Ga naar inhoud

Soms Vraagt Een Mens Zich Af...


Snook

Recommended Posts

1 uur geleden, Peter Motte zei:

 

Overigens is dat met iets anders net hetzelfde probleem, hoor. Je hebt altijd Linux-ilefhebbers die denken dat je het met Linux oplost, maar dat is niet waar.

De vermeende veiligheid van Linux is ook een fabeltje. Het is alleen maar veiliger omdat er minder virussen voor worden geschreven omdat er minder mensen zijn die het gebruiken.

Die veiligheid is grotendeels schijn, omdat het aantal virussen niets zegt over de kern van het virus dat gebruikt wordt om beveiligingen te ontwijken.

Tegelijk zijn er voor Linux ook minder mensen die aan virusbeveiligingen werken.

 

 

10 jaar linux, geen virusbeveiliging. 

 

Dubieuze sites: af en toe.

Problemen gehad 0

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Het stockholmsyndroom is het psychologisch verschijnsel dat soms optreedt tijdens een gijzeling. Het verschijnsel houdt in dat de gegijzelde sympathie voor de gijzelnemer krijgt.

 

Het is dus geen digitaal equivalent van het stockholm syndroom.

 

1.Windows gijzelt de gebruikers met rommelsoftware.

 

2.De gebruikers omarmen de gijzelnemer door tegen wil en dank Windows te blijven gebruiken, en verzinnen allerlei drogredenen om die knellende omarming toch maar goed te praten, ook al zijn ze niet tevreden. 

 

DSS = Digital Stockholm Syndrome. (© Sporoi)

 

Idee @Yncke

 

Link naar reactie

De realiteit is dat het heel moeilijk is een andere os te kiezen, eenmaal dat je er een hebt gekozen.

Ik heb het al gezegd: ik had een tijd een dual boot met linux en windows, maar mijn modem werkt niet onder linu

een jaar later was dat opgelost, maar toen zaten we alweer een jaar verder

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

De realiteit is dat het heel moeilijk is een andere os te kiezen, eenmaal dat je er een hebt gekozen.

 

 

Ik durf dat te betwijfelen. De overgrote meerderheid gebruikt Windows, en als sommigen het zo beu worden, proberen die een linux flavor. Het is een kwestie van de begaande paden verlaten.

 

Ik was Windows zo beu, dat ik op het net een laptop kocht met Ubuntu geïnstalleerd.  De laptop trok op niks, maar ik was verkocht voor Ubuntu, en daarna installeerde ik het zelf op een betere laptop. Trouwens dual boot? Als je dat zelf deed dan ben je handig, want dat vereist wat denkwerk en opzoekwerk. (ik weet niet of je pre-installed Windows en Linux dual boot kunt kopen op het net) .

 

Dat linux niet 100% is? Zeker, maar niets is 100%. Maar deze OS steekt mijlenver boven Windows uit.

Probleempje is dat sommige programma's alleen op Windows kunnen en er geen valabel alternatief bestaat. Ik spreek bv over mijn Garmin GPS updater, bepaalde  semi-professionele filmeditprogramma's en tekeneditprogramma's die ik gebruik, enz. Linux heeft alternatieven voor film en tekenprogramma's, maar die zijn minder goed of in de kinderschoenen. Daarom heb ik dualboot met een Windows en daarbij op Ubuntu nog het handige programma Virtualbox met een geisoleerde Guest OS Windows.

 

Maar de teneur bij mij is: alles met Ubuntu (90%), de rest via virtualbox en soms eens op Windows. Ubuntu hoofd-OS, Windows rommel en reserve-OS. Ik heb het me nog geen moment beklaagd.

 

Het is beter de Windows-kudde niet te volgen, zoals met zoveel kuddes. Maar dan moet je wikken en uitproberen.

 

 

 

Link naar reactie
Op 9/4/2024 om 10:54, Peter Motte zei:

Een van mijn betalingen is te laat. Bpost heeft ze niet uitgevoerd.

Ze proberen je te verplichten online te betalen.

Dat betekent ook dat ze je verplichten nieuwe computers te kopen.

In 2025 wil MS stoppen met Windows10 en dan zul je je pc met Windows10 niet meer kunnen gebruiken voor online betalingen, en dus een nieuwe pc moeten kopen, want een nieuwe Windows werkt doorgaans niet meer op een oude pc.

Ik weet wel waarom ik tegen online betalen ben.

Ik maakte het enkele jaren geleden al eens mee met Windows Millennium.

Mag ik hieruit concluderen dat je geen smartphone hebt?

Link naar reactie

In vertalermilieus wordt wel eens gevraagd of je een van de veelgebruikte vertaalprogramma's onder Linux kunt draaien, en de nerds zeggen dan altijd "ja".

Maar wat blijkt? Ze moeten altijd een of andere Windows-emulator onder Linux draaien, en onder die emulator draaien ze dan dat progrmma.

M.a.w.: dat programma draait niet onder Linux, het draait alleen maar onder Windows. Het bedrijf zelf heeft nooit een virsie gemaakt die onder Linux draait.

En dat betekent dat je dus een OS op je pc zet, en dan een programma om een ander OS te imiteren zodat je programma's voor dat andere OS kunt draaien.

Zoiets kan niet goed gaan. De emulatie zal op een of andere manier beperkt worden door het oorspronkelijke OS, omdat dat verschillende dingen anders zal aanpakken. Dus is de kans groot dat het programma dat je uiteindelijk draait, niet helemaal goed zal werken.

Voor wie al Linux heeft en daar al van alles mee doet, kan dat een interessante oplossing zijn. Dan hoeven zijn niet van OS te veranderen als ze een programma willen draaien dat onder hun OS eigenlijk niet draait.

Maar voor wie nog geen Linux gebruikt, lijkt me dat om problemen vragen.

 

Overigens heb ik op mijn W10 een tijdje een VM gehad om oudere programma's te kunnen draaien, maar erg handig was dat niet. Op de duur heb ik het verwijderd. Het belooft meer dan het kan.

Link naar reactie
42 minuten geleden, Peter Motte zei:

In vertalermilieus wordt wel eens gevraagd of je een van de veelgebruikte vertaalprogramma's onder Linux kunt draaien, en de nerds zeggen dan altijd "ja".

Maar wat blijkt? Ze moeten altijd een of andere Windows-emulator onder Linux draaien, en onder die emulator draaien ze dan dat progrmma.

M.a.w.: dat programma draait niet onder Linux, het draait alleen maar onder Windows. Het bedrijf zelf heeft nooit een virsie gemaakt die onder Linux draait.

En dat betekent dat je dus een OS op je pc zet, en dan een programma om een ander OS te imiteren zodat je programma's voor dat andere OS kunt draaien.

Zoiets kan niet goed gaan. De emulatie zal op een of andere manier beperkt worden door het oorspronkelijke OS, omdat dat verschillende dingen anders zal aanpakken. Dus is de kans groot dat het programma dat je uiteindelijk draait, niet helemaal goed zal werken.

Voor wie al Linux heeft en daar al van alles mee doet, kan dat een interessante oplossing zijn. Dan hoeven zijn niet van OS te veranderen als ze een programma willen draaien dat onder hun OS eigenlijk niet draait.

Maar voor wie nog geen Linux gebruikt, lijkt me dat om problemen vragen.

 

Overigens heb ik op mijn W10 een tijdje een VM gehad om oudere programma's te kunnen draaien, maar erg handig was dat niet. Op de duur heb ik het verwijderd. Het belooft meer dan het kan.

 

Emulators zijn geen goed idee. Niet zo'n goede ervaringen mee in mijn beginperiode, en vele gebruikers raden dat af, terwijl anderen er reclame voor maken. Je gaat de veiligheid van linux niet ondergraven door programma's te gebruiken om toch maar een Windows-programma aan de praat te krijgen en dat te mixen in linux. En als het eens lukte dan werkt het betreffende programma maar half. Nee, beter beide OS'en gescheiden houden.

 

Ergens een betalende en meer professioneel programma gebruiken: de meeste bedrijven maken het zich gemakkelijk en ontwikkelen hun programma's  voor Windows en soms voor Mac. 

Dat is een beetje afwegen als je werk en privé laptop tesamen is. Want met dualboot heb je niet beide OS'en tegelijk, je moet altijd terug booten om van OS te veranderen. 

 

Gelukkig laat het programma Virtualbox wel toe 2 OS'en naast elkaar te draaien. Of beter een geïsoleerde OS in een andere OS. Ik gebruik het om een volledig geïsoleerde Windows te draaien op Ubuntu. Die Windows staat dan in een container die in niets communiceert met linux en kan dan bv op een losse harde schijf bewaard worden of op je harde schijf als je plaats genoeg hebt. Tegenwoordig met die krachtige laptoppen draait dat heel soepel. Met mappen uit linux die je eventueel kan bereiken met Windows (dat stel je zelf in) en de hele rimram om zeer gemakkelijk info van de ene OS naar de andere OS te krijgen (klembord bv, maar alleen als je dat zelf instelt) . 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Peter Motte zei:

Een smartphone beschouw ik als een stuk speelgoed, en zeker niet geschikt voor bankzaken.

Overigens heb ik net ontdekt dat de bank minstens nog een overschrijving niet heeft ingevoerd die ik had ingediend.

 

https://febelfin.be/nl/themas/digitaal-betalen-en-bankieren/digitaal-betalen-bankieren/is-digitaal-bankieren-wel-veilig

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
20 uren geleden, Peter Motte zei:

Een smartphone beschouw ik als een stuk speelgoed, en zeker niet geschikt voor bankzaken.

Overigens heb ik net ontdekt dat de bank minstens nog een overschrijving niet heeft ingevoerd die ik had ingediend.

Zo'n gsm lijkt me véél veiliger/beter/handiger dan al je overschrijvingsgegevens op een stukje papier te schrijven en bij de bank in een brievenbus te deponeren.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

Het probleem is dat smartphones etc machines zijn, en machines zijn stuk of verouderen door kunstmatige veroudering.

En als dus alles op machines steunt, krijg je een echt probleem, want je kunt niemand meer bereiken om het op te lossen.

 

Vertel dat vooral niet aan die miljarden mensen die hun bankzaken via hun smartphone doen.

Link naar reactie

Ken je dat verhaal van die ouwe mensen die klaagden dat leerling niet meer deftig zouden kunnen leren toen ze papier begonnen te gebruiken om op te schrijven ipv leitabletten? Want met die tabletten moesten ze alles onthouden terwijl ze overschreven wat de meester op het bord schreef omdat ze het daarna terug moesten uitvegen en met papier zouden ze de lessen kunnen bewaren in een schrift en dus moesten ze het niet meer onthouden.

Er zijn altijd al mensen geweest die nieuwe technologie maar niets vinden.

Link naar reactie

Ja, het is altijd mogelijk om verhaaltjes te bedenken om een idee belachelijk te maken.

Het is trouwens wel waar dat de invoering van het schrift het geheugen heeft doen achteruitgaan. Dat blijkt uit ethnologisch onderzoek. Schriftloze volkeren blijken meer te onthouden dan gedacht.

Ook uit onderzoek blijkt dat mensen die tv-series bingen er minder van onthouden dan mensen die een aflevering per week zien. De reden is dat de wekelijkse kijkers genoeg moeten onthouden voor de volgende aflevering, de bingers mogen hun geheugen sneller "wissen", en ze doen dat ook.

Tot zover dus de verhaaltjes om nieuwe ideeën belachelijk te maken.

Link naar reactie
11 uren geleden, Peter Motte zei:

Ja, het is altijd mogelijk om verhaaltjes te bedenken om een idee belachelijk te maken.

Het is trouwens wel waar dat de invoering van het schrift het geheugen heeft doen achteruitgaan. Dat blijkt uit ethnologisch onderzoek. Schriftloze volkeren blijken meer te onthouden dan gedacht.

Ook uit onderzoek blijkt dat mensen die tv-series bingen er minder van onthouden dan mensen die een aflevering per week zien. De reden is dat de wekelijkse kijkers genoeg moeten onthouden voor de volgende aflevering, de bingers mogen hun geheugen sneller "wissen", en ze doen dat ook.

Tot zover dus de verhaaltjes om nieuwe ideeën belachelijk te maken.

 

Strips laten ook het geheugen achteruitgaan op een nefaste wijze. Het geheugen traint zich niet  en zapt van beeld tot beeld. Vergelijk dit met de uitdaging van een goed dik boek. 😁

 

Maar ernstig: het schrift was het succesverhaal om een veelvoud aan informatie van generatie op generatie door te geven. Het kon immers gestockeerd worden en via lessen en studie doorgegeven zonder de  wijze man/vrouw die de kennis had nodig te hebben.

 

Mondelinge volkeren gaven zeker hun informatie door, maar je begrijpt wel dat de bevroren informatie op schrift veel uitgebreider en flexibeler, en deels ook veiliger is om door te geven. Je moet het maar hebben dat een persoon die veel praktische info bezit over geneeskundige planten bijvoorbeeld eens zich vergiste in zijn eigen kruidenmengsel en kassie wijlen werd.... Weg al die info!

 

Dat het geheugen minder geprikkeld zou worden ... 

Misschien.  Maar dat is het voordeel (?) van deze maatschappij: je kan je het veroorloven oliedom te zijn en er meestal toch niet het hachje bij in te schieten (het Rusland van Poetin is wel een voorbeeld waar dat voordeel even niet geldt). 

 

Ik ben niet echt van de redenering 'in het verleden was het beter, en zie nu hoe is het geworden'.   

Primitievere volkeren: ik wil er zeker geen deel uitmaken. Ik had mijn thuismilieu met heel de familierimram, anti-intellectualisme, bijgeloof en ongelofelijke domheid, (alles mondeling doorgegeven) . Boeken en Belgisch onderwijs hebben me daar deels mee uitgesleurd. Ik heb aan de lijve ondervonden wat dat primitief gedachtegoed en die 'naieve' groepen echt inhouden. Geen romantisering voor mij. 😬

Link naar reactie

Mijn probleem is ook niet dat online bankieren mogelijk is, maar wel dat het wordt VERPLICHT. Dat besluit wordt genomen door bankmanagers die helemaal niet denken aan de problemen waarmee de klanten worden opgezadeld, en wie dat gemakkelijk aanvaardt, heeft nog nooit met die problemen moeten afrekenen. Online is handig, zolang het een extra mogelijkheid is. Maar tegenwoordig wordt het meer en meer een verplichting.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...