Ga naar inhoud

videocassettes, dvd's, blu-rays... wat heb je liggen?


cinco

videocassettes, dvd's, blu-rays...  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat heb je liggen?



Recommended Posts

Ik heb begin jaren 2000 mijn videocassettes van de hand gedaan toen ik volop voor dvd ging.

Had er toch niet zoveel.

 

Het voordeel met dvd is dat ze ook compatibel blijven met de blu-rayspelers en 4K-spelers, dus je hoeft geen verschillende toestellen voor verschillende formats te hebben, wat wel (helaas) het geval is met videogames.

 

Link naar reactie

Videocasettes en dvd's.

BluRay weiger ik. Toen ik hoorde dat ze de extra opslagcapaciteit gingen gebruiken voor een hogere resolutie i.p.v. voor meer filmminuten, was ik diep teleurgesteld. Ik had gehoopt filmtrilogieën op één schijf i.p.v. op drie te kunnen krijgen. Dat zou plaats hebben uitgespaard, vooral omdat er altijd meer filmtrilogieën kwamen. Maar nee...

Ik heb nooit BR-schrijven gekocht.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik had gehoopt filmtrilogieën op één schijf i.p.v. op drie te kunnen krijgen. Dat zou plaats hebben uitgespaard, vooral omdat er altijd meer filmtrilogieën kwamen. Maar nee...

 

 

Afleveringen van series staan op minder schijven dankzij blu-ray.

Dus je hebt dat.

 

En die hogere resolutie geeft toch zijn meerwaarde.

Wil je niet kunnen vaststellen dat je favoriete filmacteurs en -actrices perfecte poriën hebben?

Link naar reactie

Er zijn VHS cassettes die ik nooit of te nimmer zal wegdoen, al is het uit nostalgie.  Ook titels die simpelweg niet op DVD of BR verschenen zijn met NL subs of (voor de allerkleinsten) Nederlands gesproken.  Wel heb ik geen werkende VHS-speler meer.  Ik probeer mij te herinneren wat mijn eerste VHS was ... Geen idee.  Midden jaren 80 had naar mijn gevoel niemand een origineel in de kast staan. 

 

Mijn allereerste DVD's waren Me, Myself & Irene en The Grinch, I remember  Die betaalde ik toen net geen 50 euro per stuk, dat waren de prijzen toen.  Geen wonder dat mijn verzameling eerder traag op gang kwam.  Maar de prijsdaling gebeurde vrij snel en redelijk fors.  Toen titels aan ongeveer 20 verschenen, begon het aantal snel op te lopen.  De laatste nieuwe DVD's die ik kocht, vond je al vrij snel binnen de 3 voor 25 acties.

Rond de BR-release van Toy Story I & II ben ik naar BR over gestapt en heb ik ook een grote plasma gekocht.  2011, geloof ik.  In totaal iets van een 140 titels op blauwe schijfjes, schat ik.  Rond 2014 is mijn filmcollectie, buiten mijn wil om, langzaamaan tot stilstand gekomen.  Op een paar gewoonteaankopen na.  Op 4K BR zal ik dus vermoedelijk nooit overstappen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

Er zijn VHS cassettes die ik nooit of te nimmer zal wegdoen, al is het uit nostalgie.  

Ik heb dat ook, al weet ik niet of dat nostalgie is.

Ik heb bv. een videoband van UB40 in Moscow (geen idee of daar een dvd van is) en een videoband van Tarzoon door Picha, voor het werd gecensureerd tot Shame of the jungle, vanwege de gelijkenis met de naam Tarzan. Het is lastig zulke dingen zomaar weg te donderen.

 

tarzoon.jpg

Link naar reactie

Ik heb een ruim aantal dvd's en blu rays. Ik koop beiden nog, dvd's voornamelijk als ze zeer goedkoop zijn (op rommelmarkten vind je d'r vaak aan een euro/stuk of minder). Blu Ray is als ik het de moeite vind om in hogere kwaliteit in de collectie te hebben. Dat laatste is op zich ook al vaak het geval. 

 

Ja, ik ben dus ook zo iemand die graag fysieke media in huis heeft. 

Link naar reactie
Op 31/8/2022 om 16:00, esteban² zei:

Begrijpelijke reden.

Gelukkig kan ik de genoemde Picha-film nog bekijken want ik heb een dvd-boxset met drie films van Picha. Alleen heet het hoofdpersonage in deze versie ineens "Shame" in plaats van "Tarzoon".

Andere videobanden die ik ondertussen heb vervangen door dvd's zijn o.a. Akira en Cheech and Chong : Still Smokin.

Link naar reactie

Aeon Flux (kent iemand dat?) heb ik zowel op VHS als dvd. Spijtig genoeg vonden ze dat ze de kleuren voor de dvd's moesten "verbeteren" of "restaureren" (welke term ze gebruikten weet ik niet meer), terwijl ik de kleuren van de VHS veel dichter bij de originele uitzendingen vind staan. Maar we hebben geen VHS-speler meer... Dus heb ik al in geen jaren meer die opnamen bekeken.

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Aeon Flux (kent iemand dat?) heb ik zowel op VHS als dvd. Spijtig genoeg vonden ze dat ze de kleuren voor de dvd's moesten "verbeteren" of "restaureren" (welke term ze gebruikten weet ik niet meer), terwijl ik de kleuren van de VHS veel dichter bij de originele uitzendingen vind staan. Maar we hebben geen VHS-speler meer... Dus heb ik al in geen jaren meer die opnamen bekeken.

 

De tekenfilm van MTV? Ik vond Liquid Television echt wel de max, compleet wacko. Deze is me altijd bijgebleven, Stick Figure Theatre met Alfred Hitchcock.

 

 

image.jpg

Link naar reactie

Ja, dat klopt. Maar dat is niet het probleem met die dvd's. Ze hebben de kleuren gewoon veranderd: in plaats van fel, zijn ze nu dof.

Wat we daar zien is gewoon dat ze de oorspronkelijke Aeon Flux hebben proberen aanpassen aan iets voor het grote publiek.

Vergelijk The Herodotus file met die ene comic die ze hebben gemaakt.

En dat is volgens mij ook de reden dat de film was geflopt.

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 2 months later...
1 uur terug, cartoonesk zei:

Ik had een paar nieuwe bluray-discs maar ze willen niet laden in mijn bluray-speler. Is de bluray-speler kapot? Dvd's wil ie wel nog laden. Alvast bedankt voor een eventuele oplossing. P.S. Ik heb de speler al gereset en de stekker er een tijdje uitgedaan maar geen resultaat. :( 

 

Misschien dat je bluray-speler een update nodig heeft.

Dat doe je door je speler contact te laten maken met het internet.

De update wordt dan automatisch gedownload.

 

Het kan ook zijn dat de bluray-discs van een andere regio zijn.

Niet alle discs zijn universeel.

Europa heeft voor bluray regiocode B.

De regiocode kan je terugvinden op de verpakking en/of de disc.

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

Misschien dat je bluray-speler een update nodig heeft.

Dat doe je door je speler contact te laten maken met het internet.

De update wordt dan automatisch gedownload.

 

Het kan ook zijn dat de bluray-discs van een andere regio zijn.

Niet alle discs zijn universeel.

Europa heeft voor bluray regiocode B.

De regiocode kan je terugvinden op de verpakking en/of de disc.

De update met internet, dat heb ik ook gelezen maar dat zal niet gaan want ik heb geen internet in mijn huis (of op mijn tv). :( 

 

Dat van de regio, zal het niet zijn, want het zijn bluray's met een Nederlandse tekst op de verpakking. Maar ik zal het voor de zekerheid eens na kijken.

Hartelijk dank voor je reactie! :) 👍

 

Edit ; Ik denk dat ik binnenkort een nieuwe zal kopen. Hij heeft meerdere kuren, zoals er in het midden van een film (dvd) ermee ophouden. En ik heb de speler al erg vaak gebruikt.

Link naar reactie

Ik heb VHS en DVD. Blu-Ray komt bij mij niet binnen. Ik was zwaar teleurgesteld toen ik vernaam dat de extra capaciteit van BR werd gebruikt om een hogere resolutie te geven, i.p.v. om meer films op een schijf te zetten. Nu kosten die filmtrilogieën me nog evenveel plaats als vroeger.

Link naar reactie

Dat zei je in de zomer van vorig jaar al, Peter. 😛 (just teasing)

 

Maar ik vind het een nogal vreemde kritiek. De hoofdzaak is sowieso de hogere resolutie. Al de rest is bijzaak. Al is het eigenlijk toevallig wel zo dat BR boxen etc. regelmatig effectief smaller of kleiner zijn dan hun DVD varianten, ook al bevatten ze eveneens alle (of meer) extra's.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
31 minuten geleden, esteban² zei:

De hoofdzaak is sowieso de hogere resolutie.

 

Yep. Betere beeldkwaliteit. Betere geluidskwaliteit. Vaak een betere interface die ook toegankelijk is zonder de film te moeten onderbreken.

 

En op vlak van series is het natuurlijk wel zo dat er bij bluray meer afleveringen op minder discs geplaatst worden.

Dus in dat geval is er wel een slankere verpakking en dus plaatsbesparing.

 

afbeelding.thumb.png.eaa65b474295f12221d0fa1d77243077.png

 

Met videocassettes in de jaren '90 was het al helemaal niet te doen om series te verzamelen.

Dat waren voor de Simpsons maar twee afleveringen per cassette. :blink:
 

afbeelding.png.a6025a6fc06870ad6fc5d5d8c024f916.png

Link naar reactie
37 minuten geleden, esteban² zei:

Dat zei je in de zomer van vorig jaar al, Peter. 😛 (just teasing)

 

Maar ik vind het een nogal vreemde kritiek. De hoofdzaak is sowieso de hogere resolutie.

 

Maar dat interesseert me dus niet.

Aeon Flux heb ik zowel op VHS als dvd, en ik zie eigenlijk liever de VHS-versie dan de dvd-versie. Ook daar is er een resolutieverschil, maar dat draagt niets bij aan de kwaliteit van de verhalen of de animatie, maar verandert wel de sfeer volledig.

Link naar reactie
  • 3 months later...
1 uur terug, Peter Motte zei:

PS: dat sommige films alleen nog op dvd en niet op br verschenen, kan ook te maken hebben met het feit dat br niet bijster populair is. Voor de meesten voelt het aan als meer betalen om hetzelfde te krijgen. BR en HD-DVD waren alle twee een zware fout.

 

zie hoger in dit topic wat betreft het verschil tussen DVD en blu-ray

 

Prijsverschil is er meestal alleen nog maar gedurende de eerste maanden van een release.

Daarna kan je de blu-ray versie vaak even goedkoop aanschaffen als de DVD versie.

 

 

Link naar reactie
On 4/25/2023 at 11:04 AM, cinco said:

 

Misschien dat je bluray-speler een update nodig heeft.

Dat doe je door je speler contact te laten maken met het internet.

 

o kan dat al tegenwoordig met moderne BR-spelers? Cool!

On 4/25/2023 at 11:13 AM, cartoonesk said:

... maar dat zal niet gaan want ik heb geen internet in mijn huis (of op mijn tv). :( 

 

 

o dat klinkt redelijk uniek!

Ik zou me geen raad meer weten. Zeker ook omdat ik thuis werk :) natuurlijk :)

 

 

 

 

Zelf heb ik Blurays en DVD's.

 

Al mijn VHS heb ik weggedaan, omdat ik die toch nooit meer af ga spelen. Waren voornamelijk kinderfilms (Pooh enzo) en die heb ik later voor een klein gedeelte vervangen door schijfjes.
Maar ach, de kids zijn groter en zelf kijk ik geen tekenfilms meer, eigenlijk.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

zie hoger in dit topic wat betreft het verschil tussen DVD en blu-ray

 

Prijsverschil is er meestal alleen nog maar gedurende de eerste maanden van een release.

Daarna kan je de blu-ray versie vaak even goedkoop aanschaffen als de DVD versie.

 

 

 

Het blijft nochtans een feit dat BR eigenlijk nooit is doorgebroken.

En je hebt waarschijnlijk wel gelijk wat betreft meer duur op één BR-schijf, maar ik denk niet dat het publiek dat weet. En ze weten het niet, omdat ze het niet kopen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 31/7/2023 om 09:23, Richard Boom-vavavoom zei:

o dat klinkt redelijk uniek!

Haha, ja, de meeste mensen geloven me niet als ik zeg dat ik geen computer in mijn huis heb.

Nog niet vermeld maar ik heb ondertussen een nieuwe blu-ray-speler! Ik gebruik de blu-ray-speler ook als cd-speler want mijn cd-speler heeft nu kuren.

Dit zijn de blu-rays die ik ondertussen heb :

-Young Frankenstein

-The Bear

-Minions 2 : The rise of Gru

-Nope

-Everything everywhere all at once

-Merlijn de tovenaar

 

Merlijn.jpg

Link naar reactie

Ik vind BR en HD-DVD een typisch product van fantasieloze managers die na een succes denken dat ze het nog eens kunnen overdoen door precies hetzelfde te leveren, maar méér. Dat kan wel eens werken, en je kunt daar inderdaad erg ver mee gaan. Kijk maar eens naar die belachelijk grote tv-schermen van tegenwooridg. Maar op een bepaald moment is het vat af. Je kunt mensen grotere auto's blijven verkopen, tot ze beseffen dat ze niet meer in hun garage kunnen.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik vind BR en HD-DVD een typisch product van fantasieloze managers die na een succes denken dat ze het nog eens kunnen overdoen door precies hetzelfde te leveren, maar méér. Dat kan wel eens werken, en je kunt daar inderdaad erg ver mee gaan. Kijk maar eens naar die belachelijk grote tv-schermen van tegenwooridg. Maar op een bepaald moment is het vat af. Je kunt mensen grotere auto's blijven verkopen, tot ze beseffen dat ze niet meer in hun garage kunnen.

 

Je weet toch wat resolutie is?

Door de hogere resolutie van blu-ray is het beeld scherper met meer zichtbaar detail en komt het dichter in de buurt van de originele bioscooppresentatie zoals het ook door de regisseur bedoeld was.

 

resolutie-verschil-ogen.webp.594fff7e3875e0ce7f131ef59e297fe7.webp

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, Peter Motte zei:

Kijk maar eens naar die belachelijk grote tv-schermen van tegenwooridg.

 Ik heb zo'n belachelijk groot tv-scherm. Niet aan te raden als je een oude video van 40 jaar geleden wil bekijken maar wel als je iedere dag het gevoel wil hebben in de bioscoop te zitten.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Je weet toch wat resolutie is?

Door de hogere resolutie van blu-ray is het beeld scherper met meer zichtbaar detail en komt het dichter in de buurt van de originele bioscooppresentatie zoals het ook door de regisseur bedoeld was.

 

resolutie-verschil-ogen.webp.594fff7e3875e0ce7f131ef59e297fe7.webp

 

 

Dat weet ik wel hoor, maar zelfs op onze al tamelijk grote tv zie je dat verschil toch niet.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

 

Dat weet ik wel hoor, maar zelfs op onze al tamelijk grote tv zie je dat verschil toch niet.

 

Normaal gezien is het verschil zichtbaar, hoor. Ik zag het vroeger zelfs al op een 40 inch.

En ook qua geluid merk je verschil met het meer geavanceerde audio-formaat van blu-ray.

Maar afstelling van de apparatuur speelt natuurlijk ook een rol.

Voor het beeld kan je best in het menu van zowel tv als blu-ray speler checken of alles op minstens 1920x1080 is afgesteld en natuurlijk moet de input via HDMI gaan. Niet via scart of composite.

@cartoonesk Dat kan je eventueel ook controleren nu je een blu-ray speler hebt.

Want dat had ik indertijd ook aan de hand. Ik merkte niet dadelijk een verschil tot ik de parameters in het menu aanpaste en toen was er wel een aanzienlijke verbetering. Meestal gaat die selectie automatisch, maar dat is niet altijd het geval indien het om een ouder tv-toestel gaat.

 

3 uren geleden, TDPB zei:

 Ik heb zo'n belachelijk groot tv-scherm.

 

@TDPB Bij elke aankoop even eerst via @Peter Motte checken of desbetreffende aankoop al dan niet onder de noemer 'belachelijk' valt en dan via diezelfde @Peter Motte seal of approval afwachten.

 

 

Link naar reactie
On 8/14/2023 at 12:14 PM, TDPB said:

 Ik heb zo'n belachelijk groot tv-scherm. Niet aan te raden als je een oude video van 40 jaar geleden wil bekijken maar wel als je iedere dag het gevoel wil hebben in de bioscoop te zitten.

LOL
ja precies!

maar vertel: hoe groot?

On 8/14/2023 at 1:47 PM, Peter Motte said:

 

Dat weet ik wel hoor, maar zelfs op onze al tamelijk grote tv zie je dat verschil toch niet.

vertel: hoe groot?

On 8/14/2023 at 3:01 PM, cinco said:

 

Normaal gezien is het verschil zichtbaar, hoor. Ik zag het vroeger zelfs al op een 40 inch.

En ook qua geluid merk je verschil met het meer geavanceerde audio-formaat van blu-ray.

 

ooo ik weet nog dat ik overstapte van een "dikke bak"naar een platte 50"plasma.
Ik heb mijn videos toen maar weggedaan

En ook bij mezelf gedacht "hoe kon ik altijd hebben gekeken naar zulke slechte kwaliteit"
maar ach... als je niet beter weet.

Maar die plasma was geweldig. Hebben we nu in het nieuwe huis (vele grotere woonkamer, dus daar een 58" want ik mocht geen 65" van mijn vrouw :D ) verplaatst naar de slaapkamer.

Al weet ik nog dat we vroeger een 25" op onze oude slaapkamer hadden. Ach... onze jeugdige ogen :D

 

23 hours ago, TDPB said:

 

Als ik een bril opzet wordt de resolutie van het beeld overigens ook beter.

LOL
bij mij juist andersom :)
heeft te maken met leesbril-ogen :)  

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...