Ga naar inhoud

Vlaamse Strip Kan Beste Album Worden In Angoulême


Gast Kontiki

Recommended Posts

Jessica Abel is niet opgezet met het feit dat er geen enkele vrouw in de selectie is opgenomen. Ze roept op tot een boycot.

 

BOYCOTT OF THE ANGOULEME GRAND PRIX

As an Angouleme award-nominated cartoonist and former member of the Grand Jury of the Festival International de la Bande Dessinée (Fibd Angouleme), I'm DISGUSTED that the Grand Prix nominating committee did not see fit to include a SINGLE woman on their ballot.

A group of women cartoonists, mainly in France, but all over, is working actively on this issue. They are calling for a boycott. I am IN.

...

I'm boycotting this award. You should too. I may write in a vote--for a female creator--but I'm not voting for another man for this award. Not this year, maybe not ever. The committee is going to have to win back my confidence.

CRÉATRICES DE BANDE DESSINÉE CONTRE LE SEXISME

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

En dan is er ook nog Fiona Staples:

 

58_p0.jpg

 

1162106-fionastaples.jpg

 

Maar die heeft zo te zien geen plakplaatjes.

 

Jessica Abel is een zeurkous! Moet het mannenbastion dat de stripwereld is, opeens een keurige, politiek correcte, afspiegeling van de samenleving zijn? Worden alle groeperingen dan evenredig opgenomen? Kleurtjes, religies, sexuele geaardheid. tsssss....

Link naar reactie

https://en.wikipedia.org/wiki/Zeina_Abirached

 

Dat lijkt me ook al een madam...

 

Heb ooit de eer gehad om met Jessica Abel en haar man Matt Madden te mogen dineren. Waren niet de sympathiekste mensen...

 

Waarom niet, als ik vragen mag?

Heb met hen eens iets gedronken en ze kwamen een beetje gereserveerd over, maar waren wel vriendelijk. Ze hebben in die bar zelfs voor mij gesigneerd.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Waarom niet, als ik vragen mag?

Heb met hen eens iets gedronken en ze kwamen een beetje gereserveerd over, maar waren wel vriendelijk. Ze hebben in die bar zelfs voor mij gesigneerd.

 

 

Ik moest hen toen een avondje entertainen en hen mee op restaurant nemen (Stripgidsdagen).

 

Ze hadden toen hun dochtertje bij en daar ging nogal wat aandacht naartoe. Voor de rest waren ze vooral bezig met hun smartphones en hadden ze duidelijk geen zin in ons gezelschap (behalve bij het betalen van de rekening). Mijn vrouw wordt nog altijd 'pettig' als haar naam valt. 

Link naar reactie

Jessica Abel is niet boos omdat er geen vrouwen bij de selectie albums van het jaar zitten (die zijn er wel, meer dan hierboven gemeld). Jessica Abel is boos omdat er geen enkele vrouw zit bij de selectie voor de Grand Prix. De winnaar wordt de voorzitter van volgend jaar. De selectie bestaat meestal uit een groep stripmakers die hun sporen hebben verdiend in de stripwereld met meerdere baanbrekende albums. Het feit dat daar geen enkele vrouw bij zit is een fors aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik kijk al uit naar een comment van Kameraad Mauser op dit topic. Altijd leuk om lezen  :e002: .

Gesteld dat bepaalde groepen mensen zich niet echt vertegenwoordigd zien met hun werk in stripland, dan kunnen ze toch een alternatief oprichten? Indien je je gading niet vindt bij Angoulême, dan ga je daar toch niet heen?

 

Doet me wat denken aan Marvel comics en Image comics. De tekenaars en scenarsiten die niet meer tevreden en akkoord waren met de bedrijfspolicy van Marvel verlieten de Marvel-stal en begonnen op hun eigen.

 

Dat is wat ik een verkeerde strategie vind die de laatste jaren vrij veel wordt toegepast binnen het feministische wereldje. Men gaat over tot boycotten van instituten die in hun ogen discriminerend zijn. Ipv een werkend alternatief op te richten.

 

Dan zijn ze verwonderd dat er koosnaampjes als feminazi's enz worden gebruikt.

Link naar reactie

De polemiek begint concrete gevolgen te hebben. Riad Sattouf en Daniel Clowes hebben laten weten hun namen van de lijst met genomineerden te laten schrappen. Mogelijk volgen er nog andere.

Sattouf stelt voor dat zijn naam wordt vervangen door een vrouw en schuift Rumiko Takashi, Julie Doucet, Anouk Ricard, Marjane Satrapi en Catherine Meurisse naar voor. Bij sommige van die namen vraag ik me dan weer af wie zij in hemelsnaam zijn en waarom ze in de voetsporen moeten volgen van vorige winnaars als Art Spiegelman, Bill Watterson en tutti quanti.

Uitgever Jean-Luc Fromental zal als volgt zijn stem uitbrengen: "fuck you".

 

arton19017.jpg?1452034196

Link naar reactie

Wat een onzin allemaal, het gaat toch om verdiensten en niet om de sekse? Ik zou zo behalve Liliane Funcken geen enkele vrouw weten die hiervoor in aanmerking zou komen. De meesten lopen simpelweg nog niet lang genoeg mee of hebben nog niet voldoende indruk gemaakt. Was het voorgaande jaren beter?

Link naar reactie

Er is ook wrevel met vorige winnaars. Vroeger kozen alle Grand Prix-winnaars de volgende winnaar. Sinds vorig jaar is hun rol uitgespeeld en wordt er vooreerst een lijst samengesteld door een aangestelde jury. Nu wijten ze dat daar ook al aan.

Link naar reactie

En het gaat verder:

Milo Manara joins the Angoulême boycott - that is 6 out of 30, one fifth, now off the list!
A French survey found that the percentage of women professionals in French comics today was only 12.4% (i.e. one eighth). In 2001 it was only 7% so it has almost doubled but has quite a way to go yet:

 

12% vrouwen dus. Ik had minder verwacht.

 

edit: ook Ware, Blain en Christin doen mee met de boycott. 9 al dus.

Link naar reactie

Er zijn veel minder vrouwelijke dan mannelijke striptekenaars.

Dan is het toch perfect mogelijk dat er geen enkele vrouw genomineerd was?

Of was dat echt opzet???? Waarom zouden ze er geen vrouwen bij willen?

Meestal wordt het juist als bijzonder leuk ervaren als  vrouwen zich in de stripwereld begeven.

Die worden met open armen onthaald.

EN nu gaan ze dus toch nog vrouwen nomineren..

Raar hoor!

Maar ik heb het ook niet grondig gevolgd. Er zal wel een en ander zijn dat ik niet weet.

Link naar reactie

Ik denk altijd: positieve discriminatie blijft discriminatie (ook al is het jammer genoeg soms nodig). 

Dat er dit jaar geen vrouwen opgenomen waren op de lijst, zal wel zijn omdat de andere (toevallig mannen, en die zijn inderdaad met veel meer in de stripwereld) beter waren, zeker? Ik verdenk Engoulême echt niet van bewust seksisme. 

Link naar reactie

Er is ook wrevel met vorige winnaars. Vroeger kozen alle Grand Prix-winnaars de volgende winnaar. Sinds vorig jaar is hun rol uitgespeeld en wordt er vooreerst een lijst samengesteld door een aangestelde jury. Nu wijten ze dat daar ook al aan.

Volgens mij is het de fout van de aangestelde jury, daarin zaten waarschijnlijk geen vrouwen. En anders is het de schuld van degene(n) die de aangestelde jury aangesteld hebben.

 

Maar het is een beetje flauw om nu omwille van wat lawaai terug te komen op eerder genomen beslissingen (tenzij men er nu van overtuigd is dat de vrouwen die erbij komen écht beter zijn dan de reeds gekozen mannen en dan moet men gewoon die aangestelde jury buitenflikkeren).

 

ps. zie nu dat ze al vrouwen bijgevoegd hebben (stemmen kan voorlopig niet meer):

- Posy Simonds

- Marjane Satrapi

- Chantal Montellier

- Moto Hagio

- Linda Barry

- Julie Doucet

 

http://grandprix.bdangouleme.com/11/liste-candidats.html

Link naar reactie

Je hebt het over 'De FOUT', Zwendel. IS er wel een fout gemaakt????

Zat er geen enkele vrouw in die jury? En dan nog...

Van mij mag het volgende keer een jury zijn met uitsluitend vrouwen...

Onderscheid maken tussen mannen en vrouwen...We leven toch niet meer in 1800...

Door er nu op terug te komen en toch vrouwen te nomineren komen ze nu ongeloofwaardig over.

Echt stom.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...