Ga naar inhoud

De pijnlijke waarheid...


Neat Stuff

Recommended Posts

12 minuten geleden, Bonte zei:

Het is een terugkerend thema hier op het forum, we hebben een youtube voor strips nodig en tot nu toe is er geen enkel initiatief die dat goedkoop en organisch kan brengen.

 

Dat bestaat reeds en heet Webtoon.  Iedereen kan erop publiceren en groeien.  De beste en populairste strips krijgen de beste plaatsjes en die auteurs worden dan betaald door Webtoon.
Het is gratis, gemaakt op maat van de gsm en er valt veel te lezen en ontdekken. Het bedrijf blijft groeien: https://goodereader.com/blog/electronic-readers/webtoons-booming-success-shared-with-content-creators

 

Ook Dupuis heeft zo een platform: Webtoon Factory.  Maar er zijn wat grote verschillen.  Enkel de eerste afleveringen van een strip zijn gratis, daarna moet je betalen.  Om te kunnen lezen moet je ingelogd zijn.
Dat zijn alweer 2 grote drempels om als lezer te starten.  Ik weet niet of het platform veel succes heeft.

Link naar reactie
19 minuten geleden, feli zei:

Dat bestaat reeds en heet Webtoon.  Iedereen kan erop publiceren en groeien.  De beste en populairste strips krijgen de beste plaatsjes en die auteurs worden dan betaald door Webtoon.
Het is gratis, gemaakt op maat van de gsm en er valt veel te lezen en ontdekken. Het bedrijf blijft groeien: https://goodereader.com/blog/electronic-readers/webtoons-booming-success-shared-with-content-creators

 

Ook Dupuis heeft zo een platform: Webtoon Factory.  Maar er zijn wat grote verschillen.  Enkel de eerste afleveringen van een strip zijn gratis, daarna moet je betalen.  Om te kunnen lezen moet je ingelogd zijn.
Dat zijn alweer 2 grote drempels om als lezer te starten.  Ik weet niet of het platform veel succes heeft.

 

Het zal z'n succes wel hebben bij GSM lezers die wat extra willen naast de manga versies, dat wel. Het lijkt me gericht naar gamers en romantici.

Link naar reactie
11 uren geleden, Koen Claeys zei:

Maar die klassieke stripwinkels met hoofdzakelijk Franco-Belgische strips.... daar vrees ik toch voor... Sowieso zijn er al heel wat minder van zo'n stripwinkels in Vlaanderen.  In mijn provincie resten er nog 3 stripwinkels.... Zou me niet verbazen mocht er over 10 jaar nog maar één overschieten.

Ik ben bang dat daar een enorme waarheid in schuilt. Het aandeel in de verkoop van de Franco-Belgische strips slinkt ook in mijn winkel aanzienlijk. Ik zie daar enkel een kleine groei in het aandeel dat de graphic novel daarin heeft. De traditionele strip lijkt een stille dood te sterven en de nieuwe garde die deze traditie graag zou willen voortzetten wordt veelal ten koste van 'het compleet houden van de oude series' genegeerd en blijven op de plank liggen. 

Link naar reactie
56 minutes ago, Neat Stuff said:

De traditionele strip lijkt een stille dood te sterven en de nieuwe garde die deze traditie graag zou willen voortzetten wordt veelal ten koste van 'het compleet houden van de oude series' genegeerd en blijven op de plank liggen. 

 

Maar ligt dat echt aan het compleet houden van de oude series?

Persoonlijk laat ik veel van die nieuwe reeksen links liggen omdat ik geen fan ben van de tekeningen of de verhaallijnen. En de nieuwe albums van veel oude reeksen koop ik ook niet meer wegens niet vaak te bluh. Er is ook veel been there, done that. Complete reeksen interesseren me ook niet, leuke verhalen wel. Integrales koop ik wel eens, als sci-fi fan vind ik die oude meuk fantasierijker dan wat men nu voor sci-fi laat doorgaan. Een Kolonisatie of Orbital daarbij uitgezonderd.

 

Een goed uitgebreid scala aan onderwerpen bereikt zoveel mogelijk doelgroepen. Een goed vette manga-afdeling trekt jongeren naar de winkel. Een mooie integrale trekt anderen aan, YA boeken weer andere. En soms zal er wel eens kruisbestuiving optreden. Vroeger maakte niemand een probleem dat een Rolling Stones fan geen Beatles plaat kocht...

 

Wat ik ook leuk vond bij sommige van de Akiba winkels is dat de (jonge) verkopers bepaalde manga in de spotlight zetten en daar een zelfgeschreven papiertje onderhangen met kort wat zij er zo leuk aan vonden en nog wat hartjes en xo's erbij. Dat trekt je aandacht en doet je kopen.  

Link naar reactie
23 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Maar ligt dat echt aan het compleet houden van de oude series?

Nou ja, het frustreert me enorm als een striplezer met een diepe zucht de meest recente Yoko Tsuno op de toonbank blèrkt en verontschuldigend zijn schouders ophaalt met de stelling dat je je geld slecht éénmaal kunt uitgeven. Dat baart me wel zorgen voor de toekomst van al die nieuwe titels die ongelezen achter blijven...

Link naar reactie
12 hours ago, Koen Claeys said:



@ Yncke Wedden dat de meeste tieners/twintigers geen strips kopen via Kickstarter en Patreon.  

Dat gsm -en computerscherm heeft toch extreem veel veranderd.  Als papa zie ik hoeveel tijd TikTok en Instagram bij tieners opslorpt.  In tegenstelling tot vroeger is er weinig tijd en goesting over om nog eens weg te vluchten in een strip.

In de Mekaniek in Antwerpen stond er vroeger een kastje met manga aan de ingang.  Men merkte dat er aan dat ene kastje constant jongeren stonden die de ingang blokkeerden.  Thans heeft men een breed middenstuk van de Mekaniek tot manga-afdeling omgebouwd en ik vermoed dat het aandeel manga enkel zal groeien.
 

Nee, als je vasthoudt aan strips kopen == bundel papier in huis halen.

Ja, als een strip een strip mag zijn. Voor een dollar per maand Patreon only kortverhalen op de smart phone lezen is ook betalen voor strips. En aan de rij die aanschoof voor de Devirs op F.A.C.T.S. een paar jaar geleden te oordelen, zijn er een hoop jonge mensen die behoorlijk diep in hun buidel tasten voor strips die niet via de reguliere uitgeverijen gepasseerd zijn.

 

Dit is een web 2.0 forum. Natuurlijk missen we hier compleet de nieuwe online tendensen. Net zoals de uitgeverijen, afgaand op het artikel van de 9de kunst...

 

 

Link naar reactie
11 hours ago, feli said:

 

Dat bestaat reeds en heet Webtoon.  Iedereen kan erop publiceren en groeien.  De beste en populairste strips krijgen de beste plaatsjes en die auteurs worden dan betaald door Webtoon.
Het is gratis, gemaakt op maat van de gsm en er valt veel te lezen en ontdekken. Het bedrijf blijft groeien: https://goodereader.com/blog/electronic-readers/webtoons-booming-success-shared-with-content-creators

 

Ik vraag me af of er een plaats zou zijn voor iets Webtoons of Tapas-achtig maar dan puur Nederlandstalig.

Link naar reactie

Ik heb al eens een topic gestart over de Franstalige webtoonfactory

Dat formaat van de stripkaders zo onder elkaar is even wennen en het eventueel betalen van coins om verdere afleveringen te lezen is niet voor iedereen. Toch bezoek ik het regelmatig en heb ik verschillende webtoons geheel of gedeeltelijk gelezen. TIP : als je je inschrijft, krijg je al meteen GRATIS coins! :P 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Yncke zei:

Ik vraag me af of er een plaats zou zijn voor iets Webtoons of Tapas-achtig maar dan puur Nederlandstalig.

 

Ik denk dat de markt daarvoor te klein is als het niet ondersteund kan worden door album uitgaven, misschien vertalingen maar zelfs daarvoor kent iedereen hier te goed engels. Als je als auteur hieraan wil meedoen dan moet je ook direct in het engels publiceren.

 

De nederlandse markt is te klein om voldoende te verdienen aan afgeleide producten zoals films, tekenfilms, gadgets en beeldjes. De basis is nog steeds het papieren album en dat belang wordt steeds kleiner, daarom moeten we naar online en meer vertalen om de markt te vergroten. Niet evident allemaal.

Link naar reactie
7 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik heb al eens een topic gestart over de Franstalige webtoonfactory

Dat formaat van de stripkaders zo onder elkaar is even wennen en het eventueel betalen van coins om verdere afleveringen te lezen is niet voor iedereen. Toch bezoek ik het regelmatig en heb ik verschillende webtoons geheel of gedeeltelijk gelezen. TIP : als je je inschrijft, krijg je al meteen GRATIS coins! :P 

Gamification werkt. ^_^

Link naar reactie

Waar zit nu toch echt de pijn? Is het moeilijk te accepteren dat de jeugd geen interesse heeft in strips? 

Ik vond wat mijn vader of opa bezighield ook niet echt boeiend. Laten we niet als oude knarren bedenken wat oplossingen en mogelijkheden voor de jeugd zijn. De jeugd is hierin veel inventiever en vindt haar eigen weg naar eigen interesses.

O ja, de markt kent zijn eigen werking. Ook deze is niet te sturen.

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, hemweg zei:

Waar zit nu toch echt de pijn? Is het moeilijk te accepteren dat de jeugd geen interesse heeft in strips? 

Ik vond wat mijn vader of opa bezighield ook niet echt boeiend. Laten we niet als oude knarren bedenken wat oplossingen en mogelijkheden voor de jeugd zijn. De jeugd is hierin veel inventiever en vindt haar eigen weg naar eigen interesses.

O ja, de markt kent zijn eigen werking. Ook deze is niet te sturen.

 

 

 

 

Hebt u het artikel uit de eerste post wel gelezen? Het succes van Heartstopper bewijst net dat de jeugd wel strips leest, en dat ze zelfs poen willen uitgeven om papieren boekjes aan te schaffen. Het probleem is dat de uitgevers liever het lijk van figuren als  Rik Ringers of Buck Danny warm willen houden. 

Er is dus een markt voor strips onder jongeren, alleen is er in ons taalgebied geen stripuitgever die er in wil springen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Maar wat de markt vooral nodig heeft om gezond te blijven zijn regelmatige lezers/kopers en niet occasionele.

Vergelijk het met de boekenmarkt waar je soms een ganse hype hebt rond één specifieke titel. (de Da Vinci Code indertijd of enkele jaren geleden Het Smelt) Met enkele steunpilaren die even de aandacht van de consument naar een medium trekken om dan weer terug te keren naar hun vaste routine kan je de industrie wel een tijdelijke boost geven, maar je moet continuïteit hebben in het koopgedrag om momumentum te houden.

 

 

 

Link naar reactie

Er zijn eigenlijk zoveel oorzaken van de dalende stripmarkt dat iedereen hier wel een deeltje van de volledige waarheid vertelt.

 

Het artikel haalt er natuurlijk één van de belangrijkste aan, namelijk het gebrek aan innovatie en modernisatie bij uitgevers. Enfin, laat het ons het gewoon niet weten van welk hout pijlen te maken noemen. Het laatste project van SU - Galaxa - vind ik er een perfect voorbeeld van. In plaats van een jongere creatieveling de kans te geven zijn verhaal te laten uittekenen door een bekende tekenaar, laten ze een oude rot in't vak een origineverhaal maken over een personage uit een langlopende reeks. Uhm, ongeacht de kwaliteit van dit product, hier zat geen kat op te wachten. Al zeker geen jongeren, het publiek dat ze willen aanspreken. 

 

Een andere reden is dat strips kopen voor jongeren en kinderen gewoon zeer erg duur is. Niet iedereen heeft de luxe ouders te hebben met een gigantische collectie. Ironisch genoeg vinden veel jongeren de hobby's van hun ouders niet bepaald fijn omdat ze hun eigen karakter willen creëren. Dus dat de kinderen van enkele mensen hier op het forum net niet geïnteresseerd zijn in strips, verbaast me niet (wie weet komt het nog?).

Stel dat je als twaalfjarige graag De Kiekeboes leest en je wil ze allemaal in de kast (wat nog steeds zeer reëel is), dan moet je al meer dan 150 titels bij elkaar kopen. Nieuw kosten ze al meer dan € 7,00 per stuk en wat men tegenwoordig durft vragen voor sommige strips op rommelmarkten daar wil ik al helemaal niet over beginnen... (Dan schrikken ze dat geen kat hun strips koopt, maar dat is een andere kwestie). 

 

Dergelijke "gewoonte"-reeksen breien wel een pad naar andere aankopen zoals graphic novels. Manga verkoopt goed, maar enkel aan een publiek dat houdt van anime en/of strips en comics. Het is een verhaal van het een dat naar het andere leidt.

 

Dan is er ook het luxeprobleem dat wij hebben. Er verschijnt zoveel dat we zoveel keuze hebben. Een mens heeft maar zoveel geld en tijd te besteden, dus moeten we keuzes maken. Tja, dan is het ook niet zo vreemd dat er velen kiezen voor datgene dat ze al kennen en dus weten wat ze mogen verwachten. De keerzijde van die medaille is dat een individuele titel zelden gigantische oplages haalt. 

 

Om nu maar te zeggen dat er veel factoren een rol spelen. Er is sowieso een deel van de jeugd dat nog (bepaalde) strips wil lezen, helaas ziet men niet altijd op tijd in wat. Hoe hoog de oplage dient te zijn en welke kanalen men dient aan te spreken om de potentiële lezers op de hoogte te stellen. 

 

Enfin, dit zijn gewoon een aantal losse gedachten van me.

Link naar reactie

Mijn zoon heeft Dirkjan, Sigmund, dating for geeks en Game over op zijn kamer staan.

Deze heeft hij meerder malen gelezen(waren eigenlijk van mij) maar sttaan nu in een kast

Dwars door elkaar en dat is ve5der volgens hem niet echt boeiend.

Maar hij heeft ook eigen boeken(meer richting geschiedenis) die hij gekocht heeft.

de geijkte serie's die ik heb staan, en het zijn er redelijk wat heeft hij geen interesse in.

Er zijn wel strips, Manga en comics die hij leuk vindt maar dat gaat allemaal via de pc

Zoals al eerder in dit topic gelezen zit de jeugd veel meer op de computer/tablet/telefoon

Wijziging van interesse's

Ik weet nog dat we in mijn tijd televisie hadden met ned 1,2,duitsland 1,2,3 en belgie 1 en 2

weinig jeugdprogramma's behalve op woensdagmiddag en op zaterdagavond was er meestal wel iets wat we mochten kijken

Strips waren voor mij een uitkomst naast de leesboeken in de bieb.

en je fantasie gebruiken

door de opkomst van de media zijn er zoveel verschillende indrukken dat strips voor de jeugd het niet echt meer is.

Toch wilde ik deze afbeelding even delen uit de kast van mijn zoon op zijn kamer.

Naamloos.png

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

We leven nu in de goeie oude tijd van de toekomst.

 

Ik denk niet dat ze in de toekomst met veel nostalgie aan de afgelopen jaren gaan terugdenken. :ph34r:

Ik bedoel... 2020 en 2021 waren de twee eerste jaren in mijn leven waarin je objectief kon stellen dat het vroeger (2019 en daarvoor) beter was. Alhoewel het wel 2 excellente stripjaren waren. Silver lining.

Link naar reactie
4 uren geleden, Red Arrow zei:

Ik vind eigenlijk dat we alle redenen voor de achteruitgang moeten schrappen die ook geldig zijn in Frankrijk. De vraag is toch eigenlijk: waarom gaan strips hier harder achteruit dan daar?

 

de grootte van de Franstalige afzetmarkt versus die van de Nederlandstalige afzetmarkt??

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Ik denk niet dat ze in de toekomst met veel nostalgie aan de afgelopen jaren gaan terugdenken. :ph34r:

Ik bedoel... 2020 en 2021 waren de twee eerste jaren in mijn leven waarin je objectief kon stellen dat het vroeger (2019 en daarvoor) beter was. Alhoewel het wel 2 excellente stripjaren waren. Silver lining.

Bwah, ik heb dit weekend enkele 80-ers horen vertellen over hun kinderjaren tijdens de oorlog, en ze vonden dat precies geen slechte tijd.

Link naar reactie
6 hours ago, cinco said:

 

Ik denk niet dat ze in de toekomst met veel nostalgie aan de afgelopen jaren gaan terugdenken. :ph34r:

Ik bedoel... 2020 en 2021 waren de twee eerste jaren in mijn leven waarin je objectief kon stellen dat het vroeger (2019 en daarvoor) beter was. Alhoewel het wel 2 excellente stripjaren waren. Silver lining.

Als ik in de winkel de mensen opzij moet rammen omdat ze het normaal vinden de volledige rayon te versperren wanneer ze hun buurvrouw tegenkomen, heb ik toch heimwee naar 2020. Idem als ik in de file sta 😁

Link naar reactie
On 8/28/2022 at 10:54 PM, cinco said:

 

Die uitgevers probeerden ook de Young Adult markt te bereiken door auteurs aan te trekken die ervaring hadden met die doelgroep, maar dat had niet de verhoopte resultaten.

 

-------------------------------------------

 

Het idee om in hokjes te denken (wat in bovenvernoemd artikel gebeurt) is ook verkeerd.

Waarom zou je alleen maar iets goed kunnen vinden dat overeenkomt met jouw leefwereld?

Ik heb de indruk dat die redening nu veel sterker leeft dan vroeger.

 

En ook dat beeld dat het klassieke strippubliek alleen maar de oude reeksen achternaholt...

De top 10-lijsten van de mensen hier geven toch aan dat hun favorieten divers en hedendaags zijn.

 

Je hebt nu ook meer de mogelijkheid om alleen in je eigen interesses te blijven zitten. De redenering klopt als een bus. Ik werd als kind geconfronteerd met de vreselijke muzieksmaak van mijn ouders die alleen maar 50's,60's en 70's muziek draaide. Ik had niet de mogelijkheid om een koptelefoon op te zetten om eigen muziek te draaien. 

Met terugwerkende kracht is dat een verrijking geweest . De kinderen van nu hoeven niks anders te horen dat de muziek van hun keuze.  En dat had ik ook gedaan wanneer ik als tienjarige de optie had. 

Link naar reactie
On 8/29/2022 at 8:17 PM, Neat Stuff said:

Dat zegt waarschijnlijk meer over de selectie die je stripuitbater aanbiedt dan de staat van de moderne strip. In mijn bescheiden hokje is het aandeel jeugd dusdanig aan het uitdijen dat ik langzaam aan de oudste in de tent aan het worden ben...

En die jeugd staat voornamelijk bij dat kastje manga. De rest wil zich nog weleens aan MArvel wagen. Maar voor iemand die de Europese strip doodverklaard zet je nog belachelijk veel middelmatig spul binnen, waar je vervolgens over blijft klagen dat je het niet verkoopt. :D 

Link naar reactie
12 uren geleden, Retardi zei:

zet je nog belachelijk veel middelmatig spul binnen

Slechts onder het mom 'hoop doet leven'... maar dat ga ik binnenkort ook maar dood verklaren....

 

36 minuten geleden, Waldorf zei:

Of in het geval van een nieuwe Hermann: klagen dat het wel verkoopt.

Dát is natuurlijk ook een schande van de eerste orde! (En ik bedoel niet mijn klaagzang...)

 

Link naar reactie
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...