Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Snook

Soms Vraagt Een Mens Zich Af...

Recommended Posts

35 minuten geleden, esteban² zei:

Hoe de term "eigen nieuwsgaring" correct te interpreteren? 

Door de eigen bril gelezen op een Franse site en onherkenbaar vertaald. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat is het verschil tussen een kinder skate helm en een kinder fiets helm?

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Vittorio zei:

Door de eigen bril gelezen op een Franse site en onherkenbaar vertaald. 

Lol - Zonder het zelf eigenlijk daar over te hebben, dénk ik wel ik weet waar jij op doelt.

Maar blijkbaar wilt het (bij 't gene waar ik het over heb) ook zeggen: We nemen het nieuws dat door iemand verkregen werd gewoon over, laten de bron vallen en plaatsen er "eigen nieuwsgaring" bij. Want we hebben het zelf gezocht via google, zelf tegen gekomen bij 't scrollen, zelf gelezen in een artikel dat iemand anders schreef, dus ook zelf gespot. En ik denk dat het technisch gezien nog niet eens verkeerd is ook.

Enfin. Dat is toch heel wat anders dan: "Het verzamelen van nieuws en informatie door journalisten.", de manier waarop is blijkbaar extreem breed.  Alsook: "Het begrip 'vrije nieuwsgaring' wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat journalisten het recht hebben om nieuws - of algemener: informatie - te verzamelen, zonder inmenging van wie dan ook." Het is maar hoe los iemand het wil interpreteren, vermoed ik dan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit lijkt me toch wel het minste wat moet worden ingezet om, al was het maar om een bron te checken,  van nieuwsgaring te kunnen spreken:

1187523653__2.JPG.12a6629a6a765c713b89b907fd73ea08.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht

De bron zélf checken, dat is inderdaad iets wat het nog het best zou kunnen samenvatten, Vittorio. In ieder geval, er zijn er die voortdurend met de pluimen van een ander gaan lopen.

Spawn999 - zijn die in de kern niet exact hetzelfde, maar gewoon anders van design? Fiets - aerodynamisch. Voor zover dat nut heeft. Ik weet het niet, want ben er niet in thuis, maar het is wat mijn hersenpan denkt. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

VRT nieuws, DM, DS, HLN, en een boel andere kranten nemen gewoon klakkeloos artikels en interviews over van NYT, The Guardian, The Economist ( The E-communist ),...

Deel dit bericht

Link naar bericht

That's a fact.  Hetzelfde is ook gaande in -bijvoorbeeld- bepaalde filmmagazines (al dan niet online), waarbij zelfs interviews gekopieerd worden en aan de lezer verkocht worden als: "Wij vroegen het aan Mel Gibson.", "Wij spraken exclusief met Mel Gibson", ... etc. Wat vaak niet waar is.  Terwijl de bron klaar en duidelijk is, overigens, maar geen vermelding kreeg.

En inderdaad, @Vittorio, de site waar jij (vermoed ik) op doelde maakt zich ontzettend schuldig aan het onrechtmatig gebruiken van deze term. Zonet weer enkele voorbeelden gezien.  Een Facebook-post van een auteur klakkeloos overnemen, zélf posten en laten uitschijnen dat je een primeur brengt of zélf in contact staat mét ... , dat is geen eigen nieuwsgaring, een krantenartikel overnemen (mits wat aanpassingen) zonder de bron te vermelden eveneens niet.  Zo is het wel heel makkelijk "erkenning" op te eisen voor zowat alle nieuwtjes in de branche.

Enfin, het is me de laatste tijd erg opgevallen bij bepaalde nieuwssites (voornamelijk entertainment) die ik al lang volg.  Ziekte van deze tijd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 18/3/2019 om 21:11, Kameraad Mauser zei:

VRT nieuws, DM, DS, HLN, en een boel andere kranten nemen gewoon klakkeloos artikels en interviews over van NYT, The Guardian, The Economist ( The E-communist ),...

Ik moet wel zeggen dat ik de website van The Guardian (en hun berichtgeving uiteraard) heel goed vind. In zoverre zelfs dat ik eraan denk ze te sponsoren of een of ander abonnement te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik moet wel zeggen dat ik de website van The Guardian (en hun berichtgeving uiteraard) heel goed vind. In zoverre zelfs dat ik eraan denk ze te sponsoren of een of ander abonnement te nemen.

Yep, onvoorstelbaar wat die allemaal zonder paywall prijsgeven (hoewel je in elk artikel wel op een slimme wijze verleid wordt om de boel financieel te ondersteunen). Hun cultuurafdeling is top en vaak zeer verrassend, dat bijvoorbeeld Crumb niet langer een slaaf wil zijn van zijn 'raging libido' en geef vrouwen meer tekent (!!!) heb ik deze maand daar gelezen:

https://www.theguardian.com/books/2019/mar/07/robert-crumb-i-am-no-longer-a-slave-to-a-raging-libido

1717154757_Screenshot2019-03-23at19_38_03.thumb.png.f5b19bd49912d9015a8afa463fe3806a.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
34 minuten geleden, esteban² zei:

Ziekte van deze tijd?

Internet is natuurlijk wel een snoepwinkel waaruit je naar believen kunt grabbelen. Ik snap dat de verleiding groot is, zeker aan het begin als je iets aan het opbouwen bent. Maar gooi er dan minstens een mailtje of telefoontje tegenaan om er nog iets eigens van te maken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

... waarom de meesten met zo een stom rugzakske op hun rug vergeten dat ze zo een stom rugzakske op hun rug hebben. Waardoor ze met dat stom rugzakske tegen alles en iedereen aanbotsen. En je dan aankijken alsof jij het bent die tegen hun stom rugzakske zit te duwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 18/3/2019 om 20:49, esteban² zei:

Spawn999 - zijn die in de kern niet exact hetzelfde, maar gewoon anders van design? Fiets - aerodynamisch. Voor zover dat nut heeft. Ik weet het niet, want ben er niet in thuis, maar het is wat mijn hersenpan denkt. :)

Thanks voor de input, ik denk er hetzelfde over. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Of mensen die hun oprit maniakaal vrij willen houden van elk sprietje gras werkelijk niets anders te doen hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vreselijke mensen zijn dat. Veelal wil het dan ook zo zijn dat zulks soort mensen aanstoot neemt aan het niet zijn zoals zijzelf, van anderen die toevallig in hun dichte omgeving wonen. En er met graagte de arm der wet en de wetgever ( overheid ) erbij sleuren om hun wil op te leggen aan anderen, omdat het uitzicht van hun buren hen niet bevalt. Waarvan zij vinden dat die anderen overlast berokkenen aan hen, aan zij die alles smetteloos en piekfijn onderhouden. Alsof zij een bewaarengel des planeet zijn, een hoeder der mensheid, die de beschaving tracht te vrijwaren van alle onheil die voortkomt uit enige nonchalance en vermeende laksheid der anderen. Zichzelf aangepraat en ingebakken gedrag dat hen een vals moreel superioriteitsbesef oplevert waardoor ze van mening zijn dat hun aanklachten altijd en overal te rechtvaardigen vallen.

Daar bestaan helikopterprogramma's voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat eigenlijk het nut van meeloopstages is.

Zojuist hebben we een modelling session gehad over de presentatie en verwerking van heel specifieke en moeilijke materie. Het was voor insiders sowieso al moeilijk begrijpbaar dus wat hebben die twee leerlingen er nu aan gehad?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...