Ga naar inhoud

Voorjaarsopruim - Welke Reeksen Toch Houden?


Voorjaarsopruim - welke reeksen toch nog houden?  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke reeks moet ik absoluut houden?

    • Charly
      5
    • Luka
      5
    • De expert
      0
    • De bewaker van de lans
      1
    • De krijgsheren
      0
    • Celadon Run
      0
    • De Phaeton
      0
    • Leo Roa
      0
    • Gabrielle
      1
    • Aleph
      0
    • Tosca
      3
    • Marlysa
      1
    • Excalibur
      1
    • De mof
      1
    • Finkel
      1
    • De khan
      3
    • Dock 21
      0
    • De hemelsluizen
      0
    • Yoni
      0
    • Lucy
      0
    • Halloween
      1
    • De grote rivier
      1
    • Silex-files
      0
    • Labyrinten
      0
    • De kiem van de waanzin
      2
    • Sirene
      0
    • Esmeralda
      0
    • Zwarte trilogie
      1
    • Laiyna
      2


Recommended Posts

Ik heb het altijd moeilijk om reeksen van de hand te doen. Maar omwille van plaatsgebrek (en noodzaak aan fondsen om nieuwe dingen aan te kopen), moet het soms. Daarom heb ik een criterium vastgelegd dat me toelaat om te bepalen wat wel en niet uit mijn verzameling zal verdwijnen. Ik zit nu ongeveer halfweg en de vaststelling is dat er toch wel wat reeksen tussen de afvallers zitten die ik wat zou "missen". Daarom een bijkomend criterium: de vijf reeksen die (de meeste) stemmen krijgen van jullie, ga ik ook houden. Een beetje lyrische  bewoordingen om jullie stem te ondersteunen zijn niet noodzakelijk doch van harte welkom.

Link naar reactie

Ik hoop toch op wat meer enthousiaste reactie van andere forummers, Koen. Je hebt in wezen wel gelijk, maar ik ken forummers die zelfs hun dubbele albums niet van de hand doen, omdat het van Helmond is ipv van Lombard, omdat het een rode kaft heeft in plaats van een bruine of omdat het naar een muffe zolder ruikt ipv een muffe kelder. Die gaan mij misschien wel snappen  :e008:  (of juist niet omdat ik wél dingen wil wegdoen)

Link naar reactie
Gast Natte aap

ga je er nog iets voor krijgen, denk je?

Misschien zoals Koen zegt, alles waar je niet enthousiast over bent buiten gooien. Of misschien is enthousiast dan een iets te grote drempel. Ik heb destijds ook een eerste lading buiten gedaan. Mijn criterium is hoeveel ik het herlees of wil herlezen. Als ik er telkens mee in mijn hand sta en denk, hm, nee, toch maar iets anders. Dan ging het buiten. (michel vaillant is gegaan en de blauwbloezen zijn gebleven :) )

Link naar reactie

Ik hoop toch op wat meer enthousiaste reactie van andere forummers, Koen. Je hebt in wezen wel gelijk, maar ik ken forummers die zelfs hun dubbele albums niet van de hand doen, omdat het van Helmond is ipv van Lombard, omdat het een rode kaft heeft in plaats van een bruine of omdat het naar een muffe zolder ruikt ipv een muffe kelder. Die gaan mij misschien wel snappen  :e008:  (of juist niet omdat ik wél dingen wil wegdoen)

 

Ik sluit me aan bij de quote tussen haakjes, ;-)  Ik heb nog nooit iets weggedaan, maar ik blijf dan ook erg creatief in het zoeken naar bijkomende plaats om dat alles te stockeren.

Nu ja, met die hulp ben je niet zoveel... helaas ken ik nagenoeg geen enkele reeks van degene die je hierboven vernoemt.

Enkel Charly las ik vroeger in Robbedoes, maar dan wel behoorlijk tegen mijn zin want ik vond dat toen ontzettend slecht.  Waarom ik ze dan las.... tja, ik las nu eenmaal braafjes mijn hele Robbedoes, elke week opnieuw (hoewel, neen, Buck Danny sloeg ik over, dat vond ik nóg slechter).

Dus als je er al eentje wilt om weg te kieperen: Charly!

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Luka zou ik zeker houden! Heel jammer dat dit nooit fatsoenlijk werdt afgerond maar ik vind dat toch een heel degelijke reeks. Eén van de betere misdaadreeksen dij dankzij de poëtisch/filosofische aspecten ook nog enige diepgang heeft. Iets wat veel misdaadreeksen niet kunnen zeggen. Niet wegdoen dus is mijn tip.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Kontiki

In de rapte een lans breken voor Laïyna: zo'n mooi geschilderd sprookje, helemaal beantwoordend aan de duistere sfeer van Dubois' scenario. Dit is nu effectief iets dat ik meermaals heb herlezen al vond ik achteraf dat laïyna's opleiding minder snel afgehaspeld mocht.

 

Halloween vond ik indertijd een bijzonder spannend Scream-achtig thrillergevalletje. Mooi afgerond, wat ik niet kan zeggen van enkele van je andere reeksen (Finkel bv.).

 

Luka: ondanks de mindere tekeningen, giert de actie wel door de verhalen.

 

Charly: beheerst getekende psychologische thriller. Alleen al de eerste vijf delen of daaromtrent zijn zorgvuldig opgebouwd om te kunnen knallen.

 

Marlysa: voor mij een van de laatste reeksen van Talent die een verdere vertaling verdient.

Link naar reactie

Ik heb het altijd moeilijk om reeksen van de hand te doen. Maar omwille van plaatsgebrek (en noodzaak aan fondsen om nieuwe dingen aan te kopen), moet het soms. Daarom heb ik een criterium vastgelegd dat me toelaat om te bepalen wat wel en niet uit mijn verzameling zal verdwijnen. Ik zit nu ongeveer halfweg en de vaststelling is dat er toch wel wat reeksen tussen de afvallers zitten die ik wat zou "missen". Daarom een bijkomend criterium: de vijf reeksen die (de meeste) stemmen krijgen van jullie, ga ik ook houden. Een beetje lyrische  bewoordingen om jullie stem te ondersteunen zijn niet noodzakelijk doch van harte welkom.

 

Ik heb ook precies dat gevoel. Het ergste is om een serie (of een deel daarvan) weg te doen en jaren later tot de conclusie te komen dat je hem toch weer wil hebben, daar kan ik serieus ziek van worden......

 

k zou Tosca en Luka houden

Link naar reactie

En wat nou als je de zaken eens omdraait? Welke reeksen zou je ervoor willen inwisselen? En is dat dan de moeite waard volgens jou? Dat maakt de keuze wellicht al anders en interessanter.

Persoonlijk zou ik de reeksen die ik niet weg kan doen ook niet weg doen en zeker niet de keuze overlaten aan anderen. Het is immers jouw collectie. 

 

Maar als je perse advies wil: Charlie, Luka en Excalibur zou ik persoonlijk houden. Alle drie omdat het sterke reeksen zijn (al moet ik bekennen van de derde alleen het eerste album te hebben gelezen). En anders van Charlie alleen de eerste cyclus bewaren omdat die een serie op zich is, hoewel de rest ook zeker niet slecht was in mijn herinnering  Waarom? Ik kan het helaas niet fantasierijk motiveren. Dat is een kwestie van gevoel omdat ik de reeksen al te lang niet heb gelezen. Waarmee je me overigens wel op een idee brengt. 

Link naar reactie

Nuwa, wat een vraag....

Ja zeg. Ik vond het op zich wel een goed idee om eens jullie mening te vragen. Zou net als de fantasy-thread van Dio ook wat discussie over wat (toch nog) goed is en wat niet goed is, kunnen losmaken. Blijkbaar niet.

 

Voor kinderen houden is geen optie (zij zullen meer dan genoeg hebben aan wat blijft en nog komen zal, mijn probleem is plaatsgebrek), aan andere kinderen weggeven is wél een optie (zeker als het volledige reeksen zijn).

Bij mij speelt ook wel een stukje sentiment, bijna al de reeksen hierboven zijn (deels) gekocht met studentenjob-centen, de eerste centen die ik ooit verdiende (waarom ik geen betere dingen heb gekocht zoals een Brabant Strip Magazine abonnement, ontgaat me, maar soit). In alle eerlijkheid zitten er ook drie reeksen bij die ik nooit heb gelezen :e008:  (De Mof, Aleph en Leo Roa).

Enkele van de reeksen zijn in mijn herinnering ook erg goed, gewoon omdat het de eerste reeksen waren die ik heb gelezen (een beetje zoals Dio hardnekkig de Rovers van Zeikerrijken fantastisch blijft vinden :e012: ), hoewel de kans klein is dat ik ze ooit nog zal herlezen. Dus wat meer meningen kunnen me echt wel helpen. Ik moet zeggen dat de reeksen die er voor het ogenblik uit komen (op Luka na) ook mijn voorkeur zouden wegdragen.

Link naar reactie

Wat ik persoonlijk goed vind is :

Charly,Luka , De expert ,Celadon run ,Marlyse , De Khan,Tosca ,De hemelsluizen,Lucy en Halloween.Stuk voor stuk reeksen die de moeite zijn om te lezen. (horen in je bibliotheek )

 

Las ik niet zo graag of die wat minder goed waren :Kiem v/d waanzin,Zwarte trilogie ,Laiyna ,Sirene,Labyrinten,de grote rivier ,Krijgsheren ,Leo Roa,de Phaeton,de mof ,Gabrielle,Finkel (onafgewerkt )en Excalibur.Deze kun je eventueel verkopen...

 

Abominabel :de bewaker v/d lans (hoeft dit nog gezegd te worden),Esmeralda (nooit begrepen wat dit deed in de caractère serie )en Aleph.

 

De rest nog niet gelezen : Yoni , Silex files en Dock 21 (ook niet volledig uitgegeven )

Link naar reactie

Ik heb geen moeite om dingen weg te doen, ik verkoop de laatste 3 jaar meer dan ik koop. Dit jaar heb ik enorm veel verkocht. Toch blijven veel reeksen die jij opsomt bij mij altijd staan:

 

De expert: gekocht en verkocht, rommel

De bewaker vd lans: gekocht en verkocht: rommel.

De krijgsheren: alles van de coll 500 heb ik in hc en dat zal steeds zo zijn. Ze zijn niet allemaal even goed, maar ik vind de meesten nog steeds erg goed. De eerste 4 delen ofzo van deze reeks vind ik echt goed.

Celadon run, de phaeton, gabrielle, marlysa, excalibur, ...zelfde als hierboven: ik lees die graag.

De khan: van rocca en houot? Deze heeft mijn stem gekregen: azo een fantastisch epos!

Halloween enhemelsluizen vond ik ook heel goed.

 

Tosca heb ik ook gekocht en weer verkocht: lage middenmoot en dan mag het weg.

 

 

Finkel: ok, niet afgerond, maar ook een superverhaal. Misschien komt het er ooit nog van.

 

Veel vrije vluchten hebben het bij mij ook gehaald, ik heb er nog maar 50 ofzo, maar laiyna gaat nooit weg. Daarna ging het met yann en hausman ook bergafwaarts

 

Mja, zoveel rommel vind ik er niet tussenstaan hoor: leo roa is niet bijster goed, maar die zit in de mill collectie en die heb ik volledig, dus die gaat hier nooit weg.

Link naar reactie

Geen twijfel mogelijk : 'De Khan' van Houot en Rocca moet je gewoon houden ! Ik vind dit een heel sterk historisch epos.  Knap verhaal en sfeervol in scène gebracht.
 
Verder zou ik 'Laiyna' (Hausman op het hoogtepunt van zijn kunnen !!!) nooit van de hand doen.


Andere reeksen uit jouw lijst die ik ook bezit :

'De Phaeton' : sterk begonnen maar de laatste albums heel wat minder

'De hemelsluizen' : afgerond verhaal, mooi getekend, niet superdesuper maar toch goed genoeg om te bewaren

'De grote rivier' : heb ik destijds graag gelezen maar ik herinner me er niet veel meer van

'Charly' : was een reeks waar mijn vrouw verzot op was.  Naast 'Aria' is 'Charly' één van de weinige reeksen die mijn vrouw altijd is blijven volgen.  Het basisgegeven van 'levend speelgoed' leek mss wat onnozel maar ik heb die reeks tot op het eind graag gelezen.

Over de andere reeksen kan ik niets zeggen, wegens mij alleen bekend van cover en titel maar (nog) niet gelezen.




 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

luka,  charly, tosca zou ik zeker houden

 

de expert is een van de betere zwarte loge reeksen dat is een twijfelgeval, maar ik vond die wel veel beter dan de pseudo indiana jones van ersel in de bewakers van de lans

 

als het die grappige excalibur is van hubsch zou ik die zeker houden!

Link naar reactie

Bedankt aan allen die hebben gestemd. De top-5 is duidelijk, me dunkt: Luka, Charly, Tosca, De kiem van de waanzin en Laiyna (OK, het zijn er eigenlijk 6, met De Khan bij, maar die heb ik intussen - net als De Mof - verkocht, gedane zaken nemen geen keer)

 

Hier mag een slotje op, beste mods, binnenkort ben ik er met een nieuwe lijst, na een nieuwe selectie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...