Jump to content

Hoe houden jullie het huis koel?

Recommended Posts

Ik vraag me al even af wat de meest efficiënte manier is om het huis af te koelen op warme dagen zonder een dure airco te gebruiken.

Overdag hou ik alles pot dicht en zodra s'avonds de binnentemperatuur gelijk is aan de buitentemperatuur zet ik alle ramen open tot de volgende ochtend. Netjes zoals de experten vertellen. Werkt ook super, zolang het 's nachts maar voldoende en tijdig afkoelt. Echter op dagen zoals deze betekent dat dat ik het raam pas kan opengooien tegen 1u. Dan lig ik al lang te maffen. Je hebt dus de optie tussen warmte binnenlaten of warmte laten opbouwen. Either way, you're fucked. Ofwel moet ik aanvaarden dat 25gr een normale temperatuur is. (Nu is het meestal n heerlijke  22). Verhuis naar Noorwegen is ook nog een optie 😋

Hier ook ramen dicht van zodra het warm wordt, en alles open op het moment dat het gaat afkoelen. Als je grote ramen hebt kan het ook helpen om er een parasol voor te zetten op het moment dat de zon op dat raam zit.

Vorige week zat ik nog in Noorwegen, en tijdens de heetste dagen van deze zomer (de week van 18 juli) was het daar ook veel te warm. Ze bouwen wel helemaal anders dan hier. zeer veel isolatie, driedubbel glas, goedkope elektrische verwarming uit waterkrachtcentrales. En alles is er bijzonder duur.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Ventilator met een bak water ervoor... scheelt ook enorm!

maar goed... ik ben in feb21 verhuist naar een huis met 1 airco (voor mancave/thuiskantoor en slaapkamer 4) en 1 split-unit (woonkamer, slaapkamers boven) en hebben er 12 zonnepanelen laten leggen. Ik voel me niet schuldig om die airco's ook idd te gebruiken :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

28 minuten geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Ventilator met een bak water ervoor... scheelt ook enorm!

maar goed... ik ben in feb21 verhuist naar een huis met 1 airco (voor mancave/thuiskantoor en slaapkamer 4) en 1 split-unit (woonkamer, slaapkamers boven) en hebben er 12 zonnepanelen laten leggen. Ik voel me niet schuldig om die airco's ook idd te gebruiken :)

Airco is een slang die in haar eigen staart bijt.

Vooral ingevoerd doordat er een tijd werd gebouwd zonder aan warmtehuishouding te denken. Gevolg: veel verwarmen in de winter, veel koelen in de zomer.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

52 minutes ago, Peter Motte said:

Airco is een slang die in haar eigen staart bijt.

want? Ik vat hem niet helemaal.
An sich doen we de ramen open in de nacht, zodat de koele lucht naar binnen kan.

maar als ik een hele dag in mijn thuiskantoor doorbreng, dan vind ik het heerlijk om die airco te gebruiken.

En als mijn vrouw even tv wil kijken, dan is die airco in de woonkamer ook gewoon lekker.

Is toch allemaal wat graden minder dan met 'regulier' koelen ofzo

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

Een airco heeft effectief wel voordelen voor de periodes boven de 30 graden. Ramen toehouden, rolluiken dicht werkt super, maar als 's nachts die temperaturen amper dalen... Je moet verluchten en dus haal je warme lucht ook 's avonds binnen. Geen enkele isolatie verhindert dat. Activiteit, elektrische apparaten, koken, mensen, dat alles genereert ook warmte. En dat kan snel gaan op van die warme dagen. En als je niet meerdere uren gevoelig frissere lucht door je huis kan halen, zal de warmte zich verder opbouwen. Ben ook aan het denken om een airco te voorzien voor de slaapkamer en de mancave zodra de zonnepannelen er liggen. Heb je toch wat rustplekjes en je kan goed slapen. @Richard Boom-vavavoom  heb je een echte airco of een warmtepomp?

5 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

want? Ik vat hem niet helemaal.

Omdat airco door het energieverbruik natuurlijk bijdraagt aan de opwarming van de aarde.

Bovendien gebruiken sommige airco's stoffen die de opwarming versterken.

Het meest gebruikte type is ook niet energie-efficiënt.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

1 hour ago, Peter Motte said:

Omdat airco door het energieverbruik natuurlijk bijdraagt aan de opwarming van de aarde.

Bovendien gebruiken sommige airco's stoffen die de opwarming versterken.

Het meest gebruikte type is ook niet energie-efficiënt.

Maar dragen ze bij als je ze doet draaien met je zonnepannelen? En die stoffen zijn intussen toch verboden, nee?

Goeie opmerking over die zonnepanelen, maar als jij de elektriciteit van je zonnepanelen gebruikt voor je airco, heeft iemand anders elek. van gascentrales nodig voor zijn iPad (en het is natuurlijk niet zonder reden dat ik iPad schrijf :) )

Wat die verboden stoffen betreft: hoe dat precies zit, weet ik niet.

Er zijn wel nog altijd heel oude airco's aan het werk, en verder zitten we hoe dan ook met die glazen torens uit de jaren 60-70 opgescheept, die een heel slechte warmtehuishouding hebben. En of die afbreken en nieuwe zetten de situatie zal verbeteren... dat stoot immers ook co2 uit.

Maar goed. Waarschijnlijk beginnen vanaf dit jaar de Nederlanders af te sterven door watergebrek, en die zitten in de categorie van de hoge co2-verbruikers. Dus zo lost het probleem zich geleidelijk op. :)

(en nu ga ik even 'ollanders schrijven om Benoo Bernard te ergeren héhé)

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Nu, in mijn redenering zit dan ook dat die persoon die zijn ipad wilt opladen maar zelf zonnepannelen moet leggen. Je legt die dingen voor zelfverbruik, niet opdat een ander kan meeprofiteren. Appartementen hebben pech, maar die hebben dan weer lagere verwarmingskosten.

Tegenwoordig kan je ook koelen met warmtepompen. Als dat ding milieuvriendelijk is voor te warmen, waarom dan niet voor te koelen?

Op 4/8/2022 om 18:32, Lamme Goedzak zei:

Pfew hoe willen ze dat mensen dat betalen als al hun spaargeld naar de energierekening gaat.

Met het mes op de keel??

Ze zijn in België toch systematisch meer en meer regels aan het opleggen waar woningen aan moeten voldoen tegen een bepaald streefjaar. Dit zal er ook nog wel bijkomen.

21 minutes ago, cinco said:

Met het mes op de keel??

Ze zijn in België toch systematisch meer en meer regels aan het opleggen waar woningen aan moeten voldoen tegen een bepaald streefjaar. Dit zal er ook nog wel bijkomen.

Mja je kan opleggen wat je wil maar als mensen het niet kunnen betalen, wat gaan ze zeggen: leef maar op straat. Hoe meer daklozen hoe beter voor het milieu?

Daar heb ik zelfs geen plek voor of ik moet ze in de living zetten. Nu ik erover nadenk heb je dan ook nog een buffervat nodig voor warm water. Fingers crossed dat ze toch nog met een alternatief komen voor warmtepompen. Het elektriciteitsnet trekt dat zowieso niet voor de hele bevolking.

Dan toch maar weer in de richting van een eenvoudige split-unit airco kijken.

Wat ik bij gas besparen in België nog steeds niet hoor is het waterzijdig instellen van radiatoren. Iets wat in Nederland en Duitsland verplicht is, heeft hier niemand van gehoord. En het levert wel degelijk besparing op.

Ook het instellen van de ketels zelf is hier een joke. Praktisch geen enkele installateur kan dat en plaatst ook nog steeds te zware ketels.

Wat plaats betreft: een cv-ketel met olietank neemt ook veel plaats in. Ik denk dat er meer mensen plaats hebben voor een warmtepomp dan voor een cv-ketel.

Maar die prijs... En ik geloof eerlijk gezegd niet dat het werkt. Het lijkt met te veel op een zonnezeil: werkte in de ruimte, als je veel geduld hebt, maar een chemische raket is nog altijd beter.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

3 hours ago, Peter Motte said:

Wat plaats betreft: een cv-ketel met olietank neemt ook veel plaats in. Ik denk dat er meer mensen plaats hebben voor een warmtepomp dan voor een cv-ketel.

Maar die prijs... En ik geloof eerlijk gezegd niet dat het werkt. Het lijkt met te veel op een zonnezeil: werkte in de ruimte, als je veel geduld hebt, maar een chemische raket is nog altijd beter.

Mijn gasketel is 40cm diep en 60cm hoog aan de muur. Veel plek neemt dat toch niet in.

Volgens mij is tijdreizen ook uitgevonden.

Kijk maar: in 1850 zijn er 1,5 miljard mensen op aarde. Het heeft tienduizenden jaren gekost om aan 1,5 miljard te geraken.

Nu zijn er 8 miljard. In minder dan 200 jaar tijd.

Vanwaar komen die allemaal, denk je?

Sterker nog: de technologische vooruitgang is de laatste 150 jaar onvoorstelbaar snel gegaan.  En heeft zich ook enorm verspreid.

En vanwaar komt dat allemaal?

Maar dat betekent ook: iemand heeft in de toekomst tijdreizen uitgevonden, en nu zorgen ze allemaal als de gesmeerde bliksem dat ze hier zijn!

En wat zou dat kunnen betekenen?

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

1 uur geleden, cinco zei:

Dat zijn geen tijdreizigers, maar mensen die stiekem onsterfelijk zijn.

Da's ook een vorm van tijdreizen, he. Zij het heel traag. En in de richting van de toekomst.

(alleen jammer dat de theorie geen rekening houdt met het feit dat er van de personen aan de rechterkant ook recente kinderfoto's bestaan).

Op 5/8/2022 om 21:16, Lamme Goedzak zei:

Daar heb ik zelfs geen plek voor of ik moet ze in de living zetten. Nu ik erover nadenk heb je dan ook nog een buffervat nodig voor warm water. Fingers crossed dat ze toch nog met een alternatief komen voor warmtepompen. Het elektriciteitsnet trekt dat zowieso niet voor de hele bevolking.

Dan toch maar weer in de richting van een eenvoudige split-unit airco kijken.

Het buffervat staat op de foto. Een alternatief voor warmtepompen zie ik nog niet direct komen. We willen namelijk af van het verbranden van dingen, of het nu stookolie, gas of hout is. Dan blijft elektriciteit als enige energiebron over, en een warmtepomp is de enige manier om uit een kW stroom meer dan een kW warmte te maken. Een elektriciteitsnet aanpassen is op zich niet moeilijk. Het is wel veel werk, en het kost geld. Maar het is de enige optie.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.