jonge jaren van Blueberry". In het lijstje hieronder vind je naast de originele en de Nederlandse titel het jaar van eerste verschijnen met name in de Super Pocket Pilote (SPP), het jaar van de nederlandstalige verschijning in de PP (Pepparade) en het album uit de reguliere reeks waarin het verhaal werd opgenomen.

Het nummer van de SPP wordt niet vermeld in de lijst

 

(1) Tonnerre sur la Sierra/(Storm over de Sierra (ook wel: Overval in de Sierra) - SPP 1968 - PP 1 (1969) - Album 20 (1979) - Jonge jaren deel 3 - Blauwjas

(2) Le secret de Blueberry/De blauwe bosbes (ook wel: Het geheim van Blueberry) - SPP 1968 - PP 1 (1969) - Album 16 (1977) - Jonge jaren deel 1

(3) Le pont de Chattanooga/De brug van Chattanooga - SPP 1969 - PP 2 (1970) - Album 16 (1977) - Jonge jaren deel 1

(4) 3000 mustangs - SPP 1969 - PP 2 (1970) - Album 16 (1977) - Jonge jaren 1

(5) Chevauchée vers la mort/Vaarwel Redwood - SPP 1969 - PP 3 (1970) - Album 19 (1979) - Jonge jaren deel 2 - Yankee

(6) Chasse à l'homme/Mensenjacht - SPP 1969 - PP 3 (1970) - Album 20 (1979) - Jonge jaren deel 3 - Blauwjas

(7) Private M.S. Blueberry/Tussen twee fronten - SPP 1970 - PP 4 (1971) - Album 19 (1979) - Jonge jaren deel 2 - Yankee

(8) Chasse à l'homme/Ter dood veroordeeld - SPP 4 (1970) - PP 4 (1971) - Album 19 (1979) - Jonge jaren deel 2 - Yankee

(9) Double jeu/Dubbelspel - SPP (1970) - PP 5 (1971) - Album 20 (1979) - Jonge jaren 3 - Blauwjas

 

Ze tellen allemaal 16 pagina's behalve het eerste verhaal dat er 14 telt.

Het 6e en het 8e verhaal hebben dezelfde titel in het Frans (Chasse à l'homme). Ik weet niet zeker of dit om hetzelfde verhaal gaat. Eigenaardig is wel dat in mijn album 19 het 3e verhaal "Ter dood veroordeeld" is en in mijn album 20 staat dit verhaal nog eens identiek afgedrukt onder dezelfde titel (al wordt het in de inhoudstafel vooraan in het boek aangekondigd als "Mensenjacht"). Ik heb m.a.w. slechts 8 verschillende verhalen in de drie albums. Kan iemand hierover uitsluitsel geven? Heeft iemand 9 verschillende verhalen?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Eigenaardig is wel dat in mijn album 19 het 3e verhaal "Ter dood veroordeeld" is en in mijn album 20 staat dit verhaal nog eens identiek afgedrukt onder dezelfde titel (al wordt het in de inhoudstafel vooraan in het boek aangekondigd als "Mensenjacht"). Ik heb m.a.w. slechts 8 verschillende verhalen in de drie albums. Kan iemand hierover uitsluitsel geven? Heeft iemand 9 verschillende verhalen?

 

Theodoor, mijn album 20. De jonge jaren van Blueberry 3. Blauwjas ( Dargaud / Lombard, eerste druk, 1979 ) opent wél met het verhaal Mensenjacht. De eerste drie albums uit de subreeks 'De jonge jaren' bevatten dus wel degelijk de 9 kortverhalen.

Wellicht is er gerommeld bij een herdruk ?

Link naar reactie
  • 4 months later...

Damn, ik wil die ook. Maar ik heb de eerste helemaal gemist. Zou die nog te krijgen zijn ? (tis wel 50 bucks per boekske...)

 

Edit : bovenstaande gewist ;) ik ga dat eerst ne keer van naderbij bekijken in de winkel.

 

De eerste heb ik onlangs nog zien liggen in De Poort.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Aha , de luxe van het jaar !

Mocht de gehele Blueberry serie verschijnen in deze uitgave (tekeningen van Giraud wel te verstaan )koop ik ze gewoon

allemaal.

Sublieme uitgave van één van de beste series aller tijden.

Enne....proficiat Sherpa met deze uitgave.

Pas in de Striep geweest gisteren , mag al weer terug.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Jean Giraud/Moebius is juist zo speciaal door de kleur.

Hoop niet dat Sherpa die aangekondigde Hermetische garage ook in zwart/wit doet, dat zou echt eeuwig zonde zijn.

 

De Hermetische garage is oorspronkelijk in zwart/wit uitgegeven en later pas ingekleurd. Die inkleuring is ook niet al te best dus ga er maar van uit dat Sherpa hem in z/w uitgeeft (zoals het hoort).

Link naar reactie
Gast Kontiki

En deze staan ook al gepland: De drie overige delen van de vijfdelige cyclus die met Chihuahua Pearl begon, geeft Sherpa later uit in nog eens twee uitgaven: Ballade voor een Doodskist volgt begin 2014, Vogelvrij Verklaard & Angel Face eind 2014.

Link naar reactie

En deze staan ook al gepland: De drie overige delen van de vijfdelige cyclus die met Chihuahua Pearl begon, geeft Sherpa later uit in nog eens twee uitgaven: Ballade voor een Doodskist volgt begin 2014, Vogelvrij Verklaard & Angel Face eind 2014.

 

Yesss, kan bijna niet wachten  :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het succes van van "De mijn van Prosit/Het spook van de goudmijn" zorgde voor "Chihuahua Pearl & De man die $ 500.000 waard was" en wat erna komt. Misschien spreek je met de verkeerde stripwinkeliers ?

 

De mijn van Prosit is gedrukt op 850 exemplaren, Chihuahua Pearl op 750. Mijn stripwinkelier had hem ook niet besteld, maar op mijn eenvoudig verzoek heeft hij eentje besteld voor mij.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

@ Koen: waren een paar stripwinkels in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, spook van de goudmijn stond er nog steeds. Nog niet verkocht en 1 van de winkeliers dacht niet dat dat ook zou gebeuren.

 

En dus? Het lijkt me niet meer dan normaal dat een stripwinkel een strip als deze in voorraad heeft als hij nog leverbaar is...

 

Zwart/wit is een smaakkwestie, de oudere Blueberry luxes waren ook in z/w dus daar sluiten ze mooi bij aan. Ik heb ze allemaal al in kleur dus ik ben blij met de nieuwe versies.

Link naar reactie

En deze staan ook al gepland: De drie overige delen van de vijfdelige cyclus die met Chihuahua Pearl begon, geeft Sherpa later uit in nog eens twee uitgaven: Ballade voor een Doodskist volgt begin 2014, Vogelvrij Verklaard & Angel Face eind 2014.

 

 

Eigenlijk is dat een 10delige cyclus die eindigt met "het einde van de lange rit"

Die 10 delen zouden wel een mooie integrale vormen m.i.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...