Ga naar inhoud

Conan, Red Sonja (& Other R. E. H.)


niemand

Recommended Posts

RED SONJA VOL. XI: ECHOES OF WAR.

 

In the mysterious land of Stygia, where glistening sands hide dark sorcery and serpent gods, the warrior Red Sonja quests for the cursed Horn of Nergal...

 

Bij de eerste lectuur hiervan had ik het precies niet door, maar dit is eigenlijk een goed RS verhaal. Het maakt deel uit van Eric Trautmann zijn run en is het vervolg op de vorige volumes van zijn hand. Walter Geovani zet met zijn tekenwerk een deftige Sonja neer.

 

Het stuift er nogal in Stygia wanneer Sonja er zich kwaad maakt. Azenathi en Omahr-Bes hadden haar beter met rust gelaten. Wie niet horen wil moet voelen! :)

 

Hier anderhalf uur plezier aan beleefd.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

RED SONJA VOL. XIII: THE LONG MARCH HOME.

 

And the only victory would be another drawn breath, another beat of her heart. Alone against so many, not even her goddess could protect her for long.

 

Deze trade vertelt het einde van de serie. Nog vier hoofdstukken waarin Eric Trautmann zijn run tot een einde brengt. Van alle schrijvers die hun ding deden vind ik zijn verhalen de beste. Hij was de enige die me tijdens het lezen het gevoel gaf dat ik iets las dat volledig Robert E. Howard was. Dit in de drie trades die ik hier vermeld, maar ook in de vorige van zijn hand. Zijn Sonja vind ik de volledigste.

 

Dan heb je hier ook nog vijf hoofdstukken waarin Brandon Jerwa het vampieren gedoe afwerkt... Ik ga er niet te diep op ingaan omdat het direct zo belachelijk klinkt. Het begon met PROPHECY door Ron Marz, een crossover tussen verschillende personages uit de Dynamite stal. THE CRIMSON WELL in deze trade, is daar het vervolg op. Los van wat ik over zo'n zaken denk, dit werd hier GOED aangepakt en het resultaat is veel draaglijker dan een hoop events die ik van de Big Two las.

 

Ik heb er over lopen klagen en zagen toen deze reeks liep. Nu het over is ga ik deze maandelijkse versie van Sonja wel missen zeker... Don't know what you got until it's gone, eh. ;)

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

THE CHRONICLES OF KING CONAN VOL. 6: A DEATH IN STYGIA AND OTHER STORIES.

 

Go back to your warriors and tell them to sing their death song.

 

De eerste twee hoofdstukken door Alan Zelenetz geschreven, de rest door Don Kraar. Het tekenwerk door Marc Silvestri, Geof Isherwood en Mike Docherty. Wat me opviel is hoe zwak het tekenwerk van Silvestri hier is in het hoofdstuk dat hij alleen tekende. Of was het de inkter zijn schuld?

 

Hoofdstuk drie, CALL OF THE WILD, is merkwaardig hier. King C verveelt zich en wil er eens tussenuit. Komt toevallig Red Sonja daar voorbij zeker... Direct een excuus om nog eens op plundertocht te gaan! Het is een mooi gegeven dat ze elkaar nog eens tegenkomen, maar het klopt toch niet helemaal. Red Sonja wordt hier veel te jong voorgesteld tegenover king C die wel zijn jaren toont. Het moet zijn dat Hyrkaanse vrouwen lang bewaren zeker?...

 

Anyways, in het laatste hoofdstuk worden stapels Picten in de pan gehakt en dat is altijd leuk! Lekker ontspannend na een fuckdag op het werk wat Pictische smoelwerken bijwerken met een strijdbijl, nou, dat lijkt me wel wat!!! Effe mijn bijl gaan zoeken...

post-503-0-52073700-1399237466_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

ROBERT E. HOWARD'S SAVAGE SWORD VOL. ONE.

 

There's one thing time can't change. Big man or small, it's all the same to a .45.

 

Een avondje oldskool pulp met de helden van Howard. Kortverhalen, ik lees dat graag. Dus voor mij was dit enkele uren smullen.

 

Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald verhaal, er staan er veel in... THE INCIDENT AT HAKIM'S REST met El Borak, A NEW GAME FOR COSTIGAN met Steve Costigan, SEA CURSE met illustraties van Tim Seeley, THE SPEAR AND THE SIREN met Brule the Spear-Slayer, WHITE DEATH met Conan. Avontuur, spookverhaal, western, detective, sword & sorcery... Howard dit it all, and to me, he did it well. Zoals dit ook weer een degelijke Dark Horse uitgave is.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

RED SONJA TRAVELS.

 

Silence ruled in absolute sovereignty. No breeze stirred the somber ashes of burned children whose bones bore the mark of gnawing by great beasts.

 

Eens iets van een tijdje geleden herlezen. Deze trade bundelt vier one-shots met Sonja in de hoofdrol.

 

-ONE MORE DAY (Jimmy Palmiotti, Justin Gray/Liam Sharp).

-RED SONJA GOES EAST (Ron Marz/Udon Studios)

-MONSTER ISLE (Roy Thomas/Pablo Marcos).

-VACANT SHELL (Rick Remender/Paul Renaud).

 

ONE MORE DAY is mijn favoriet, een vurige Sonja hier in een ruig verhaal. Close second is VACANT SHELL, een Sonja getekend door Paul Renaud kom je niet alle dagen tegen. MONSTER ISLE kon uit een Savage Sword komen, waarmee ik niks negatiefs bedoel. GOES EAST vind ik het minste vanwege Udon Studios, dat is minder mijn ding.

 

Het was, voor mij, een blij weerzien.

 

Soundtrack:

-Winterfylleth: The Threnody Of Triumph

-Drudkh: Blood In Our Wells

 

Een splash uit ONE MORE DAY...

post-503-0-86708100-1393899395_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 1 month later...

RED SONJA: ATLANTIS RISES.

 

Atlantis steekt door toedoen van Thulsa Doom weer de kop boven de golven uit. Volgens de overleveringen is Sonja de enige die dit weer ongedaan kan maken. Dit is ergens een vervolg op de twee RED SONJA VS. THULSA DOOM verhalen, maar die moet je niet gelezen hebben om deze hier te snappen.

 

Max Dunbar zijn tekenwerk geeft hier vorm aan een ietwat andere Sonja. Ze is minder rond en wat peziger, maar dat vind ik niet negatief, het is eens wat anders. Luke Lieberman vertelt een vlot verhaal. Smooth, not too deep. :) Dit is een leuk boekwerkje om je gedachten eens te verzetten.

 

 

RED SONJA: UNCHAINED.

 

Unchained is het vierdelige vervolg op de one-shot BLUE. De Marvel Red Sonja droeg op een bepaald moment ook een blauw kledingstuk, deze Blue verwijst daar naar. Een deel van die Marvel comics heb ik sinds enkele jaren liggen (moet er nog enkele zien te vinden ook), maar ben er nog niet toe gekomen om ze te lezen. Ik weet dus niet in hoeverre deze nieuwe blauwe overeenkomt met de oude.

 

Hier gaat Sonja de strijd aan met een blauwe demon. Haar chainmail wordt zwaar beschadigd en om haar vestimentaire problemen op te lossen draagt ze dan maar de pels van de demon. Ogenschijnlijk een onnozel gegeven, maar het levert een goed verhaal op met humor, waar ook het tragische van RS niet uit het oog verloren wordt. Sonja doodt de jongen die ze uit de klauwen van de demon moest redden en wordt dus niet vergoed voor deze opdracht. Berooid moet ze op de vlucht, gekweld door de moord die ze niet wilde plegen. Met bounty hunters achter haar gat en bezeten door de demon die ze dacht gedood te hebben...

 

Deze is geschreven door Peter V. Brett, een man die fantasy romans schrijft. Je voelt aan dat hij de nodige feel voor fantasy heeft, Howardiaanse fantasy. Ondanks de humor in zijn vertelsel, verliest hij dramatiek nooit uit het oog. Het soort dramatiek die je ook bij Howard terugvindt. Vandaar dat deze trade bij mij in goeie aarde valt.

 

Walter Geovani zet hier met zijn tekenwerk, naar mijn mening, een schitterende Sonja neer. Jammer genoeg alleen in het eerste hoofdstuk (de Blue one-shot). Maar Jack Jadson doet het ook niet slecht in de andere vier hoofdstukken.

 

Dit is een van mijn RS favorieten.

post-503-0-44186900-1397504189_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

LEGENDS OF RED SONJA (de singles).

 

De Grey Riders, twaalf van de gevaarlijkste beroepsdoders, zijn op zoek naar Sonja om haar te doden. Op hun zoektocht ondervragen ze alle soorten mensen, welke hen dan verhalen vertellen over de She-Devil. Zo hopen ze haar te vinden. Maar dat verloopt natuurlijk allemaal zo simpel niet...

 

Een anthology die in zijn geheel een verhaal vormt.

 

Ik heb het al eens gezegd, van mij mogen nog veel vrouwen RS verhalen schrijven en deze comics doen me niet van gedacht veranderen.

 

Hier een van de covers...

post-503-0-16266500-1397512496_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

QUEEN SONJA VOL. ONE.

 

Ik ben het altijd raar blijven vinden dat ze plots met Red Sonja #49 er mee ophielden en out of the blue begonnen met deze reeks hier. Ik begrijp het nog steeds niet, maar het is nu zo...

 

Het eerste volume, de eerste vijf comics van de reeks, is geschreven door Joshua Ortega en getekend door Mel Rubi.

 

Hier wordt verteld hoe Sonja op de troon van Sogaria belandt. De strijd en de miserie die er aan vooraf gaan, de veldslagen tegen de legers van keizer Cornelius II van Emora, het verraad...

 

Het is misschien een beetje veel in vijf comics/hoofdstukken, maar het stoort hier niet, Ortega weet de boel goed af te meten en evenwichtig te verdelen van begin tot eind. Het tekenwerk van Rubi is degelijk, de inkleurder hielp hier en daar wat mee.

 

AND THERE AROSE A WOMAN OF SCARLET AND FIRE, A SHE-DEVIL FROM A DISTANT LAND... Ik geef het toe, als ze een boek met deze woorden beginnen, dan ben ik al verkocht. Maar het is hier toch meer dan dat. Een goed begin voor een reeks die ik niet echt zag zitten toen het begon.

 

 

QUEEN SONJA VOL. TWO: THE RED QUEEN.

 

Arvid Nelson schreef dit, het is er aan te lezen, het is goed! Jack Herbert is ook een betere tekenaar dan Mel Rubi. Ook weer vijf comics/hoofdstukken.

 

Ariok, een opstandige edelman, valt met zijn legers aan om Sonja van de troon te stoten. Ook aan het hof zijn er intriges en verraad. Bovendien vinden ze allemaal dat Sonja maar eens moet trouwen. Sonja denkt er natuurlijk anders over... Maar dan komt ze oog in oog met Ariok en begint ze toch te twijfelen. Drama en romantiek troef in dit deel, van het soort dat ik goed kan verdragen. Starcrossed lovers en verdoemde liefde...

 

Dit is hier allemaal geen Game Of Thrones, eh, but I LIKE this shit. Voor mij zijn deze twee eerste trades dik in orde!

 

Soundtrack:

-Drudkh: Eternal Turn Of The Wheel

-E-Force: The Curse...

-Miasmal: Cursed Redeemer

post-503-0-14984400-1399158312_thumb.jpeg

post-503-0-17041100-1399158330_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

QUEEN SONJA VOL. THREE: COMING OF AGE.

 

Melea en Suvara kibbelen over een lief en naar aanleiding daarvan vertelt Sonja hen over haar jeugd, over de roversbende waar ze een tijdje mee optrok, over haar eerste liefde en hoe ze opgroeide in de straten van Pah-Dishah. Het waren geen gelukkiger tijden, verre van. Al vroeg besefte Sonja dat ze een donker en eenzaam pad zou bewandelen: "I WAS TO WALK THE PATHS OF THIS WORLD ALONE." En ondertussen glibbert de vijand binnen...

 

Het verhaal komt van Luke Lieberman. Ik vind het mooi, al weet ik niet of het eigenlijk naadloos aansluit op de rest van de mythos. Maar dat zal me eerlijk gezegd worst wezen. Hij weet een geloofwaardige jonge Sonja neer te zetten, in al haar arrogantie en brutaliteit.

 

Het minpunt aan deze trade is het tekenwerk van Mel Rubi, hier en daar laat hij toch wat steken vallen. Maar het kan natuurlijk altijd nog erger...

 

Soundtrack:

-Deicide: The Stench Of Redemption

-Dying Fetus: History Repeats...

post-503-0-85856700-1399167443_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

King Conan vol. 3 : The Hour of the Dragon is de eerste helft van de comic bewerking van de enige roman die REH ooit schreef over Conan, een roman met dezelfde titel als deze TPB.

Met behulp van toverij verslaan Conans vijanden hem, zetten hem gevangen en bezetten ze zijn koninkrijk. Maar Conan is Conan ;) dus wat volgt is zijn strijd om alles weer recht te zetten. Avontuur en fantasy (S&S) van de bovenste plank is het, zeer goed ! Misschien wel de beste Conan strip die ik al gelezen heb, geschreven in een zwierige taal, en prachtig getekend.

Ja, heel sterk. Ik wacht ongeduldig op het tweede deel, alhoewel je dit boek min of meer als afgeronde story arc kunt zien. Er is geen cliff hanger maw, maar het verhaal loopt wel verder.

 

king-conan-vol-3-tp.jpg

Link naar reactie

QUEEN SONJA VOL. FOUR: SON OF SET.

 

De vijand die Sogaria binnen glibberde in het vorige volume, komt hier aan de oppervlakte: Thulsa Doom! Het is jaren geleden dat Sonja hem versloeg, maar met de hulp van Set duikt hij terug op. De huurling Ryakin speelt hier ook een belangrijke rol, eerst staat hij aan Sonja's kant, maar in tijden van oorlog kan dat soms wel eens veranderen. Het zijn slechte tijden in Sogaria en er zijn niet veel zekerheden...

 

Deze is weer geschreven door Arvid Nelson. Er is minder leeswerk aan, het verhaal wordt visueel aan de man gebracht. Het tekenwerk van Edgar Salazar helpt daar goed bij, degelijk gedaan.

post-503-0-29783800-1399234405_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

QUEEN SONJA VOL. FIVE: ASCENDANCY.

 

Open assault on the Emoran Empire is suicide, but to Sonja war is a form of art. Through the skillfull use of deception, assassination and manipulation, she plunges the fiefdoms of Emora into confusion and chaos, while feeding her tiny kingdom off Emoran crops. This is only the first act, her real designs are on the crown itself and the reformation of the corrupt Empire, with her atop the throne as Empress Sonja!

 

Ja, nadat Doom verslagen is komt de bevolking van Sogaria in opstand. Er heerst schaarste en het volk dat Sonja nog altijd ziet als een vreemde, zet de boel in vuur en vlam. Sonja tracht met rede en rechtvaardigheid de onrusten tot bedaren te brengen en krijgt daarbij hulp van de wijze strateeg Zartur. En van het een komt het ander...

 

Dit deel is weer door Luke Lieberman op schrift gesteld, meer leeswerk dan bij het vorig deel. Er gebeurt hier dan ook vanalles, om dit allemaal in vijf hoofdstukken te krijgen moet je wel wat meer woorden gebruiken.

 

Het tekenwerk van Fritz Casas vind ik iets minder. Niet dat de man een prutser is, maar het inktwerk is hier en daar wat ruw, mag toch wel wat subtieler. Maar het kan er mee door.

 

Na de twee intimistischer voorgaande volumes, is deze hier veel epischer, but I liked it.

post-503-0-29536100-1399236742_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

QUEEN SONJA VOL. SIX: HEAVY SITS THE CROWN.

 

De laatste trade van deze serie, tien comics dik.

 

Eerst is er een cultus die Sonja van de troon wil krijgen. Dit toont het gevaar van georganiseerde godsdiensten geleid door zealots. Vertrouw nooit pilaarbijters! Nadat die cultus de kop is ingedrukt, zoekt Sonja naar een manier om haar kroon te blijven houden en zo het keizerrijk te stabiliseren. Er wordt een toernooi georganiseerd, waarin prinsen van andere rijken om de hand van de keizerin kunnen strijden. Maar verraad en gefoefel maken dat wat vrede moest brengen tot oorlog leidt en wederom kleurt de aarde rood... Het uur van de wraak slaat!

 

Opnieuw Luke Lieberman aan de schrijfstok, een verhaal dat me bleef boeien. Ergens toch ook een origineel einde, queen Sonja haar gat blijft niet aan de troon plakken zoals dat van king C.

 

Milton Estevam zijn tekenwerk is degelijk. Jammer dat dan uitgerekend het laatste hoofdstuk deels verknald wordt door ene Gledson Barreto... Het ware anders weer te mooi geweest, eh.

 

Mijn eindbesluit: Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als het over RS gaat (mij moet je dus niet geloven), maar ik las deze reeks graag.

post-503-0-71165000-1399334707_thumb.jpeg

post-503-0-78929900-1399334726_thumb.jpeg

post-503-0-33665900-1399334752_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

KING CONAN VOL. 3: THE HOUR OF THE DRAGON.

 

It was many, many moons ago, I first laid eyes on these texts. It was another tome then, written in the tongue of my homeland, that told me the tale of this king for the first time. Aye... Many moons ago, when I had no thought about tomorrow...

 

Ik heb het sindsdien niet meer gelezen. Het grappige is dat Timothy Truman ongeveer dezelfde leeftijd had als ik, toen hij voor het eerst THE HOUR OF THE DRAGON las. De originele roman van Howard dus. Dit kon ik opmaken uit zijn nawoord in deze trade. :)

 

Zowel qua verhaal als tekening als inkleuring... Veel beter dan dit kan het voor mij niet worden. De dingen die Truman aan het verhaal wijzigde, toen hij er een comic van maakte, maken het misschien nog beter dan het origineel. De haast feilloze artistieke tandem Giorello/Villarrubia... Nee, veel beter kan het niet meer.

 

Misschien als het vervolg erop uitkomt...

post-503-0-81148700-1399388423_thumb.jpeg

post-503-0-54753900-1399388443_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

RED SONJA: WRATH OF THE GODS.

RED SONJA: REVENGE OF THE GODS.

 

Nog eens iets herlezen.

 

In WRATH OF THE GODS trekt Sonja door het hoge noorden. In een dorp ontmoet ze de jonge Gamble, die deel uitmaakt van de Budini stam. Deze stam trok zich ooit terug in het mythische land Wodinaz, waar de levensboom groeit en Odin regeert. Maar dat was lang geleden, Odin werd waanzinnig en Loki wil de macht voor zich...

 

REVENGE OF THE GODS vertelt het vervolg. Loki zint op wraak nadat Sonja hem versloeg. In Vanaheim, met de hulp van Raja en zijn roversbende, weet hij de poort naar de hel te openen en zo Ragnarok te ontketenen. Surtr wil de levensboom vernietigen...

 

Beide delen zijn geschreven door Luke Lieberman. WRATH is getekend door Walter Geovani, REVENGE door Daniel Sampere.

 

Ik heb dit graag terug gelezen, eigenlijk liever dan de eerste maal. Kom dat tegen...

post-503-0-15696600-1399404337_thumb.jpeg

post-503-0-34058200-1399404367_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

CONAN AND THE PEOPLE OF THE BLACK CIRCLE.

 

Ik weet niet of ik dit ooit eerder las in een vroegere versie, het zou kunnen, maar ik herinner het mij niet. Deze versie is van FRED VAN LENTE en ARIEL OLIVETTI, naar een novelle van R. E. Howard.

 

Vendhya, een gedoe over een zevental hoofdmannen die gevangen genomen zijn en hun big boss wil hen terug, meer uit eigenbelang dan dat hij ze echt terug wil. Die big boss is natuurlijk Conan... Er volgt een mengelmoes van de gebruikelijke ingredienten zoals verraad en backstabbing en onverwachtheden en loze plannen maken (life's a bitch toestanden) en hier en daar wat wraak. Beetje zoals een dag op het werk, maar dan met zwaarden en van die evil goochelaars op een bergtop...

 

Dit boek is wat ik zo leuk vind aan Howard verhalen, zowel de originele en de goeie bewerkingen ervan: a GOOD yarn!

 

Soundtrack:

-Wolves Like Us: Black Soul Choir

-Drudkh: The Swan Road

post-503-0-97169900-1399679461_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Nog een afbeelding van Red Sonja. Ik weet niet van wie, maar ik vind het wel een mooie.

 

post-503-0-07470200-1399905463.jpeg

 

Ik denk dat dat een tekening van Bruce Timm is.

 

Staat ook een mooie Vampie en een mooie Catwoman tussen, naast veel andere schone dingen : https://www.google.be/search?q=bruce+timm&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2L9xU8PbHdCRywOmr4GYBQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=923#imgdii=_

 

Hij heeft wel meer RS getekend (en er staat ook een mooie Elektra tussen) : https://www.google.be/search?q=bruce+timm&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2L9xU8PbHdCRywOmr4GYBQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=923#q=bruce+timm+red+sonja&tbm=isch&imgdii=_

Link naar reactie

Kwam er geen crossover met red Sonja waar wood aan meeschreef? Is daar al iets van verschenen?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...