Ga naar inhoud

Peter Motte

Members
  • Aantal items

    4.855
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

1 Volger

Over Peter Motte

  • Titel
    King of Off Topic

Contact Methods

  • Website URL
    https://andreasmartens.wordpress.com/

Profile Information

  • Interesses
    vertalen, correcties, van technische teksten, strips, it-teksten, brontalen Frans, Engels, Duits, doeltalen Nederlands (België en Nederland)
  • Geslacht
    Niet belangrijk
  • Beroep
    vertaler, proeflezer, redacteur, Frans/Engels/Duits -> Nederlands

Recente bezoekers van dit profiel

3.701 profielweergaven
  1. Daar zou ik een satirische reactie op kunnen geven, maar ik doe het niet, om geen doos van Pandora open te trekken. Dat heet zelfcensuur. Dat zegt iets over de toestand waarin we ons momenteel bevinden. En ik heb het niét over de reep.
  2. Om nog maar te zwijgen over de leeftijd toen hij die kocht... Stel je voor: hoort zo iemand in het parlement thuis? Nee toch. Als je de spot kunt drijven met Geert Wilders omdat hij op Twitter accounts volgt van Disney-figuren (dat doet hij echt), dan kun je ook de spot drijven met die Groene omdat hij op zijn leeftijd nog alle Jommekes gaat kopen. Dat is niet zoals iemand die ze al van jongsaf kreeg en kocht, en uit gewoonte elk nieuw album blijft kopen uit jeugdsentiment en om zijn verzameling compleet te houden. Er scheelt iets aan die man.
  3. Ja, ik dacht al zoiets. Dat koppel leidt een droombestaan in de ogen van die fabrieksvrouwen.
  4. Theofiel was misschien niet rijk, maar zijn vrouw moet in elk geval niet gaan meewerken. Wat voor werk deed hij eigenlijk?
  5. Ik zou nog iets willen toevoegen aan wat die snotneus denkt te kunnen vertellen over die oude Jommekes. Hij is niet alleen van Groen. hij is nog groen ook. Vooral achter zijn oren. Een euvel dat ik wel meer merk bij Groen. Die eerste strips zouden tussen 1955 en 1967 zijn getekend. In die tijd was er hier in Geraardsbergen een lucifersfabriek van Union Allumetière. Echt bekend in heel Europa. Voor de vrouwen die daar werkten waren "'De vrouwen in Jommeke hebben bijna altijd een zorgende rol." een droom. Dat waren de vrouwen die beter af waren, vr
  6. Er is veel te zeggen over dat soort kritiek. O.a. dat er nu eenmaal vrouwen zijn die liever huisvrouw zijn dan busschauffeur. En dat het - toen de oude Jommekes verschenen - nogal raar zou geweest zijn om een vrouwelijke politieagent te hebben. Dat sloeg toen gewoon nergens op. "'De vrouwen in Jommeke hebben bijna altijd een zorgende rol.'" Wel ja, vrouwen hadden toen ook bijna altijd een zorgende rol. Wat is dan eigenlijk zijn probleem? Hij toont gewoon dat hij niet weer waar hij het over heeft, en dan zullen een stel hemelbestormers dat gebruiken om Jommeke de grond in te boren. En dat
  7. Wat betekent het dan wel? De vraag is wat de klare lijn is.
  8. De stijl werd in de jaren 20-30 ook veel gebruikt voor illustratoren van tijdschriften, maar de sterkste voorloper vind ik de 19e-eeuwse kunstenaar Monroe C. Beardsley Zijn tekeningen zijn geweldig. Super. Strak utopische ideaalbeelden. Helder. Duidelijk. Zonder twijfels. Geen verwarring. Het heeft lang doorgeleefd in de utopische sf.
  9. Nou, nee hoor. De bedoeling was dat de tekeningen duidelijk en snel herkenbaar waren. Er werd gestreefd naar eenvoud en helderheid in de beeldherkenning. Er werd ook gestreefd naar sterke communiceerbaarheid en vloeiendheid van de leesbaarheid. De regels ontwikkelden zich geleidelijk. Een ervan is dat de stand van de mond van de personages altijd overeenkomt met de stand die hij heeft als ze de laatste klank in de tekstballon uitspreken. In vertalingen gaat dat natuurlijk verloren. Dat impliceert ook dat je eerste de tekst leest, en dan het plaatje bekijkt. Een andere
×
×
  • Nieuwe aanmaken...