Ga naar inhoud

X-Men, Wolverine & Andere Mutanten


niemand

Recommended Posts

Wolverine's solo reeks zal het enige zijn van X wat ik in de nabije toekomst nog zal lezen, na Battle of the Atom.

 

Ik heb gisteren en eergisteren Uncanny X-men vol. 2 : Broken gelezen. In twee keer dus, ja. Het interesseert me blijkbaar niet meer. In de eerste drie comics vind ik dat Bendis er een zootje van aan't maken is, geholpen door de tekenaars. Te veel personages die allemaal op zijn Bendis praten, ook voor mij wordt het (euhm) te veel. En die mutant-hate verhaallijnen word ik onderhand ook zo moe. Waar is de tijd dat er nog gewoon avontuurtjes werden beleefd, zonder al dat grimmig gedoe, van twee of drie comics lang ? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn ? Claremont speelde het jaaaren klaar.

 

De tweede helft van het boek vond ik beter, maar ik vind nog steeds (maar dat is volledig subjectief) dat Bendis niet op de juiste golflengte zit. Het zijn niet de X-men die ik ken and love. Ik begrijp dat er evolutie in de verhalen en personages moet zitten, en juich dat ook toe, maar soms gaat het een richting uit waar ik niet van hou.

 

All New X-men vols. 1 & 2 vond ik zeer goed, vol. 3 al een stuk minder. Uncanny X-men vol. 1 kon er nog mee door, maar deze tweede vind ik niet zo denderend dus. Het ontneemt me zelfs de goesting om met Wolverine and the X-men vol. 7 te beginnen. ;)

 

Dus mijn besluit staat vast : Battle of the Atom wordt het (voorlopig ?) eindpunt van mijn X-verhalen. Maar ik ga wel nog bundels kopen met ouwe X-verhalen in. :) En wie weet : misschien koop ik Bendis' X ooit nog wel eens in een Ultimate Collection TPB. Die HC's van Marvel worden me te duur.

 

 

Edit : in de previews zie ik dat Aaron zijn Wolverine & tXM stop zet met nummer 42, dus die ene trade kan er dan ook nog wel bij. ;)

Link naar reactie

Gho ja, Wolverine & the X-Men is ondertussen feitelijk vervangen door Aarons 'andere' X-reeks zeker.

Ik begin ook steeds minder zin te krijgen in heel veel van Marvel en DC. Als ik ondertussen 4 of meer bundels vaak achter zit bij veel van de titels die ik lees, maar ik me ondertussen toch nog dagelijks kan bezig houden met lezen, is't dat ik het allemaal niet nodig heb zeker?

Wolverine blijft, zoals altijd. In singles. Until I'm dead. Try and change it.

Link naar reactie

Wolverine and the X-men vol 7 : The Hellfire Saga is zéér goed ! Over the top en crazy avontuur met een vette knipoog en ontwapenende humor, yep, dit is de beste X-titel van het moment, en in het algemeen de zotste reeks die ik volg. Maar Aaron weet tenminste hoe een goed X-verhaal te vertellen, zonder al dat modern-grimmig gedoe. De geest van een klassiek X-verhaal, gemixt met wat modern absurdisme (kuch), maar vooral een leuk verhaal met herkenbare personages, dat is wat ik wil, en dat is wat Aaron voorschotelt. I love it. En het is ook nog goed getekend !

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

WOLVERINE: SABRETOOTH REBORN.

 

Het tekenwerk van Simone Bianchi oogt op het eerste zicht fantastisch. Maar er zitten toch rare dingen erin verdoken. Sommige details vind ik toch maar zozo...

 

Het verhaal zelf deed me wel plezier om lezen, alhoewel ik me er eigenlijk maar van ver bij betrokken voelde. Ik vind het niet slecht dat Sabretooth weer terug is, van mij moest hij eigenlijk nooit weggeweest zijn. Het zijn comics, eh...

 

Ondertussen al zoveel zaken met Wolverine erin gelezen dat het bijna een tweede natuur geworden is zeker. Een echte aanrader noem ik dit niet, maar ik ga het ook niemand afraden.

 

Remus is voor mij een welkom nieuw personage, al is het dan misschien alleen maar om de boel wat op te fleuren. Dit heb ik dan wel gemeen met Wolverine, I,m a sucker for redheads. :-)

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

UNCANNY X-FORCE: TORN AND FRAYED.

 

Sam Humphries takes this shit to strange places. :-)

 

Wat Betsy hier allemaal uitspookt in de eerste drie hoofdstukken, amaai! En ik maar denken dat het zo'n schuchter meiske was. She rocks and she rolls, baby!

 

Even serieus, deze reeks is zo NIET X-Men dat het een van de leukste is voor het moment. Ook het tekenwerk gaat die kant uit. This was a very fun read. Voor mij toch. Like this very much.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

X-MEN: STORM.

 

Bundelt Storm ('96), een vierdelige minireeks door Warren Ellis en Terry Dodson.

 

Een stiller moment tussen de vele stormen (no pun intended) die de levens van de X-Men vergallen. Een vervolg op een stuk X-historie welk ik me niks van herinner. Kan zijn dat ik het ooit las, maar misschien ook niet.

 

De Morlocks, een nieuwere generatie, doet hier mee, de Gene Nation, met Mikhael Rasputin als leider. Het speelt zich af op The Hill, een andere dimensie en deels ook in de Morlock tunnels en de X-mansion, maar vooral The Hill (welke ik een schitterende setting vind)... Cable speelt hier tot mijn verrassing ook een hoofdrol...

 

Ik wil maar zeggen, ik hou van dit soort X-boeken, graag gelezen dus.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

UNCANNY X-MEN: BROKEN.

 

Revolution moest ik leren waarderen, dit hier niet. Dit ging er in als zoete koek.

 

Ben fan van Bachalo, nu ook van Frazer Irving. Zijn werk doet me denken aan Richard Corben.

 

Ik verval hier in herhaling, maar dit voelt ergens ook niet aan als een X-Men boek en dat bedoel ik ten zeerste als een positief feit.

 

Ook wel wat leeswerk aan, bijna twee uur aan gelezen. Ofwel word ik traag in mijn oude dag. :-)

 

Nee, I like this book.

 

Soundtrack:

-Sordid Flesh: Torturer

-Nile: At The Gate Of Sethu

-Voivod: Nothingface

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

WOLVERINE: NOT DEAD YET.

 

Door Warren Ellis en Leinil Yu. Had dit jaren geleden al eens gelezen in singles. Was vergeten hoe goed dit wel is in al zijn eenvoud, recht door zee.

 

Wolverine neemt wraak op de White Ghost, die neemt weerwraak, waarop Wolverine weer weerwraak neemt. Wraak genoeg dus voor een degelijk revenge verhaal.

 

Het is allemaal subtieler dan mijn korte omschrijving hierboven. Het zit zeer goed in elkaar. Yu zijn tekenwerk is ook knap. Auto's zien er uit als auto's en dat is niet altijd evident in de comic business.

 

Knap boek!

 

Soundtrack:

-Brutal Truth/Bastard Noise: The Axiom Of Post Inhumanity

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

WOLVERINE: BLOOD WEDDING.

 

Deze trade volgt op Not Dead Yet, maar is een stuk dikker. Meer Wolverine dus! Tien comics en een prestige format (BLACK RIO) dik.

 

De titel komt van het feit dat W hier met Viper trouwt, maar er gebeuren nog een heleboel andere leuke dingen in dit boek. Madripoor is de hoofd setting, maar ook andere plaatsen worden aangedaan. Tom Defalco, Chris Claremont, Todd Dezago, Joe Casey, Fabian Nicieza en Brian K. Vaughan zijn hier de vertellers. Onderandere Cary Nord, Leinil Yu en Carlos Pacheco de tekenaars. Allemaal schitterende mensen die hier aan meewerkten.

 

Captain America, the Wendigo, Kitty Pryde, Psylocke, Jean Grey, Sabretooth (en anderen) doen ook mee in deze vertellingen en er gebeurt werkelijk vanalles!

 

There's nothing quite like goin' in berserker rage and reading large chunks of Wolverine comics on a cold sunday afteroon! :-)

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

WOLVERINE MAX: ESCAPE TO L.A.

 

Het tweede deel van deze reeks door Jason Starr. De tekenaars, Felix Ruiz, Kim Jacinto, Guillermo Mogorron en Roland Boschi zijn me allemaal onbekend, maar leveren goed werk af. Hun tekenwerk zou je doen denken dat Wolverine plots door Image wordt uitgegeven. Dat bedoel ik als een compliment.

 

Dit volume voelt aan als een hedendaags noir verhaal, Logan past daar goed in. Dit is een frisse wind door Wolverine land. Ik zie uit naar deel drie, welk jammer genoeg het laatste blijkt te zijn.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

WOLVERINE: THE RETURN OF WEAPON X.

 

Een dik boek dit, eigenlijk een Essential in kleur bijna. Vier avonden erover gedaan om dit te lezen, een ganse onderneming.

 

Frank Tieri schreef dit, Sean Chen tekende een groot deel ervan. I liked it. Chen vind ik trouwens een goed tekenaar.

 

Mark Texeira, Barry Windsor-Smith, Kilian Plunkett, David Finch... Ook allemaal tekenaars die er aan meewerkten.

 

Echt van genoten.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

X-MEN: A SKINNING OF SOULS.

 

"It ain't the dyin' you should be afraid of Jubilation. We all do that. But not livin' your life t' the fullest before your time -- THAT should frighten you, girl."

 

Wijze woorden van Wolverine. Noem het melig, maar ik lees dit graag. In dit volume staan twee comics van het soort dat ik van de fijnste X-lectuur vind. DIGGING IN THE DIRT en BETWEEN HOPE AND SORROW, hoofdstuk vier en acht van dit boek. Het citaat komt uit acht. Dit zijn de rustige stukken tussen de stormen, waarin de personages hun wonden likken en zichzelf trachten op te lappen, alleen of met de anderen, elk op zijn manier...

 

Maar de X-Men kennende, er wordt hier natuurlijk ook op smoelen geklopt en de nodige zooi afgebroken. Het zou anders de X-Men niet zijn. Ze zijn weer all over the place. In Rusland waar ze The Skinner Of Souls onschadelijk moeten maken en klop krijgen van Omega Red. Cyclops trekt naar Alaska waar hij Mr. Sinister tegenkomt. Betsy komt thuis, maar ze was er al... Dan naar Japan om uit te vissen waarom Betsy er al was en toch nog thuis kwam... Etc... Etc...

 

Acht comics uit de X-Men reeks uit '93. Fabian Nicieza (schreef het verhaal), Scott Lobdell, Dan Slott, Andy Kubert (tekende het grootste deel van het verhaal), Brandon Peterson... Zelfs Darick Robertson... Etc... Etc... De anderen werkten mee aan X-MEN: SURVIVAL GUIDE TO THE MANSION en een deel van MARVEL SWIMSUIT SPECIAL TWO, welke ook in dit boek staan.

 

It could have been far, far worse. :-)

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

X-MEN: X-CORPS.

 

Een beetje een geval van "coming full circle" voor mij. Al die jaren geleden begon ik met X-Men ongeveer juist na dit. Sinds toen heb ik ongeveer alles gevolgd wat er te volgen was wat X betreft tot nu, alsook terug gegaan naar '63. Dit vooral wat Uncanny X betreft, maar ook grote flarden andere X'en etc. Maar vooral Uncanny dus, die cirkel...

 

Vele andere teamboeken gelezen, maar nooit iets anders tegengekomen wat me zo aansprak als deze mutanten.

 

Dit is het X-telefoonboek geschreven door Joe Casey, dik dus. Ian Churchill, Sean Phillips, Tom Raney, Ashley Wood, Ron Garney en Aaron Lopresti zijn de tekenaars. Met dit boek wordt de kaap van Uncanny #400 overschreden. POPTOPIA en X-CORPS zijn de grootste stukken hierin. Het eerste hoofdstuk, PLAYING GOD, vond ik leuk wegens Wolverine die schaamteloos misbruik maakt van de situatie, zonder dat Cyke het schijnt te merken. :-)

 

Jaja, volle cirkels... Niet iets wat je iedere dag meemaakt. Maar het was altijd de moeite waard. Dat kan ik niet van alle team-boeken zeggen.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

X-MEN PRIMER gelezen. Ik weet het niet... Eerder saai... Ik denk niet dat ik dit nog blijf volgen na BotATOM.
Zoals het er nu naar uit ziet, zal ik voorlopig alleen nog Amazing X-men volgen na BotA. De personages interesseren mij, en Aaron schrijft, en zijn Wolverine and the X-men run is me uitstekend bevallen.

 

 

Net zoals bij Star Wars, vergeet Wood ook hier de typische fun eigen aan de franchise. Wood is een topschrijver, maar zijn work for hire valt me tegen, de laatste tijd.

Link naar reactie

De afgelopen dagen heb ik de eerste drie volumes van Wolverine & The X-Men gelezen. Als fan van Jason Aaron is dit alleszins weer een heel ander aspect dat we van hem zien. Het derde deel met de tie-ins van AvsX vond ik wel storend. Die hele cross-over cultuur uit de VS begrijp ik echt helemaal niet, gelukkig is Aaron sterk genoeg om toch nog lezenswaardige verhalen te schrijven ondanks alle 'cross-over-hocus-pocus' ... 

Link naar reactie

X-FACTOR: THE END OF X-FACTOR.

 

Met volume eenentwintig loopt deze reeks ook ten einde, zoals de titel duidelijk maakt. Peter David schreef de ganse run. De man is een degelijk schrijver, geen groot showman, maar zeker niet bang om de zaken eens door elkaar te rammelen. Deze reeks heb ik voor het grootste deel altijd graag gelezen. Mits de delen die met de grote gebeurtenissen te maken hadden, die vond ik toch minder. De crossover toestanden bedoel ik, gelukkig zijn dat er maar twee of zo. Voor de rest is dit een reeks gedragen door de personages eerder dan door de gebeurtenissen. Er waren tijden van plezier, er waren tijden van verlies en afzien, er waren tijden van zottigheid. Dit was een mooie reeks, waarin dingen veranderden en zo bleven, met blijvende gevolgen voor diegene die het onderging. Deze X-Factor bestond grotendeels uit b-listers en has-beens uit de X-wereld, de underdogs, wat zoals hier ook, boeiende literatuur kan opleveren met een man als Peter David. Ergens doet het me op Exiles denken, geen blockbuster, but damn fine adventure...

 

Deze laatste trade handelt af wat er nog af te handelen viel. Voor het ene personage een wat happier end dan voor het andere. Not a big bang, but rather a silent parting of ways...

 

Dire adieu, c'est mourir un peu. Adieu Madrox en Layla, adieu Guido en Monet... En al de rest... It's been a hell of a ride!

 

Soundtrack:

-Anthrax: Persistence Of Time

-Soulfly: Dark Ages

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Voor wie het nog niet ervaren kon, hier nog eens alles op een rij. Het prille begin met de MADROX mini-reeks en dan wat er nog volgde:

 

-THE LONGEST NIGHT

-LIFE AND DEATH MATTERS

-MANY LIVES OF MADROX

-HEART OF ICE

-THE ONLY GAME IN TOWN

-SECRET INVASION

-TIME AND A HALF

-OVERTIME

-INVISIBLE WOMAN HAS VANISHED

-SECOND COMING

-HAPPENINGS IN VEGAS

-SCAR TISSUE

-HARD LABOR

-SUPER UNNATURAL

-THEY KEEP KILLING MADROX

-TOGETHER AGAIN FOR THE FIRST TIME

-THE ROAD TO REDEMPTION

-BREAKING POINTS

-SHORT STORIES

-HELL ON EARTH WAR

-THE END OF X-FACTOR

 

En toen kwam er een mutantje met een lange snuit en het vertelselke was uit... :-(

 

En ja, er komt een nieuwe X-Factor, maar dat gaat nooit meer zijn zoals deze was.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

ASTONISHING X-MEN: UNMASKED.

 

Nog een langlopende X-reeks waarvan we afscheid kunnen nemen. Na Whedon en Ellis kwamen er nog delen uit door andere schrijvers, maar die genoten geen zo'n grote belangstelling meer.

 

In dit deel worden de zaken afgesloten. In de drie eerste hoofdstukken mag Warbird nog even schitteren. Dan Bobby Drake die nog even de wereld naar zijn hand wil zetten. Dan uiteindelijk het einde... Ook eerder intimistisch en op een menselijke manier.

 

In dit volume wil ik ook nog even Gabriel Hernandez Walta vermelden, welke ik een goed tekenaar vind. Zijn tekenwerk ademt de juiste sfeer uit voor dit afscheidsboek.

 

Hier nog een lijstje van wat na de grote namen kwam en ik ook zeker niet slecht vond:

 

-MONSTROUS (Daniel Way)

-CHILDREN OF THE BROOD (Christos Gage)

-EXALTED (Greg Pak)

-NORTHSTAR (Marjorie Liu)

-WEAPONIZED (Marjorie Liu)

-UNMASKED (Marjorie Liu)

 

Voila, dit was het dan...

post-503-0-35754800-1390169551_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

X-men : Schism

Toen vond ik het maar niks, deze opdeling van de X-men. De nieuwe jonge Hellfire Club zag ik al helemaal niet zitten. Nu, twee jaar (of zo) later, heb ik het feit dat Cyclops nu bijna de nieuwe Magneto is nog steeds niet verteerd, maar ik heb me er maar bij neergelegd.

Nu ik Schism opnieuw heb gelezen, moet ik toegeven dat Aaron hier toch weer een verdienstelijk en onderhoudend verhaal heeft neergeschreven, dat, nu ik het grootste deel van zijn Wolverine and the X-men run ook heb gelezen, ook voor mij aanvaardbaarder is geworden.

Een echt top X-boek zal het voor mij nooit worden, maar slecht is het ook niet.

Link naar reactie

X-men : Schism

Toen vond ik het maar niks, deze opdeling van de X-men. De nieuwe jonge Hellfire Club zag ik al helemaal niet zitten. Nu, twee jaar (of zo) later, heb ik het feit dat Cyclops nu bijna de nieuwe Magneto is nog steeds niet verteerd, maar ik heb me er maar bij neergelegd.

Nu ik Schism opnieuw heb gelezen, moet ik toegeven dat Aaron hier toch weer een verdienstelijk en onderhoudend verhaal heeft neergeschreven, dat, nu ik het grootste deel van zijn Wolverine and the X-men run ook heb gelezen, ook voor mij aanvaardbaarder is geworden.

Een echt top X-boek zal het voor mij nooit worden, maar slecht is het ook niet.

 

 

Ik vergeet al die dingen na een tijdje weer. Maar ergens op een parallelle aarde zal er wel een andere versie van mij rondlopen die zich dat allemaal beter kan herinneren. :-)

 

 

Tijd om eens iets te herlezen ? ;)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...