Ga naar inhoud

De Wereld Van De Strips (Controverse)


Gast Kontiki

Recommended Posts

Het feit alleen al dat Peumans eerder een -mindere- Vlaamse tekenaar wilde dan de -beste- Belgische tekenaar, omdat het toevallig door een Vlaams orgaan georganiseerd wordt, is genoeg om hier heftig op te reageren. 

En Hoet en Vandenbossche hadden niet het recht om op eigen initiatief iets aan het kunstwerk te veranderen. Dat is niet niks! 

 

 

Trouwens, moet je daar écht 20.000 euro (plus btw, hoogstwaarschijnlijk) voor betalen om een paar originelen uit te kiezen voor een tentoonstelling, Vlaams orgaan?

Link naar reactie

Het feit alleen al dat Peumans eerder een -mindere- Vlaamse tekenaar wilde dan de -beste- Belgische tekenaar, omdat het toevallig door een Vlaams orgaan georganiseerd wordt, is genoeg om hier heftig op te reageren. 

Dat lijkt mij eigenlijk niet. Natuurlijk sluit je betere exemplaren uit als je een limiterende factor oplegt ten voordele van mindere goden die wel aan de voorwaarden voldoen. Pakweg een Uderzo zal zo ook niet uithangen. Dat is toch maar logisch?

Link naar reactie

Dat lijkt mij eigenlijk niet. Natuurlijk sluit je betere exemplaren uit als je een limiterende factor oplegt ten voordele van mindere goden die wel aan de voorwaarden voldoen. Pakweg een Uderzo zal zo ook niet uithangen. Dat is toch maar logisch?

Nee.

Als je 2 curatoren aanstelt, die je daarvoor goed betaalt, dan vertrouw je op hun oordeel (waarmee ik niet de meerwaarde van Dany Vandenbossche ken).

Het zal niet in hun briefing gestaan hebben dat "taal" een item was.

Link naar reactie

Op een ander vroeg men zich af of het censuur is. Ik heb de discussie hier niet gevolgd, maar dit waren daar my 50 cents :

 

Het origineel is MET tekst.
De tekst werd weggehaald, dus is het censuur.

Ik ga zelfs meer zeggen : het is verminking van een kunstwerk.
Of zoals Hoet het zei : als ge in het Vl. parlement een tentoonstelling houdt van Belgische kunst, en ge hangt er Ceçi n'est pas une Pipe van Magritte, dan gaat ge die tekst ook niet verwijderen. Dat is verminking van een kunstwerk.
Ik vind dat hier net hetzelfde. De tekst staat al op het origineel, dus als ge 'm weghaald is het censuur en verminking !

 

Link naar reactie

Op een ander vroeg men zich af of het censuur is. Ik heb de discussie hier niet gevolgd, maar dit waren daar my 50 cents :

 

Het origineel is MET tekst.

De tekst werd weggehaald, dus is het censuur.

 

Ik ga zelfs meer zeggen : het is verminking van een kunstwerk.

Of zoals Hoet het zei : als ge in het Vl. parlement een tentoonstelling houdt van Belgische kunst, en ge hangt er Ceçi n'est pas une Pipe van Magritte, dan gaat ge die tekst ook niet verwijderen. Dat is verminking van een kunstwerk.

Ik vind dat hier net hetzelfde. De tekst staat al op het origineel, dus als ge 'm weghaald is het censuur en verminking !

 

 

inderdaad.

Link naar reactie

Nee.

Als je 2 curatoren aanstelt, die je daarvoor goed betaalt, dan vertrouw je op hun oordeel (waarmee ik niet de meerwaarde van Dany Vandenbossche ken).

Het zal niet in hun briefing gestaan hebben dat "taal" een item was.

 

Die redenering volg ik dus niet. De curatoren hebben 't zo beslist, dus da's finaal en alleszaligmakend? Of de oorspronkelijke specs vermelden 't niet, dus pech, klant, achteraf mag je geen aanpassingen vragen?

 

(Oh, wat zou 't leven simpeler zijn als dat laatste waar was... )

Link naar reactie

Tweet van Kama: "Ben het un Peu Beu Mans, bij deze trek ik mijn werk terug dat in het Vlaams Parlement werd opgehangen"

 

Wat ik me afvraag: bij veel originele platen is de tekstballon toch leeg, of niet (zodat ze er achteraf de tekst in om het even welke taal kunnen inzetten)?

Link naar reactie

Kama moet nu ook zijn werk niet terugtrekken. Het stripfeest is al een beetje verknald door de kleine geesten van de Vlaemsche Natie... Het moet niet erger worden door striptekenaars die hun werk terugtrekken, zeker als dat van Schuiten en Peeters wel blijft hangen.

 

Juist niet. Ik zou willen dat er nog meer het voorbeeld zouden volgen

Link naar reactie

Schuiten was ook wel de slechtste die ze konden kiezen: veel Franstalige Belgische stripauteurs doen de moeite om Nederlands te spreken, maar hij echt niet. Dus zijn werk als logo kiezen voor een tentoonstelling in het Vlaamse parlement betaald met Vlaams geld is echt wel een flater.

En die Franse tekst, pal in het midden van de affiche, lijkt wat op het Vaticaan die vindt dat de uitdrukking "christelijke waarden" in de Europese grondwet moet staan.

Het was dus echt wel een domme keuze van Hoet en Co.

En Kamagurka? Die had beter gezwegen in plaats van olie op het vuur te gooien en een communautaire rel te veroorzaken.

 

Overigens ook dit: Hoet is populair omdat hij Gents spreekt. Maar waarom spreekt hij Gents? Omdat hij geen goed Nederlands kent? Dat is nogal typisch voor die oude Vlamingen: of dialect, of... Frans. Hoet heeft zich misschien meer laten kennen dan hij beseft.

Link naar reactie

Schuiten was ook wel de slechtste die ze konden kiezen: veel Franstalige Belgische stripauteurs doen de moeite om Nederlands te spreken, maar hij echt niet. Dus zijn werk als logo kiezen voor een tentoonstelling in het Vlaamse parlement betaald met Vlaams geld is echt wel een flater.

En die Franse tekst, pal in het midden van de affiche, lijkt wat op het Vaticaan die vindt dat de uitdrukking "christelijke waarden" in de Europese grondwet moet staan.

Het was dus echt wel een domme keuze van Hoet en Co.

En Kamagurka? Die had beter gezwegen in plaats van olie op het vuur te gooien en een communautaire rel te veroorzaken.

 

Overigens ook dit: Hoet is populair omdat hij Gents spreekt. Maar waarom spreekt hij Gents? Omdat hij geen goed Nederlands kent? Dat is nogal typisch voor die oude Vlamingen: of dialect, of... Frans. Hoet heeft zich misschien meer laten kennen dan hij beseft.

 

"In het Vlaams parlement betaald met Frans geld"

 

Dit is een op z'n minst onvolledige weergave. Een deel van de tentoonstelling betreft Brusselse striptekenaars, en bevindt zich in de gebouwen van de Raad van de VGC.

De VGC wiens dotatie niet enkel van Vlaanderen komt, maar ook van het BHG en van de federale staat.

 

In dat kader vind ik een keuze voor de Brusselse tekenaar Schuiten vrij logisch, niet enkel omwille van de duidelijke band tussen Brussel en zijn werk, maar ook en vooral gezien dat werk er grafisch met kop en schouders bovenuit steekt.

Link naar reactie

Ik vind dat Jan Hoet en Danny Vandenbossche hebben getoond dat ze niets van strips weten.

Schuiten maakt mooie tekeningen, maar het zijn geen striptekeningen. In hun hele cyclus van de Duistere steden ontbreekt elke grafische dynamiek.

Vergelijk dat maar eens met de tekeningen van Uderzo of Franquin. Zelfs in Kuifje, dat ook niet bol staat van wriemelende figuurtjes, wordt beweging beter weergegeven dan in de strips van Schuiten.

Hoet en Vandenbossche hebben gekozen met het oog van een prentenliefhebber uit de 19e eeuw, niet met het oog van een stripkenner.

Link naar reactie

Ik vind dat Jan Hoet en Danny Vandenbossche hebben getoond dat ze niets van strips weten.

Schuiten maakt mooie tekeningen, maar het zijn geen striptekeningen. In hun hele cyclus van de Duistere steden ontbreekt elke grafische dynamiek.

Vergelijk dat maar eens met de tekeningen van Uderzo of Franquin. Zelfs in Kuifje, dat ook niet bol staat van wriemelende figuurtjes, wordt beweging beter weergegeven dan in de strips van Schuiten.

Hoet en Vandenbossche hebben gekozen met het oog van een prentenliefhebber uit de 19e eeuw, niet met het oog van een stripkenner.

Dat jij De duistere Steden slechte strips vindt, is in deze van redelijk ondergeschikte orde.

 

Wat de affiche betreft, voor zulks medium lijkt het mij niet onlogisch dat je een beeld selecteert dat als 'prent' werkt.

Link naar reactie

Schuiten was ook wel de slechtste die ze konden kiezen: veel Franstalige Belgische stripauteurs doen de moeite om Nederlands te spreken, maar hij echt niet. Dus zijn werk als logo kiezen voor een tentoonstelling in het Vlaamse parlement betaald met Vlaams geld is echt wel een flater.

Het was dus echt wel een domme keuze van Hoet en Co.

 

 

nu moet je mij eens oprecht uitleggen waarom het werk van de meest gelauwerde en gekende levende Belgische stripauteur als uithangbord over de BELGISCHE strip een flater zou zijn geweest.

Link naar reactie

Ik vind dat Jan Hoet en Danny Vandenbossche hebben getoond dat ze niets van strips weten.

Schuiten maakt mooie tekeningen, maar het zijn geen striptekeningen. In hun hele cyclus van de Duistere steden ontbreekt elke grafische dynamiek.

Vergelijk dat maar eens met de tekeningen van Uderzo of Franquin. Zelfs in Kuifje, dat ook niet bol staat van wriemelende figuurtjes, wordt beweging beter weergegeven dan in de strips van Schuiten.

Hoet en Vandenbossche hebben gekozen met het oog van een prentenliefhebber uit de 19e eeuw, niet met het oog van een stripkenner.

 

Wat is dit nu weer voor onzin?  Beschouw je, om binnen het "thema" te blijven, onze Vlaamse Primitieven of de Egyptische schilderingen en beeldhouwwerken dan ook niet meer als kunst, want ook in deze werken ontbreekt vaak elke beweging.  Ik wist niet dat die grafische dynamiek plots een essentieel onderdeel was geworden van het wezen strip in deze. 

Het is uiteraard je volste recht dit zelf niet mooi te vinden, maar des gouts et des couleurs... ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Beschouw je, om binnen het "thema" te blijven, onze Vlaamse Primitieven of de Egyptische schilderingen en beeldhouwwerken dan ook niet meer als kunst, want ook in deze werken ontbreekt vaak elke beweging.  

 

En opgepast: bij die "Vlaamse" primitieven zaten Walen, Brusselaars, Limburgers en zelfs een verdwaalde Duitser!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...