Jump to content

Vittorio

Members
  • Posts

    1,782
  • Joined

1 Follower

Recent Profile Visitors

1,352 profile views

Vittorio's Achievements

  1. Gele luchten (en rode, en roze) verwijderen, mag dat?
  2. Wel erg wrang om uitgerekend deze film in te kleuren:
  3. Dan krijg je dus geen herinkleuring, maar een herkleuring of zelfs een ontkleuring. nogmaals die Incal en 7 uitstekende redenen waarom ze hadden moeten afblijven van het kleurenpalet van Yves Chaland en waar ik me helemaal in kan vinden: Let me list the sins. 1. The recolor is absurdly dark. It’s an attempt to turn Moebius’s absurd city-well into, I dunno, Gotham City. That’s a profound misreading of L’Incal, which is not a noir story, but a space opera intended to strum our sense of wonder like a guitar. 2. It also just doesn’t get Moebius. The original color is by Yves Chaland, but Moebius explained his methods in his introduction to “The Long Tomorrow”: “Pete Club’s costume, for instance, is at the limit of the ridiculous.” All the more so John DiFool, with his absurd pantaloons with a puffball on the shoes. Yes, new colorist, he’s supposed to dress in purple, maroon, and orange. 3. Notice how John stands out in the original. He gets lost in the recolor. 4. The recolor adds detail precisely where we don’t need it. The scene is not about seeing how the ramps look on the 22nd level. It’s about John’s predicament. 5. The original is simple in its color scheme, and all the more effective for it. There isn’t even the excuse that Chaland didn’t have Photoshop. It’s not flat colors and newsprint; it’s subtly shaded watercolor on fine paper. 6. Chaland purposely inverts the likely “real” colors, making things brighter in the abyss. The colors fade as you go down, drawing the eye to the brilliant white below. The recolor completely loses this, making everything muddy shades of brown and gray. It no longer looks like a miles-long drop. 7. The recolor is obsessed with 3-D modelling, as if we can’t accept the picture of John, or the birds, without complicated shading. But this sort of thing doesn’t mesh with, and even undermines, Moebius’s intricate linework. https://zompist.wordpress.com/2020/10/24/moebius-discolored/
  4. Iets met elektronica?
  5. Dank jullie inspanningen, Yncke. Op naar de volgende, coronavrije (hopelijk) editie !
  6. 36 - 37 en nog tien minuten. Zou er nog een snoodaard overstappen van Pé naar Toonder?
  7. Zolang het niet zo gruwelijk uit de hand loop als bij De Incal...
  8. Zaterdagavond, volume op tien, twin towers, dansschoenen en een moddervette disco instrumental:
  9. Vittorio

    Integrales

    Met de kanttekening dat de klassieke reeks nog tientallen jaren doorliep, tot 2010. Tussen de eerste dertig delen, dus tot 1980, tref je een paar erg leuke afleveringen: De 5 onzichtbaren, Spoken in de nacht, Grafschrift voor Rik Ringers, om een paar favorieten te noemen die ik zo nu en dan met plezier herlees. Maar van wat er tussen 1980 en 2010 nog verscheen... daar zit wel erg veel zooi tussen. Waarom zou je dat als integrale in je kast willen hebben?
×
×
  • Create New...