Ga naar inhoud

Marvel Terug In Nederland En Belgie?


Recommended Posts

Die posters hingen overal op Facts. De actie start op 29/10, meer info zal binnenkort wel volgen

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik denk niet dat Humo die comics heeft laten vertalen. De uitgever heeft dat laten vertalen, denk ik, en dan samenwerking gezocht met Humo en Standaard om de reclame en de verdeling.

 

En waarom zou Humo dat niet kunnen gevraagd hebben? 't Is toch tegenwoordig al comics wat de klok slaat met al die verfilmingen.

Link naar reactie

De keuze voor de titels is inderdaad twijfelachtig... maar geloof me, dit is nog beter dan wat aanvankelijk op het programma stond. We waren uiteindelijk toch van mening dat iets beter is dan niets.

 

Enne... de Wolverine-bundel bevat de driedelige miniserie 'Logan', 'Wolverine Annual 2' en 'X-Men Origins: X-Men'. Voor de argeloze lezer die Wolverine alleen van de laatste film kent niet eens zo'n dramatische keuze.

Link naar reactie

Omdat die actie helemaal niks met Humo of de spirit van Humo te maken heeft, maar puur een marketing stunt(je) in de ijdele hoop hun dramatische oplageval te doen keren. Niets meer, niets minder. 

Crimi Clowns zat wel dichter bij de (vroegere) Humo.

De Smurfen zaten er dan wel heel ver af...

Maar comics bij Humo...Ik vind dat dat perfect kan.

Over de juiste keuze welke comics zouden we het nooit allemaal eens worden op dit forum.

Link naar reactie

Waar is de tijd (alweer meer dan 20 jaar geleden) dat ze groepen als Depeche Mode en Metallica de grond in boorden en helemaal belachelijk trachten te maken (terwijl die groepen toen zo fantastisch waren).

Uhh :e010:

 

Een overrated sythesizer crooner groepje en weer zo'n metal band die plaat na plaat dezelfde riffs speelt.

Vergeleken daarmee was AC/DC fantastisch.

 

Ik heb die Humo met die comic vandaag gekocht en het is weer die jaren tachtig pompeuze, narcistische beeldfetischistische warboel.

Link naar reactie

Ik zal niets meer toevoegen aan deze discussie behalve het feit dat als iets beter kan, het ook mag gezegd worden op dit forum.  De keuze van de boekskes is niet goed volgens mijn mening.

 

Uiteraard ! Ik heb ook niet beweerd dat HUMO de beste selectie ooit heeft gemaakt. Maar het loutere feit dat een toonaangevend magazine (nog altijd nr. 3 in Vlaanderen), al is het dan om commerciële redenen, comics aanbiedt en daar de nodige reclame voor maakt, moet m.i. toegejuicht worden. 

Link naar reactie

De Vlaamse stripwereld is daar wel bij gebaat.

Het allerbelangrijkste is dat het grote publiek strips blijft kopen.

Dergelijke acties zijn daarvoor belangrijk.

Strips moeten populair blijven...

Ze zullen dan wel vanzelf Vlaamse strips kopen ook.

Het hangt allemaal aan elkaar.

 

Wijze woorden!

Wat goed is voor de strip, is goed voor zijn lezer, uitgever en maker.

Link naar reactie

Sorry, maar dat geloof ik niet. Ik ben daar te cynisch voor denk ik.

 

Het enigste wie hier beter van wordt is de uitgever van die vertaalde strips (die zijn oplage verkocht heeft gekregen zonder veel moeite te moeten doen) en -tijdelijk- Humo (dat trouwens te koop is gezet).

 

Als die actie na 4 weken gedaan is, wat dan? Stel dat die geïnteresseerde Humo-lezer besluit dat ie nu meer comics wilt kopen... waar doet ie dat? Niet in zijn krantenwinkel of in de Carrefour want daar liggen de volgende delen niet. En uit pure frustratie zal die een andere strip kopen? Een andere vertaalde strip?

 

Het belangrijkste deel van die actie komt nà de actie, in feite.

 

Wat de Vlaamse strip nodig heeft is de opvolger van Kiekeboe, de opvolger van Urbanus, de opvolger van de Kampioenen... want binnen 10 jaar is het daarmee gedaan!

De Vlaamse stripwereld heeft Vlaamse tekenaars nodig die de commerciële stripstijl kunnen en willen beheersen, die 2 albums per jaar kunnen produceren (4 is verleden tijd).

De Vlaamse stripwereld heeft in de eerste plaats moedige uitgevers nodig die geld willen investeren daarvoor niet alleen in albums maar vooral in voorpublicaties, in de tweede plaats stripscholen die ook die stijlen willen onderrichten.

 

Er moeten minder vertaalde strips in Vlaanderen op de markt komen! Dat vooral. 

Link naar reactie

Sorry, maar dat geloof ik niet. Ik ben daar te cynisch voor denk ik.

 

Het enigste wie hier beter van wordt is de uitgever van die vertaalde strips (die zijn oplage verkocht heeft gekregen zonder veel moeite te moeten doen) en -tijdelijk- Humo (dat trouwens te koop is gezet).

 

Als die actie na 4 weken gedaan is, wat dan? Stel dat die geïnteresseerde Humo-lezer besluit dat ie nu meer comics wilt kopen... waar doet ie dat? Niet in zijn krantenwinkel of in de Carrefour want daar liggen de volgende delen niet. En uit pure frustratie zal die een andere strip kopen? Een andere vertaalde strip?

 

Het belangrijkste deel van die actie komt nà de actie, in feite.

 

Wat de Vlaamse strip nodig heeft is de opvolger van Kiekeboe, de opvolger van Urbanus, de opvolger van de Kampioenen... want binnen 10 jaar is het daarmee gedaan!

De Vlaamse stripwereld heeft Vlaamse tekenaars nodig die de commerciële stripstijl kunnen en willen beheersen, die 2 albums per jaar kunnen produceren (4 is verleden tijd).

De Vlaamse stripwereld heeft in de eerste plaats moedige uitgevers nodig die geld willen investeren daarvoor niet alleen in albums maar vooral in voorpublicaties, in de tweede plaats stripscholen die ook die stijlen willen onderrichten.

 

Er moeten minder vertaalde strips in Vlaanderen op de markt komen! Dat vooral. 

 

Laten we het toch even terug brengen tot wat het is: een actie van Humo voor al dan niet striplezers. Niet meer.

 

Dat er een opvolger moet komen voor de Vlaamse strip is irrelevant voor de beoordeling van deze actie. Dat de Vlaamse tekenaars meer comic-stijl moeten tekenen is eveneens niet ter zake. En dat van de uitgeverijen al helemaal niet. Wat heeft dit met striplezers te maken? Niets. Dit type van argumenten vertrekt vanuit het standpunt van de maker/verkoper, in lijn van: wij maken het zo en de mensen moeten dat maar kopen.

 

Wel, mensen kopen wat ze willen. En als mensen deze comics willen kopen, laat ze. Dat is een keuze die ze mogen maken en wij hebben niet te zeggen waaruit ze 'mogen' kiezen. Als Humo voor economische redenen kiest om eens iets anders dan een nederlands verhaal te gebruiken, is dat ook hun recht. De lezers zullen wel bepalen of het een goed idee was of niet. En ja de uitgeverij heeft hierdoor een meeval.. so what. Dat is nu eenmaal vrije markt: vraag en aanbod.

 

En als buitenlanders en hun strips nu eens een beetje succes hebben in ons land, dat mag toch? We gaan toch niet beginnen te zeggen dat alles wat van op een ander komt per definitie slecht is en moet geweerd worden. Dat protectionisme is altijd funest gebleken. Als een Belg het niet kan halen van het buitenland, is hij het misschien ook niet waard. Als er andere factoren zijn waardoor hij niet dezelfde kansen krijgt, daar moet je aan werken, maar een commerciële markt gewoon afsluiten omdat dit de concurrentie verhoogt, slecht idee. De lezer verdient het de keuze te hebben en de beste verhalen te krijgen en dat is de vrije markt.

(om toch even af te veren, er zijn maar een beperkt aantal markten waar dit niet voor geldt: bvb onderwijs, gezondsheidszorg, mobiliteit,.. juist om iedereen dezelfde kansen te geven. Maar daar stopt het ook.)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...