Ga naar inhoud

Het Valt Allemaal Wel Mee


Recommended Posts

Begon van Tol niet zo rond 1995 met strips/cartoons ? Ten tijde van het schrijven van dat artikel wastie dus een jaar of 15 bezig. Wat ik bedoelde te zeggen is dat vrijwel geen enkele jongere binnen 10 jaar na aanvang van het werkende leven "binnen" is. Sterker nog, velen zullen nooit rijk worden. Stripauteurs vormen daarop geen uitzondering. Of stripauteurs significant slechter/beter af zijn dan andere beroepsgroepen is natuurlijk niet aan te tonen.

Link naar reactie
Gast centen tellen

er is altijd concurrentie geweest

 

de belgische strip werd vooral mogelijk omdat tijdens woii de amerikaanse cobcurrentie wegviel

 

en je mag ook het succes van marten toonder niet vergeten, die de nedrlandse strip zelfs 'remmende voorsprong' opleverde

Link naar reactie

gokje...Uderzo

 

Erven Peyo en Herge zullen hier wellicht nog wel boven staan.

Mort Walker? Van Hamme? Walking dead auteurs?....geen idee

 

Ik denk dat in Nederland niemand (ook geen uitgevers of winkeliers) rijk zal worden van strips, als de Jager met twee pandjes in Amsterdam (of Toon met zijn huis met uitzicht) de toppers zijn........ betekent dat voor de gemiddelde striptekenaar geen vetpot.

De succesvolste (en dus ook gemiddelde) ambtenaren, managers, ondernemers, bankiers, accountants, voetballers, artsen, ingenieurs, beleggers, juristen etc. etc. verdienen vele malen meer, dus voor het geld moet je absoluut niet gaan striptekenen.

Wel is het natuurlijk een leuk beroep en is het vaak een hobby, die is uitgegroetd tot werk (of bijwerk). En als je het graag doet, daar gaat het toch om.

Ik proef vaak een afgunst t.o.v. geld verdienen (kijk naar dat catawiki gezever), maar laten we hopen dat er geld verdiend wordt met strips, dan worden er nog lang strips gemaakt en kunnen wij er van genieten :P en daar gaat het toch om.

Link naar reactie

Bij wijze van spreken wel :)

Alan Moore is geen miljonair, zijn tekenaars wel want hij heeft aan hen al het Hollywood geld gegeven.

 

Blijft een aparte man ;) Doet het echt niet voor het geld dus.

 

Stond Charles M. Schulz niet jarenlang in de top zoveel van rijke Amerikanen?

 

Even googelen:

 

 

 

Gratis Mars Gremmen-cartoon:

 

 

 

Hoe die strijkplank overgaat in een duikplank is geen toeval. Geniaal ! :e005:

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Erven Peyo en Herge zullen hier wellicht nog wel boven staan.

Die zijn overleden, ik zocht een nog levende stripmaker

 

Ik denk dat in Nederland niemand (ook geen uitgevers of winkeliers) rijk zal worden van strips.

 

Wilbert Plijnaar en Thom Roep bijvoorbeeld hebben het dan wel niet te danken aan zelf strips maken maar zijn via die weg wel goed bij Disney, Pixar en Donald Duck onder het dak gekomen.

Link naar reactie

Neil Gaiman, Frank Miller zullen wel hoog in de lijst staan.

Ik vraag me af of Alan Moore miljonair is, of verbrandt hij al zijn geld op rituele wijze ?

 

Moore's Watchmen en V for Vendetta gaat elk jaar nog enkele honderden keren over de toonbank. Hij heeft een vast inkomen maar is geen miljonair. Hij is dat wel even geweest maar dat geld verloor hij nadat zijn uitgeverij onderuit ging.

 

Gaiman verdient goed met zijn schrijfsels maar heeft na verluid een fabriekje van zijn vader geerft waar hij goed mee verdient. Hij verkoopt watertjes e.d. voor scientology. Al mag je me op dat laatste niet helemaal vastpinnen.

Link naar reactie

Moore's Watchmen en V for Vendetta gaat elk jaar nog enkele honderden keren over de toonbank. Hij heeft een vast inkomen maar is geen miljonair. Hij is dat wel even geweest maar dat geld verloor hij nadat zijn uitgeverij onderuit ging.

 

Uit een interview met Alan Moore:

KA: Do you still get royalty payments from the trade paperback sales of Watchmen and the movie?

 

AM: Yes. It is my work. I still get a royalty--not a very big royalty, but the kind that the comic industry was offering in the 1980s. Yes, I still get a little bit of the money that I consider myself to be owed for these things.

 

Het is niet omdat een Amerikaans stripmaker een zeer succesvol product aflevert dat hij daardoor stinkend rijk wordt. In het verleden had je natuurlijk de bekende voorbeelden van Carl Barks en Bud Sagendorf (60 jaar lang de tekenaar/scenarist van Popeye) die beiden een gewoon bediendeninkomen hadden, recent is daar ook nog Don Rosa bijgekomen. Lees maar eens zijn ondertussen beruchte epiloog waarin hij uitlegt waarom hij geen strips meer maakt en hoe het Disney-systeem in elkaar zit op http://career-end.donrosa.de/ en waar je ook kan lezen dat zijn vrouw, die lerares is, voor het grootste deel van het inkomen zorgde.

 

Maar dat waren natuurlijk allemaal auteurs die niet de eigenaar waren van hun reeksen.

Link naar reactie

Stinkend rijk worden is ook niet nodig, en voor niets goed vind ik. Ik denk dat louter stinkend rijk zijn nog niemand gelukkiger gemaakt heeft. Anderen zien rijk worden met jouw werk, terwijl je zelf maar een gewoon loon krijgt moet wel pijnlijk zijn, maar dat probleem geldt eigenlijk voor 90% van alle arbeiders en bedienden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...