Ik kom moeilijk aan een top 10 dit jaar. 29/12: toch aan 10 geraakt! Enerzijds beperkte aankopen, anderzijds weinig verrassende zaken. Elfen, Dwergen etc. blijf ik wel goed vinden maar om nu al die albums in een top 10 te zetten is wat saai. Langlopende reeksen als Blauwbloezen, Storm, zelfs Astérix etc. vind ik best nog de moeite om te kopen maar om dan top 10 te halen moet het al wel beter dan gewoon zijn.
Beperkte poging:
1. Dagen van zand (grafisch prachtig werk, meeslepend verhaal. Topstrip!)
2. Centralia (debuut van het jaar wat mij betreft)
3. Wardane 1 - Logischerwijs (combinatie SF-horror in een desolaat landschap werkt prima)
4. Tuki 1 (Jeff Smith in goede doen, met een leuk oblong-formaat)
5. De Ridder 3 (lachen!)
6. Een onderzoek van Lord Harold 2 (altijd al een zwak gehad voor Fourquemin)
7. Sensor (Junji Ito)
8. Rik Ringers 5 (Zidrou blijft deze reeks een eigenwijze twist geven)
9. Roodhaar - jaar van de tweeling (Robert Dammen levert hier prima werk als scenarist)
10. Een nacht in Rome 4 (en hou er nu aub mee op)
(11. Vermoorde onschuld)
Ontdekking van het jaar (verschenen n 2008): Finisterre liet me redelijk onthutst achter moet ik zeggen. Aanrader voor wie ‘ns iets wil proberen dat buiten de vakjes van de normale strip kleurt.
Teleurstelling van het jaar: Ondanks alles. Heel mooi getekend, maar dat van achter naar voor en zo deed het ‘m helaas niet voor mij.